Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Crypto $1/2 Hold'em (9 handed)

Preflop: Hero is CO with A :club: 7 :heart:

UTG folds, UTG+1 folds, , MP1 folds, MP2 folds, MP3 folds, Hero raises, button folds, SB folds, BB calls.

Hurivida man skall försöka stjäla med A7o från cutoff är väl i gränslandet och högst readberoende. Detta är dock inte huvudfrågan i min postning.

Flop: 7 :club: 8 :spade: J :club: (4 SB) (2 players)

BB checks, Hero bets, BB calls

Här så är det väl ganska självklar bet antar jag? Skulle nog betta även min "A high" hand även om floppen missat mig. Att han faktiskt synar innebär ju rimligtvis att han i alla fall har en hand med någon slags potential, denna må så vara bara ett överkort eller ett bakdörrsdrag men något lär han ju ha.

Turn: 6 :club: (3 BB) (2 players)

BB checks, Hero ??

Vad gör man då här när han checkar? Skall man fortsätta att betta på även fast klöversexan i högsta grad är ett scarecard eller är det bättre att checka ner? Och i så fall vad är planen om han höjer respektive vad gör man på rivern om han synar?

/Bjorn

Postad

Sexan var väl ett rätt bra kort - du fick ju nötfärgdrag! Han kanske blev räddare än du. :-)

Jag skulle nog ha betat. Lägger han sig, bra. Höjer han har du outs till nötfärgen och pottodds för syn. Synar han får du väl se vad som kommer på river.

Postad
Hurivida man skall försöka stjäla med A7o från cutoff är väl i gränslandet och högst readberoende. Detta är dock inte huvudfrågan i min postning.

Jag tycker det är obligatoriskt snarare än readberoende. Jag höjer med A7o först in från CO så gott som oavsett vem som sitter efter mig. Skulle väl vara raken på 1-2 som kanske kan göra det olönsamt, men jag tror faktikst inte det.

Flop: 7 :club: 8 :spade: J :club: (4 SB) (2 players)

BB checks, Hero bets, BB calls

Här så är det väl ganska självklar bet antar jag? Skulle nog betta även min "A high" hand även om floppen missat mig. Att han faktiskt synar innebär ju rimligtvis att han i alla fall har en hand med någon slags potential, denna må så vara bara ett överkort eller ett bakdörrsdrag men något lär han ju ha.

Jag hittar snubbar på 10-20 som synar med q-högt här så var inte så säker på att han faktikst har något vettigt. Eftersom han inte höjer så har du bäst hand en väldigt stor del av tiden här. Kom ihåg att han bara parar 1/3 av tiden om han började oparat, och sitter han med pocket så bör det ju allra oftast vara lägre än sjuor.

Turn: 6 :club: (3 BB) (2 players)

BB checks, Hero ??

Vad gör man då här när han checkar? Skall man fortsätta att betta på även fast klöversexan i högsta grad är ett scarecard eller är det bättre att checka ner? Och i så fall vad är planen om han höjer respektive vad gör man på rivern om han synar?

Betelibet-bet-bet-bet. Varför skulle han ha bättre hand än dig här? Han kan mycket väl vara på backdoor pardrag för att slå dig. Så länge motståndaren checkar, du har ett par och det är kort kvar så bör du i stort sett vara i autobet-mode.

Som påpekats så förbättras ju din hand drastiskt av sexan. Massor av extra utdragningspotential de gånger du ligger efter och ett kort som inte fyllt något överkortsdrag för att slå dig.

Det finns nästan ingen betsekvens som jag foldar den här handen i när floppen väl kommit. Skulle väl vara checkraise på turn om ett helt annat kort än klöver kom.

Postad

Måste faktiskt erkänna att jag när jag satt och läste i hand historyn och när jag skrev in den totalt missade att att jag faktiskt får ett färgdrag på turn.

Detta gör ju tyvär handen ganska ointressant som diskusionshand då det blir ganska självklart att betta turn vilket jag också gjorde och lyckades köpa potten.

/Bjorn

Postad
Detta gör ju tyvär handen ganska ointressant som diskusionshand då det blir ganska självklart att betta turn vilket jag också gjorde och lyckades köpa potten.

Det tvivlar jag iofs starkt på, antagligen så la han en hand utan par eller med ett par sämre än ditt. Det absolut troligaste är ju att han hade en hand som var sämre än din och saknade odds att dra ut.

Mot de allra flesta motståndare skulle jag bita ihop och beta turn oavsett vilket kort som kom. Sannolikheten att jag har bäst (men väldigt sårbar) hand är helt enkelt alldeles för att jag ska vilja ge några gratiskort.

Postad

Kanske är så att jag använder ett oortodoxt språkbruk men jag lägger igen värdering av hans hand i uttrycket "köpa potten" utan bara att han lägger sig utan motstånd för ett bet. Är det inte så termen brukar användas?

/Bjorn