Gå till innehåll

SuperSystem2


anth

Recommended Posts

Där jag spelar PLO så brukar man köpa in sig för 200bb och det är inte ovanligt att ett par stycken sitter på 1000bb efter ett par timmars spel.

 

I SuperSystem2 står en sak som alltid förbryllat mig.

 

Där talar man om cap på potterna, d.v.s. att man inte kan förlora mer än en viss summa i varje pott.

 

Detta är något som jag ALDRIG varit med om så kan någon förklara hur vanligt det är och vad cappen brukar ligga på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett CAP game så sätter man en max limit någon kan satsa (totalt) i potten. Säg ett cap game på 40BB så innebär det ju att ingen vid bordet i varje enskild hand sitter med djupare effektiv stack än 40BB

 

Dessa finns som sagt på FT men frågan är om man vill spela dem. Det blir ju en sorts påtvingad semishortstack strategi då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30bbs om man ska lita på exemplet på full tilt's hemsida

Vilket inte riktigt var vad jag frågade om.

 

Jag tvivlar starkt att grabbarna på Bellagio som spelar PLO $50-100 cappar på 3000 när de köper in sig för minst $20000.

 

F-n, i de cashgames som jag spelar så får man inte ens köpa in sig för så lite som 30bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör cap på 200bb i vårt homegame. Detta för att alla ska kunna vara med utan att vara rädda att förlora för mycket i en hand. Vi började med det inför att vi skulle spela en hel helg och det tveklöst skulle sluta med att flera satt med 500bb eller mer framför sig.

 

Ibland är det lite trist att vi har cappen, men det är skönt att det inte blir för mycket pengar när det är kompisar man spelar mot. På nätet vill jag dock inte spela med cap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör cap på 200bb i vårt homegame. Detta för att alla ska kunna vara med utan att vara rädda att förlora för mycket i en hand. Vi började med det inför att vi skulle spela en hel helg och det tveklöst skulle sluta med att flera satt med 500bb eller mer framför sig.

 

Ibland är det lite trist att vi har cappen, men det är skönt att det inte blir för mycket pengar när det är kompisar man spelar mot. På nätet vill jag dock inte spela med cap.

Nu gör du mig förvirrad.

Du säger att ni har cap på 200bb.

I de spel som jag spelar så är 200bb MINIMUM-inköp för att överhuvudtaget få sitta ner och spela.

Hur kan ni spela så??? :shock: Det är ju inte längre PLO!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200BB inköp minimum kör även vi i vårt homegame. Fast efter halva tiden så byxar alla ner till 200BB igen. Min erfarenhet är att det är roligare om folk inte är fööör djupa, utan vågar bluffa hårt, spela drag hårt utan att ett helt kvällsplus på 1300 BB kan försvinna i en hand.

 

Vet inte om diskussionen bara gällde PLO. Vi kör en salig blandning av Hold Em, PLO, tvåfloppars PLO, PLO där man måste välja två kort att visa öppet, Crazy Pineapple osv, ombyte förnöjer:) Sämsta spelen vi kört var Hold Em med bara ett kort på hand och Mörkpoker utan byte, bara betting. Omaha med byte av max två kort på river kändes inte helt stabilt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200BB inköp minimum kör även vi i vårt homegame. Fast efter halva tiden så byxar alla ner till 200BB igen. Min erfarenhet är att det är roligare om folk inte är fööör djupa, utan vågar bluffa hårt, spela drag hårt utan att ett helt kvällsplus på 1300 BB kan försvinna i en hand.

 

Vet inte om diskussionen bara gällde PLO. Vi kör en salig blandning av Hold Em, PLO, tvåfloppars PLO, PLO där man måste välja två kort att visa öppet, Crazy Pineapple osv, ombyte förnöjer:) Sämsta spelen vi kört var Hold Em med bara ett kort på hand och Mörkpoker utan byte och utan bräda, bara betting. Omaha med byte av max två kort på river kändes inte helt stabilt heller.

Äntligen någon som vet vad han talar om.

Jag förstår precis vad du menar att man inte vill bli av med 1300bb i en enda pott, men jag tycker att ta ned det till 200bb är lite för lite.

2-3 inköp tycker jag låter vettigt, d.v.s. 500bb.

 

Jag tycker också om att blanda spel, men det brukar bara vara att anpassa mörkarna efter spel, t.ex. så brukar NLH ha dubbelt så höga mörkar som PLO när vi spelar, vilket skulle betyda inköp 100bb och cap 250bb för NLH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör du mig förvirrad.

Du säger att ni har cap på 200bb.

I de spel som jag spelar så är 200bb MINIMUM-inköp för att överhuvudtaget få sitta ner och spela.

Hur kan ni spela så??? :shock: Det är ju inte längre PLO!

 

Jag antar att vi är vana vid spel på nätet, där det ju oftast är 100bb maxinköp, så det kör vi också. Sen använder vi cap för att vårt gäng består av folk med väldigt olika ekonomi. För vissa är 400kr ingenting, men för andra är det rätt mycket. Eftersom vi inte ville sänka big blind till under 2kr blir det lite svårt att köra för djupa stackar om det inte ska handla om för mycket pengar. Vi kör alltså riktig låglimitpoker, och man brukar vara rätt nöjd med att vinna en cappad pott.

 

Men vårt gäng handlar väldigt lite om pengar utan mycket mer om ranking. Vi skriver upp alla resultat så det går att följa på en websida hur man ligger till

 

Men vad menar du med att det inte är PLO om du inte får spela med mer än200bb? Hur gör du på nätet då? Hittar du spel med 200bb min där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hur tänkte Anth när han tror att det är han som bestämmer vad PLO är? 20bb effektiva stackar kan bli rätt intressant också imo.

Jag bestämmer inte vad PLO är,

men att jämföra PLO med 200 bb och PLO med 20 bb - det är som att jämföra limit holdem med nolimit holdem.

Det blir som två olika spel.

Om du satte dig ner vid ett texas limit-bord så skulle du inte bli så glad om någon annan satte sig ner och började spela nolimit vid samma bord. ;)

 

Givetvis så kan jag anpassa mig till en shortstack vid bordet, men jag tycker att det bättre med en regel som gör minsta inköp till 100 bb eftersom jag tycker att spelet blir roligare då.

Eller varför inte tillåta två typer av bord - med olika minimum-buyin; då kan de som vill spela shortstack spela mot varandra och de som vill spela deepstack spela mot varandra.

 

Jag antar att ni redan räknat ut det, men jag tycker INTE om Rolf Slotboom. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att vi är vana vid spel på nätet, där det ju oftast är 100bb maxinköp, så det kör vi också. Sen använder vi cap för att vårt gäng består av folk med väldigt olika ekonomi. För vissa är 400kr ingenting, men för andra är det rätt mycket. Eftersom vi inte ville sänka big blind till under 2kr blir det lite svårt att köra för djupa stackar om det inte ska handla om för mycket pengar. Vi kör alltså riktig låglimitpoker, och man brukar vara rätt nöjd med att vinna en cappad pott.

 

Men vårt gäng handlar väldigt lite om pengar utan mycket mer om ranking. Vi skriver upp alla resultat så det går att följa på en websida hur man ligger till

 

Men vad menar du med att det inte är PLO om du inte får spela med mer än200bb? Hur gör du på nätet då? Hittar du spel med 200bb min där?

Som du förstår så är jag van vid livespel. ;)

Varför vill ni inte sänka mörkarna till 1-1? Jag tycker att det låter konstigt att ni inte vill spela för högt, men att ni inte vill ha låga mörkar - lite motsägelsefullt enligt mig.

Jag har inget emot cappade potter, förutsatt att capen är tillräckligt hög så man kan spela deepstack.

För mig handlar det inte heller om pengar, jag spelar normalt PLO med mörkar på 20-20 kr, men jag spelar gärna 1-1 istället - förutsatt att alla är deepstack.

Jo, jag spelar lite Omaha på nätet - men jag tycker inte om det - fick jag välja så skulle jag ta livepoker alla dar i veckan (vilket inte är något problem om man bor i stockholm ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du förstår så är jag van vid livespel. ;)

Varför vill ni inte sänka mörkarna till 1-1? Jag tycker att det låter konstigt att ni inte vill spela för högt, men att ni inte vill ha låga mörkar - lite motsägelsefullt enligt mig.

Jag har inget emot cappade potter, förutsatt att capen är tillräckligt hög så man kan spela deepstack.

För mig handlar det inte heller om pengar, jag spelar normalt PLO med mörkar på 20-20 kr, men jag spelar gärna 1-1 istället - förutsatt att alla är deepstack.

Jo, jag spelar lite Omaha på nätet - men jag tycker inte om det - fick jag välja så skulle jag ta livepoker alla dar i veckan (vilket inte är något problem om man bor i stockholm ;))

 

1/1 skulle man ju kunna köra såklart, men för att kliva under det måste man ju börja räkna med delar av kronor, och det låter lite jobbigt. Personligen skulle jag gärna spela utan cap, men det är en kompromiss jag kan gå med på för att kunna spela poker med mina vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200BB inköp minimum kör även vi i vårt homegame. Fast efter halva tiden så byxar alla ner till 200BB igen. Min erfarenhet är att det är roligare om folk inte är fööör djupa, utan vågar bluffa hårt, spela drag hårt utan att ett helt kvällsplus på 1300 BB kan försvinna i en hand.

 

Vet inte om diskussionen bara gällde PLO. Vi kör en salig blandning av Hold Em, PLO, tvåfloppars PLO, PLO där man måste välja två kort att visa öppet, Crazy Pineapple osv, ombyte förnöjer:) Sämsta spelen vi kört var Hold Em med bara ett kort på hand och Mörkpoker utan byte, bara betting. Omaha med byte av max två kort på river kändes inte helt stabilt heller.

 

Vi kör också alla möjliga spel, så för mig gällde diskussionen inte bara PLO iaf. Ett av våra mindre lyckade spel är tvåfloppars omaha hi/lo (mest på grund av att det tar en evighet att räkna sidopotter då alla är all in varannan hand). Dessutom har vi testat en variant Pineapple där man börjar med 5 kort och slänger ett på varje gata tills man har två kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...