Gå till innehåll

När jag vet att jag är slagen på rivern..


Recommended Posts

Tja, jag tänkte posta två händer där jag vet att jag är slagen på rivern, men endå så synar jag. Jag vet inte riktigt varför, men det är så jävla svårt att lägga sig.

 

Jag kanske läser spelet helt fel, men när han synar min raise på turn, så måste han ju minst ha tvåpar, eller väldigt sällan AQ. Och när han betar ut mot mig på rivern, så har ju den andra femman hjälpt honom alla gånger.

 

Hand #8738942674 begins at 2008/10/31

Dealing down cards

Dealt to HERO [4c 6c]

LoSoldado posts the small blind of $0.25

sluggerpete13 posts the big blind of $0.50

ace_it_jr folds.

kypokerman7 folds.

LacieK folds.

HERO raises to $1.75.

LoSoldado folds.

sluggerpete13 calls $1.25.

Dealing Flop [8d Qh 7c]

sluggerpete13 checks.

HERO bets $3.15.

sluggerpete13 calls $3.15.

Dealing Turn [5c]

sluggerpete13 bets $5.

HERO raises to $15.

sluggerpete13 calls $10.

Dealing River [5s]

sluggerpete13 bets $25.

HERO calls $25.

sluggerpete13 shows [7s 7d]

sluggerpete13 has Full House, Sevens full of Fives

HERO shows [4c 6c]

HERO has Straight, Eight High

sluggerpete13 wins $87.05

 

Här i andra så oavsett vad han har, så är jag slagen. Det finns liksom inget som jag slår när han betar ut nästan pot på rivern, eller hur? Oavsett om han har slowspelat ett set, högre tvåpar, vilket förvisso känns rätt så osannorlikt på den dragiga brädan. Men jag är i vilket fall som helst slagen på rivern, så varför synar jag?

 

Hand #8729758789 begins at 2008/10/30

Dealing down cards

Dealt to HERO [7s 5h]

ruiz09 posts the small blind of $0.25

CUTTHROAT59 posts the big blind of $0.50

Bank of Smith folds.

ansimboy folds.

HERO raises to $1.75.

ruiz09 folds.

CUTTHROAT59 calls $1.25.

Dealing Flop [5s 7h 8d]

CUTTHROAT59 checks.

HERO bets $3.15.

CUTTHROAT59 calls $3.15.

Dealing Turn [Kh]

CUTTHROAT59 checks.

HERO $8.25.

CUTTHROAT59 calls $8.25.

Dealing River [Td]

CUTTHROAT59 bets $22.50.

HERO calls $22.50.

CUTTHROAT59 shows [9s Js]

CUTTHROAT59 has Straight, Jack High

HERO shows [7s 5h]

HERO has Two Pair, Sevens and Fives

CUTTHROAT59 wins $68.55

 

Så, hur ska jag lära mig att hitta folden, jag menar det är ju egentligen inga speciellt svåra folds. Men hur fan gör jag^^. hur gör ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska han inte Cbetta där? Nu visste ju inte du att han hade 15/8 men om du nu visste det måste det ju vara rätt att cbetta där 100%? Om man inte ska Cbetta där vilka floppar ska man då göra det mot denna FI?

 

Eftersom du dels har hålpipa samt backdoor färgdrag. Det suger att cbetta här o sedan bli raisad eftersom man då tvingas folda. Är betydligt bättre att ta frikortet och spela turn istället.

 

Cbeta hellre en A hög flopp tex, eller där din hand är helt död.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du dels har hålpipa samt backdoor färgdrag. Det suger att cbetta här o sedan bli raisad eftersom man då tvingas folda. Är betydligt bättre att ta frikortet och spela turn istället.

 

Cbeta hellre en A hög flopp tex, eller där din hand är helt död.

 

Det där argumentet tycker jag inte riktigt håller. Raisar man med 64s och missar floppen( som man nästan alltid gör) så tycker iaf jag man "måste" Cbetta. Eller checkar man för att kunna checka monstret sen? Rätta mig om jag har fel nu men är det inte så att det räcker att man vinner 1/3 cbets för att man ska vinna på det i längden? Kollar man då på hans stats så säger ju dom att han är ganska tight och antagligen foldar om han inte har träffat högsta/mittenpar.

 

Välkommer till forumet förresten! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där argumentet tycker jag inte riktigt håller. Raisar man med 64s och missar floppen( som man nästan alltid gör) så tycker iaf jag man "måste" Cbetta. Eller checkar man för att kunna checka monstret sen? Rätta mig om jag har fel nu men är det inte så att det räcker att man vinner 1/3 cbets för att man ska vinna på det i längden? Kollar man då på hans stats så säger ju dom att han är ganska tight och antagligen foldar om han inte har träffat högsta/mittenpar.

 

Välkommer till forumet förresten! :)

 

Hehe, Jag brukar skriva under nicket "RIVALI" annars men sitter på en annan dator nu, men tack ändå:-).

 

Grejjen är ju att här halvmissar du ju bara floppen. Du har ju en träffad hålpipa samt backdooren, och då är det så tråkigt om han slår om mig. Hade du helt missat floppen så tycker jag däremot CB är helt befogat. Detta är också bara hur jag resonerar, väntar med att någon mer rutinerad(Jerico) kommer in o ger svar på tal:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, Jag brukar skriva under nicket "RIVALI" annars men sitter på en annan dator nu, men tack ändå:-).

 

Grejjen är ju att här halvmissar du ju bara floppen. Du har ju en träffad hålpipa samt backdooren, och då är det så tråkigt om han slår om mig. Hade du helt missat floppen så tycker jag däremot CB är helt befogat. Detta är också bara hur jag resonerar, väntar med att någon mer rutinerad(Jerico) kommer in o ger svar på tal:-)

 

Alltså, jag är med på det du säger. Undrar mest vart "gränsen går", jag tycker ju inte att man har "träffat hålpipa" det är trots allt bara 4outs vilket är ca 16% + rrfärg som är 2% har jag för mig? alltså 18%, då tror jag det är mer lönsamt att höja direkt å försöka ta hem potten dirr.

Men jag är också nyfiken på var någon typ Jerico har att säga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju värre än jag...

 

Givetvis ska du inte lägga din stege för att han donkbettar ut vid den andra femman, oftast tittar du på A5 här och skrattar när du rakar in chipsen. Att cbetta är helt okej på den brädan, men kanske något mindre?

 

I hand två hittar jag sällan fold, och aldrig utan att veta något om hans spelstil. Däremot tycker jag du ska vara något mer restriktiv med vilka händer du använder för att stjäla med... 75o?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du dels har hålpipa samt backdoor färgdrag. Det suger att cbetta här o sedan bli raisad eftersom man då tvingas folda. Är betydligt bättre att ta frikortet och spela turn istället.

 

Cbeta hellre en A hög flopp tex, eller där din hand är helt död.

 

Enda jag håller med om är att man ska cbeta a-hög flopp oxå.

Vadå "spela turn"? Turn är blank och en aktiv fi stjäler potten från dig.

Väg upp de folds du får kontra de ggr du får 5an på turn.

För nu gissar jag att du bara tänker raisa alt syna om turn är 5?

Eller tycker du alltid det är ev+ att försöka knacka in rr färg i dessa lägen?

Och att hellre conta en hand där man är helt död... allvarligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda jag håller med om är att man ska cbeta a-hög flopp oxå.

Vadå "spela turn"? Turn är blank och en aktiv fi stjäler potten från dig.

Väg upp de folds du får kontra de ggr du får 5an på turn.

För nu gissar jag att du bara tänker raisa alt syna om turn är 5?

Eller tycker du alltid det är ev+ att försöka knacka in rr färg i dessa lägen?

Och att hellre conta en hand där man är helt död... allvarligt?

 

Tagga ner lite. Jag sa att det var mina reflektioner o att det inte behövde vara rätt. Det var därför jag inväntade bättre spelare än jag själv för att eventuellt rätta mig. Uppskattar din kritik, men du behöver ju för fan inte fälla ut taggarna direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tagga ner lite. Jag sa att det var mina reflektioner o att det inte behövde vara rätt. Det var därför jag inväntade bättre spelare än jag själv för att eventuellt rätta mig. Uppskattar din kritik, men du behöver ju för fan inte fälla ut taggarna direkt.

 

Det var verkligen inga elaka intentioner i mitt inlägg.

Sa ju bara va jag tycker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var verkligen inga elaka intentioner i mitt inlägg.

Sa ju bara va jag tycker?

 

Och visade en rätt överlägsen och otrevlig attityd. Det finns trevligare sätt att utrycka sig på, och jag tvivlar på att du håller samma tonfall i krogkön en lördagkväll. Om du gör det är du antingen jävligt bitig eller full av blåmärken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller tycker du alltid det är ev+ att försöka knacka in rr färg i dessa lägen?

 

Problemet med att cbeta flopen är att fi kan höja och då slänger vi bort både vårt cbet och våra minst 20% equity som vi har i potten. Frågan är alltså inte om (eller snarare hur mycket) +ev det är att checka bakom på flopen, utan om det är mer +ev än det är att beta.

 

 

Och att hellre conta en hand där man är helt död... allvarligt?

 

Blir du borthöjd i en hand där du drar dött förlorar du bara ditt cbet, du slipper förlora någon equity i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det var något konstigt i hans inlägg, visst det var inte inlindat i bomull men kan ändå inte ses som aggro. För övrigt är det de som står tysta stilla i krogkön som får tugga tamp medans de övriga går in.

 

Nej, det kan ses som överlägset. Jag snackar inte om någon attityd gentemot krogvakter, utan mot medmänniskor i kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att cbeta flopen är att fi kan höja och då slänger vi bort både vårt cbet och våra minst 20% equity som vi har i potten. Frågan är alltså inte om (eller snarare hur mycket) +ev det är att checka bakom på flopen, utan om det är mer +ev än det är att beta.

 

Blir du borthöjd i en hand där du drar dött förlorar du bara ditt cbet, du slipper förlora någon equity i potten.

 

Problemet med att betta en hand som inte är nötterna är att fi kan höja bort oss och då slänger vi bort vår bet och den equity på 20-100% vi har i potten. Frågan är alltså inte om, eller snarare hur mycket, det är +/-ev att checka bakom på floppen, utan om det är mer eller mindre än att satsa.

 

Jag orkar inte skriva något liknande för det andra där, jag tycker hela resonemanget är galet. Det förutsätter att man anser ett rr-drag är en träff, och att man vid träff inte kan vara uppe mot nötterna. Poängen med en cbet är att motståndaren ska slänga sina kort vid ingen eller dålig träff, och om han check-höjer så fine, han har antagligen något och vi kan slänga nu istället för mot en sannolik bluff på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som förstår jag verkligen inte hur mitt inlägg var överlägset men jaja.

Kanske uppfattas så när jag tycker helt tvärtom.

 

Blir ju lite fel att bara conta dött samt knacka hålpipor. Bettar vi får vi ofta potten dirr annars ofta 2 gator.

Jag anser att om man skall vara mer passiv c-betare måste man oxå spela nötter så emellanåt. Känns drygt att börja knacka dessa floppar med 88 etc.

Prob 2 tycker jag blir turn om den ger bakdörrsdrag och vi skall försöka "spela den".

FI betar och vi slår om? Lr synar?

Att slå om turn efter check bakom ser ju alltid misstänkt ut och om detta är spelet vi tänker oss måste vi ju verkligen blanda in lite nötter i movet.

Tycker med andra ord att vi slipper en del prob samt att jag känner mig ruskigt vek när jag spelar passivt.

Att checka bakom flopp samt syna turn skriker ju ganska ofta bakdörrsdrag alt par på turn imo. Känner mig ganska naken då.

Sen är det ju skönt att vara en frekvent c-betare då vi bygger feta potter med nuts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som förstår jag verkligen inte hur mitt inlägg var överlägset men jaja.

Kanske uppfattas så när jag tycker helt tvärtom.

 

Blir ju lite fel att bara conta dött samt knacka hålpipor. Bettar vi får vi ofta potten dirr annars ofta 2 gator.

Jag anser att om man skall vara mer passiv c-betare måste man oxå spela nötter så emellanåt. Känns drygt att börja knacka dessa floppar med 88 etc.

Prob 2 tycker jag blir turn om den ger bakdörrsdrag och vi skall försöka "spela den".

FI betar och vi slår om? Lr synar?

Att slå om turn efter check bakom ser ju alltid misstänkt ut och om detta är spelet vi tänker oss måste vi ju verkligen blanda in lite nötter i movet.

Tycker med andra ord att vi slipper en del prob samt att jag känner mig ruskigt vek när jag spelar passivt.

Att checka bakom flopp samt syna turn skriker ju ganska ofta bakdörrsdrag alt par på turn imo. Känner mig ganska naken då.

Sen är det ju skönt att vara en frekvent c-betare då vi bygger feta potter med nuts.

 

Du satte ord på mina tankar!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker delayed cbet är mkt bättre i hand 1 eftersom:

 

a) Folk foldar inte för ett bet på denna bräda. Och antar att vi inte vill börja skjuta av hela stacken i detta läge.

 

b) Har han missat denna bräda helt har han oftast ett litet par som han kommer checkfolda igen på turn.

 

c) Vi har lite mys-equity vi inte vill bli checkraisade av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är inte ofta de är bra att checka bakom i pos mot 1 spelare på floppen men i hand 1 är ett av få lägen där de kan vara bra.

 

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men händer som typ lägsta par plus backdoor färg eller hålpipa + backdoor färg och liknande där din hand är näst intill värdelös på floppen men kan utvecklas mycket på turn så checkar man hellre bakom. Man kan dock inte säga att de är fel att c-beta för de är inte -EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...