Gå till innehåll

"Merged range"


Weedobooty

Recommended Posts

Jag stötte på ett nytt uttryck härom dagen. För att inte råka ut för samma sak som en kille jag känner till som trodde att "bagatell" och "skandal" var ungefär samma sak, tänkte jag försäkra mig om att jag har förstått det här rätt.

 

Uttrycket är "merged range". "Merged" har jag inga problem med. Jag behärskar engelska och jobbar i IT-branchen, där just merge används i en del sammanhang.

 

Jag tolkar merged range som motsatsen till polarized range (mycket stark eller mycket svag), dvs halvstark, där t.ex {88-99, J9-JT, KJ-KQ} skulle vara en "merged range" på en TQ4 rainbow flop medan t.ex {TT, QQ+, 22-55, 45s, 56s, 67s, 78s} är mer åt "polarized"-hållet.

 

Korrekt?

 

(Hoppas jag inte ställer till med en stor bagatell nu...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal grej som aejones på 2+2 (tror jag) kom på. Innebär att du betar en hand där du både hoppas få syn av sämre ibland och fold av bättre ibland. Låter ganska motsägelsefullt och det är det också i mitt tycke.

Kan nog finnas extremfall där det är korrekt att syna med en hand samtidigt som man lika korrekt viker en hand bättre än den man synar med pga cardremovaleffekter, men om de lägena finns påverkar det ditt ev såpass lite att det inte är värt att bry sig. Jag håller med dig mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog finnas extremfall där det är korrekt att syna med en hand samtidigt som man lika korrekt viker en hand bättre än den man synar med pga cardremovaleffekter, men om de lägena finns påverkar det ditt ev såpass lite att det inte är värt att bry sig. Jag håller med dig mao.

 

detta kan jag hålla med om, men är inte det nåt helt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stötte på ett nytt uttryck härom dagen. För att inte råka ut för samma sak som en kille jag känner till som trodde att "bagatell" och "skandal" var ungefär samma sak, tänkte jag försäkra mig om att jag har förstått det här rätt.

 

Uttrycket är "merged range". "Merged" har jag inga problem med. Jag behärskar engelska och jobbar i IT-branchen, där just merge används i en del sammanhang.

 

Jag tolkar merged range som motsatsen till polarized range (mycket stark eller mycket svag), dvs halvstark, där t.ex {88-99, J9-JT, KJ-KQ} skulle vara en "merged range" på en TQ4 rainbow flop medan t.ex {TT, QQ+, 22-55, 45s, 56s, 67s, 78s} är mer åt "polarized"-hållet.

 

Korrekt?

 

(Hoppas jag inte ställer till med en stor bagatell nu...)

 

En polariserad range är en range där endast mycket bra händer och bluffar ingår. En merged range är en range där även de medelbra händerna ingår till en viss procent.

 

Det de andra pratar om tror jag är den så kallade value-bluffen som förtjänar mer cred än de ger den. Tänk tex nötfärgdrag på turn, du vill ha syn av lägre färgdrag men fold av låga par vilket också ofta blir utfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag fattat det är när man tar 2 olika typer av händer och spelar dem på samma sätt.

 

exempelvis så spelar man färgdrag och stegdrag på samma sätt, går färgen in på river använder man stegdragen som bluffar och går stegen in på river använder mn färgen som bluffar.

 

 

är väl en lite förenklad bild av hur man bör spela poker som missar massa aspekter och inte ser till helheten.

 

det är inte intuivt men det suger att spela en bra hand som bluff och suger att spela en dålig hand för värde. intuitiva spelare gör ofta den typen av fel och de är bland de dyraste misstagen man kan göra i klass med att checksyna sämsta möjliga handen och checkfolda bästa möjliga handen.

 

En polariserad range är en range där endast mycket bra händer och bluffar ingår.

 

detta är helt fel. snarare är det en range där någon typ av händer inte ingår. mycket stor skillnad. en vanlig form av polariserad range är att man har raisat bort alla stålhänder i tidigare beslut och i en call-linje dyker upp utan stål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta är helt fel. snarare är det en range där någon typ av händer inte ingår. mycket stor skillnad. en vanlig form av polariserad range är att man har raisat bort alla stålhänder i tidigare beslut och i en call-linje dyker upp utan stål.
Kan du vidareutveckla det här. Gärna med exempel.

 

Eftersom polariserad betyder just "antingen eller", alltså att ett motsatsförhållande ska finnas, är uttrycket "polariserad range" missvisande enligt din definition ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du vidareutveckla det här. Gärna med exempel.

 

Eftersom polariserad betyder just "antingen eller", alltså att ett motsatsförhållande ska finnas, är uttrycket "polariserad range" missvisande enligt din definition ovan.

 

håller inte med om din definition av polariserad. från fysiken innebär förekomst av poler olika storlekar och riktningar på två olika saker.

 

om någon som default är jämnt innebär polarisering att man tar bort något, se t ex polariserande glas och polariserat ljus:

"Light reflected by shiny transparent materials is partly or fully polarized, except when the light is normal (perpendicular) to the surface. It was through this effect that polarization was first discovered in 1808 by the mathematician Etienne Louis Malus. A polarizing filter, such as a pair of polarizing sunglasses, can be used to observe this effect by rotating the filter while looking through it at the reflection off of a distant horizontal surface. At certain rotation angles, the reflected light will be reduced or eliminated. Polarizing filters remove light polarized at 90° to the filter's polarization axis. If two polarizers are placed atop one another at 90° angles to one another, there is minimal light transmission."

 

tycker citat ovan talar för min defintion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, polarisering har tydligen en vidare betydelse än enbart "motsatsförhållande". När man talar om en polariserad handrange skulle man kunna använda profilerad eller definerad för att beskriva samma sak.

 

detta är helt fel. snarare är det en range där någon typ av händer inte ingår. mycket stor skillnad. en vanlig form av polariserad range är att man har raisat bort alla stålhänder i tidigare beslut och i en call-linje dyker upp utan stål.
Kan du ge exempel på detta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...