Gå till innehåll

BOK: "Tournament Poker for AP" av Sklansky


Rah

Recommended Posts

  • 1 year later...

*Bump*

Skriv till förlaget så får du säkerligen skicka tillbaka den så skickar de en ny.
Har provat att maila, men för att få en ny bok måste jag skicka in den gamla. Tyvärr är jag lite för lat för att skicka iväg hela boken till staterna för att få 30 sidor 8)
Min bok saknade sid 39-54. Istället fanns stora delar av första kapitlet upprepat.

... så jag mejlade förlaget och fick svar....

--------

If you send the cover to:

 

32 Commerce Center dr. STE H-89

Henderson, NV 89129

 

We will replace the book.

 

Mat Sklansky

 

---------

Hela boken behöver man alltså inte skicka!

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ni menar att det är troligt att någon slowplayar för att det är högre limit med två spelare som är med och det inte fanns några steg- eller färgdrag på floppen, men jag köper inte riktigt den förklaringen ändå. Man borde väl vänta på omslaget i sådana fall, kanske höja lite mindre aggressivt och se om någon reagerar. Det stod dessutom om jag inte missminner mig (sitter på jobbet just nu) att man skulle agera annorlunda om kortet på turnen inte hade varit en hjärter. Han verkar alltså tänka att det är en situation där man själv sitter på paret och någon annan kan ha färg eller något liknande.

 

Anledningen till att jag överhuvudtaget tar upp det är att om det nu är ett skriv- eller tankefel från Sklanskys sida så förstår jag inte vad han tänkte skriva egentligen. Men det spelar väl ingen större roll antar jag. :)

 

Som han skriver så motiveras det med möjligheten att få nöten i form av en flush på rivern. Om inte den möjligheten fanns skulle man välkomna en raise för att få veta att man troligen redan är slagen. Flushdraget gör att man inte VILL tvingas lägga sig. Stackdjupet bidrar ju här: det finns många chips att vinna om motståndaren faktiskt har t ex set och man får nöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<klipp>

 

Eftersom du åker ut turneringen helt och hållet om du torskar alla dina marker så kan det vara bra att låta bli det. Alltså är det ok att ge upp marginellt lönsamma situationer som man riskerar mycket marker i, omm man är en bättre spelare än motståndet.

 

Det blir viktigare att vinna en pott än att maximera storleken på den, alltså kan det vara rätt att inte trissa upp storleken för mycket tidigt i handen (om din fördel inte är väldigt stor då) eftersom det gör att fi korrekt kan hänga kvar till showdown då.

 

I en turnerings sena stadier så förvrids värdet på ens marker väldigt ordentligt beroende på utbetalningsstrukturen och det kan mycket väl vara rätt att hoppa ur potter där man har hyffsad vinstchans för att öka chansen att någon annan åker ut. Man får helt enkelt börja titta ordentligt på även andra saker än pottodds och liknande.

 

Jag känner igen dessa råd, och det slog mig när jag läste Harringtons tre böcker att han sällan tar upp dessa aspekter. I stället är Harrington nästan slaviskt intresserad av pottodds. På ett ställe skriver han: "...play to win....make the 'best' play with the idea of maximizing your equity in the hand, and let your final placing in the tournament take care of itself'."

 

Det är ju så med råd om poker att dom ofta kan se skenbart motsägande ut, och jag håller fortfarande på att försöka klura ut den här biten. Men vad gäller praktik i turneringar så tycker jag att Harringtons tre böcker är fantastiskt givande, medan jag knappt fick ut något av Sklanskys bok.

 

Jag tittade nyss igenom Annette Obrestads film över hur hon vinner en mindre turnering utan att titta på korten. Det var väldigt intressant, och jag kan inte se att de olika taktiker hon använder följer principer och idéer ur ovanstående böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
*Bump*

Min bok saknade sid 39-54. Istället fanns stora delar av första kapitlet upprepat.

... så jag mejlade förlaget och fick svar....

--------

If you send the cover to:

 

32 Commerce Center dr. STE H-89

Henderson, NV 89129

 

We will replace the book.

 

Mat Sklansky

 

---------

Hela boken behöver man alltså inte skicka!

/C

Boken kom idag. Sex veckor tog det. Avsändare Mason Malmuth.

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...