Gå till innehåll

Tilltugg till öldrickande


TotalFarsa

Recommended Posts

Ska ut en sväng med jobbet ikväll. Mat och drickande tills vi når Nangiala står på tapeten. Men, vi är ett gäng som ska träffas två timmar tidigare och grunda med välsmakande öl och till detta måste man ju ha något tilltugg. Kom med förslag. Gärna något som man snabbt svänger ihop och som är lite matigt. Chips och sån skit går bort :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ölkorv är ju helt enkelt sjukt gott :D

 

Annars nachos-chips med lite salsa på och en ostskiva. In i ugnen 7-8 minuter så har du ett skönt 90-taligt tilltugg. Chips förvisso, men lite matigare ändå. :)

 

/SK

 

 

 

Där har du ju en vinnande combo annars.

Ölkorv med olika dipsåser: salsa, guacamole osv.

Den tackar jag för och kör på ikväll :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ölkorv är ju helt enkelt sjukt gott :D

 

Annars nachos-chips med lite salsa på och en ostskiva. In i ugnen 7-8 minuter så har du ett skönt 90-taligt tilltugg. Chips förvisso, men lite matigare ändå. :)

 

/SK

 

galet gott!

 

får dock gärna slänga på en lite salami på chipsen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recept?

 

Lättast att köpa färdigt men det är tyvärr svindyrt här i Sverige. Har aldrig testat att göra egen men vissa har tydligen gjort jerky på lövbiff som nedan med bra resultat.

 

Marinera lövbiffen i minst 24 timmar i kylskåp. Till marinaden kan du ta den krydding som du gillar, men klassiskt är:

- 2 dl/kg kött Soja för sälta (jag tycker att det blir bäst med japansk soja, men kinesisk "light soy sauce" funkar också bra - en mörkare soja blir för dominant)

- Worcestershire sauce

- lökpulver

- Pressad vitlök

- tabasco/hot sauce/sambal

- citron/vinäger

- svartpeppar (nymald)

- Honung (om man gillar sötare jerky)

- Massor med mortlade korianderfrön (biltong)

 

Jag brukar lägga de marinerade lövbiffarna mellan två bitar plastfolie och kavla ut dem innan jag lägger in dem i ugnen - på gallret. Det brukar ta ~12 timmar i 65 graders ugnstemperatur. Vänd dem efter halva tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...