Gå till innehåll

Hur skapas pengar?


Pokershark

Recommended Posts

Diskuterade med brorsan om hur pengar skapas och detta är min tes. Finns det nån duktig ekonom på forumet som kan bekräfta eller dementera min tes?

 

Hur skapas då dessa pengar? Av Centralbanken (steg 1) och av Inlånarna (steg 2).

 

Steg 1.

 

Banken har rätt att låna ut 9ggr (upp till varje land att bestämma men antar det ligger häromkring) sitt eget kapital och där står centralbanken bakom med garanti. Här tror jag inte att centralbanken ens trycker upp pengarna men de garanterar att de går in med den summan om det behövs. Banken skriver ut en skuldsedel på ett lån (termin) som låntagaren betalar säljaren av tex. ett hus. På terminen står det att denna skuldsedel kan bytas mot kontanter av centralbanken. Vill säljaren ha kontanter måste centralbanken trycka upp pengarna och ge honom och han kan därefter göra vad han vill med dem. (Vill han bränna dem är det förödande för bankväsendet;)) Dock kommer han med största säkerhet antingen gå till en bank och bara sätta in pengarna på sitt konto och då kommer terminen aldrig lösas in utan banken stoppar den i sitt valv som en tillgång.

 

Hur fungerar då tillgångar för en bank? Jo 90% (upp till varje land att bestämma men antar det ligger häromkring) får banken låna ut även av skuldsedlar enligt lag! Säg att det är samma bank som får tillbaka skuldsedeln så stoppar de den i valvet och hur ser deras balansräkning ut då? Jo de har lånat ut lika mycket som de fått in och har alltså rätt att låna ut 9ggr sitt kapital fortfarande, dock max 90% av värdet på terminen.

 

Säg att kunden behöver pengar för halva sin skuldsedel. Då ber banken centralbanken att trycka upp halva terminens värde och ger centralbanken halva terminen. Banken kan då inte låna ut 9ggr sitt eget kapital längre då den bara har halva terminen kvar som säkerhet. Som du märker bygger det hela på att terminerna aldrig löses in och det är vad som oftast sker och det är då bubblor bildas!

Steg 2.

 

Inlåning. En person sätter in 100kr. Banken har då rätt att låna ut 90% av dessa. Person b lånar dessa 90kr och lämnar säkerhet. Vad har jag sagt om säkerhet? Jo låna ut 90% av den. Dvs. genom att spara pengar på banken gör du det möjligt för banken att skapa mera pengar!

 

Räknar man lite på det så kan en bank teoretiskt låna ut nästan 100ggr sitt eget kapital. Säg att en bank har ett eget kapital på lite drygt 10 miljarder så kan den skapa motsvarande pengar som vår svenska statsskuld ligger på ifall inga kräver att få ut sina skuldsedlar i kontanter! Skrämmande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknar man lite på det så kan en bank teoretiskt låna ut nästan 100ggr sitt eget kapital.

 

10ggr blir det väl ändå?

 

För övrigt är detta ju inte något kontroversiellt precis. Kolla upp måtten M1, M2 och M3 som beskriver de här fenomenen.

 

Sen undrar jag, om man blir upprörd över att pengar "skapas som skuld", hur anser man då att de skulle skapas? Delas ut fritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0321339193

 

Där har du en bok med ett uttömligt svar på ett översiktligt vis.

 

Några saker du utelämnat är förväntningar, risk och lagen om stora tal.

Guldreserven mm (dvs utlånat kapital är backat av köpkraft även fast sedlar inte existerar)

 

Därför är systemet bärande och inte läcker som vissa verkar tro.

Att sen asiater och afrikaner trycker dollar ser jag som ett större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10ggr blir det väl ändå?

 

För övrigt är detta ju inte något kontroversiellt precis. Kolla upp måtten M1, M2 och M3 som beskriver de här fenomenen.

 

Sen undrar jag, om man blir upprörd över att pengar "skapas som skuld", hur anser man då att de skulle skapas? Delas ut fritt?

 

Genom att backas upp av reella tillgångar såsom guld.

 

Det allra bästa vore förstås att avskaffa pengar, men det är tyvärr en utopi för alla de som fallit för lögnerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna bok kommer du nog att finna mycket givande.

 

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918948326X

 

"Den som kontrollerar skapandet och fördelningen av pengar styr ett land, säger ett gammalt kinesiskt visdomsord. Det gäller än idag."

 

+1

 

Och de har full kontroll över media som naiva idiotsvenskar sitter och läser varje dag och sväljer varje ord av... blä... nästan bättre man inte visste sanningen dock som de flesta andra... Hade man förmodligen inte varit grovt deprimerad varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det vore smidigt att ta med en kruka och ett får till Willys och byta mot en liter mjölk och ett par burksoppor. Det vore faktiskt det allra bästa.

 

Vem har sagt något om att byta?

 

Pengar är den största scammen någonsin, vilket har gjort att ytterst få kontrollerar hela världen. Vi är inget annat än slavar under dem. Det finns ingen skillnad nu och slavhandeln med negrer på 1800-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på pengar som betalningsmedel och pengar i den mening som används mest i ovanstående inlägg, där det står för olika ting som kapital, förmögenhet, bankernas utlåning.

 

Mynt och sedlar t ex cirkulerar. Det är en relativt liten mängd pengar som behövs, och de går många varv i motsatt riktning till varorna. Så länge de är betrodda så är det aldrig aktuellt att lösa in dem. Ett typexempel är de många dollarsedlar som cirkulerat i Europa.

 

Dessa betalningsmedel har ingen relation alls till hur stor förmögenhet som finns. Tag t ex bostadsmarknaden. Det finns en mängd bostäder. De är belånade eller så är de inte belånade. Så man kan beräkna vad fastigheterna borde vara värda på marknaden idag, och få fram ett fiktivt kapitalvärde. Det värdet bygger på att priset inte skulle sjunka om alla sålde sina bostäder samtidigt, vilket inte är fallet, därför är det fiktivt.

 

Det finns alltså ingen som helst anledning för det ekonomiska systemet att ha 'täckning' för all förmögenhet, vare sig denna ses som kapital, aktier, skulder, egendomar som bostäder eller något annat. Alla dessa förmögenheter kan ses som sparande eller investeringar, och de bygger alltid på risk, och alltid på att en mycket liten del av dem faktiskt omsätts. Detta gäller inte minst aktiemarknaden.

 

För att summera: pengarna som cirkulationsmedel finns bara för att gå runt, och har ingen koppling till någon föreställning om 'hur mycket pengar det finns' i form av kapital. Och det samlade kapitalet är alltid en fiktion, ett väldigt stort värde som inte kan ha någon täckning på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt något om att byta?

 

Pengar är den största scammen någonsin, vilket har gjort att ytterst få kontrollerar hela världen. Vi är inget annat än slavar under dem. Det finns ingen skillnad nu och slavhandeln med negrer på 1800-talet.

 

Undrade just varför det kom en kille och piskade mig för att jag inte plockade bomull igår kväll, men nu fattar jag. Tack för att du delar med dig av din kunskap!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt något om att byta?

 

Pengar är den största scammen någonsin, vilket har gjort att ytterst få kontrollerar hela världen. Vi är inget annat än slavar under dem. Det finns ingen skillnad nu och slavhandeln med negrer på 1800-talet.

 

frågan är vilka lögner du har gått på? så byteshandeln fungerar uppenbarligen inte. vad är då alternativet till pengar? de kom dom ju på för rätt länge sedan att de vart smidigare med pengar istället för att byta varor hit o dit..först var dom värd det dom var värd så att säga men utvecklingen går ju framåt så nuförtiden kallas det guldtia men det är inte riktigt guld i dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0321339193

 

Där har du en bok med ett uttömligt svar på ett översiktligt vis.

 

Några saker du utelämnat är förväntningar, risk och lagen om stora tal.

Guldreserven mm (dvs utlånat kapital är backat av köpkraft även fast sedlar inte existerar)

 

Därför är systemet bärande och inte läcker som vissa verkar tro.

Att sen asiater och afrikaner trycker dollar ser jag som ett större problem.

Du har ingen lust att sammanfatta lite? Har ingen lust att betala 800kr för en ekonomibok. Har köpt alldeles för många redan under studier och de har i stort sett tappat allt värde under bara 3år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det allra bästa vore förstås att avskaffa pengar, men det är tyvärr en utopi för alla de som fallit för lögnerna.

Pengar är ett bra system och har haft mycket goda framsteg på samhället genom ökad konsumtion. Dock vet jag inte om det är hållbart i längden att skapa så mycket pengar som det faktiskt skapas. Man skulle kanske ha skippat fractional reserve banking och bara kunnat skapat 9ggr ett verkligt värde som de ursprungligen bestämde. Då hade fortfarande pengar skapats men inte med lika stora följder. Kan ju bara se på vad som hände Island nyligen.

 

Spontant anser jag det är alldeles för lite information om detta och pratas för lite om det i skolorna. Finns folk som studerat ekonomi på högskolenivå under 3-4 år som trots det inte vet hur systemet fungerar. Vi har ju inte ens ekonomi på grundskolenivå men ändå förväntas alla kunna ta bra ekonomiska beslut under en livstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar är ett bra system och har haft mycket goda framsteg på samhället genom ökad konsumtion. Dock vet jag inte om det är hållbart i längden att skapa så mycket pengar som det faktiskt skapas. Man skulle kanske ha skippat fractional reserve banking och bara kunnat skapat 9ggr ett verkligt värde som de ursprungligen bestämde. Då hade fortfarande pengar skapats men inte med lika stora följder. Kan ju bara se på vad som hände Island nyligen.

 

Spontant anser jag det är alldeles för lite information om detta och pratas för lite om det i skolorna. Finns folk som studerat ekonomi på högskolenivå under 3-4 år som trots det inte vet hur systemet fungerar. Vi har ju inte ens ekonomi på grundskolenivå men ändå förväntas alla kunna ta bra ekonomiska beslut under en livstid.

 

wow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant anser jag det är alldeles för lite information om detta och pratas för lite om det i skolorna. Finns folk som studerat ekonomi på högskolenivå under 3-4 år som trots det inte vet hur systemet fungerar. Vi har ju inte ens ekonomi på grundskolenivå men ändå förväntas alla kunna ta bra ekonomiska beslut under en livstid.

 

Det är nog också så att efter att ha studerat dessa 3-4 år så vet du ännu mindre om hur systemet 'fungerar'. Det är en av de insikter jag har kvar av min gamla examen ( som huvudsakligen består av ekonomisk historia). De som studerat ämnet djupast vet inte längre vad pengar är, och betvivlar att det finns ett enhetligt mått på 'peningmängden'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar är ett bra system och har haft mycket goda framsteg på samhället genom ökad konsumtion. Dock vet jag inte om det är hållbart i längden att skapa så mycket pengar som det faktiskt skapas. Man skulle kanske ha skippat fractional reserve banking och bara kunnat skapat 9ggr ett verkligt värde som de ursprungligen bestämde. Då hade fortfarande pengar skapats men inte med lika stora följder. Kan ju bara se på vad som hände Island nyligen.

 

Spontant anser jag det är alldeles för lite information om detta och pratas för lite om det i skolorna. Finns folk som studerat ekonomi på högskolenivå under 3-4 år som trots det inte vet hur systemet fungerar. Vi har ju inte ens ekonomi på grundskolenivå men ändå förväntas alla kunna ta bra ekonomiska beslut under en livstid.

 

Alla videor som "Where does money come from?" , "Zeitgeist Addendum" , osv..

har fått sin information från en studie som Federal Reserve Chicago gjorde då även dom (Som jobbar inom bankväsendet) tyckte att det behövdes göras en studie på hur det moderna bankväsendet fungerar.

 

Det kommer alltid finnas förlorare och vinnare med varje system - detta system har fördelen att i princip vemsomhelst kan bli rik och mäktig oavsett ras,status eller kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på pengar som betalningsmedel och pengar i den mening som används mest i ovanstående inlägg, där det står för olika ting som kapital, förmögenhet, bankernas utlåning.

 

Mynt och sedlar t ex cirkulerar. Det är en relativt liten mängd pengar som behövs, och de går många varv i motsatt riktning till varorna. Så länge de är betrodda så är det aldrig aktuellt att lösa in dem. Ett typexempel är de många dollarsedlar som cirkulerat i Europa.

 

Dessa betalningsmedel har ingen relation alls till hur stor förmögenhet som finns. Tag t ex bostadsmarknaden. Det finns en mängd bostäder. De är belånade eller så är de inte belånade. Så man kan beräkna vad fastigheterna borde vara värda på marknaden idag, och få fram ett fiktivt kapitalvärde. Det värdet bygger på att priset inte skulle sjunka om alla sålde sina bostäder samtidigt, vilket inte är fallet, därför är det fiktivt.

 

Det finns alltså ingen som helst anledning för det ekonomiska systemet att ha 'täckning' för all förmögenhet, vare sig denna ses som kapital, aktier, skulder, egendomar som bostäder eller något annat. Alla dessa förmögenheter kan ses som sparande eller investeringar, och de bygger alltid på risk, och alltid på att en mycket liten del av dem faktiskt omsätts. Detta gäller inte minst aktiemarknaden.

 

För att summera: pengarna som cirkulationsmedel finns bara för att gå runt, och har ingen koppling till någon föreställning om 'hur mycket pengar det finns' i form av kapital. Och det samlade kapitalet är alltid en fiktion, ett väldigt stort värde som inte kan ha någon täckning på marknaden.

 

Bra post! Du lyckades tom få ett pucko som mig att förstå. Obs, ingen levling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen lust att sammanfatta lite? Har ingen lust att betala 800kr för en ekonomibok. Har köpt alldeles för många redan under studier och de har i stort sett tappat allt värde under bara 3år.

 

Den har med det som alla banking, monetary markets bla bla böcker har.

Men som alla Addison Wesleys böcker finns det exempel från verkligheten och anekdoter om puckade människor med för hög examen/makt i proportion till deras kunnande. Riktiga företag och system med sammanfattningar för begrepp mm

 

Låna den. Den finns på SU biblioteket bla

 

 

Det är väl ingen som kräver att du skall ta kloka ekonomiska beslut under din livstid? Det enda är att alla vill göra det. Problemet blir när de ställs inför det faktum att uppoffringar krävs.

 

1, Det får inte inkräkta på min fritid

2, Det måste vara kul.

3, Det får inte kosta pengar.

 

Att ta bra beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...