Gå till innehåll

JO sämre idag än förut?


decoy

Recommended Posts

Jag har fått det allmänna intrycket, att Justitieombudsmannen (JO) numera tar väldigt lätt på hur olika myndigheter sköter sig. Det har varit en del skriverier om det i tidningarna.

 

Att göra en JO-anmälan kan idag kännas närmast meningslöst. Jag har en känsla av att JO var betydligt bättre och effektivare för en 5-10 år sedan, både vad gäller handläggningstider och allmänt förhållningssätt.

 

Jag vet en, som fick vänta på svar från JO i närmare 3 månader; för ett antal år sedan fastslog JO, att en maximal handläggningstid hos myndigheter i Sverige bör ligga på en månad (!)

 

Har någon erfarenhet av besvärsskrivelser? Är det någon idé att vända sig till JK dessutom? Hur skiljer sig ansvarsområdet åt mellan JO och JK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av Wikipedia-artiklarna framgår ju, att JO:s och JK:s verksamhetsområden delvis överlappar varandra. Jag har hört, att det skulle vara "bättre" att göra en JK-anmälan, om man är missnöjd med en myndighets agerande; att JK skulle vara effektivare, mer seriös helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av Wikipedia-artiklarna framgår ju, att JO:s och JK:s verksamhetsområden delvis överlappar varandra. Jag har hört, att det skulle vara "bättre" att göra en JK-anmälan, om man är missnöjd med en myndighets agerande; att JK skulle vara effektivare, mer seriös helt enkelt.
Mycket möjligt. Dessutom är det så att JK är fel så kommer JK att skicka ditt ärende till rätt myndighet för vidare handläggning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde mig av JO för första gången denna höst. Skickade en epost och fick tillbaka ett pappersbrev efter en månad. Jag protesterade mot att en myndighet inte fattade något beslut. JO menade att eftersom de inte fattat något beslut så fanns det inget att göra. Jag överklagade även till länsrätten, men denna överklagan ska gå via myndigheten, och de skickade tillbaka den utan åtgärd eftersom de inte fattat något beslut. Kort sagt har myndigheten ifråga hittat ett genialiskt kryphål i lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, att överklaga till Länsrätt är ingen idé, eftersom det inte finns något myndighetsbeslut att överklaga.

 

Ett "genialiskt" kryphål skulle jag inte vilja beskriva det som. Problemet är att JO verkar ha ändrat sin praxis. Numera krävs det ganska så mycket för att JO överhuvudtaget skall kritisera en myndighet.

 

Tidigare ansåg JO, som sagt, att en månad var en rimlig handläggningstid hos en myndighet - därefter skulle beslut meddelas. I dagsläget verkar det inte finnas några tidsgränder alls - jag vet de, som väntat i över ett halvår!

 

En konstig, sjuk utveckling, med tanke på att en hel del myndigheter faktiskt förbättrat sin service under senare år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...