Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 228
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Hand 2: Höj lite mer pre och gå all-in mot 4-bet. Tror du faktiskt har större chans att få colas pengar om du får in pengarna pre. Han får ju rätt bra pottodds på en syn också.

Hand 3: Höj turn.

Hand 2 så kan jag inte höja mer pre än vad som sker...kan endast syna tyvärr...annars hade jag höjt mer pre och gått all in mot shortstackarna...hade de varit djupa hade jag nog ofta däremot synat istället för att då tror jag att jag har större chans att få in alla pengarna på senare gator istället..

Hand 3: håller med dig men samtidigt så hade jag kanske inte fått samma utdelning som jag fick nu istället...ibland blir det för tydligt om jag höjer också...

Postad
Hand 2 så kan jag inte höja mer pre än vad som sker...kan endast syna tyvärr...annars hade jag höjt mer pre och gått all in mot shortstackarna...hade de varit djupa hade jag nog ofta däremot synat istället för att då tror jag att jag har större chans att få in alla pengarna på senare gator istället..

Hand 3: håller med dig men samtidigt så hade jag kanske inte fått samma utdelning som jag fick nu istället...ibland blir det för tydligt om jag höjer också...

Mysko, du borde väl kunna höja? Hans höjning är ju mer än dubbla din.

Hand 3: Antingen har han träffat något som han uppenbarligen inte tänker vika eller så har han ett flurredrag. Får du in pengarna på turn så får du betalt av alla flurredrag medans han kanske checkfoldar om han missar sitt drag på river.

Postad

Jag har läst en pokerbok i mitt liv "Spela poker som proffsen" av Phil Hellmuth. Tycker att det är en bra bok och tar man till sig av kapitlen kring Holdem angående starthänder etc. så bör man kunna vara vinnande spelare på 0.5/1. Sen har jag självklart studerat hur man räknar pottodds vilket jag också kan fläckfritt. Däremot märker jag nu då jag läser Sklansky´s "Lär dig tänka som ett pokerproffs" vilka brister jag har. Och dom är många. Finns så mycket mer matematik i poker förutom pottodds tex. Så för att utveckla mitt spel så ska jag försöka ta ett kapitel i taget och även lägga upp händer här där jag analyserar det på egen hand men tar gärna tacksamt emot kommentarer från er också såklart..

Det jag tänkte börja med är EFFEKTIVA ODDS.

Ni som läser detta kanske redan kan allt detta redan men kan ju vara en del spelare som läser detta som är på min nivå eller tom lägre så kan vara på sin plats med en förklaring vad effektiva odds är..

Effektiva odds uppkommer bara då mer än ett kort återstår. Då ett kort återstår är det pottodds man utgåt ifrån. Vid beräkning av effektiva odds så skall man ställa sig frågan. Om jag synar 2 gånger i rad, hur mycket förväntas jag vinna om jag träffar och hur mycket förväntas jag förlora om jag missar..

Ett ex: Tänk dig att du sitter med färgdrag i Holdem på floppen. Du har ca 36% av träffa din färg till rivern. Det ligger 20kr i potten och motståndaren satsar 10kr. Här har du inte odds att syna för att se ett kort till men säg att du bestämmer dig för att gå hela vägen till rivern med denna hand. Då kommer det förslagsvis att kosta 10kr på floppen och 20kr på turn för att få se rivern. Totalt 30kr. Vad kan du vinna om du träffar? Du vinner de 30kr som är i potten efter floppen plus de 20kr som motståndaren satsar turn. För att detta spel skulle vara lönande så skulle du behöva 60% i pottodds istället för 36%.

Om vi antar att din mostspelare synar en satsning på kvarts pott på rivern. Är det då en vinnande spel i längden?

Du kan då förväntas vinna 70kr för de 30kr du investerat på flopp samt turn. 30/70 = 42% vilket är mer än dina odds på 36% alltså inte ett lönande spel i längden heller.

Jaja, det var lite förklaringar. Någon kan säkert beskriva detta tydligare och enklare än mig men så är det något som är relativt nytt för mig att tänka på i mitt pokerspel.

Kommer lägga upp några händer lite senare för analys!

Postad

Kom ihåg att dessa analyser gäller strikt matematiskt spel. Man kan spela potterna mycket annorlunda, fortsättningssatsa, semibluffa etc..

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 13 november 2008 01:37:56

Adam 21 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: ruric (40.02)

Plats 2: NRMN (59.27)

Plats 3: Booas (199.00)

Plats 4: True (39.28)

Plats 5: Borkabork (202.19)

Plats 7: Impostor (222.90)

Plats 9: tjaba (94.23)

Plats 10: _Fibonacci (225.50)

Plats 6: Ali?n Baba (181.95)

Plats 8: ANGIE (123.67)

Impostor lägg LM 0.50

ANGIE lägg SM 1.00

** Giv **

ruric [N/A, N/A]

NRMN [N/A, N/A]

Booas [N/A, N/A]

True [N/A, N/A]

Borkabork [N/A, N/A]

Impostor [N/A, N/A]

tjaba [N/A, N/A]

_Fibonacci [Kr, Es]

Ali?n Baba [N/A, N/A]

ANGIE [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

tjaba Lägg

_Fibonacci Höj till 3.00

ruric Lägg

NRMN Höj till 6.00

Booas Lägg

True Lägg

Borkabork Lägg

Ali?n Baba Lägg

Impostor Lägg

ANGIE Lägg

_Fibonacci Syna 6.00

*** Flop(Board): *** : [8k, Knh, 5s]

*** Bet Runda 2 ***

_Fibonacci Passa

NRMN Satsa 5.00

_Fibonacci Lägg

*** Showdown *** : Rake: 0.33 Totalpott: 13.17

Okej? Gjorde jag rätt eller fel här?

Min analys: Om vi för enkelhetens skull antar att både A och K är outs för mig så har jag 6 outs, ca 25% till river. Det kostar mig 5kr på flopp och potten ligger då på 18kr. Vi säger att det kostar mig 10kr för syn på turn så totalt kommer det kosta mig 15kr för att ev. vinna 28kr. Pottoddsen (25%) understiger klart de procent jag kommer vara tvungen att investera i potten (53%). Om vi antar att han synar en liten satsning på 7kr så kostar det mig 15k för att vinna 35kr (42%) vilket visar att

JAG GJORDE MATEMATISKT RÄTT BESLUT SOM LA MIG PÅ FLOPPEN

Några invändningar?

Postad
Kom ihåg att dessa analyser gäller strikt matematiskt spel. Man kan spela potterna mycket annorlunda, fortsättningssatsa, semibluffa etc..

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 13 november 2008 01:37:56

Adam 21 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: ruric (40.02)

Plats 2: NRMN (59.27)

Plats 3: Booas (199.00)

Plats 4: True (39.28)

Plats 5: Borkabork (202.19)

Plats 7: Impostor (222.90)

Plats 9: tjaba (94.23)

Plats 10: _Fibonacci (225.50)

Plats 6: Ali?n Baba (181.95)

Plats 8: ANGIE (123.67)

Impostor lägg LM 0.50

ANGIE lägg SM 1.00

** Giv **

ruric [N/A, N/A]

NRMN [N/A, N/A]

Booas [N/A, N/A]

True [N/A, N/A]

Borkabork [N/A, N/A]

Impostor [N/A, N/A]

tjaba [N/A, N/A]

_Fibonacci [Kr, Es]

Ali?n Baba [N/A, N/A]

ANGIE [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

tjaba Lägg

_Fibonacci Höj till 3.00

ruric Lägg

NRMN Höj till 6.00

Booas Lägg

True Lägg

Borkabork Lägg

Ali?n Baba Lägg

Impostor Lägg

ANGIE Lägg

_Fibonacci Syna 6.00

*** Flop(Board): *** : [8k, Knh, 5s]

*** Bet Runda 2 ***

_Fibonacci Passa

NRMN Satsa 5.00

_Fibonacci Lägg

*** Showdown *** : Rake: 0.33 Totalpott: 13.17

Okej? Gjorde jag rätt eller fel här?

Min analys: Om vi för enkelhetens skull antar att både A och K är outs för mig så har jag 6 outs, ca 25% till river. Det kostar mig 5kr på flopp och potten ligger då på 18kr. Vi säger att det kostar mig 10kr för syn på turn så totalt kommer det kosta mig 15kr för att ev. vinna 28kr. Pottoddsen (25%) understiger klart de procent jag kommer vara tvungen att investera i potten (53%). Om vi antar att han synar en liten satsning på 7kr så kostar det mig 15k för att vinna 35kr (42%) vilket visar att

JAG GJORDE MATEMATISKT RÄTT BESLUT SOM LA MIG PÅ FLOPPEN

Några invändningar?

all in preflopp.

Postad
all in preflopp.

Varför? Som bäst gissar jag att jag är 50/50. Är det verkligen värde i att gå all in pre med AK? Går i princip nästan enbart all in me AA pre...Otroligt många ggr som ngn har AA då man har KK, iaf så känns det så på SvS.

Gillar hellre att se floppar och utgå därifrån. Ska nämnas att jag sällan går all in me AA pre utan gör ofta moves med AA, vilket ger mer värde tycker jag.

Postad

Hur resonerar ni kring implicita odds och hur räknar ni?

Tex hur mycket är ni beredd att satsa i förhållande till potten gällande låga par 22-88 inna flopp? Chansen att träffa triss på flopp är ju ungefär 1 på 8 men enligt Sklansky kan man gå med om man får 5 mot 1 för att det förväntade värdet skall vara positivt. Hur resonerar ni och hur spelar ni låga par preflopp??

Öppna stegar? Här lägger jag ofta mina öppna stegar flopp eftersom jag ofta räknar mitt direkt odds eller effektiva odds när jag spelar och då har jag ca 17% att träffa mitt öppna stegdrag turn. Eftersom det oftast åtminstone kommer en satsning runt halv pott på flopp så får jag inte odds att syna och lägger därför min hand. Här bör jag dock kanske tänka om..

Om vi antar att min motståndare satsar 10kr på floppen i en pott som är på 20kr och jag sitter med öppet stegdrag. Om vi antar att jag träffar mitt Öppna stegdrag på nästa kort så kommer jag kanske att få 45kr till i vinst. Då kostar det 10kr för att vinna 65 och jag får implicita odds för syn på flopp. Därför bör jag syna satsningar i storlek kring halvpott på flopp med öppna stegdrag i hopp om att träffa turn. Missar jag så gäller pottoddsen inför rivern.

Hålstegar? Spelar jag i princip aldrig eftersom man aldrig får pottodds för att lira dessa händer. Däremot kan man få implicita odds och därför bör jag kanske ibland spela mina hålstegar. Vi tar ett exempel:

Om vi antar att både jag och min motståndare har djupa stackar. Jag sitter med 497:- och min motsåndare 232:- på 0.5/1 hos Svenska Spel. Jag sitter med 4,5 suited och min motståndare sitter med A,K. Potten är på 30kr och floppen kommer A, K, 3. Vi säger att min moståndare satsar 17kr. Ska jag syna här? Om vi antar att jag kommer vinna hela motståndarens stack om jag träffar min hålstege så blir mina odds. 17kr för att vinna 262kr. Jag har ca 9% att träffa min hålstege till turn och och behöver bara investera 6% i förhållande av vad jag kan vinna. Alltså är det förväntade värdet positivt.

Hur mycket ska jag syna för att det förväntade värdet skall vara positivt? Om min motståndare satsar 23kr på flopp så kostar det 23kr för mig att vinna 262:- vilket också gör det förväntade värdet positivt, behöver investera strax under 9% och jag har 9% chans att träffa min hålstege.

Så när ska man syna ett hålstegedrag på flopp? Om motståndare max lägger iväg en satsning på 75% av flopp och att jag kan vinna 11ggr vad det kostar mig att syna flopp.

Hur tycker ni mitt resonemang är? Tror faktiskt jag kan vinna mer på att syna hålstegdrag flopp. Har alltid lagt dem och inte tänkt i termer om vad jag kan vinna på senare gator. Givetvis en läcka som jag nu ska försöka täcka upp!

Postad

Vilken jävla dag så långt, helt otroligt att jag ligger plus. River på river på river drar ut mig.

SUCK!

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 15 november 2008 00:23:51

Adam 18 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: zeroz (175.29)

Plats 3: MG Royal (22.00)

Plats 5: vc4 (52.59)

Plats 10: _Fibonacci (198.66)

Plats 2: padtai (66.76)

Plats 4: Callo72 (73.58)

Plats 7: GreenCurry (197.43)

Plats 9: NightElf (95.66)

zeroz lägg LM 0.50

padtai lägg SM 1.00

** Giv **

zeroz [N/A, N/A]

MG Royal [N/A, N/A]

vc4 [N/A, N/A]

_Fibonacci [Eh, Es]

padtai [N/A, N/A]

Callo72 [N/A, N/A]

GreenCurry [N/A, N/A]

NightElf [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

MG Royal Syna 1.00

Callo72 Syna 1.00

vc4 Syna 1.00

GreenCurry Lägg

NightElf Lägg

_Fibonacci Höj till 6.00

zeroz Lägg

padtai Lägg

MG Royal Lägg

Callo72 Lägg

vc4 Syna 6.00

*** Flop(Board): *** : [5s, Ds, Kk]

*** Bet Runda 2 ***

vc4 Passa

_Fibonacci Satsa 15.00

vc4 All-in 46.59

_Fibonacci Syna 46.59

*** Turn(Board): *** : [5s, Ds, Kk, 4r]

*** River(Board): *** : [5s, Ds, Kk, 4r, 9r]

*** Showdown *** : Rake: 2.71 Totalpott: 105.97

zeroz Lägger mig Vinst: 0.00

MG Royal Lägger mig Vinst: 0.00

vc4 [9k, Kr] Två par, kungar och nior Vinst: 105.97

_Fibonacci Lägger mig Vinst: 0.00

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 14 november 2008 23:42:17

Adam 42 (Vanlig /Cash Game )

Plats 4: OlaWa (264.01)

Plats 5: Bertil38 (81.01)

Plats 7: spöa (169.24)

Plats 10: _Fibonacci (195.00)

Plats 3: Ljusblått (53.53)

Plats 1: snowman (286.06)

Plats 2: Femur (48.43)

Plats 6: Willma (76.40)

Plats 8: Number-9 (107.19)

Plats 9: --MdS-- (216.62)

Ljusblått lägg LM 0.50

OlaWa lägg SM 1.00

** Giv **

OlaWa [N/A, N/A]

Bertil38 [N/A, N/A]

spöa [N/A, N/A]

_Fibonacci [Eh, 4h]

Ljusblått [N/A, N/A]

snowman [N/A, N/A]

Femur [N/A, N/A]

Willma [N/A, N/A]

Number-9 [N/A, N/A]

--MdS-- [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Bertil38 Syna 1.00

Willma Höj till 2.00

spöa Syna 2.00

Number-9 Lägg

--MdS-- Lägg

_Fibonacci Syna 2.00

snowman Lägg

Femur Syna 2.00

Ljusblått Lägg

OlaWa Syna 2.00

Bertil38 Syna 2.00

*** Flop(Board): *** : [6h, 8r, 7h]

*** Bet Runda 2 ***

OlaWa Passa

Bertil38 Passa

Willma Passa

spöa Satsa 1.00

_Fibonacci Syna 1.00

Femur Höj till 4.00

OlaWa Lägg

Bertil38 Lägg

Willma Lägg

spöa Höj till 7.00

_Fibonacci Syna 7.00

Femur Syna 7.00

*** Turn(Board): *** : [6h, 8r, 7h, 10h]

*** Bet Runda 3 ***

spöa Passa

_Fibonacci Satsa 20.00

Femur Lägg

spöa Syna 20.00

*** River(Board): *** : [6h, 8r, 7h, 10h, 8k]

*** Bet Runda 4 ***

spöa Satsa 55.12

_Fibonacci Syna 55.12

*** Showdown *** : Rake: 4.59 Totalpott: 179.15

OlaWa Lägger mig Vinst: 0.00

Bertil38 Lägger mig Vinst: 0.00

spöa [6s, 8s] Kåk Vinst: 179.15

_Fibonacci Lägger mig Vinst: 0.00

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 14 november 2008 06:50:55

Adam 2 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: summit (205.09)

Plats 3: djonny (145.62)

Plats 5: john_tb (207.76)

Plats 6: _Fibonacci (232.77)

Plats 8: plösen (165.75)

Plats 2: Jllse (195.64)

Plats 4: Munchie (187.99)

Plats 7: spookey (220.11)

Plats 9: klintanjr (52.01)

Plats 10: tompa54 (261.33)

Jllse lägg LM 0.50

djonny lägg SM 1.00

** Giv **

summit [N/A, N/A]

djonny [N/A, N/A]

john_tb [N/A, N/A]

_Fibonacci [Ks, Kk]

plösen [N/A, N/A]

Jllse [N/A, N/A]

Munchie [N/A, N/A]

spookey [N/A, N/A]

klintanjr [N/A, N/A]

tompa54 [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Munchie Lägg

john_tb Lägg

_Fibonacci Höj till 3.00

spookey Lägg

plösen Lägg

klintanjr All-in 52.01

tompa54 Lägg

summit Lägg

Jllse Lägg

djonny Syna 52.01

_Fibonacci Höj till 146.02

djonny All-in 145.62

*** Flop(Board): *** : [Eh, 10k, 9s]

*** Turn(Board): *** : [Eh, 10k, 9s, 4k]

*** River(Board): *** : [Eh, 10k, 9s, 4k, 2r]

*** Showdown *** : Rake: 8.59 Totalpott: 335.16

summit Lägger mig Vinst: 0.00

djonny [4s, Ek] Två par, ess och fyror Vinst: 335.16

john_tb Lägger mig Vinst: 0.00

_Fibonacci [Ks, Kk] Par i kungar Vinst: 0.00

Detta är bara en del av eländet men ändå är jag plus, otroligt. Dock störande då man vet hur mycket plus man kunde legat istället.

Postad

Har en tung period nu. Utdragning på utdragning på utdragning. Plus att Svenska Spel vill pissa mig i ansiktet och se till att utdragningarna kommer på river också. Ca 1200kr back och inte en hand får stå...Suck....Jaja, bara jobba vidare men just nu är man jäkligt irriterad..

Postad

Efter alla sjuka utdragningar under två dagar så är jag tillbaka och det gick snabbt, natten till idag och 3 timmars spel idag har tagit tillbaka de 1200 jag tappade innan. Så som sagt, det är ju bara varians men det är lustigt att det ofta kommer allt på en gång. Skulle kännas bekvämare om man hade en jobbig utdragning per dag istället för 20 samma dag.

Tidigare har jag dock börjat tvivla på mitt spel mycket då detta inträffat och plus att jag tiltat och självdestruktivt gått upp i nivå och chansat på att vinna tillbaka.

Men känner mig mer stabil nu iaf. Tiltar inte utan arbetar bara vidare med mitt spel. I längden lönar det sig.

Men jag har trots allt mycket att jobba med i mitt spel. En bb/100händer på FR 0.5/1 bör kunna vara över 20 tycker jag. Nu ligger jag bara kring 11-12 och det är för dåligt men är iaf vinnande.

Postad

Såg att vi satt på samma bord i fredags:

--MdS-- det är jag det.

Minns inte att jag lirade några händer emot dig, ska kolla statten sedan när jag kommer hem ;-)

Gick segt åt mig i helgen.

+223:- i fredags

+10:- i lördags men då drack jag öl inte bra. :lol:

Har en tung period nu. Utdragning på utdragning på utdragning. Plus att Svenska Spel vill pissa mig i ansiktet och se till att utdragningarna kommer på river också. Ca 1200kr back och inte en hand får stå...Suck....Jaja, bara jobba vidare men just nu är man jäkligt irriterad..

Precis samma downswing hade jag denna helgen, blev utdragen på rivern gång på gång.

Kul att man inte var ensam, rätt konstigt.

Postad
Såg att vi satt på samma bord i fredags:

--MdS-- det är jag det.

Minns inte att jag lirade några händer emot dig, ska kolla statten sedan när jag kommer hem ;-)

Gick segt åt mig i helgen.

+223:- i fredags

+10:- i lördags men då drack jag öl inte bra. :lol:

Precis samma downswing hade jag denna helgen, blev utdragen på rivern gång på gång.

Kul att man inte var ensam, rätt konstigt.

Okej nice. OCh då vet du kanske nu vad mitt egentliga nick är =).Nickar som sagt inte _Fibonacci. Jo fredag var en katastrof för mig men vände något natten till söndag och sen under söndagen så plussade jag stabilt. Backade dock ett par hundra senare under kvällen då jag dum som jag är fortsätter att lira fastän två av mina bord gått ner till HU och lirar 6 bord samtdigt. Det måste jag skärpa mig med. Måste lämna borden om de går ner till 5 spelare eller färre. Visst jag klarar av 5manna men svårt då man spelar 10manna på vissa, 5manna på en del och HU på ngn. Bättre att ha fokus på samma spel hela tiden..

Vi ses vid borden MDS!

Postad

Antal händer: 28997

Resultat: +3484:- (12,01bb/100)

Bankrulle: 4484:-

Okej, en fråga när tycker ni man bör gå upp i nivå?

DÅ jag har 3000 i bb? eller ett visst antal inköp?

Eller en viss winrate på 0.5/1 för att det skall vara värt att gå upp?

Ge mig era tips och förslag över hur jag bör göra!

Postad
Antal händer: 28997

Resultat: +3484:- (12,01bb/100)

Bankrulle: 4484:-

Okej, en fråga när tycker ni man bör gå upp i nivå?

DÅ jag har 3000 i bb? eller ett visst antal inköp?

Eller en viss winrate på 0.5/1 för att det skall vara värt att gå upp?

Ge mig era tips och förslag över hur jag bör göra!

Testa att byta ut ett av borden till ett 1/2 bord.

Postad
Testa att byta ut ett av borden till ett 1/2 bord.

Tack för tipset! Kan vara ett alternativ.

Annars har jag fundering att avsätta 3 inköp för 1/2 då jag kommer upp till 6000:-...loosar jag dem går jag ner till 0.5/1 igen..

Får fundera lite på det. Är ju inte där än heller..

Postad

Antal händer: 30014

Resultat: +3553:- (11,83bb/100h)

Bankrulle: 4553:-

Har min plan klar för mig nu iaf hur jag ska göra för att ta steget över till 1/2 så småningom. Kommer följa Aspelins råd att byta ut ett bord i taget. Så vid 6000kr så lirar jag ett bord 1/2 och resten 0.5/1. Då jag kommer upp till 7k så byter jag ut ytterligare ett osv. Tror att det ska kunna vara en rätt bra strategi.

Postad
haha +9:- på 3timmar/3bord igår.

Såg ut att gå rätt ok för dig iaf.

Hehe okej var ju inget vidare men iaf ett plus. Jo gick stabilt igår dock utdragen av en stor tomte på ett av borden. En dryg 400krs pott försvann på rivern.

Postad

Lirar en hel del men händer inte särskilt mycket just nu. Vinner ett par potter och förlorar ett par så står och stampar på ungefär samma ställe fortfarande.

Antal händer: 33025

Resultat: +3698:- (11,19bb/100händer)

Bankrulle: 4698:-