Gå till innehåll

Bara kolla om jag har tänkt rätt.


LordRalpHs

Recommended Posts

Hejsan :) Jag skulle bara höra med er här om jag har tänkt rätt.

Om jag sitter på floppen med bara en motspelare och är säker på att han har färgdrag, då måste jag alltså betta mer än halva poten för att han inte ska få rätt odds att syna, om man inte räknar med de implicita oddsen?

Jag tänker såhär: pot 100, jag betar 50, han betalar 50 för att ha chans att vinna 200= 3:1 pott odds, han får 35% på kort oddsen= lite mer än 2:1, tänker jag rätt nu eller yrar jag ?

Ursäkta för en snabbt nerhafsad tråd, skyller på att jag är trött.

Är tacksam för svar och tillrättavisningar på allt jag tänker fel.

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på färgdrag är det bara att potta på floppen, gå för 75% på turn och check-syna river om du är ur position (om alla kort missat färgen). Detta är förutsatt att du har en bra hand.

 

Tack för svaret :)

Om jag bettar pot, tex 100, då har han väl fortfarande odds att syna, eller har jag fel? Pott= 100, 200 efter att jag bettat pot, 300 efter att han har lagt in pengarna= han betalar 100 för att vinna 300 dvs, 2:1?

Och mer än 2:1 i kortodds?

Jag kanske är ute och snurrar ? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet tänker Du fel.

 

De 35 % som Du anger gäller för färgdrag när man har betalat för att se såväl turn som river, dvs. du har två chanser att klonka nio kort av 47 (52 kort minus de egna två korten samt flopen).

 

Om Du är säker på att han sitter på färgdraget så kommer Du inte att betala av om han sätter färgen på turn. Vid följande räkneexempel så ser jag det från Din synvinkel och jag utgår då ifrån att Du inte har något av hans "färgkort".

 

Inför turnkortet har motståndaren 9 kort av 45 som ger honom färgen (Dina 2 kort tas med här eftersom det är Du som skall ge honom fel odds och Du vet att Du inte har ett av de kort han drar till). Hans chans att sätta färgen på turn är 1:5, dvs. 20 %.

 

För att det skall vara ett vinnande spel i längden för honom (under förutsättning att Du inte betalar av honom om han sätter färgen) så måste Du ge honom bättre odds än 1:5. Om vi i Ditt exempel tänker oss att Du satsar 25 kr så blir totalpotten på 125 kr. En syn från honom ger honom oddset 1:5, dvs. ett nollsummespel för honom. Du måste således inför turnkortet satsa mer än 25 kr för att ge honom fel odds.

 

Om Du satsar 50 kr och han synar med följden att han missar sitt färgdrag så kommer det att ligga 200 kr i potten. Inför riverkortet så har han nio kort av 44 som ger honom färgen. Utgångsläget är i det närmaste detsamma som inför turnkortet, vilket innebär att Du inför riverkortet måste satsa mer än 51 kr för att inte ge honom rätt odds (51:251 = 20 %).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet tänker Du fel.

 

De 35 % som Du anger gäller för färgdrag när man har betalat för att se såväl turn som river, dvs. du har två chanser att klonka nio kort av 47 (52 kort minus de egna två korten samt flopen).

 

Om Du är säker på att han sitter på färgdraget så kommer Du inte att betala av om han sätter färgen på turn. Vid följande räkneexempel så ser jag det från Din synvinkel och jag utgår då ifrån att Du inte har något av hans "färgkort".

 

Inför turnkortet har motståndaren 9 kort av 45 som ger honom färgen (Dina 2 kort tas med här eftersom det är Du som skall ge honom fel odds och Du vet att Du inte har ett av de kort han drar till). Hans chans att sätta färgen på turn är 1:5, dvs. 20 %.

 

För att det skall vara ett vinnande spel i längden för honom (under förutsättning att Du inte betalar av honom om han sätter färgen) så måste Du ge honom bättre odds än 1:5. Om vi i Ditt exempel tänker oss att Du satsar 25 kr så blir totalpotten på 125 kr. En syn från honom ger honom oddset 1:5, dvs. ett nollsummespel för honom. Du måste således inför turnkortet satsa mer än 25 kr för att ge honom fel odds.

 

Om Du satsar 50 kr och han synar med följden att han missar sitt färgdrag så kommer det att ligga 200 kr i potten. Inför riverkortet så har han nio kort av 44 som ger honom färgen. Utgångsläget är i det närmaste detsamma som inför turnkortet, vilket innebär att Du inför riverkortet måste satsa mer än 51 kr för att inte ge honom rätt odds (51:251 = 20 %).

 

Du menar väl 1:4 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet tänker Du fel.

 

De 35 % som Du anger gäller för färgdrag när man har betalat för att se såväl turn som river, dvs. du har två chanser att klonka nio kort av 47 (52 kort minus de egna två korten samt flopen).

 

Om Du är säker på att han sitter på färgdraget så kommer Du inte att betala av om han sätter färgen på turn. Vid följande räkneexempel så ser jag det från Din synvinkel och jag utgår då ifrån att Du inte har något av hans "färgkort".

 

Inför turnkortet har motståndaren 9 kort av 45 som ger honom färgen (Dina 2 kort tas med här eftersom det är Du som skall ge honom fel odds och Du vet att Du inte har ett av de kort han drar till). Hans chans att sätta färgen på turn är 1:5, dvs. 20 %.

 

För att det skall vara ett vinnande spel i längden för honom (under förutsättning att Du inte betalar av honom om han sätter färgen) så måste Du ge honom bättre odds än 1:5. Om vi i Ditt exempel tänker oss att Du satsar 25 kr så blir totalpotten på 125 kr. En syn från honom ger honom oddset 1:5, dvs. ett nollsummespel för honom. Du måste således inför turnkortet satsa mer än 25 kr för att ge honom fel odds.

 

Om Du satsar 50 kr och han synar med följden att han missar sitt färgdrag så kommer det att ligga 200 kr i potten. Inför riverkortet så har han nio kort av 44 som ger honom färgen. Utgångsläget är i det närmaste detsamma som inför turnkortet, vilket innebär att Du inför riverkortet måste satsa mer än 51 kr för att inte ge honom rätt odds (51:251 = 20 %).

 

 

Tack för svaret :)

Så det jag tänkte fel var att jag bara skulle ha räknat oddsen för turn, istället för turn+river?

Om någon av oss hade varit all in vid det här tillfället, hade det då varit rätt tänkt?

Btw, skrivs inte 20% som 4:1 istället för 5:1? Bara en fråga, inget illa menat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har rätt om 1:4; jag skulle ha skrivit 1 av 5 och inte 1:5.

 

Om Ni är all in så är det bara att räkna hans all in syn i förhållande till potten

och hans chans att sätta färgen, dvs. 35 %. Om vi tänker oss att han har

50 kr kvar och potten är 150 kr så blir det ett nollsummespel från hans sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har rätt om 1:4; jag skulle ha skrivit 1 av 5 och inte 1:5.

 

Om Ni är all in så är det bara att räkna hans all in syn i förhållande till potten

och hans chans att sätta färgen, dvs. 35 %. Om vi tänker oss att han har

50 kr kvar och potten är 150 kr så blir det ett nollsummespel från hans sida.

 

Okej, då förstår jag :)

Om jag ska räkna ut mina eller hans potodds i förhållande till handoddsen på flopen ska jag alltså bara räkna oddsen för min hand på turn? Hoppas Ni förstår vad jag menar.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...