Gå till innehåll

LAG stil


Late

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har spelat poker i ett par år och har på senare tid försökt applicera en mer LAG stil än tidigare.

 

Spelar ungefär 22/16 (21.82/15.62)

 

Jag 3bettar inte särskilt light, tror jag iallafall (2.19)

Har alltid haft svårt att dra en gräns för var en bra 3bets-range är, givetvis beror det på fi och hans HD men ni får gärna ändå hjälpa mig här.

 

Mina funderingar ligger över när folk 3bettar mig som original raiser från olika positioner, vilka händer tar jag syn med och vilka 4bettar jag med.

 

Använder inte HUD bara pokertracker

 

Jag förstår att jag måste sätta fi på en HD men jag har alltid haft svårt att göra det, och förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

 

Hade varit uppskattat ifall någon som har en rätt loose spelstil kunde posta en del linjer som han/hon brukar följa.

 

 

Vill någon vänlig själ hjälpa mig på vägen ? :-)

 

Tack !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tanken är att du ska vinna potterna där din motståndare inte kan ta pressen, på grund av svagheten i sin hand.

22/16/2 är inte direkt löst preflopspel. löst preflopspel är mycket lösare.. jag är inte helt lag än, men spelar 26/20/7 i nuläget. sedan handlar det mycket om aggresiviteten på flop/turn&river. du ska satsa,höja,checkhöja och gå all in på dessa gator istälet för att checksyn, checkfolda, folda. givetvis med sunt förnuft.

 

4betar gör du med AK, kanske ner till AQs mot vissa spelare ( som försöker sätta dit dig! ) eventuellt random2 om du behöver sätta ner foten ( det känns som någon kastar runt med dig )... du fyrbetar QQ KK AA .. JJ kan du fyrbetta.

 

nu till 3bettandet .. du 3bettar när du vill spela en hand, där någon annan redan har öppningshöjt. JTs och uppåt, alla pocketpar. alltid när CO eller BB har höjt och du är i blindsen. du är helt enkelt mer aggresiv än vad som känns rätt.

 

Kontroll, Position, Starthand. I den rangordningen. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad lirar du för stakes? Lirar du lägre (typ NL100 och neråt, ev NL200 också) kan TAG vara en bättre spelstil.

 

Börja med att utöka din 3betsrange till åtminstone 5-6%(typ TT+, AJ+ och en del SC, samt squeeze-lägen). När du blivit bekväm med detta kan du nog öka den upp till 8-9%. Sen kan du börja raisa mer på CO och Button för att höja din steal till typ 35-40%.

 

Annars är väl CR/DC ett bra tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill spela LAG och inte är en väldigt duktig spelare säger jag bara: gör det inte...

 

95% av alla som spelar LAG skulle klara sig bättre med en tightare stil.

 

2.1% 3bet låter dock definitivt för litet.

 

Mycket bra poäng.

 

På tal om 3-bets. Antingen 3-bettar du betydligt mer eller så ska du inte 3-beta överhuvudtaget (För att undvika multiway-potter är det klart att du ska 3-beta ibland. Att bara 3-beta QQ+ och AK är -EV jämfört med att inte 3-beta alls.

 

Blev mycket 3-beta i detta inlägget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså du borde absolut hitta minst 3% av händer som du kan

3beta för värde..lägg sen till lite andra händer som spelar bra postflop så borde din 3bet siffra åtminstonde ligga över 5%...Kategorisera en lagspelare är inte helt lätt, men 3bet ligger ofta på 10%+ och kanske 27/24 i löshet minst, ditt eget spel går direkt under standardtag, med en extremt! tight 3bet range...att som standard börja 3beta aq, 10s+ för värde är alltid nått..

 

Använder inte HUD bara pokertracker

 

Jag förstår att jag måste sätta fi på en HD men jag har alltid haft svårt att göra det, och förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

 

Om du byter plats på detta så har du själv svarat på din fråga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill spela LAG och inte är en väldigt duktig spelare säger jag bara: gör det inte...

 

95% av alla som spelar LAG skulle klara sig bättre med en tightare stil.

 

2.1% 3bet låter dock definitivt för litet.

 

Håller med,de flesta LAG är kassa.Tror det är en spelstil som få klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara LAG har ju blivit en status att skryta med. De flesta 30/20 spelare blir helt enkelt för mycket valuetownade IMO. Man ska kunna variera sin spelstil, är det tight bord kan man lira lösare och tightare på en löst bord, är ju nästan helt beroende på en massa faktorer. Det som är viktigt att kolla på är som sagt att ha en högre 3-bets range främst i position och utnyttja att motståndarna blir frustrerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara LAG har ju blivit en status att skryta med. De flesta 30/20 spelare blir helt enkelt för mycket valuetownade IMO. Man ska kunna variera sin spelstil, är det tight bord kan man lira lösare och tightare på en löst bord, är ju nästan helt beroende på en massa faktorer. Det som är viktigt att kolla på är som sagt att ha en högre 3-bets range främst i position och utnyttja att motståndarna blir frustrerade.

 

nonsens, its all about being tablecaptain.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill spela LAG och inte är en väldigt duktig spelare säger jag bara: gör det inte...

 

95% av alla som spelar LAG skulle klara sig bättre med en tightare stil.

 

2.1% 3bet låter dock definitivt för litet.

 

Håller med till 100%, många överskattar LAG och det är inte så enkelt som man tror. Att vara nit och spela tight ser många som tråkigt och man ses ofta som en dålig spelare, men en vinnande spelare är väl en bra spelare?

 

Däremot är det såklart en fördel att vara vinnade LAG än vinnande TAG/Tight då LAG oftast har lättare på dem högre stakesen, dock mer swings förmodligen...

 

Men det är ju lättare att genomskåda en TAG än en LAG, däremot så ger ju båda spelstilarna varandra action så det jämnar ut sig i slutändan. Finns det många LAGs på bordet bör man vara TAG, finns det många TAGs så bör man vara LAG. Så allt handlar om anpassning i grunden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst tack allihop för era svar

helt klart intressanta punkter ni tar upp och jag ska definitivt experimentera lite med allt.

 

tanken är att du ska vinna potterna där din motståndare inte kan ta pressen, på grund av svagheten i sin hand.

22/16/2 är inte direkt löst preflopspel. löst preflopspel är mycket lösare.. jag är inte helt lag än, men spelar 26/20/7 i nuläget. sedan handlar det mycket om aggresiviteten på flop/turn&river. du ska satsa,höja,checkhöja och gå all in på dessa gator istälet för att checksyn, checkfolda, folda. givetvis med sunt förnuft.

 

4betar gör du med AK, kanske ner till AQs mot vissa spelare ( som försöker sätta dit dig! ) eventuellt random2 om du behöver sätta ner foten ( det känns som någon kastar runt med dig )... du fyrbetar QQ KK AA .. JJ kan du fyrbetta.

 

nu till 3bettandet .. du 3bettar när du vill spela en hand, där någon annan redan har öppningshöjt. JTs och uppåt, alla pocketpar. alltid när CO eller BB har höjt och du är i blindsen. du är helt enkelt mer aggresiv än vad som känns rätt.

 

Kontroll, Position, Starthand. I den rangordningen. Lycka till!

 

Massa nyttiga saker där, tack! :)

 

 

 

8 i 3b pre

 

Jag körde lite poker stove och jag höjer nog först in på knappen ca 49% av mina händer. Lite beroende på....

 

Så en bra tumregel menar du på att ungefär hälften av alla händer på knappen höjjer du?

 

2.19 e helt sjukt tight 3-bet range (QQ+AKo,AKse 2.6)

jag har 9.07 senaste 5.3 k händerna

 

Beror ju lite på stakes,fi,hur bra du e postflop i 3 bettade potter osv med.

 

NL 100-200$, känner mig inte så jättebekväm postflop faktiskt, ofta(75% ?) är det en släng för mig när jag väl blir 3bettad även om jag sitter i position

 

Om du vill spela LAG och inte är en väldigt duktig spelare säger jag bara: gör det inte...

 

95% av alla som spelar LAG skulle klara sig bättre med en tightare stil.

 

2.1% 3bet låter dock definitivt för litet.

 

Vad ligger en bra 3bets range på då, har alltid haft svårt för det.

 

Det är nog inte det att jag inte 3bettar många händer för det gör jag men jag gillar att bara syna med stora par i position, (kanske något jag borde sluta med)

 

Mycket bra poäng.

 

På tal om 3-bets. Antingen 3-bettar du betydligt mer eller så ska du inte 3-beta överhuvudtaget (För att undvika multiway-potter är det klart att du ska 3-beta ibland. Att bara 3-beta QQ+ och AK är -EV jämfört med att inte 3-beta alls.

 

Blev mycket 3-beta i detta inlägget

 

Givetvis, jag 3bettar händer som J10s 79s 56 osv..också så pass vek är jag inte. Känns som att jag vill vara för trixig och variera mig alldeles för mycket därför så tror jag att min 3bet är så låg.

 

 

 

Om du byter plats på detta så har du själv svarat på din fråga..

HUD funkar inte där jag lirar just nu.

tipsa gärna om en bra NL 200 site :) Yet to try ipoker, ongame, boss och crypto

 

Sen finns det även olika sorters LAG stilar.

 

Den nya, CTS och KRANTZ baserade 30/27/5 med 3b - 10

 

och

 

Den lite äldre stilen som handlar om att spela mkt händer i position och sätta press postflop istället för pre 30/20/3 stilen med 3b vad som.

 

Är reggad på CR kan du rekommendera någon spelare som du tycker har en bra stil?

Gillade Cole South och hans tidiga videos tror jag det var men minns att han inte gjorde så många på min nivå.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....

Så en bra tumregel menar du på att ungefär hälften av alla händer på knappen höjjer du?

....

 

Bara för o förtydliga, så jag inte lurar ut dig på något dumt, jag höjer nästan 50% först in. Dvs om ingen höjt eller limpat före. Med limpare tightar jag till min range och med höjare före tigthar jag till ännu mer.

 

Det är en väldigt flytande skala som du säkert förstår. Jag höjer inte alltid 50% av händerna på knappen, bara så att du inte går och ger bort dina pengar.

 

Sen så beror min stil mycket på vilket motstånd jag har.

 

Med löspassiva callingstations som motståndare spelar jag mycket spekulativa händer utan raise pre, raisar stort för value med monster pre, cbetar och bluffar lite och tar betalt med marginella händer. Jag spelar semitight semipassivt.

 

Med tight veka motståndare så raisar jag väldigt mycket pre i position cbetar massor och bluffar mycket. jag spelar Löst och aggresivt.

 

Mot lös aggressiva motståndare så spelar jag tight agressive/passive jag väntar in starka händer och låter fi bluffa bort sig. jag spelar Tight agressive/passive

 

Men oftast är ju bordet en mix av dessa spelartyper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...