Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte höra lite om hur ni betsizar preflop vid höga blinds.

Säg att det är 10 man vid bordet (långt kvar till pengarna) och vi har blinds och ante vi har 18BB i stacken (vi antar att det är ungefär medelstack)

Blinds 500/1000 och ante 100 pott (pre innan ev bet) 2500.

Några subfrågor

Ändrar sig betsizen med vår handstyrka?

Ändrar sig betsizen med vår position?

Hur sizar vi betet om vi inte har någon ante (dvs 1500 i pott)

Hur förändras vårt val av betstorlek om vi har 15BB eller 21BB (medelstack fortfarande ungefär 18BB)?

Postad

Skulle säga 2,2 till 2,7 känns mest rätt för mig (vilken man nu väljer som standard), men så jädra stor roll spelar det inte. Med den stacken är det ändå väldigt sällan vi bör höja och lägga oss.

I väldigt tidig pos brukar jag alltid köra 3bb, men som sagt tror jag inte det spelar någon större roll.

Att ändra på grund av handen är väl ingen lysande idé om man spelar mot nån med bra koll, men om folk inte har koll kan man ju alltid köra en fuling och minihöja i sen position med två ägg.

Postad
Skulle säga 2,2 till 2,7 känns mest rätt för mig (vilken man nu väljer som standard), men så jädra stor roll spelar det inte. Med den stacken är det ändå väldigt sällan vi bör höja och lägga oss.

I väldigt tidig pos brukar jag alltid köra 3bb, men som sagt tror jag inte det spelar någon större roll.

Att ändra på grund av handen är väl ingen lysande idé om man spelar mot nån med bra koll, men om folk inte har koll kan man ju alltid köra en fuling och minihöja i sen position med två ägg.

+1

Postad

Situation: 18BB och anten motsvarar 1BB. Innebär att vi har vad Harrington kallar M = 7.2 vilket motsvarar 10.8BB utan ante. Vilket innebär att jag i princip aldrig lägger mig när jag gått med i handen utom när jag fått discount genom att vara SB eller BB. Jag leker en aningens restriktiv pushbot här. Det beror ju också lite grann på hur stor min stack är jämfört med "bubbelstrecket*". Om bordet i allmänhet är idioter som låter mig för det mesta stjäla potten för 2-2.5BB bettar jag självklart det istället.

Ändring av betsize pga handstyrka: Nej

Ändring av betsize pga position: Nej (eftersom jag är en pushbot här). Däremot om vi hade lite mer chips så jag längre inte var en pushbot så beror min storlek på betten på position. Tidig position större bet och sen position mindre bet då jag tycker att andelen motståndare som måste lägga sig och jag annars är ur position är en viktigare faktor än att motståndarna tror att jag har mer skräp i ju senare position jag höjer.

Utan ante brukar jag successivt minska min betsize från 3BB till kanske ner till 2.4-2.5BB när blindsnivåerna höjs på grund av att motståndarna blir mindre benägna att syna ju längre turneringen pågår och då är det ju onödigt att riskera 3BB när man får nästan samma resultat med 2.5BB.

Med 15BB (ante) så pushar jag enbart, med 21BB (ante) kan det hända att jag kör en vanlig höjning istället. Med 15BB (utan ante) eller 21BB (utan ante) kör jag nog samma storlek men vilka kort jag spelar varierar.

* Hur mycket chips som krävs för närvarande att ligga på pengaplats.

Postad

Om vi bettar 2,5BB så ger vi ju BB fina odds Ante+BB+SB+Bet = 5000 och det kostar BB 1500 att syna

3,33:1 (23%) är det för bra odds att ge fi? (vi antar att vi betar lika med både våra steals och händer vi kommer att syna en push med)

Postad

2.5x brukar jag ha som standar med ante. Då höjer jag oftast för steal, dock finns det stor risk för reshove när man har 18x stack så ibland måste man tighta till sig rejält, men det märker man oftast ganska snabbt. Utan ante tycker jag att man nästan aldrig kan höja 97o profitabelt utan då höjer jag oftast för värde = snävare range. Oftast 3x då faktiskt.

Postad
2,5BB är i minsta laget om det är ante imo

Finns självklart argument för att höja mer men personligen höjer jag 2.5x och ser väldigt många duktiga spelare höja betydligt mindre än 2.5x. Ett exempel är väl Pearljammed som verkar höja löjligt lite ibland.

Postad
2,5BB är i minsta laget om det är ante imo

Jag har börjat testa en del miniraises från knapp och tror det kan vara helt okey, folk spelar tillbaka MYCKET mer sällan än mot exempelvis en 2.5x raise. Visst får BB störda odds (särskilt om det är ante) men det är ändå inget jätteproblem eftersom vi sitter i pos resten av handen. Det viktiga är ju som sagt att slippa repushes och det gör vi i mkt större utsträckning.

Om vi sitter mer än 30bb djupt så gillar jag en 2.3-2.6bb öppning mer tror jag.