Gå till innehåll

Behöver lite hjälp..


L2Pinv

Recommended Posts

tjoa boys.

Nu vänder jag mig till er mina pokerbröder, för råd och stöd.

Jag har gulat, som alla andra, både stora och små summor, men jag tills för ett tag sen (ca 6 halvår) började jag analysera vad jag gjorde fel.

 

Min strategy var alltid att krossa på 0,10 - 0,20, och bygga upp min bankrulle steg för steg, ta det lugnt, och bara vänta på rätt händer.

Jag kom fram till att mitt största problem på den nivån var att jag spelat tight, men knappast solid poker.

Tog väldigt mycket synar, och det påverkar ju rullen mer än vad man tror.

 

Har spelat i ungefär 3 år, fram och tillbaka..ungefär haft perioder i 1 år i taget där jag spelat intensivt, och sen ett år där speltiden är uppdelad i perioder, korta sådana.

 

Nu har jag börjat lira igen, och ja, vad kan jag säga?

Jag har läst en del litteratur (supersystem 2 plöjde jag igenom relativt fort, men jag har alla planer på att läsa igenom den igen, innan jag sätter mig vid ett bord.)

 

Jag började lira på 0,25 - 0,50 det första jag gjorde, med ett startkapital på 50$.

Började ju riktigt bra, spelade SOLID poker, och dominerade bordet..efter en del otur i ett par händer avslutade jag kvällen (söndags) med ett + på ca 50$, ett inköp iallafall..

Dagen efter så lirade jag lite 0,50 - 1, mest för att jag kände mig i riktigt bra fysisk form, hade tagit en riktigt lång promenad, ätit bra, tränat lite, etc.

Dessa nivåer är inte SÅ främmande för mig egentligen, utan jag har aldrig haft rullen för just den nivån, men har spelat bra när jag väl lirat där.

 

Så ja, jag satte mig ner, och jag lirade riktigt jävla bra, och jag tyckte verkligen att det var bra mycket lättare än 0,10 - 0,20 , 0,25 - 0,50..

Gick väl ut med 220$ iaf..

Gick in lite senare på kvällen och spelat på samma nivå igen.

Plussade på i bra takt och slutade på drygt 300$.

Sen spelade jag varken på julafton, men en del på juldagen, och även där visade jag + i kapitalet.

420$ startade jag med idag, och det kändes väl bra också.

Jag började med att sitta och grinda på 0,10 - 0,20 på 3 bord samtidigt (det är inga problem.)

Hittade perfekta bord med ett par rejäla callingstation och en riktig GALNING.

Trots på 4 försök så fick jag inte dit dom, jag torskade floppat set 3 ggr, mot rena rama skräphänder som dem hade rejäl flax att pricka in på det sätt det krävdes.

men hey, its poker.

men ja, det var lite tråkigt faktiskt, och jag pallade inte sitta och slowspela och lägga ut lite fällor, då korten inte var till min favör på något av borden.

Så jag pausade, gick ut på promenad, duschade och satte mig ner igen på 0,25 - 0.50.

Får kalla kort, men får tillslut A-Ks och action ifrån killen jag haft ett extra öga på under sessionen.

Flop är 7-K-8 med 2 spader..han betar ut ca halva poten, och jag slår om rejält..han tar bara syn och turn visar en J..han checkar..jag får en riktigt dålig känsla i magen, Men jag drar iväg ett bet 2/3 mest för att pricka in honom på rätt hand, men han callar bara igen...river är en 2:a och han checkar igen, jag misstänker T-T, J-J, Q-Q eller kanske ett par suited connectors som han desperat försöka pricka in färgen med..jag går all-in, hade egentligen inget annat val, förutom att checka då, men visst, han visar upp J-J, och ja, det var väl riktigt svagt spelat av mig, när en stark misstanke fanns där, blev lite sne på hans syn på floppen men ja, vad gör man?

Det fortsatte i princip så, plocka upp 3-3 OTB, raisa, fick omslag av TheManiac och tar syn..flop är J-6-2, han betar direkt ut potsize, ett rejält bet, och jävligt fort också..det stank desperation, och jag placera honom på A-K, och hade ju klockrent rätt när jag ställde..tyvärr kommer A på turn, och handen var förlorad men..

Ja, jag spelade riktigt bra och prickade in mina motståndares händer väldigt ofta och känner mig i riktigt bra form.

Rullen hamnade efter dessa resor på drygt 270$..

Nu är det faktiskt så att jag i princip vet att jag saknar disciplin gällande just nivåer etc.

Jag KAN inte hantera det otroligt sjukt dåliga spel på 0,05 - 0,10 eller 0,10 - 0,20, det går bara inte, sunt förnuft är svårt att hitta därnere.

0,25 - 0,50 är väl helt okej oftast..men 0,50 - 1 kändes bättre än på länge.

Spelet går fort, smidigt, och jag har mycket lättare för att läsa mina motståndare, och ta rätt beslut väldigt ofta.

Det känns som att jag är en vinnande spelare där, och resultatet talar ju sitt tydliga språk egentligen..men jag har ju verkligen inte rulle för den nivån, och jag vet att man måste grinda och lira lägre, eller SnG's för att bygga upp rullen.

Dock är jag ingen SnG-kung direkt utan har alltid satt in mig på cash-game.

 

Nu pallar jag inte gula igen på grund att jag tar fel beslut.

Jag har 270$ på rullen, och nu behöver jag verkligen pointers på hur jag hittar ett vinnande spel på lägre nivåer om detta nu krävs..

 

Eftersom det är rejält inkorrekt att spela på 0,50 - 1 med en rulle som min, måste jag ju helt enkelt spela lägre.

 

Någon som har några riktigt fina tips på hur jag spelar solid poker på lägre nivåer?

Eller andra tips ang. ämnet poker helt enkelt, allt är välkommet.

 

Lycka till vid borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte låta dryg, men jag tror inte att resultatet 'talar sitt tydliga språk'. Vad det är som talar är förmodligen variansen. Även jag inbillar mig med jämna mellanrum att det är lättare att slå NL100/200 än tex NL20/50 men självklart är det inte så. Med största sannolikhet har du råkat träffa några bra bord som knappast tillhör standard för nivån (läs: du har haft lite mer tur i table selection).

 

om du inte har BR för att spela NL100 (minst $3000) så avsätt så mkt du har råd med, sätt dig på en nivå som du har 30 inköp till och spela där, oavsett vad som händer. Spela där sen tills du nått 100 inköp. Ta ut 30 å testa nivån ovanför i 10 inköp... osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte låta dryg, men jag tror inte att resultatet 'talar sitt tydliga språk'. Vad det är som talar är förmodligen variansen. Även jag inbillar mig med jämna mellanrum att det är lättare att slå NL100/200 än tex NL20/50 men självklart är det inte så. Med största sannolikhet har du råkat träffa några bra bord som knappast tillhör standard för nivån (läs: du har haft lite mer tur i table selection).

 

om du inte har BR för att spela NL100 (minst $3000) så avsätt så mkt du har råd med, sätt dig på en nivå som du har 30 inköp till och spela där, oavsett vad som händer. Spela där sen tills du nått 100 inköp. Ta ut 30 å testa nivån ovanför i 10 inköp... osv.

 

Kan bara instämma. Lite tålamod och disciplin verkar vara god medicin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...