Gå till innehåll

NL - Monster i dålig position mot höjning pre-flop?


Big Less

Recommended Posts

En typ av händer som jag spelar otroligt fegt, och därmed troligen subotimalt, är riktigt stora händer (AA-KK) ur position (framförallt ur SB), när en spelare har höjt före mig.

 

Jag spelar oftast 0.25/0.50 och motståndet är förstås oftast löst och dåligt, även om det finns undantag.

 

Säg att ni precis har satt er vid ett bord och postat BB. I första handen händer inget anmärkningsvärt, men i SB tittar ni ner på AA. UTG +1 (med knappt ett inköp i stacken) höjer 4 BB och CO (med en fjärdedels inköp) synar. Detta hände mig alldeles nyss och jag tryckte, i hopp om att åtminstone den lilla stacken skulle syna, men vann potten rakt av. Hur hade ni gjort där?

 

Kort och gott: Hur spelar ni AA i sådana lägen? Raisar ni pott och tar en flop, trots att ni kommer befinna er i sämsta tänkbaka position resten av handen? Hur många spelare ska ha synat/höjt för att ni ska gå all in? Vad gör ni om raisen ser ut som en steal? Om floppen kommer och inte ser ut att ha hjälpt någon, betar ni ut och hoppas på syn eller är det checkraise all in som gäller? Vilka faktorer tar ni hänsyn till när ni spelar sådana händer?

 

Är inte ute exakta svara här, utan allmäna resonemang för denna typ av situationer, som jag har grymt svårt att hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En typ av händer som jag spelar otroligt fegt, och därmed troligen subotimalt, är riktigt stora händer (AA-KK) ur position (framförallt ur SB), när en spelare har höjt före mig.

 

Jag spelar oftast 0.25/0.50 och motståndet är förstås oftast löst och dåligt, även om det finns undantag.

 

Säg att ni precis har satt er vid ett bord och postat BB. I första handen händer inget anmärkningsvärt, men i SB tittar ni ner på AA. UTG +1 (med knappt ett inköp i stacken) höjer 4 BB och CO (med en fjärdedels inköp) synar. Detta hände mig alldeles nyss och jag tryckte, i hopp om att åtminstone den lilla stacken skulle syna, men vann potten rakt av. Hur hade ni gjort där?

 

Kort och gott: Hur spelar ni AA i sådana lägen? Raisar ni pott och tar en flop, trots att ni kommer befinna er i sämsta tänkbaka position resten av handen? Hur många spelare ska ha synat/höjt för att ni ska gå all in? Vad gör ni om raisen ser ut som en steal? Om floppen kommer och inte ser ut att ha hjälpt någon, betar ni ut och hoppas på syn eller är det checkraise all in som gäller? Vilka faktorer tar ni hänsyn till när ni spelar sådana händer?

 

Är inte ute exakta svara här, utan allmäna resonemang för denna typ av situationer, som jag har grymt svårt att hantera.

 

Det beror på, ibland väljer jag nog att bara syna i det läget, och ibland letar jag fram ett pottbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på, ibland väljer jag nog att bara syna i det läget, och ibland letar jag fram ett pottbet.

 

Syna finns inte på kartan mot mer än en motståndare. Då hamnar man i ett helvete från flop till river, som jag ser det. Är man slagen då är hela stacken borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på, ibland väljer jag nog att bara syna i det läget, och ibland letar jag fram ett pottbet.

 

Syna finns inte på kartan mot mer än en motståndare. Då hamnar man i ett helvete från flop till river, som jag ser det. Är man slagen då är hela stacken borta.

Sant, i alla fall jag har en tendens att alltid bli utdragen med dessa kort om jag inte höjer pre flop för att få bort åtminstonde de värsta limparna som spelar kort som 52o från mitten position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra regel är ju att aldrig slowspela utan possition.

Men det finns ju såklart alltid undantag.

 

Faktorerer som ingår känns ju som.

Stackdjupet, din image, dina spelares image samt hur bra du och

dina motspelare är.

 

Sitter det en maniac som bara bettar hela vägen så finns det ju

ingen andledning alls att skrämma bort honom.

 

Säg att du nu väljer att syna.

Mot en bra spelare som du inte tror begår några större misstag på turnen (när du eventuellt lägger in ditt reraise/bettar ut), känns ju det bara som en onödig risk.

 

Mot en bra spelare så kan du inte häller höja så lite att han fattar vad du har samt kommer få odds för att syna.

 

 

Av det jag kommer ihåg när jag hade AA/KK på 0,5/1 var att jag ibland mot rätt spelare kunde betta typ 30 big blind preflop och ändå få syn.

 

Varför inte höja lite lagom? Inte en höjning men inte för oddsgivande åt killen med full stack.

Känns ju onödigt att slowspela ur possition mot två spelare som du inte har koll på.

 

Hoppas att någon av dem synar och mjölka sen ut dem resten av handen.

Shortstackare är ju ofta sugna på att gambla lite ;)

 

I vilket fall som hällst vinner du ju en okej pott på handen utan risk.

 

Att tillägga är väll att mot en ganska aggresiv spelare, med possition, när du själv är en spelare som reraisar sällan. Kan det ofta vara helt korrekt att syna floppen och sen lägga in en fuling (miniraise) på floppen eller turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...