Gå till innehåll

p/e tal


Recommended Posts

Hmm jag tittade på en aktieanalys och såg att en aktie hade hade 10 i p/e tal, dom förutspådde att p/e talet skulle vara 17 om ett år..

 

Säg att detta inte är en analys utan att vi tar det som fakta, dvs p/e talet kommer garanterat att stiga.. Då kan man väl tolka detta på lite olika sätt, 2 av dom borde vara:

 

1. Dom tror att företaget kommer sluta göra så bra vinst (några exempel: deras koncept kanske bara var en fluga, råvaror kommer ta slut..)

 

2. Priset på aktien kommer stiga då folk inser att dom faktiskt kan göra så här bra vinst hela tiden.

 

fyll gärna på med fler saker som kan vara anledning till att dom tror att p/e talet kommer vara högre...

 

Om jag tror på alternativ 2 så borde jag köpa och om jag tror på alternativ 1 så borde jag sälja/avstå.

 

Om jag tror 40% av förändringen beror på alternativ 1 och 60% på alternativ 2 så borde jag även nu vilja köpa (om förändring i p/e kommer va tillräckligt stor)...

 

Fel tänkt? Rätt tänkt? Ska man kanske bara skita i p/e tal?

 

En annan grej jag satt och funderade på, jag har lite pengar som jag tänkt investera i långsiktiga aktier, men jag vet inte riktigt vilka än så dom ligger på ett kasst sparkonto med 4.25% ränta, jag tror det kommer ta ett halvår innan jag stoppar in dom någonstans..

 

Om jag tror att stockholmsbörsen kommer stiga 1,41% eller mer inom den perioden borde jag väl köpa Xact bull för dom istället..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skriver om P/E-tal stämmer förutom dina %-satser. Att du oftast har rätt betyder inte att du i snitt tjänar pengar, precis som i pokern kan man tjäna lite nästan varje dag för att sedan gula sista dagen. Att du tror att du oftast kommer att ha rätt tror jag inte ens betyder att du oftast faktiskt kommer att ha rätt. Marknaden är inte så lätt att förutsäga utan djupa kunskaper inom lite allt möjligt.

 

Angående exact bull så är det en index-fond med 50 % hävstång. Dvs om börsen en dag stiger 1,41 % så stiger EB med 1,41% x 1,5 = 2,115%. På en svängig börs kommer den dock att gå sämre så om den stiger 1,41 % på ett halvår kan du faktiskt backa med exact bull om börsen skulle fortsätta svänga många procent på en daglig basis.

 

Tex 100 x 2=200, 200 x 0,5=100 med hävstång blir

100 x (2 x 1,5)=300, 300 x 0,25=75

Utan hävstång går du jämt upp med dessa extrema svängningar och med hävstång backar du 25 %.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte slå index systematiskt genom att strikt basera dina köp/sälj-beslut på p/e, så sett isolerat kan du ganska lugnt skita i p/e-talet.

 

Yes yes, med andra ord så är det inte en värdelös siffra...

 

Angående exact bull så är det en index-fond med 50 % hävstång. Dvs om börsen en dag stiger 1,41 % så stiger EB med 1,41% x 1,5 = 2,115%. På en svängig börs kommer den dock att gå sämre så om den stiger 1,41 % på ett halvår kan du faktiskt backa med exact bull om börsen skulle fortsätta svänga många procent på en daglig basis.

 

På ett halvår skulle jag få 2.125% om jag hade dom på ett sparkonto, jag förstår inte hur svängningarna ska kunna påverka min vinst. Säg att börsen tappar 50% dag 1, plussar 200% dag 2 och plusar 1.5% dag 3 så är jag ju fortfarande plus 2.25% med en hävstång på 1.5 eller förstår jag det här med hävstång fel?

 

 

Tex 100 x 2=200, 200 x 0,5=100 med hävstång blir

100 x (2 x 1,5)=300, 300 x 0,25=75

Utan hävstång går du jämt upp med dessa extrema svängningar och med hävstång backar du 25 %.

 

Om jag förstår rätt så säger du att hävstången blir större i nedgång? Verkar orimligt? Hur kommer siffran 0.25% fram?

Jag antar att det exempel ska statuera att börsen plussar 200% dag1 och tappar 50% dag2..

 

100 x (2 x 1.5) = 300

 

300 x (0.5 / 1.5) = 100

 

Hävstång motsvarar väl att man bara multiplicerar eller delar med hävstångstalet.

 

För övrigt tycker jag att det är konstigt att man kan investera pengar som man inte har (hävstång).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 x (2 x 1.5) = 300

 

300 x (0.5 / 1.5) = 100

 

Hävstång motsvarar väl att man bara multiplicerar eller delar med hävstångstalet.

 

För övrigt tycker jag att det är konstigt att man kan investera pengar som man inte har (hävstång).

Din modell råkade ge en fin siffra när börsen föll med 50 %, ponera istället en dag då börsen går ned 1 %.

100 x (0,99/1,5)=66 vilket givetvis inte stämmer. 0,25 kom från att ett fall på 0,5 x 1,5=0,75. 1-0,75=0,25. Exact bull och bear är konstruerade för att man ska kunna följa en trend, inte investera långsiktigt.

 

När du köper en indexfond med hävstång är det helt enkelt fondförvaltarna som investerar dina pengar i ett index och dessutom lånar pengar med underliggande värdepapper som säkerhet. Det är alltså lånade pengar som ger hävstångseffekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din modell råkade ge en fin siffra när börsen föll med 50 %, ponera istället en dag då börsen går ned 1 %.

100 x (0,99/1,5)=66 vilket givetvis inte stämmer. 0,25 kom från att ett fall på 0,5 x 1,5=0,75. 1-0,75=0,25. Exact bull och bear är konstruerade för att man ska kunna följa en trend, inte investera långsiktigt.

 

När du köper en indexfond med hävstång är det helt enkelt fondförvaltarna som investerar dina pengar i ett index och dessutom lånar pengar med underliggande värdepapper som säkerhet. Det är alltså lånade pengar som ger hävstångseffekten.

 

Edit: läs nedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du utgår ifrån att alla aktier skall ha samma väntevärde och att det sammanfaller med en viss ränta, blir det enklare att tänka.

 

Ett förtag som förväntas gå med mycket vinst de närmaste åren måste då ha ett högt p/e tal för att baka in kommande vinster i den nuvarande kursen.

 

Du kan lugnt räkna med att konkurrensen i de mest lönsammaste brancherna ökar markant med tiden (av naturliga skäl) och långsiktigt driver ner vinsterna. Räkna högst med 6-7 år eller så för en mättad marknad med normala vinster (tippar jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din modell råkade ge en fin siffra när börsen föll med 50 %, ponera istället en dag då börsen går ned 1 %.

100 x (0,99/1,5)=66 vilket givetvis inte stämmer. 0,25 kom från att ett fall på 0,5 x 1,5=0,75. 1-0,75=0,25. Exact bull och bear är konstruerade för att man ska kunna följa en trend, inte investera långsiktigt.

 

När du köper en indexfond med hävstång är det helt enkelt fondförvaltarna som investerar dina pengar i ett index och dessutom lånar pengar med underliggande värdepapper som säkerhet. Det är alltså lånade pengar som ger hävstångseffekten.

 

Jo sant, fast det blir ju även fel om börsen stiger 1% isf, 100 x (1.01 x 1.5) = 151.5..

 

Tänkte lite och kom fram till att det måste fungera såhär:

 

200% uppgång => 100 x (1 + 2 x 1.5) = 400

50% nedgång => 400 x (1 - 0,5 x 1.5) = 100

 

Hävstång gör väl bara så att man vinner mer om man vinner och förlorar mer om man förlorar... Som att multiplicera sin kurva med en konstant...

 

Detta står på xacts hemsida

Detta innebär att när OMXS30 stiger med 1% en börsdag, stiger XACT BULL med cirka 1,5%.

 

Jag antar att Bull sjunker 1.5% om OMXS30 sjunker 1%...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du utgår ifrån att alla aktier skall ha samma väntevärde och att det sammanfaller med en viss ränta, blir det enklare att tänka.

 

Ett förtag som förväntas gå med mycket vinst de närmaste åren måste då ha ett högt p/e tal för att baka in kommande vinster i den nuvarande kursen.

 

Du kan lugnt räkna med att konkurrensen i de mest lönsammaste brancherna ökar markant med tiden (av naturliga skäl) och långsiktigt driver ner vinsterna. Räkna högst med 6-7 år eller så för en mättad marknad med normala vinster (tippar jag).

 

Hmm ja sant, en anledning till alternativ 1 är alltså konkurerande företag tar en del av vinsten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo sant, fast det blir ju även fel om börsen stiger 1% isf, 100 x (1.01 x 1.5) = 151.5..

 

Tänkte lite och kom fram till att det måste fungera såhär:

 

200% uppgång => 100 x (1 + 2 x 1.5) = 400

50% nedgång => 400 x (1 - 0,5 x 1.5) = 100

 

Hävstång gör väl bara så att man vinner mer om man vinner och förlorar mer om man förlorar... Som att multiplicera sin kurva med en konstant...

 

Detta står på xacts hemsida

 

 

Jag antar att Bull sjunker 1.5% om OMXS30 sjunker 1%...

 

Jag var visst och ute på en liten cykeltur, som du skriver här stämmer. Kontentan blir dock densamma, 100 % uppgång följt av 50 % nedgång blir i fall 1 utan hävstång jämt upp och i fall 2 med hävstång brakförlust.

 

100 x (1 + 1)=200

200 x (1-0,5) =100

 

100 x (1 + 1 x1,5)=250

250 x (1-(0,5x1,5)=62,5

 

Tar du extremfallet, en nedgång på 2/3 på en och samma dag så skulle du tappa hela ditt värde oavsett hur mycket du tidigare plussat. Ditt exempel med 200 % uppgång följt av 50 % nedgång skulle ju i en fond utan hävstång ge en vinst på 50 %, det du tänkte när du skrev var kanske 100 % uppgång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var visst och ute på en liten cykeltur, som du skriver här stämmer. Kontentan blir dock densamma, 100 % uppgång följt av 50 % nedgång blir i fall 1 utan hävstång jämt upp och i fall 2 med hävstång brakförlust.

 

100 x (1 + 1)=200

200 x (1-0,5) =100

 

100 x (1 + 1 x1,5)=250

250 x (1-(0,5x1,5)=62,5

 

Tar du extremfallet, en nedgång på 2/3 på en och samma dag så skulle du tappa hela ditt värde oavsett hur mycket du tidigare plussat. Ditt exempel med 200 % uppgång följt av 50 % nedgång skulle ju i en fond utan hävstång ge en vinst på 50 %, det du tänkte när du skrev var kanske 100 % uppgång?

 

Ja detta verkar ju konstigt, har vi inte missat något? Ett ännu värre extremfall borde ju vara om börsen backar mer 2/3, då hamnar man minus!

 

Ahh nu inser jag vad det handlar om, om jag plussar dag 1 så tar jag ett ännu större lån inför dag2 så om jag plussar dag 2 blir det väldigt mycket + men om jag backar blir det mycket -...

 

Isåfall får jag nog safe:a och sätta in i OMXS30 utan hävstång... Tur att jag kollade upp det skulle inte vart kul och bli skuldsatt i denna ålder :rolleyes:

 

Btw det finns ingen typ av hävstångsfond som applecierar hävstångseffekten mer sällan... Säg att dom multiplicerar på den 1 gång i månaden istället?

 

Edit: Självklart blir jag pank om backar 2/3 då det bara var 2/3 som var mina från början!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isåfall får jag nog safe:a och sätta in i OMXS30 utan hävstång... Tur att jag kollade upp det skulle inte vart kul och bli skuldsatt i denna ålder :rolleyes:

 

Btw det finns ingen typ av hävstångsfond som applecierar hävstångseffekten mer sällan... Säg att dom multiplicerar på den 1 gång i månaden istället?

 

Edit: Självklart blir jag pank om backar 2/3 då det bara var 2/3 som var mina från början!

 

Du kan aldrig bli skuldsatt av att köpa fonder, aktier eller aktiefonder (om du inte själv lånar pengar förstås). Xact bull är en aktiefond så även om börsen backar 90 % en dag så är det fondförvaltarna/banken som lånat ut pengarna som får ta smällen, aldrig investeraren. Det fungerar precis som om du köper aktier i ett företag som blir skuldsatt och konkar, aktieägaren tappar sitt värde på aktien men får inga skulder över sig. Den förlusten får banken som lånade ut pengar till företaget ta.

 

Det kan dock ändå vara smart att inte köpa en indexfond med hävstång. Du måste helt enkelt värdera hur svängig du tror börsen kommer att vara, vilket pris du sätter på den ökade variansen hävstången medför och givetvis hur du tror att börsen kommer att gå totalt sett. Om jag var i dina skor skulle helt enkelt hålla mig borta från allt vad hävstång heter tills jag hade lärt mig mer om hur aktiemarknaden och ekonomin fungerar.

 

En aktiefond som "applicerar hävstångseffekten mer sällan" lär inte existera då ett index i princip aldrig sjunker mer än 66 % på en dag men kan göra det på en månad. Skulle det inträffa skulle i så fall antingens aktiefondens administratörer eller banken som lånade ut pengar bli skuldsatta. De är alltså inte intresserade av en sådan deal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan aldrig bli skuldsatt av att köpa fonder, aktier eller aktiefonder (om du inte själv lånar pengar förstås). Xact bull är en aktiefond så även om börsen backar 90 % en dag så är det fondförvaltarna/banken som lånat ut pengarna som får ta smällen, aldrig investeraren. Det fungerar precis som om du köper aktier i ett företag som blir skuldsatt och konkar, aktieägaren tappar sitt värde på aktien men får inga skulder över sig. Den förlusten får banken som lånade ut pengar till företaget ta.

 

Det kan dock ändå vara smart att inte köpa en indexfond med hävstång. Du måste helt enkelt värdera hur svängig du tror börsen kommer att vara, vilket pris du sätter på den ökade variansen hävstången medför och givetvis hur du tror att börsen kommer att gå totalt sett. Om jag var i dina skor skulle helt enkelt hålla mig borta från allt vad hävstång heter tills jag hade lärt mig mer om hur aktiemarknaden och ekonomin fungerar.

 

En aktiefond som "applicerar hävstångseffekten mer sällan" lär inte existera då ett index i princip aldrig sjunker mer än 66 % på en dag men kan göra det på en månad. Skulle det inträffa skulle i så fall antingens aktiefondens administratörer eller banken som lånade ut pengar bli skuldsatta. De är alltså inte intresserade av en sådan deal.

 

Sant sant ska nog hålla mig borta från hävstångarna ett tag till, skulle ju iofs inte vara fel med lite exponentiell tillväxt haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm kan du utveckla det lite?

 

Vi säger att index ökar med 10 % per dag under fyra dagar

1.1^4 = 1.464 = 46.4 %

 

Om vi räknar med att bull 1.5 ggr 46.4 % så ska bull ha ökat med 46.4 x 1.5 = 69.6 % på de fyra dagarna.

 

Men bull ger en daglig avkastning på 10 x 1.5 = 15 % vilket ger oss

1.15^4 = 174.9 = 74.9 %

 

Den har alltså ökat 74.9 % istället för 69.6 % på de fyra dagarna. Värdet ökar varje dag vilket ger en större ökning nästa dag.

 

Sen finnns det ju lite andra saker som påverkar också som inte har tagits hänsyn till i exemplet ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...