Gå till innehåll

4xbb eller pot?


Lisa87

Recommended Posts

Min fråga är... varför?

 

Därför att klienten suger rövhål och man måste skriva in betsize manuellt om man vill öppna <4x. Kan även säga att det är rätt få duktiga MTT spelare på laddies och jag har aldrig sett en (i mina ögon) kompetent Fi öppna 4x som standard djupt in i en turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lirar på 5krs-nivån på SvS som ofta är extremt fiskig och det känns som att det är skillnaden mellan 3xBB och 4xBB som gör att inte alla rundsynar vid bordet och plötsligt blir det svårt att veta om ens toppar är bra. Och blir det inte väldigt ojämnt ifall potterna man själv öppnar är snäppet mindre än de gånger man synar? (eftersom 90% öppnar 4xBB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför då?

 

fergusson o co resonerar: ju svagare range man har desto mer behöver man höja för att bb ska bli indifferent. alla lekspel man löst har visat att optimal spel handlar om att göra motståndaren indifferent och troligtvis gäller detta alltså också för NLTH.

 

Har också läst det där, men varför skall just BB vara indifferent? I tidig position oroar jag mig mer över knappen. Vilken hand eller range skall förresten BB vara indifferent med? Väldigt luddigt enligt mig.

 

Känns lättare att resonera kring att sämsta handen skall gå plus minus noll, samt att optimera vinsten för hela rangen. T ex om man höjer till 4.5BB mot motståndare som enbart trebettar, bör man vinna potten direkt 75% för att de svaga händerna skall gå jämt upp. Med 3BB räcker det med 67%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför då?

 

fergusson o co resonerar: ju svagare range man har desto mer behöver man höja för att bb ska bli indifferent. alla lekspel man löst har visat att optimal spel handlar om att göra motståndaren indifferent och troligtvis gäller detta alltså också för NLTH. detta talar alltså för att höja ett mindre belopp i tidig pos.

 

jag har personligen lite invändningar mot argumentet, tycker de förenklar lite väl mycket och min tolkning av hur man ska spela preflop skiljer sig rätt markant från deras vilket troligtvis påverkar resultaten en hel del, men det är iaf ett argument till skillnad från det mesta annat som skrivits i denna tråden.

Jag resonerar väl lite som så att jag vill sno blindsen så billigt som möjligt, därav beta litet i sen position med en bred range. I tidig position har vi en smalare range och vill inte ge samma möjligheter till implicita odds för motståndarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar väl lite som så att jag vill sno blindsen så billigt som möjligt, därav beta litet i sen position med en bred range. I tidig position har vi en smalare range och vill inte ge samma möjligheter till implicita odds för motståndarna.

 

Giltiga argument helt klart men när vill du helst ha syn? när du höjer med KK UTG eller när du höjer Q8s på knappen?

 

Eftersom vi vet att vi inte vill ändra betsize pga av handstyrkan så gör vi ju inte det men man kan ändra betzisen efter position och eftersom höga pocket är en större andel av vår range UTG så kan man beta mindre där för vår FE är ändå större pga av vår starkare range.

 

Nu håller jag mig för enkelhetens skull till just pottbet pre för det ger ingen information och ger ungefär samma FE på alla positioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycke man kan ge bra argument varför raisa mindre i sen pos dvs max 3bb..eftersom det ger tillräckligt effekt då flesta bra spelare hatar spela ur pos mot en..När man väl blir 3betad har man dels:

- större stack bakom = mer spelrum postflop..

- riskerar mindre antal bb:s på sina 4bets pre (dvs kan ha mer bluffar i sin range)

- det uppenbara att man inte behöver få fold lika ofta pre

 

Från ep till mittpos är det lite svårare avgöra om det ens finns nån signifikant skilland...så jag säger pott, 3.5bb..Generellt vill man inte göra de helt gratis för andra att spela i pos mot en..

 

Viktigaste är att man inte börjar dela upp ens öppningsHD i olika summor..miniraisa småpar..potta aq etc. Är en av få läckor man verkligen kan lyckas med i detta ämnet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...