Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är på jakt efter pokerböcker som inte är rena regelböcker, men ändå är läsvärda.

Här är en snabb lista på några som jag kom på, men jag vill gärna ha tips på fler:

Yardley - Education of a poker player

Spanier - Total Poker

Alvarez - Biggest game in town

Holden - Big Deal

Craig - The Professor, the Banker, and the Suicide King

Dalla - One of a kind

Wilson - Ghosts at the table

Postad

Dalla - One of a kind

Kan jag rekommendera! För en som mig som inte läser så mycket vanligtvis var detta mycket spännande tyckte jag!

Titanic Thompson - Stroke of Genius

Kan tänka mig att denna bok är läsvärd, har inte läst den själv utan bara läst om utdrag ur hans liv som gambler och hans riggade vadlagningar.

Postad
Brunson och Amarillo Slim har några böcker jag minns som läsbara.

"Slim" har en bok som heter "In a world full of fat people" - jag får leta rätt på den.

Förutom Supersystem 1+2 så känner jag bara till en bok av "Dolly" och det är en essä-samling som bygger på de tidningsartiklar som han har skrivit (till gambling-tidningar).

Är det de två du tänker på?

Postad
Cowboy Wolfords självbiografi är läsbar

Jag får leta rätt på den, de flesta av texas-spelarna har levt tillräckligt intressanta liv för att det ska bli bra böcker.

Postad
Kan jag rekommendera! För en som mig som inte läser så mycket vanligtvis var detta mycket spännande tyckte jag!

Då föreslår jag att du letar upp de andra böckerna som jag skrev om - jag tog bara upp de läsvärda böckerna som jag kom på. ;)

Postad
"Slim" har en bok som heter "In a world full of fat people" - jag får leta rätt på den.
Två böcker. En gammal, som säkert var spökskriven och IaWoFFP som kom under pokerboomen.

Förutom Supersystem 1+2 så känner jag bara till en bok av "Dolly" och det är en essä-samling som bygger på de tidningsartiklar som han har skrivit (till gambling-tidningar).
Tror det är samma. Låter likt i vart fall.
Postad

Är det de två du tänker på?

Brunson har skrivit "Poker wisdom of a champion". Han ger lite tips genom att berätta anekdoter, hyggligt underhållande bok.

Postad
Titanic Thompson - Stroke of Genius

Kan tänka mig att denna bok är läsvärd, har inte läst den själv utan bara läst om utdrag ur hans liv som gambler och hans riggade vadlagningar.

Den måste jag kolla upp - en bok om Titanic Thompson kan inte vara tråkig.

Det ska även finnas en bok om Archie Karas, men jag hittar inte titeln.

Archie spelade in $17M på ett halvår, det mesta heads up mot de bästa spelarna i världen (han hade spelat längre än ett halvår om han hade kunnat, men till slut så var det ingen som vågade spela mot honom).

Man brukar säga att Andy Beal (The Professor, the Banker, and the Suicide King) spelat högst, men frågan om inte Archie är värre.

Postad
läsbar bara? Menar du inte läsvärd?

Mjae :-) Jag menade faktiskt läsbar. Den ligger nånstans mellan där och läsvärd. Självbiografier lider ofta av problematiken bra handling / innehåll, medioker stilistik / språk.

Postad
Holden har även gjort en uppföljare till Big Deal som logiskt nog heter Bigger Deal. Mycket läsvärd imo.

Håller med. Bra bok. Ger mersmak efter ettan.

"Ace on the river" av Barry Greenstein får nog klassas som "skönlitterär" med. Bra bok.

"The man behind the shades" av N Dalla och P Alson om Stu Ungar kan jag också rekommendera.

(om du med "skönlitterär" menar att böckerna inte bara är teori)

• 2 months later...
Postad
Den måste jag kolla upp - en bok om Titanic Thompson kan inte vara tråkig.

Det ska även finnas en bok om Archie Karas, men jag hittar inte titeln.

Archie spelade in $17M på ett halvår, det mesta heads up mot de bästa spelarna i världen (han hade spelat längre än ett halvår om han hade kunnat, men till slut så var det ingen som vågade spela mot honom).

Man brukar säga att Andy Beal (The Professor, the Banker, and the Suicide King) spelat högst, men frågan om inte Archie är värre.

Archie Karas bok heter - The Man with the $100,000 Breasts: And Other Gambling Stories