Gå till innehåll

PLO - Räcker min färg som inte är nötfärgen?


Matteprof

Recommended Posts

Game # 008,844,526 - Omaha High Pot Limit $ 0.25/0.50 - Table "Budapest"

Game ended Friday 2004-Jul-02 6:58:18 PM GMT

 

Players:

matteprof ($16.50 in seat 1)

rosen ($27.00 in seat 2)

thejackal ($42.00 in seat 3)

Frigg ($24.50 in seat 4)

champ ($76.50 in seat 5)

lazyk ($10.00 in seat 6)

JasoniQ ($92.00 in seat 7)

lol ($57.00 in seat 8 )

 

Jag skulle klassa bordet som passivt. Många händer blir callade preflop utan höjningar.

 

Dealer: Frigg

Small Blind: champ ($0.25)

Big Blind: lazyk ($0.50)

 

matteprof was dealt: 3 :spade: - 4 :spade: - Q :spade: - Q :diamond:

 

Pre-flop: Ingen höjdarhand men en call vid detta bord är det värt och kan jag komma in billigt och träffa floppen finns goda möjligheter till att tjäna fina pengar.

 

JasoniQ Call ($0.50)

lol Call ($0.50)

matteprof Call ($0.50)

rosen Call ($0.50)

thejackal Fold

Frigg Call ($0.50)

champ Call ($0.25)

lazyk Check

 

Flop 2 :spade: - 3 :club: - K :spade:

 

Post-flop: Med 7 spelare i potten är denna flop ingen höjdare för mig. Jag är ganska säkert slagen i den vid denna tidpunkt. Jag har en check/fold framför mig om någon pottbettar.

 

champ Check

lazyk Check

JasoniQ Check

lol Check

matteprof Check

rosen Check

Frigg Check

 

Gratiskort. Det tackar man för...

 

Turn 2 :spade: - 3 :club: - K :spade: - J :spade:

 

Post-turn: Får in färgen på turnen men kan inte räkna med att jag har bästa handen eftersom många spelare vid bordet är tighta och inte bettar ut på dragen.

 

champ Check

lazyk Check

JasoniQ Check

lol Bet ($3.50)

 

lol har varit väldigt aggresiv på händer med drag och utan att sitta med nötterna under spelet tidigare. Jag sätter han därför mycket troligt på set i J som bäst men kan också ha ett A :spade: som han bettar på och därför försöker köpa potten rakt av med hyfsat drag om någon callar. Med denna tanke i huvudet callar jag. Vill inte höja eftersom 5 spelare sitter efter mig och någon av dem mycket väl kan ha nötfärgen.

 

matteprof Call ($3.50)

rosen Fold

Frigg Fold

champ Fold

lazyk Fold

JasoniQ Fold

 

Potten blir glädjande h2h!

 

River 2 :spade: - 3 :club: - K :spade: - J :spade: - 4 :heart:

 

Post-river: Här känner jag att jag med all säkerhet har honom slagen utan att sitta med nötterna. Hade han haft nötfärgsdraget hade jag väntat mig ett pot-bet redan på floppen.

 

lol Bet ($10.50)

 

Well, han fortsätter skjuta, men jag måste lita på min intution.

 

matteprof All-In ($12.50)

lol Fold

matteprof Payback ($2)

 

matteprof didn't show hand

 

matteprof wins: $30.00

Rake: $1.50

 

 

Fråga: Spelade jag rätt eller fel beroende på den info jag anser att jag hade?. Var det för vågat att sätta honom på en (semi)bluff på turn? Skulle jag ha höjt på turn och hoppas att ingen av de 5 spelarna bakom mig sitter med nötfärgen?

 

* Pillar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matteprof All-In ($12.50)

 

Ja, tror du på att han bluffar så finns det väl ingen anledning att höja - vad skall han ha för att syna? Tror du han betalar av med en sämre hand, så ok. Hoppas hu inte hade höjt om stackarna varit djupa.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt själv men om min hög var lite större äm den du hade och positionen inte var helt värdelös skulle jag nog höja honom för att kolla vad han har. Känns som rätt många spelare skulle kolla läget med ett bet när bordet är så passivt med tex ett mellan set dvs JJJ eller tex ett tvåpar KJ fast hans brädekort ger en färg på bordet. Om någon tex raisar så är det en nötfärg, om någon callar så har han chansen att dra ut om någon foldar så vinner han. Dock tror jag faktiskt i denna hand att det var en ren bluff utan outs. Du synar alltså och på river så kommer ett stegkort. Han handlar först och funderar på vad du har, hade du haft nötfärg så hade du raisat på floppen tänker han, hade du haft tvåpar eller set hade du synat och hoppats dra till en kåk. Om han bettar och du inte har färg måste du lägga dig kommer han fram till. Ändå gnager tanken på att du slowplayat en nötfärg. Han funderar på om du skulle kunna göra någotsådant men eftersom du är en tight-aggro spelare så borde du inte göra så pga av kåkrisken. Samtidigt finns det bara chips kvar hos dig för ett bet och om han checkar så är det fritt fram för dig att bluffa och han vill verkligen inte bli utbluffad eftersom han måste lägga sig för ett bet då både stege och färg slår honom, han kanske till och med tar det personligt. Han har även väldigt bråttom att tänka eftersom om han funderar för länge visar det att han inte har nätfärgen han representerar därför måste han bestämma sig fort och det vet väl alla att har man bråttom blir det oftast bet knappen. Hur som helst så använder han denna skumma logik + att jag antar att han dubblat ihop sin hög rätt nyligen på ren agression och det gick bra då så hans hjärna är inställd på det. När du går all in så vaknar han upp och inser att han spelat så pinsamt att han inte vill visa bordet och lägger sig. Alternativt så har han en superhand och trycker på fel knapp i all hast.

 

Nej nu fantiserar jag nog för mycket.

 

Tillbaka till grundfrågan om man ska raisa på floppen. Jag hade nog lagt mig eftersom position + stackstorlek gör att jag inte vill raisa men om jag synar så finns dels risken att någon bakom raisar vilket iofs gör allt enkelt för då är jag uppe mot nötfärgen och lägger mig. Risken enligt mig är att fler synar och jag vet inte vad jag ska göra på river sen om fler ser den. Det jag isåfall vill ha på river är att alla checkar ner handen men det är svårt att bestämma om man inte talar sist och all checkar till dig. Säg att flop bettaren checkar på river och det är din tur med två bakom. Du vill inte gå all in för nötfärgen kommer syna. Samtidigt kan du inte checka för om någon höjer bakom dig så måste du lägga dig eller syna vilket är helt värdelöst.

 

summa. Har jag en liten hög vill jag ha en hand jag vet är bra och få in högen tidigt. Har jag en stor hög kan jag tänka mig att leka gissningslekar.

 

oj nu måste jag börja spela. klockan är sen och jag har inte ens börjat än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matteprof All-In ($12.50)

 

Ja, tror du på att han bluffar så finns det väl ingen anledning att höja - vad skall han ha för att syna? Tror du han betalar av med en sämre hand, så ok. Hoppas hu inte hade höjt om stackarna varit djupa.

 

/Ola

 

Well att syna kostade $10.5 och att gå all in kostade mig $12.5, kändes som att det kvittade. Jag trodde ju på mitt case. Ett set i J hade säkert synat $2 till en pot på $31.5, räcker ju med att ha rätt var 15:e gång där, men men visst är jag med på ditt resonemang, hade jag haft större stack hade jag givetvis synat handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Japp, jag skulle också tro att han satt på bluffesset, men i övrigt måste han haft en riktig skithand eftersom han inte ens synade de sista 2 eurona i ren desperation :)

 

Men är stackarna djupare och du tror att han bluffar så är det inte läge att höja som många sagt. Antingen får du bara syn av en bättre hand, eller ett rejält omslag och då sitter du i knipa och tvingas ta ett enormt svårt beslut.

 

Den enda jag skulle höja denna river på med djupare stackar är väl fyrans, och då som ett rent valuebet... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...