Gå till innehåll

NL - Är jag kass eller har jag otur?


BillyBob

Recommended Posts

Eftersom jag är ny i församlingen tänkte jag börja med att presentera mig själv.

 

Hej! Jag heter Bill och jag spelar poker.

Nu vet ni allt om mig, vidare till mina funderingar.

 

Jag spelar NL på $0.25/$0.50 borden. När jag började spela poker på nätet gick det bra för mig, mest pga tur har jag förstått nu senare. Vid denna tidpunkt visste jag väldigt lite om Hold'em, jag kunde reglerna men inte mer. Det som hände var förstås att turen vände efter ett tag och tillslut hade jag förlorat i runda slängar $250. Inget som känns i plånboken för mig, däremot känns det i psyket.

 

Jag gjorde ett litet uppehåll från spelandet och började surfa runt lite på nätet, hittade då bla pokerforum.nu. Gjorde även ett besök på det lokala biblioteket och lånade med mig Pokerhandboken hem. Efter att jag hade läst ut boken och surfat ännu mer var det en sak som hade fastnat. Spela THIGHT!

 

Nu kännde jag att jag hade mer kött på benen och var redo att spela igen. Jag köper mig lite marker och börjar spela. Hela tiden hör jag i mitt huvud, spela tight, spela tight, lägg dig om du tror att någon har en bättre hand än dig själv (något som jag hade problem med innan). Jag spelar på och dubblar min bankroll på två dagar. Nu talar jag om för mig själv, bli inte övermodig bara för att du vunnit en del utan fortsätt spela tight.

 

De följande två dagarna går jag jämt upp. Sedan går det lite upp och ned några dagar fram tills det två senaste dagarna. Jag tänkte ta ett exempel.

 

Jag sitter vid ett NL $0.25/$0.50 bord med 9 andra spelare. Nu blir jag big blind och får Kh-Qh på hand. Bland de sju första spelarna synar tre och fyra lägger sig. Spelare åtta höjer till 4BB och spelaren med SB synar. Jag funderar en kort stund och synar.

 

Floppen ger: 6c 9h 7h

Spelare åtta bettar $5, spelare nio synar. Hmm tänker jag får jag en färg slår det en stege som i detta fall inte var helt otroligt och bestämmer mig för att gå all-in (ca $15). Spelare åtta synar och spelare nio lägger sig.

 

På turn kommer mitt hjärter en åtta, wohoo tänkte jag. På rivern kommer 6d. Då visar det sig att spelare åtta sitter med 6s 7c och för förstås kåk. Damn!

 

Jag tycker själv att jag gjorde allting rätt och bara hade otur. Eller gjorde jag något fel?

 

Nu ligger jag iaf cirkus $350 back. Största delen av dessa pengar har jag förlorat i liknande situationer som i exemplet ovan. Är jag kass eller har jag bara otur? Ska jag lägga ned pokerspelandet eller fortsätta att spela tight för att kanske vinna i det långa loppet?

 

Jag har tänkt köpa boken Winning Low-Limit Hold'em med förhoppningen att bli bättre och framförallt, börja vinna!

 

//BillyBob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no nuts ,no all in... Det där var coin flipp med KhQh . Jag skulle inte kallat 4 BB med den handen. Men om jag hade gjort det så hadde jag nog bara callat 5$, och inte reraisat all in. Och för det andra , alla kan inte vinna varje dag. Vissa skriver bara om sina vinster här , nästan aldrig om förloster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett litet uppehåll från spelandet och började surfa runt lite på nätet, hittade då bla pokerforum.nu. Gjorde även ett besök på det lokala biblioteket och lånade med mig Pokerhandboken hem. Efter att jag hade läst ut boken och surfat ännu mer var det en sak som hade fastnat. Spela THIGHT!

Om du ska spela no-limit så gäller det inte så mycket att spela tight (dvs få och bra starthänder) som det gäller att lägga sig/sakta ned så fort det finns en rimlig chans att du är slagen.

 

 

 

Nedanstående hör förresten hemma i HH-forumet. Posta vidare frågor där eller i pokerresultat.

Jag sitter vid ett NL $0.25/$0.50 bord med 9 andra spelare. Nu blir jag big blind och får Kh-Qh på hand. Bland de sju första spelarna synar tre och fyra lägger sig. Spelare åtta höjer till 4BB och spelaren med SB synar. Jag funderar en kort stund och synar.

Jag vet faktist inte om det ens är värt att syna här, det blir ju jäkligt svårt någonsin ha någon koll på vart sjutton du står när du väl träffar något. Paren är ju väldigt lätt dominerade, färgen är inte nötfärg (och med 5 motståndare är den inte så otrolig) och om någon ger dig action med KQ på brädan så har de ju oftast åtminstone ett kraftfullt drag för att slå dig. Till råga på allt så har du hemsk position i alla bemärkelser; näst först att agera i turordningen och direkt efter pf-höjaren sen. Det är väldigt lätt att bli intryckt i en bättre hand med det upplägget. Jag skulle nog passa den här handen, den ger helt enkelt mer huvudvärk än den är värd.

 

 

Floppen ger: 6c 9h 7h

Spelare åtta bettar $5, spelare nio synar. Hmm tänker jag får jag en färg slår det en stege som i detta fall inte var helt otroligt och bestämmer mig för att gå all-in (ca $15). Spelare åtta synar och spelare nio lägger sig.

Tja det är ju lite +EV i snitt, men de gångerna killen som synade innan dig har nötfärgsdraget så ligger du riktigt långt efter. På floppen så behöver du ju bara 2:1 på dina pengar för att göra ett rent färgdrag (dvs ingen som drar till samma färg, par på brädan, eller set i handen) +EV i en all-in situation. Dock är det inte jättehög EV och variansen är ganska hög, dessutom så kommer du ju att förlora något mer än 2/3 gånger här så bli inte förvånad över att du torskar en del. Vidare så har du ju ingen semi-bluff kapacitet eftersom ingen kommer lägga sig för $9 till. Lägger man till sannolikheten att killen (elller någon annan) som synade innan dig har AhXh så kommer det här knappast vara en situation du tjänar mycket pengar i. Fast jag skulle tro att du kanske tjänar runt $3 eller något sånt i snitt.

 

Jag skulle tro att det hade varit ett bättre drag att bara ställa in direkt på floppen, då får du i stort sett break-even odds på dina pengar när du blir synad och du har en hyffsad chans att ta potten direkt samt att trycka ut det högre färgdraget om det finns på plats. Du har ju ändå floppat ett färgdrag + 2 överkort när du bara har ett pottbet kvar, lika bra att skicka in pengarna direkt eftersom du ändå knappast kan folda på floppen oavsett vad som händer.

 

 

Jag tycker själv att jag gjorde allting rätt och bara hade otur. Eller gjorde jag något fel?

Synade preflop imho, mestadels fel pga vidrig position.

 

Nu ligger jag iaf cirkus $350 back. Största delen av dessa pengar har jag förlorat i liknande situationer som i exemplet ovan. Är jag kass eller har jag bara otur?

Well, i situationen ovan så kommer du ju att förlora mer än hälften av gångerna så det är ju inte så konstigt om du förlorar ett gäng sådana i rad.

 

 

Jag har tänkt köpa boken Winning Low-Limit Hold'em med förhoppningen att bli bättre och framförallt, börja vinna!

Det är ju ganska meningslöst om du ska spela no-limit, och det är formen som jag rekommenderar eftersom det är den som i min mening är enklast att vinna pengar i om du spelar mot riktigt dåliga spelare. Ett bättre val är nog Theory of Poker (Sklansky) eller Pot-limit and No-limit Poker (Ciaffone, Reuben). Ett annat verktyg du kan meka lite med är pokerstove, vilket bör hjälpa dig att få lite förståelse för oddsen i all-in-situationer. Men det som främst gäller är a) eget tankearbete och b) disciplin allting annat är bara bisaker som bara är viktiga i den utsträckning de hjälper dig med a och b.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no nuts ,no all in.

Dålig policy, drag duger för att ställa in med om man är säker på hur starka de är (dvs om motståndare drar till en högre hand av samma typ eller blockar en på annat sätt) och man har tillräckliga odds för det (naturligtvis kompenserat för de gånger man kan sno potten utan att få syn). Coinflips (färgdraget är ju iofs inget coin-flip utan bra mycket sämre) är inte dåliga i sig så länge det finns bonuspengar i potten, it's all about the EV.

 

Vidare så är all-ins utan nötterna något man definitivt måste vänja sig vid om man ska spela vid lösa aggressiva bord med kort stack (50bb- typ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på och dubblar min bankroll på två dagar.

Om du verkligen dubblade din rulle* på två dagar så kan jag garantera att du har väldigt stor riska att bli av med hela rullen på kort tid. Lika snabbt som du kan dubbla upp kan det också ta för dig att torska. Det är ett ganska bra sätt att tänka på rullen förresten, inte helt korrekt men det är ganska bra.

 

*Din bankrulle är ju trots allt alla pengar som du övht kan tänka dig att lägga på poker för tillfället. Sedan har vi ju möjligheten att du fyller på en liten rulle i framtiden också; en fast anställning kallas i en del mattekretsar för "An unlimited virtual bankroll".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett litet uppehåll från spelandet och började surfa runt lite på nätet, hittade då bla pokerforum.nu. Gjorde även ett besök på det lokala biblioteket och lånade med mig Pokerhandboken hem. Efter att jag hade läst ut boken och surfat ännu mer var det en sak som hade fastnat. Spela THIGHT!

Om du ska spela no-limit så gäller det inte så mycket att spela tight (dvs få och bra starthänder) som det gäller att lägga sig/sakta ned så fort det finns en rimlig chans att du är slagen.

 

Menar du att jag ska gå med oavsett vilka kort jag har på handen och sedan lägga mig om floppen var ogynsam för mig?

 

Jag tycker själv att jag gjorde allting rätt och bara hade otur. Eller gjorde jag något fel?

Synade preflop imho, mestadels fel pga vidrig position.

 

Vad hade varit en bra position?

 

 

Till sist:

Vad menas med nötfärg?

Vad menas med coin flipp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist:

Vad menas med nötfärg?

Vad menas med coin flipp?

 

Nötfärg är bästa tänkbara färg, dvs. du har kort i färgen som dina motståndare inte kan slå om de har samma färg. T.ex. A på handen eller K på handen om A är på bordet.

 

Coin flip = singla slant = 50% chans att det går vägen och 50% chans att det bär av åt fanders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag ska gå med oavsett vilka kort jag har på handen och sedan lägga mig om floppen var ogynsam för mig?

 

Nu känner inte jag Johan Hjort, men jag kan säga att nej, det menade han inte. Mot dåliga spelare kan du förvisso limpa (bara syna) mer än vad du kan göra i FL mot samma motståndare, men som nybörjare ska du nog vara mer försiktig än så (jag räknar limpa som "oförsiktigt" här).

 

Vad hade varit en bra position?

 

SB och BB är aldrig bra positioner för en draghand. Med draghand menar jag såna händer som man inte räknar med ska vinna genom att bara träffa top pair eller dylikt. Naturligtvis kan du träffa triss eller kåk eller något med alla händer, men en god gissning är att du efter en höjning med Kh-Qh kommer att dra mot något efter floppen.

I BB med en sådan hand när button höjer sitter du i nästan sämst tänkbar position. Dels ska du agera näst först av alla spelare, men också näst först efter höjaren, och om någon spelare mellan dig och button går för check-raise har han lurat även dig.

 

Draghänder vill du alltså undvika att spela i tidig position och efter någon som höjt preflop. Om du sitter på button och cutoff (pos. innan button) höjer är din position tämligen värdelös ändå. Spela dem bara i mitten-sen-position när ingen höjt.

 

För övrigt gillar jag din all-in bättre än en syn i detta fall. Du drar inte mot nötfärgen och du slipper veta av din dåliga position mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner inte jag Johan Hjort, men jag kan säga att nej, det menade han inte.

AHHH, Get out of my head!

 

Jag menade såklart inte att han skulle spela alla händer, snarare runt 20%-30%, men biten om att antingen träffa floppen hårt eller folda stämmer rätt bra.

 

[Johans crackpotteori]

Men mest så ville jag antyda en approach, i fixlimit så är det viktigt att inte spela för många händer om det så bara är för ett litet bet, varje hand du regelbundet spelar som du inte borde spela är en stor kostnad för dig och kommer att påverka ditt långsiktiga resultat väldigt mycket. Det stora misstaget i fixlimit är att se för många floppar, ser man alldeles för många floppar så kan man inte bli en vinnare i fixlimit oavsett hur bra man är i resten av spelet.

 

Detsamma gäller inte riktigt i no-limit, där är det sällan det faktum att man spelar för många händer för ett bet (stora mörken) som skadar en särskilt mycket utan snarare misstagen det leder till. Det stora misstaget i no-limit är att syna stora bet, det är det som fullständigt massakerar nybörjare i no-limit och går helt enkelt inte att kompensera för med andra färdigheter.

[/Johans crackpotteori]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner inte jag Johan Hjort, men jag kan säga att nej, det menade han inte.

AHHH, Get out of my head!

 

Jag menade såklart inte att han skulle spela alla händer, snarare runt 20%-30%, men biten om att antingen träffa floppen hårt eller folda stämmer rätt bra.

 

[Johans crackpotteori]

Men mest så ville jag antyda en approach, i fixlimit så är det viktigt att inte spela för många händer om det så bara är för ett litet bet, varje hand du regelbundet spelar som du inte borde spela är en stor kostnad för dig och kommer att påverka ditt långsiktiga resultat väldigt mycket. Det stora misstaget i fixlimit är att se för många floppar, ser man alldeles för många floppar så kan man inte bli en vinnare i fixlimit oavsett hur bra man är i resten av spelet.

 

Detsamma gäller inte riktigt i no-limit, där är det sällan det faktum att man spelar för många händer för ett bet (stora mörken) som skadar en särskilt mycket utan snarare misstagen det leder till. Det stora misstaget i no-limit är att syna stora bet, det är det som fullständigt massakerar nybörjare i no-limit och går helt enkelt inte att kompensera för med andra färdigheter.

[/Johans crackpotteori]

 

så om man väljer att se alla flopar som bara kostar bb och är bra på postflopbeting så är man all-clear?

 

själv spelar jag tight och loose i perioder för att kasta mina motståndare off.

 

mitt råd är inte se mer eller mindre floper. lär dig lira den viktigaste delen av spelet bra. den efter flopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så om man väljer att se alla flopar som bara kostar bb och är bra på postflopbeting så är man all-clear?

Om du är jävligt bra på post-flop betting, så bra är dock vare sig du eller jag. Men det är väldigt få spelare vars största problem är att de ser för många floppar för 1bb, eller ens har något vidare problem med det. Det är inte där de största läckorna ligger i folks no-limitspel det är nästan alltid att syna stora bet.

 

mitt råd är inte se mer eller mindre floper. lär dig lira den viktigaste delen av spelet bra. den efter flopen.

Det håller jag med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tillbaka till orginalposten

 

före flop: Tveksamt spel, med KQ har du en draghand eftersom det finns stor risk att om du får K eller Q på floppen så har någon annan AK,KK, QQ AA eller QK. Draghänder när man inte får vara den sista att bestämma sig om man vill vara med eller inte kan vara jobbiga eftersom folk kan reraisa. Nu hade du tur att ingen annan kom in efter dig så du har perfekt position dvs till höger om höjaren. Floppen spelade du perfekt enligt mig. I NL bettar nästan alltid den som höjde före floppen på floppen så det är ett bra spel att checkraisa honom all in. Däremot kom du fram till resultatet på fel sätt. Oftast så har den som höjer före floppen två höga kort eller ett högt par därför skulle jag inte utgå från att han drar till stege. Ett alternativ vore också att betta all in direkt men det är så uppenbart för alla som läst pot n no limit poker vad du är är på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...