Gå till innehåll

Chans för utdelat AA när man har KK?


Caines

Recommended Posts

Ju mindre pengar man har i förhållande till mörkarna ju lönsammare är det att gå all-in rätt av med KK och ju mer mer pengar man har desto mindre lönsamt och vid någon punkt så blir det -EV (om motståndarna har vett att folda allt utom AA och rimligen KK). Däremot så förbättrar man definitivt inte sitt EV genom att skrämma bort sämre händer, generellt sett så ökar EV:et om fler personer synar med sämre händer. Jag vet inte riktigt vid vilken stackstorlek det bör bli -EV att ställa in med KK utg, men jag är rätt säker på att det är så när man har 100bb i stacken iallafall.

 

Angående sannolikheten för att AA är ute så är ju den väldigt enkel att räkna ut innan några handlingar påbörjats, så det lämnar jag som en övning åt någon som är nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När någon har höjt så ändras deras handdistribution drastiskt till det bättre, om de limpat och sedan slagit om så är det ännu bättre händer som gäller. Jag kan ett flertal spelare som är så förutsägbara att det är rätt att folda KK mot dem preflopp. Så man måste ju ta hänsyn till spelaren, "vilka händer agerar han så här med?" För en del spelare så blir svaret "AA och KK." I så fall är det bara att lägga ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan: Chansen att en spelare får AA är ju lite avrundat 0.4%. Hur långt ifrån det riktiga resultatet hamnar man om man tar 0.4 * 9 = 3.6%? (Förutsatt 10-handed då)

Då hamnar man fel, man kan inte hålla på och addera sannolikheter på det där viset då hamnar man snabbt över 100% vilket blir lite dumt. Vad man får göra är i princip att man tittar på sannolikheten att samtliga motståndare inte har något ess, 100% minus den sannolikheten ger då sannolikheten att minst en motståndare har AA.

 

Med ditt exempel på sannolikheten för AA skulle det se ut så här: 1 - 0,996^9 ~ 0,036. Detta stämde ju ganska väl med din metod, men det blir som sagt ett fel som växer sig ganska stort i vissa sammanhang.

 

Notera att jag använde 0,1 istället för 10% osv.

 

Men grejen är att båda metoderna innehåller en del fel eftersom det blir möjligt för alla 9 motståndare att ha AA om man går enligt dem. Felet blir väl inte gigantiskt, men fel är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det till ~4,4 procent.

Det stämmer säkert, jag gjorde bara en snabbkoll med Morbos siffror. Det är inte så att jag någonsin bekymrat mig om att räkna ut det här själv.

 

Fast det verkar som det kan vara lite småbökigt att räkna ut den exakta sannolikheten, då blir man ju tvungen att korrigera sannolikheten för varje hand man har med. Gjorde du någon sådan mer kombinatorisk variant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och såhär räknar jag:

 

Vi har KK på ett 10-mannabord och två spelare kan ha AA. Det finns 3 sätt att dela ut AA till två spelare, och 6 sätt att dela ut AA till en spelare.

 

I exemplet med två spelare så finns det C(46,14)*13!!*3 (13!! = 13 * 11 * 9 * 7 * 5 * 3) sätt att dela ut resterande händer på (vilket ger ett stort tal jag ej skriver ut), och C(48,16)*15!!*6 sätt att dela ut resterande händer på i det andra fallet minus de sätt som fanns i det första.

 

Eh, det blir stora tal och lite komplicerat. Men C(46,16) kommer ifrån att det finns 16 kort kvar att dela ut och totalt 46 i leken. C(46,16) är alltså så många sätt det finns att dela ut 16 kort av 46 möjliga. 15!! är det antal sätt man kan dela ut 16 kort till åtta händer som har två kort i sig. Produkten är antalet sätt det överhuvudtaget går att dela ut två kort till det antalet spelare. Så...

 

Subtraherar vi det första från det andra får vi 27 326 563 159 384 514 025 sätt att MINST en spelare har AA på handen. Dividerar vi detta med totalt antal sätt att dela ut två kort till nio spelare (C[50,18]*17!!) erhåller vi cirka 4,4 procent eller ungefär 22 mot 1. Det går väl lätt att räkna i farten? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså det är väl inte 4.4% att någon sitter med AA varje hand? utan det gäller enbart gångerna man sitter med KK?

 

vet iaf att chansen att man själv får AA är 1 på 220 (kollat på wtp) :lol:

 

 

1 på 221 blir mina beräkningar. Men det är ju marginell skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten är 1 på 221 (oddsen 220 mot 1) att man ska få AA på handen, men problemet är hur stor sannolikheten är att någon annan av flera spelare får AA när man själv har KK i handen. Lite mer komplicerat :) Jag ska sova på saken och se om jag kommer på något smart ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, att du har fått KK i hålet har ju inte påverkat fi's möjligheter att bli tilldelad AA gentemot om du skulle blivit tilldelad 72o. Däremot borde detta rimligtvis inte vara 1 på 221, eftersom detta är sannolikheten att du skall få essen. Nu när du har sett dina hålkort, o inget av dem är ett ess, finns det ju 4 av 50 osedda kort som man kan få till AA med. Alltså borde sannolikheten vara 6 på 1225. Eller, grovt räknat, på 10 000 händer, så får du AA själv 45 ggr o om du inte har fått ett ess så kommer dina motståndare ha det dryga 49 ggr av 10 000 händer. Men det är inte "samma" 10000 givar vi snackar om. Fan jag snurrade till det lite där... Mkt möjligt att jag har lite fel. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man är medveten om att man inte räknar helt rätt, så är det inget större fel att säga att chansen att fi har AA är en på 220 gånger 9 - ungefär!

 

Sannolikheten är i storleksordningen korrekt. Dock blir det fel om man möter många motståndare, säg 100 - men som enskilt fall vid ett bord är det en okej aproximation, säkert inom en procentenhet rätt.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att nån har AA när du har KK är lika stor som att personen har 57..eller 29....eller QA...eller 4J...eller vad fan som helst...

 

Nej, det är den inte. För övrigt är det väl något mer intressant att veta hur stor sannolikhet det är att motståndaren har AA när man har KK än något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att nån har AA när du har KK är lika stor som att personen har 57..eller 29....eller QA...eller 4J...eller vad fan som helst...

 

Nej, inte alls. Chansen att få ett givet par är nästan 3 ggr mindre än att få ett ett givet ickepar.

 

Angående AA vs KK så:

 

Chansen att dra AA ur 50 kort (KK på en hand) är (4x3)/(50x49)= 1/204

Chansen att inte dra AA: 203/204.

Chansen att ingen av 9 spelare drar AA: (203/204)^9= 95,68%

 

Så 4,32% chans (risk?) att någon sitter med AA när du har KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att nån har AA när du har KK är lika stor som att personen har 57..eller 29....eller QA...eller 4J...eller vad fan som helst...

 

Nej, det är den inte. För övrigt är det väl något mer intressant att veta hur stor sannolikhet det är att motståndaren har AA när man har KK än något annat?

 

Jo, det är det. varför skulle det vara mindre sannolikt att nån har :spade: K :heart: K än :diamond: 9 :spade: 3 ?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josam: För att du ska förstå lite lättare, tänk dig att du drar dina hålkort ett i taget. Vi börjar med AA. Första kortet är ett ess. Nu har du 3 outs till att dra ännu ett ess. Sen Q4 då. Första kortet är en dam. Nu har du 4 outs till att dra en 4. Förstår du lite bättre nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två A på handen = 4/52*3/51 = 0,45%

(Första kortet ska vara ett A, det finns 4st A av 52 kort. Andra kortet ska också vara ett A, nu finns det 3st A bland 51 kort.)

 

9 och 3 på handen = 8/52*4/51 = 1,21%

(Första kortet ska vara en 9:a eller en 3:a, det finns 8 kort av 52 som passar in på det. Andra kortet ska vara en 9:a eller 3:a, beroende på vad man fick på första, det finns 4 kort av den man ska ha bland 51 kort.) (Egentligen lägger man ihop sannolikheten för att dra 93 och 39.. men det blir samma sak.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josam: För att du ska förstå lite lättare, tänk dig att du drar dina hålkort ett i taget. Vi börjar med AA. Första kortet är ett ess. Nu har du 3 outs till att dra ännu ett ess. Sen Q4 då. Första kortet är en dam. Nu har du 4 outs till att dra en 4. Förstår du lite bättre nu?

 

Snälla, blanda inte in "outs" i sannolikhetsläran :):shock: 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skulle det vara mindre sannolikt att nån har :spade: K :heart: K än :diamond: 9 :spade: 3 ?!

EDIT: plockar bort en bit av citatet för att förtydliga vilken bit jag svarar på.

 

Det är det inte, men det finns fler sätt att få 93 på än man kan få KK på.

 

Här är en uppställning:

 

KsKd

KsKh

KsKc

KdKh

KdKc

KhKc

 

Summa: Sex sätt att få KK på.

 

9s3s

9s3d

9s3h

9s3c

9h3s

9h3d

9h3h

9h3c

9d3s

9d3d

9d3h

9d3c

9c3s

9c3h

9c3d

9c3c

 

Summa: Mike Sexton sätt att få 93 på.

 

Klarnar det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I just det fallet som Josam tar upp så är det ju faktiskt sant.

 

K :spade: K :heart: och K :heart: K :spade: är de två kombinationerna för att ha hjärter och spader kung på handen och 9 :diamond: 3 :spade: och 3 :spade: 9 :diamond: är de två kombinationerna att ha ruter 9 och spader 3 på handen.. så i just det fallet med givna färger så är det samma... men allmänt KK mot 93 är som diskuterats tidigare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är det. varför skulle det vara mindre sannolikt att nån har :spade: K :heart: K än :diamond: 9 :spade: 3 ?!

 

NEJ, det är det inte. Varför i helvete säger du mot mig när du inte vet vad du snackar om?

 

Sedan ditt exempel med KsKh och 9d3s hör inte hemma i detta resonemang, då du ursprungligen sa, and I quote: "Chansen att nån har AA när du har KK är lika stor som att personen har 57..eller 29....eller QA...eller 4J...eller vad fan som helst..."

 

Nej, det är inte lika stor chans att nån har KK som 93.

Ja, det är lika sannolikt att någon har KsKh som 9d3s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...