Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur konverterar jag ett PKCS #7-certifikat (.p7b) till ett .p12 cert? Slängde över bank- certet på laptopen innan jag flög iväg, och det går inte att importera till programmet i det nuvarande formatet. Någon insatt, typ brainslicer, som vet hur man gör?

Postad
Hur konverterar jag ett PKCS #7-certifikat (.p7b) till ett .p12 cert? Slängde över bank- certet på laptopen innan jag flög iväg, och det går inte att importera till programmet i det nuvarande formatet. Någon insatt, typ brainslicer, som vet hur man gör?

- ingen aning vad .p7b är för format(.p12 har jag själv)

- antagligen borde du ha exporterat ut det först för att sedan importera in det i den - andra datorn, inte bara slänga över de...

- ingen hjälp på bankssidan då?(kanske du behöver nåt program därifrån för att fixa det, då du glömde export=>import)

Postad

minns för länge när jag fick ny mjukvara från banken(ID2 => Nexus), då kunde man migrera in certifikaten som användes i gamla mjukvaran, minns dock inte alls va det var för format.... men är det kompatibelt på nåt vis så borde det kunna gå att migrera(men antar det är nåt du redan provat?)

nu har du inte alls sagt nåt vad du har.....men jag kollar just nu på handelsbanken och nexus(säkerhetsprogrammet):

För att flytta (exportera) din e-legitimation till en annan dator behöver du ett USB-minne. Tänk på att det krävs version 4.8 eller senare av säkerhetsprogrammet på den dator du flyttar (importerar) din e-legitimation till.OBS! Ovanstående gäller inte MacOS 10.3.x
annars verkar dom vara lite olika .p12 har private key support medan .p7b inte har det

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb416252.aspx

.PFX/.P12 – Public-Key Cryptography Standards #12 (PKCS #12) format files that include personal certificates with private keys as well as certificates that install into the intermediate and root certificate stores.

.P7B - Public-Key Cryptography Standards #7 (PKCS #7) format files that install multiple certificates to any certificate store on the device.

alla banker/operativsystem/webbläsare/mjukvaror som banker använder är ju olika, googla på det du har eller ring bankens support...