Gå till innehåll

Vad bör hända med Ferna?  

65 medlemmar har röstat

1. 1. Vad bör hända med Ferna?

• Lifetime ban, detta är ett seröst forum!
      15
    • Litet slag på fingrarna med bann så han sköter sig!
      12
    • Unlock him no ffs han är ju FERNA!
      17
    • Ferna är ju anledningen till att man ens har pf, släpp honom fri!
      21

Recommended Posts

Postad

upp 14 bi på typ 14k händer.. har bara sista 10k händerna i hm så vet inte exakt men rushade de första 10 på de händerna jag inte har i hm =)

försökt tighta till mig lite men lyckas inte speciellt bra tyvärr.

27/22 6 i 3bet har jag lirat idag på 3k händer men de är ju nästan nötstats så :D

• Svars 2,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

vilken grinder/speltorsk man har blivit!!!:-D /:cry:

Bara öser in händer och swingar som ett djur och psyket mår ändå relativt bra. Ska ha 20k händer reggade nu på den nya datorn i HM innan jag åker hem den 15 så kan jag i godan ro fira min 20 årsdag och vara allmänt glad och rund. Äta gott, umgås med lite folk och den biten utan att gå och fundera på hur stor bluff4betrange jag vill ha från BTN.....

Postad

3k händer idag redan. Skoja att jag är slut i huvudet, tror jag har sprungit ganska kallt idag men jag har fan noll koll..

Är typ BE över 13k händer så jippiehuuue vad sysslar jag med kan man fråga? Ja ni det vet jag fan inte. Måste nog få ner min blufffrekvens mot fiskar för att kunna bli vinnade i poker.

Förövrigt så blev en tysk lack på mig idag efter att jag stackat bottenset på en enfärgad bräda för 150 bb i 3betad pott. Enligt honom var jag mest back/sämst i hans databas, de e ju gött att höra när man backar :roll:

beborg.th.jpg

Postad

Men lol tysken måste ju vara efterbliven isf! Man kan inte folda set 3bettat!

Tungt med dålig period och jag vet hur det känns! Du kan inte göra mer än att spela bra och gör du det så kommer resultaten! Lycka till!

Postad
Men lol tysken måste ju vara efterbliven isf! Man kan inte folda set 3bettat!

Tungt med dålig period och jag vet hur det känns! Du kan inte göra mer än att spela bra och gör du det så kommer resultaten! Lycka till!

Jag gissar på att tyrren hade floppat nötfärgen och starfitter kåkade - därav agressionen :-)

Postad
Jag gissar på att tyrren hade floppat nötfärgen och starfitter kåkade - därav agressionen :-)

Ja, det har du nog rätt i men jag ville bara ge några uppmuntrande ord i tunga tider! :)

Postad

ja men hur ofta har man floppad för i 3betad pott när han 3betade min utg raise för 150BB djupa. Bara AKs och om han är dåligt AQs men men superstandard att brädan parade sig på turn och han muckade. Antar att han ljuger ganska ofta och har överpar+fd rätt ofta osv.

Gymmet nu för att kaaanske spela mer ikväll. Funderar på att bli nit btw, tight is right!

Postad

Ne nu jeflar grabbar! Jag har ett stooooort problem i mitt spel som jag gärna vill ha bot på! Så fort det börjar gå dåligt (räcker med typ downswing på 5-10 bi) får jag ett ryck och tror att mitt spel inte fungerar. Har varit så illa att ena dagen har jag cbetat 60-70 % och efter en swing så cbetar jag helt plötsligt 20-30% samma sak med 3bet och hur mycket jag öppnar hur aggro jag är osv.

Någon som haft samma problem?

Det ända som jag kan komma på ta bort en del av detta är ju att försöka ha bestämda (halvbalanserade) öppnings/3bet/4bet/CC ranger och typ försöka inte trixa så många olika linjer postflopp. Problemet är bara att jag är alldeles för dålig på teori för att få ihop det.....

Men men vi kan ju göra ett försök såhär på natten och få in lite teori i skallen på mig iaf!!

Situationen jag skulle vilja ta upp och som för övrigt är lite småviktig och kan bli nötig om man gör det rätt.

På knappen sitter en standard reg som slår upp sådär brett som de flesta slår från knappen (typ 35+ first in) och på SB sitter en annan reg med relativt hög 3bet (6+) vi sitter i BB.

Knappen öppnar till 2.5-4bb (nl100 obv) och sb slår om till 10-14BB. (100BB djupt och 5handed)

Vi kollar ner på XX.

Våra alternativ blir att: (folda är ointressant)

Flatta

Vår range kommer att bli väldigt tight och btn får väldigt bra odds att se flopp om han har en hyfsat spelbar hand. Det positiva skulle vara att btn får en ganska bra spot för att slå om. Om potten vore lite större typ 3bet till 14 så kan han värdeshova ganska brett och vår jättestarka range kan få in det.

4beta

Vår range kommer inte längre bli lika tight och vi borde kunna få in lite bluffar i 4betrangen som får bra betalt iom att degen från knappen (borde väldigt ofta vara död om inte btn vaknar upp med JJ+ AQ+)

Jag gillar hellre detta konceptet som ända alternativ, alltså att inte ha någon 3betcallningrange när vi inte hunnit agera innan.

Detta ger massa följdfrågor eller alternativ:

Vilken betsize vill vi ha på vår 4bet?

Vilken range vill vi spela?

Har vi ingen 3betcalling range om vi säger utg öppnar och CO 3betar?

Betsize

Vår betsize måste självklart vara så att vi kan ha en 4betrange utan att commita oss med våra bluffar. Vi har ju 100 BB effektivt och i potten ligger det 12.5-18BB redan. Detta beror självklart på hur stor 3beten har blivit men jag skulle väl rent generellt föredra någonstans kring minraise + 2BB. Tillräckligt för att det inte precis vara en minraise men ändå såpass litet att om potten är (som störst borde vara) Btn 4bb och sb 14 så kan vi slå upp till 30 och ha 70 bakom som vi kan folda för shove om vi bluffar.

Range

Vad vill vi då 4beta? Jo jag antar att vår range måste bli polariserad då det känns iskallt att 4betfolda en hand som får för bra eq mot en shove men som inte klarar att man får in det pre med.

Självklart ska vi 4beta vårat stål: QQ+,AKs,AKo

Tror att vi kan få in några värdehänder till iom att vi tar ner ganska mkt deg varje gång vi får fold och vi kan få in det mot sämre emellanåt: JJ,AQs,AQo

(En parantes: Borde man kanske bara ha AQs här och ta bort AQo? Vi kommer ju få den och AK i fel proptioner jämnfört med våra pockets och AQ står sig ju inte jäättebra för en shove.)

Iaf vi har en värderange som är JJ+,AQs+,AQo+ (4.2%) och vår betsize i borde ligga mellan: (försummar btn för att göra det enkelt)

2.5--10--22

Fi behöver 35% på sin syn för att få ev+.

4--14--30

Fi behöver 33% på sin syn för att få ev+.

Alltså så borde vår bluff ligga på ca 34% av vår range för att göra fi indifferent mot syn.---> 4.2% värde och 1.4% bluffar vilket blir 18 kombos med bluffar.

Vilka bluffhänder ska vi då ta?

A5s-A2s(har ca 30% mot vår värderange) känns solklara men vi är 2kombos short. Förslag på händer som är perfekta 4betbluffa med här?

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 30.373% 28.87% 01.50% 355959528 18493764.00 { A5s-A2s }

Hand 1: 69.627% 68.13% 01.50% 839911824 18493764.00 { JJ+, AQs+, AQo+ }

Jag är cpdålig på teori som sagt så har säkert 100 tankefel här. Säg till om ni orkar så jag kanske fattar en dag :)

Så hur kan fi nu exploatera vår 4betrange?

Det är nu jag blir riktigt lost i allt...

Flattar han sina QQ-TT,AQs,AQo och shovar KK+,AKs,AKo så får ju vi en lätt ev+syn med vår värderange och viker våra bluffar 1/3 och han vår spela sina mer marginella händer ur pos.

Shovar han hela sin range även bluffar kommer jag syna med 2/3 av min range och antaligen få ev+. (börjar bli trött orkar inte räkna)

Flattar han typ hela sin range har vi position och får spela bra post helt enkelt.

Mixade strategier fixar jag inte ens att tänka på.

Gör vi nu samma sak att bara ha 4betrange ur alla spots?

Mot riktig superfisk eller spew kan jag nog flatta och vara mysexplo.

Om utg öppnar och co 3betar skulle jag kunna tänka mig att istället flatta med hela min range (iom att den kmr vara så tight) och få in det om utg(som också borde ha en ganska tight range) shovar. För i de läget kommer jag nog inte kunna bluffa lönsamt och om jag flattar så kan jag även lira lite händer i position som klarar sig bra multiway(feltänkt?)

Skulle CO öppna och btn 3beta blir det nog samma scenario som första från både SB och BB antar jag.

Asså jag är yr i huvudet/trött och allmänt frustrerad att jag inte har bättre metodik att arbeta med så alla synpunkter/sågningar/förslag osv är guld värda.

Postad

ääääkligt vad dålig jag är/hur dålig jag springer. Blaning mellan båda skulle jag tro. Ner 8 BI idag var ner 11 ett tag men kämpade tbx till 5 sen när jag skulle sluta hittade jag QQ mot KK två gånger och QQ mot ak fick inte stå..

Postad

Det skadar inte att köra lite teori och jobba på spelet istället för att bara nöta på om det är kallt :)

Intressanta teoriposter du gjort lite tidigare. Tyvärr känns det inte som att jag har nåt nytt att tillföra än det du skrev i just den diskussionen. Men det låter vettigt.

Kom på en liten fundering... teori är ju en sak, men poker är ju så situationsberoende när man väl sitter vid bordet.

Standard-rangen är väl ganska given i ditt exempel, men borde inte "finjusteringen" i rangen i det tillfället bero nästan helt på HERO's image, tidigare situationer, och motståndare/stämningen vid bordet just då?

Postad

Kom på en liten fundering... teori är ju en sak, men poker är ju så situationsberoende när man väl sitter vid bordet.

Standard-rangen är väl ganska given i ditt exempel, men borde inte "finjusteringen" i rangen i det tillfället bero nästan helt på HERO's image, tidigare situationer, och motståndare/stämningen vid bordet just då?

Jo men problemet är att om man gör det för mycket hamnar man lätt i situationer där man tex har alldeles för mycket luft eller för mkt stål.

Säg att vi vet att fi viker många rivers, vi börjar självklart bomba många river, fi är tänkande och börjar c/r sitt stål och en del bluffar = vi blir ägda.

Säger inte att jag ens är i närheten av att vara semibalanserad postflopp men jag ska byta nätverk och börja 9tabla och då hinner man/orkar man inte ha superkoll på motståndet. Bättre att koncentrera sig på att täppa igen mina luckor istället för att försöka utnyttja andras.

Postad

Intressant teoripost imo. Bra argumentation, precis som du skriver så är det ju också readbaserat och du vill t.ex. ha en flatrange mot någon spewreg som ofta slår om från btn eller dyl, dock tkr jag det ser ut som ett bra "standardspel".

Kan nog tycka att vi tar bort AQo från vår range och isåfall kanske det räcker med A2s-A5s som bluff combos? orkar inte räkna ut det nu men tkr det låter logiskt.

3bet callingrange om utg bettar och co 3bettar , här ser jag faktiskt ingen anledning alls till att ha en callingrange eftersom vi alltid kommer vara ur pos, utan initiativ i potten osv. Skulle "fungera" om man gjorde det med endast stål men hur lätt-explo blir inte det? ska vi balansera rangen med bluffar blir de svårspelade postflop.

Postad
Jo men problemet är att om man gör det för mycket hamnar man lätt i situationer där man tex har alldeles för mycket luft eller för mkt stål.

Säg att vi vet att fi viker många rivers, vi börjar självklart bomba många river, fi är tänkande och börjar c/r sitt stål och en del bluffar = vi blir ägda.

Säger inte att jag ens är i närheten av att vara semibalanserad postflopp men jag ska byta nätverk och börja 9tabla och då hinner man/orkar man inte ha superkoll på motståndet.

Ja det är förstås sant. Och jag tänkte faktiskt inte på problemet man får om man spelar t ex 9 bord, då det är rätt omöjligt att hålla stenkoll på alla smådetaljer vid borden.

Bättre att koncentrera sig på att täppa igen mina luckor istället för att försöka utnyttja andras.

Ja till en början iaf. Men jag tror det är ett sjukt farligt tänk i längden, i o m att folk blir så mycket bättre på spelet hela tiden.

Det blir som att försöka krypa genom ett hål som blir mindre och mindre för varje dag, för att spara några minuter. Istället för att ta med sig en spade, och vara säker på att komma igenom i framtiden också :-P

Själv tycker jag man aldrig borde spela fler bord än att man kan ha koll på alla dom detaljer vi nämnde nyss. Sen är det upp till var o en om man klarar 2 eller 6 bord samtidigt.

Om man fortfarande är riktigt seriös med sitt spel och spelar mycket, tror jag man har möjlighet att tjäna lika mycket pengar efter 3 år om man spelar 2 bord istället för 9.

Då man har tid att hitta EV i lägen som kan vara svåra att se, och kan utnyttja alla spelares läckor/bordets stämning, och samtidigt blir jäkligt bra på POKER.

Efter t ex 3 år kan man säkert tjäna mer per månad, än en 9-bords grinder som fortfarande slår NL200 med 2 bb/100, och hoppas tjäna pengar på att andra ska göra fler misstag än han själv.

Medan den som tagit andra vägen kanske slår NL200 med 10 bb/100, eller NL400 med 4 bb/100.

Sitter man på 9 bord och spelar om inköp i 55/45-lägen mot 80% spelare som är lika bra som en själv, och 10% som är bättre, lär väl variansen kunna bli hur seg som helst om man har otur? Särskilt om man mest litar till att folk ska göra fler misstag än en själv.

Samtidigt som man själv inte blir särskilt mycket bättre på att hitta pengar i lägen där "matematiken" inte ger pengar.

Jag vet att jag är ute på hal is, och att det kanske inte alltid stämmer med verkligheten. Men tycker det är intressant att fundera på, och tror detta tänk blir viktigare ju längre tid som går.

Sen blir det väl annorlunda om man planerar att spela några år för RB, sen göra nåt annat.

Plus att sättet jag pratar om kanske kräver mer startkapital/annan inkomst i början än multitable-vägen.

Postad

Vet många riiiktigt bra spelare som spelar många bord. Vet man vad man gör inte är inte superlös ska det inte vara något problem att vinna bra med deg även om ens bb/100händer inte är optimalt. Dock blir timlönen högre osv och det är bara pengar jag vill ha.

Är egentligen inte så jätteofta man ska behöva tänka och bry sig om image och stats. Jävligt lätt missvisande (läs gärna kapitel 6 i MOP handlar om precis det).

Postad
Situationen jag skulle vilja ta upp och som för övrigt är lite småviktig och kan bli nötig om man gör det rätt.

På knappen sitter en standard reg som slår upp sådär brett som de flesta slår från knappen (typ 35+ first in) och på SB sitter en annan reg med relativt hög 3bet (6+) vi sitter i BB.

Knappen öppnar till 2.5-4bb (nl100 obv) och sb slår om till 10-14BB. (100BB djupt och 5handed)

Vi kollar ner på XX.

Våra alternativ blir att: (folda är ointressant)

Flatta

Vår range kommer att bli väldigt tight och btn får väldigt bra odds att se flopp om han har en hyfsat spelbar hand.

4beta

Vår range kommer inte längre bli lika tight och vi borde kunna få in lite bluffar i 4betrangen som får bra betalt iom att degen från knappen (borde väldigt ofta vara död om inte btn vaknar upp med JJ+ AQ+)

Iaf vi har en värderange som är JJ+,AQs+,AQo+ (4.2%) och vår betsize i borde ligga mellan: (försummar btn för att göra det enkelt)

2.5--10--22

Fi behöver 35% på sin syn för att få ev+.

4--14--30

Fi behöver 33% på sin syn för att få ev+.

Alltså så borde vår bluff ligga på ca 34% av vår range för att göra fi indifferent mot syn.---> 4.2% värde och 1.4% bluffar vilket blir 18 kombos med bluffar.

Jag är cpdålig på teori som sagt så har säkert 100 tankefel här. Säg till om ni orkar så jag kanske fattar en dag :)

Så hur kan fi nu exploatera vår 4betrange?

Det är nu jag blir riktigt lost i allt...

Flattar han sina QQ-TT,AQs,AQo och shovar KK+,AKs,AKo så får ju vi en lätt ev+syn med vår värderange och viker våra bluffar 1/3 och han vår spela sina mer marginella händer ur pos.

alla synpunkter/sågningar/förslag osv är guld värda.

fetstil var upptaget så strök under diverse påståenden som var lite märkliga. du får gärna motivera varför de skulle stämma...

Postad
fetstil var upptaget så strök under diverse påståenden som var lite märkliga. du får gärna motivera varför de skulle stämma...

Som sagt är jag VERKLIGEN FISK på sånt här och det är därför jag försöker lära mig =)

Att får synrange när sb 3betar kommer bli tight är pga av att jag skulle välja att vika väldigt mycket som inte klarar av om btn slår om. Jag skulle antagligen(säger inte det är bra) bara syna JJ+/AQ+ vilket är ungefär samma range som jag skulle vilja stacka i samma läge.

Om jag istället 4betar hela min spelbara range så kan jag ju ha en del bluffar ----> min range är inte lika tight.

Vad jag räknade på var vilka odds fi får på en syn. Har säkert fel men om fi får betala säg 10 BB för att vinna en pott på 30 behöver han bara slå 33.33% av min range. Anta att min range är jättepolariserad (vilket den ofta kommer vara här) och fi sitter med något som slår min bluffrange och får kebab av mitt stål (typ kq) borde väl för honom inte det spela så stor roll om han foldar eller synar iom (sjdkgiosdngo jag är dum i huvudet. kom precis på att han måste jämnföra sin hand mot hela min range för att veta vilket eq han har.) nejnejnej jättefel av mig. Men du kanske förstod var jag tänkte fel?

Det siste var bara ett exempel på ATT om fi bara shovar med absoluta toppen av sin range så får jag fortfarande ev+ på en syn med det som inte är bluffar i min 4betrange.

Vore skitsnällt om du gav mig lite småtips om vart jag gjorde de största felen i mitt tänk. Rekommenderar vart man kan lära sig osv? =)

Postad

du misslyckas med att korrelera pottstorleken med handstyrkan om du har starkare ranger vid 100% syn än vid 100% raise.

givetvis tänker du fel, bara för att du har 34% bluffar betyder det inte att fi är indifferent att syna en potbet. speciellt inte preflop. kanske du ska lugna ner GTO-letandet innan du fått en ungefärlig bild av vad GTO-är. grymt svårt att lista ut vad man vill göra indifferent och om det kostar mer än det smakar.

sedan bör du räkna på hela linjerna, inte bara på sista beslutet, du 4betar, fi 5betar och du får odds att syna med 72o..!! YAY..!! ohhh wait. kanske hela linjen var fel.

Postad

Spelade nyss en precis skitgrym session. Spelade på topp och tog nog ganska bra beslut hela tiden men slutade bara 1 bi upp ändå. Fick blandannat betala av AA med min AK för 130BB AIpre och K10 mot A10 all in på floppen:1010A.

blir nog några händer ändå nu när jag är småglad, blev ju ta igen 5 av de typ 15 BI jag har tappat på sistione.

Fi är randomfisk och jag gillar läget

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 183565

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

UTG: $297.53

CO: $98.50

BTN: $125.58

SB: $49.00

Hero (BB): $136.50

Pre Flop: ($1.50) Hero is BB with K :spade: A :heart:

CO raises to $3.50, BTN calls $3.50, SB calls $3.50, Hero raises to $18.50, 2 folds, BTN raises to $125.58, 1 fold, Hero calls $107.08

Flop: ($259.16) A :spade: K :club: J :diamond:(2 players)

Turn: ($259.16) 6 :spade:(2 players)

River: ($259.16) 9 :heart:(2 players)

FI är reg och lirar 19/17 med en 3bet på 12%. Lite väl sent kollade jag ordentligt och såg att hans CO 3bet bara låg på 6%. My bad, vi viker antar jag? Brukar stacka här men tror inte det är så greeeejt iom att de är utg mot co.

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 183568

BB: $84.36

UTG: $64.51

CO: $359.46

Hero (BTN): $130.19

SB: $106.30

Pre Flop: ($1.50) Hero is BTN with Q :club: A :heart:

Hero raises to $3.50, SB raises to $12, 3 folds, Hero raises to $27.50, SB raises to $61, Hero raises to $130.19, SB calls $45.30 all in

Flop: ($214.10) 5 :diamond: 6 :club: 6 :diamond:(2 players - 1 is all in)

Turn: ($214.10) J :club:(2 players - 1 is all in)

River: ($214.10) 8 :spade:(2 players - 1 is all in)

:heart: mitt riverspel

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 183572

BB: $105.86

UTG: $322.41

CO: $135.45

BTN: $60.15

Hero (SB): $174.65

Pre Flop: ($1.50) Hero is SB with J :spade: J :diamond:

2 folds, BTN calls $1, Hero raises to $5, BB calls $4, 1 fold

Flop: ($11.00) 2 :spade: 8 :diamond: 9 :spade:(2 players)

Hero bets $8.25, BB calls $8.25

Turn: ($27.50) 2 :diamond:(2 players)

Hero bets $20.62, BB calls $20.62

River: ($68.74) 7 :club:(2 players)

Hero checks, BB bets $71.99, Hero calls $71.99

Fi är helt okänd.

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 3 players - View hand 183576

SB: $188.48

Hero (BB): $232.91

BTN: $121.20

Pre Flop: ($1.50) Hero is BB with A :heart: K :heart:

1 fold, SB raises to $3, Hero raises to $11, SB calls $8

Flop: ($22.00) A :spade: T :spade: A :club:(2 players)

SB checks, Hero bets $15.00, SB raises to $41, Hero raises to $221.91, SB folds

Kändes så läskigt att inte shova när de ändå ligger så mkt i mitten. Pallar ju inte låta honom se ett kort eller? Någon som spelar annorlunda?

Detta är också ett random.

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 183586

SB: $71.46

BB: $321.01

UTG: $131.85

CO: $88.95

Hero (BTN): $153.63

Pre Flop: ($1.50) Hero is BTN with 9 :heart: 9 :diamond:

1 fold, CO raises to $3, Hero calls $3, 2 folds

Flop: ($7.50) 9 :spade: 5 :diamond: J :heart:(2 players)

CO bets $8.00, Hero calls $8

Turn: ($23.50) 8 :spade:(2 players)

CO checks, Hero bets $17.62, CO calls $17.62

River: ($58.74) 6 :spade:(2 players)

CO checks,

Frågan är hur vi gör på river här. Det är ju sämsta kortet i leken som dyker upp på river men det känns samtidigt kallt att inte få värde ur handen. Tror faktiskt inte att han har varken stege eller färg speciellt ofta men samtidigt gör ju det svårt för mig att få betalt.

Om vi vill värdebeta antar jag att vi shovar och har lite bluffar här ibland?

Postad

1. We like it alot

2. Kallt. Gillar inte AQo aip för 100bb då jag alltid går upp som bäst 5050. Speciellt när han 3betar efter du höjt utg.

3. Gillar riverspelet

4. Här synar jag bara hans raise och pushar allt på turn. På så sätt fångar vi upp lite mer bluffar som följer upp turn. Färgdraget bryr jag mig inte så mkt om. Om han klonkar turn så drar jag ut river :-)

5. Push river i sista handen för värde?!?! då får du ju bara syn av bättre till 95% kan jag lova. Om du ska värdebeta så drar jag halvpot.

• Skapa nytt...