Gå till innehåll

NL - Allmäna tips och strategier för låga nivåer?


Dahl

Recommended Posts

Har fått uppfattningen om att många här spelar på nivåer från 0,01-0,02$ till 0,25-0,50$.

Dom flesta av alla pokerböcker som berör NL riktar nästan uteslutande in sig på high stakes spel.

Så jag tänkte att vi low limits spelare kan dela med sig av sina tips om hur man får ett vinnande spel på dessa nivåer.

 

Att man inte ska bluffa speciellt ofta kan man ju räkna ut med röven men hur ska man bemöta dessa oftast väldigt slaskiga spelare?

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som de andra skriver är det mekaniskt tajt aggro spel som funkar på de lägre nivåerna. Spela bara efter potodds och ta mycket betalt för dina träffar.

Hellre vinna mycket än förlora lite, så bry dig inte om att du kanske bara skulleha vunnit blinds, och därför checkade dina AA.

Som någon annan sa, inget fancy play.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela tight passivt. Alt tight aggro. Beroende på vad som kommer på floppen..

 

Kan du förklara lite bättre vad som menas med tight passive?

 

Spelar just nu på Expekts 0.10/0.20 bord och det går relativt bra.

Spelar väldigt tight och aggressivt, och hoppas på att motståndarnas idioti snarare än min egen skill ska göra så jag tjänar pengar i längden. Väldigt ofta händer det att jag tex slår kungen som toppair med Big Slick och lyckas få med mig en tomte som sitter på Kung-rag. Håller med om det du säger att det är väldigt tråkigt att spela på såhär låga limits, men som den pengasuktande gymnasieelev man är så står jag ut med det ;-)

Riktig, rolig poker spelas endå live med polare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge spelat fem st. 6-manna bord på nivå 0.25/0.5-0.5/1nl...det finns mer pengar att tjäna på de låga borden än man kan tro.

 

För tio dagar sedan började jag med en ny taktik, nämligen att gå upp till sju stycken 6-manna bord parallellt. För att jobba på den disciplin det innebär att spela sju SH-bord, utan att förlora för mycket, gick jag ner till 0.10/0.20nl...efter dessa tio dagar kan jag konstatera att min timlön har varit ungefär densamma vid sju bord på 0.10/0.20nl som vid fem bord på 0.5/1nl...(trots att buy-in är fem gånger större på 0.5/1). Mitt mål är att i framtiden klara av att spela vinnande poker med sju bord på nivå 0.5/1-1/2...får se hur det utvecklar sig

 

Saken är den att folk spelar så oerhört löst på microlimit, de verkar inte tänka på bb överhuvud taget och DU kan vinna mycket i förhållande till vad du riskerar. Iaf, här är lite tips...mycket självklarheter men ändå:

 

1. Det är nog inte svårt att lista ut att tight spel lönar sig på de här nivåerna. Spelar du SH-bord? Strunta då i att loosa upp ditt spel mer än nödvändigt, blindsen kommer INTE äta upp din stack eftersom du vinner mer bb vid bästa hand jämfört med högre nivåer.

 

2. Att spela LAG är nog inte att rekomendera, svårt att bluffa och jag tror att man ska spela mer på sina händer än på känsla här.

 

3. När du har bästa handen kan du ofta överbetta kraftigt och ändå få calls.

 

4. DU vet att det är svårt att bluffa, dina MOTSTÅNDARE tror att det är den enklaste vägen att vinna en hand. Checka ibland med bästa hand och hämta sedan hem $ från någon som försöker köpa sig ut.

 

 

Har fått uppfattningen om att många här spelar på nivåer från 0,01-0,02$ till 0,25-0,50$.

 

Jag tror de flesta medlemmar här spelar på låga nivåer (upp till 0.5/1nl), många undviker nog bara att tala om det. Jag har läst i en del trådar på sistone där folk vräker ur sig att det är tomtigt att lira lågt och att man på något sätt är en dålig spelare för att man inte lirar 2/4-5/10nl...alltså det är en skröna att man måste spela högt för att tex kunna leva på att spela...jag VET att det inte stämmer...

 

Kul att du tog upp ämnet om microlimit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Håller inte riktigt med de som säger att alla micro limits-bord är sjukt lösa med dåliga spelare.

Själv spelar jag 0.25/0.5 på Expekt och tycker tvärtom att de flesta spelarna är weak/tight, med vissa inslag av galningar som höjer UTG med A7o. Det är ofta svårt att få betalt för sina medelbra händer (får du in hela stacken med TPTK är du 90% av fallen slagen av ett set) så jag tycker snarare att du ska följa upp alla pre-flop raise med strax under pottbett och sedan ge upp om de synar, då har de oftast en stark hand (många älskar att slow-playa).

Spela fler spekulativa händer i position, låga par är t ex nästan alltid värda att syna höjningar med om du sitter på knappen. Suitade ess är också en favorit. Sedan kan jag tillägga en specialare - om du ser en stabil kille re-raisa järnet när du har KK kan det nästan vara läge att lägga sig. Såg 8 all ins igår (som inte var short stacks) - 7 av de var AA mot KK...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låga par är t ex nästan alltid värda att syna höjningar med om du sitter på knappen. Suitade ess är också en favorit.

 

Jag skulle vilja säga såhär istället:

Suitade ess är värda att spela i sen position när ingen har höjt i en pott med fler än två motståndare.

Låga par är ALLTID värda att syna en höjning upp till någonstans runt 4-6 x bb förutsatt att motståndaren har en någorlunda djup stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nått jag har lagt märke till är att om man börjar spela "krångligt" så blir dom andra lite rädd för dig. Det är bättre att spela rätt fram. Höj när du har en bättre hand än dom andra. Folda när du har en sämre hand än dom andra.

Om man börjar slowplaya och liknande så blir dom lite rädd. Och försök att ha ett ungefärligt standard raise. Blir dom rädd och börjar lägga sig när du höjer så har du ett guldläge att bluff höja.

 

Jag förespråkar inte att bluffa på dessa nivåer. Men har man en bra read så kan det vara lönsamt. Varför jag inte förespråkar detta är för att lågnivå spelare tror att poker går ut på att bluffa. Så dom kommer att göra det och dom tror att du gör det i varenda hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

x31xx: Rädd var väl inte rätt ord. Men om dom ser att du spelar krånglikt och att du är duktig så kan det vara svårt att få betalt när du träffar en hand. Speciellt en uppenbar hand som en flush eller en triss.

Det är bättre att dom tänker. -"Ä va fan han höjer jämt ändå jag tror inte att han satt den."

 

Ett litet tillägg:

Målbilden måste väl vara att sitta med motståndarnas stackar. Speciellt i NL.

Detta kan vara väldigt svårt om du bara blir synad av bättre händer än dina egna. Om du förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt främsta råd är som många andra skrivit: Håll inte på att tricksa och bluffa för mycket. Igår backade jag några dollar p g a några dumma överaggressiva spel.

 

Exempel: AQ på handen. Höjer 4 BB pre flop och får en syn. Floppen kommer med KJ5 rainbow. Jag bettar pott och får syn. Turn ger 2. Jag bettar pot och får syn. Rivern ger en 8. Jag anar oråd och checkar. Fi checkar och visar upp J6 off suit. En stor pott har gått förlorad :( .

 

Såna där synstationer finns det gått om på låglimit. Så fort de har något synar de. Alltså är bluff farligt att använda för ofta. I mitt spel finns inte en syn med J6o på den floppen, bara fold eller raise. Synen pre flop ska vi inte tala om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låga par är t ex nästan alltid värda att syna höjningar med om du sitter på knappen. Suitade ess är också en favorit.

 

Jag skulle vilja säga såhär istället:

Suitade ess är värda att spela i sen position när ingen har höjt i en pott med fler än två motståndare.

Låga par är ALLTID värda att syna en höjning upp till någonstans runt 4-6 x bb förutsatt att motståndaren har en någorlunda djup stack.

 

Oops, uttryckte mig visst lite krångligt. Håller naturligtvis med dig om att suitade ess inte spelar särskilt bra mot höjningar, utan snarare som du säger i en ohöjd multi-way pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...
Håller inte riktigt med de som säger att alla micro limits-bord är sjukt lösa med dåliga spelare.

 

Vilka bord skulle vara lösa med dåliga bord om inte dessa? Om dom istället är dåliga och weaktajta så finns det ju sätt att utnyttja det med. Men sanningen är ju att dom sämsta spelarna på nätet spelar just på dessa nivåer. Ibland får man leta lite, men dom finns där.

 

(får du in hela stacken med TPTK är du 90% av fallen slagen av ett set) så jag tycker snarare att du ska följa upp alla pre-flop raise med strax under pottbett och sedan ge upp om de synar, då har de oftast en stark hand (många älskar att slow-playa).

 

Detta låter som det kommer från en person som just haft en liten svacka och oflyt i några allins. Man måste ju anpassa sig efter situationen givetvis. Och ibland har dom set. Men nog får man ofta in markerna mot någon med TP sugig kicker.

 

Spela fler spekulativa händer i position, låga par är t ex nästan alltid värda att syna höjningar med om du sitter på knappen. Suitade ess är också en favorit.

 

Håller med. Förutom att det alltid är bättre att spela händerna när du själv raisar. Då tar du säkert mer än 2/3 av potterna osynad på floppen om du är headsup. Lägg hellre att par händer för höjning och höj själv senare istället.

 

Sedan kan jag tillägga en specialare - om du ser en stabil kille re-raisa järnet när du har KK kan det nästan vara läge att lägga sig. Såg 8 all ins igår (som inte var short stacks) - 7 av de var AA mot KK...

 

Ytterligare selektivt minne. (Säger inte emot att du såg 7 AA vs KK.) Jag kan också tänka mig att folda KK i extremfall. Den här diskussionen har varit uppe på många ställen i forumet förut. Och jag har kommit fram till den bästa strategin för mig. Vilken är att aldrig folda KK (Iaf inte mot en 100bb allin). Så slipper jag att oroa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta sammanhang brukar det vara ett stående tips att aldrig bluffa på låga nivåer. Detta håller jag inte riktigt med om. Personligen föredrar jag att vara extremt selektiv och sparsam med bluffarna när man precis satt sig. Senare har man ju lite mer koll på spelarna vilket ju är uppanbart,men dessutom upplever jag att de har överdriven respekt bara för att man spelat upp sig till dubbla inköpet eller mer. Utan mina bluffar på de här nivåerna hade jag knappast plussat lika mycket...

 

Sen så beror det ju lite på vilken site man spelar på. Pacific bluffar jag i princip aldrig på, här tycker jag det är bättre och suga med stegdrag, set, eller nötflush och sedan håva in när folk hänger med på sina topp-par eller sämre flushar etc.

 

Helt fantastiskt hur dåliga spelare det finns på pacific faktiskt. Häromdan fick jag in flush på rivern med 67s och var heads upp mot en ganska kass spelare. Jag raisade för att få ut lite värde på rivern och han synade, (satte honom på par i kungar eller ess). Vad tror ni han hade? Jo, flush med A3s :D Jag höll på att garva ihjäl mig... Varför höjer inte tomten istället för att syna när han vet att han sitter på nötterna??? (inga straight-flush-drag var möjliga...) Jag blir inte bitter när jag förlorar så. det hade varit värre om han höjt. Men detta är ett bra kvitto och en fin morot på att man har ett rejält övertag mot dessa tomtar. Pacific är en bra guldgruva ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...