Gå till innehåll

Vilket mindset och vilken inställning bör man ha vid cash games?


John_teh_Donk

Recommended Posts

Jag har försökt få en bra grundstrategi för att bli bra på cash games några månader nu, men det går fortfarande upp och ner i perioder. Spelar NL50, och ibland NL100.

 

Tror inte det är mina kunskaper hur man spelar som är problemet, utan att jag är i olika humör/perioder mentalt, som ändrar hur jag spelar. Och jag har då ingen direkt bra mental inställning att falla tillbaka på som håller ihop mitt spel.

 

 

Hur ska egentligen cash games bemötas? Såklart finns det många spelstilar och man anpassar sig efter motståndet, men nåt mönster måste det ju finnas i vinnande cashgame.

 

 

Besrkivet i en mening, vilket mindset bör man ha när man sätter sig vid ett CG-bord? Vilken grundinställning ska man ha i vinnande standard cash game?

 

 

Ska man vara mer villig att chansa och låta variationen ha sin gång, eftersom man kan köpa in sig på nytt, eller ska man grinda säkert?

 

 

Vill man undvika coinflips i "vanliga fall"?

 

 

Har ni fler tips, funderingar eller så är det bara att ösa på :)

 

Vill gärna höra hur ni ser på det här, och kanske få en bättre grund att falla tillbaks till när man inte är på 100% rätt humör för poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt, spela när du är pigg i skallen.

 

Kör långa sessioner när det går bra. Sluta tidigt om det går dåligt.

 

Varför ?

 

Du spelar bättre när det går bra, och motståndarna spelar sämre mot dig.

Du spelar sämre när det går dåligt, och motståndarna spelar bättre mot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk inte på resultatet, försök ta så många bra beslut som möjligt istället.

 

Om du med grinda säkert menar tacka nej till högvarianssituationer som är ev+ så är det dåligt, spela på en nivå där du kan hantera variansen istället.

 

Undvika coinflips ska du inte göra då det oftast finns döda pengar i potten osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk inte på resultatet, försök ta så många bra beslut som möjligt istället.

 

Om du med grinda säkert menar tacka nej till högvarianssituationer som är ev+ så är det dåligt, spela på en nivå där du kan hantera variansen istället.

 

Undvika coinflips ska du inte göra då det oftast finns döda pengar i potten osv.

 

+1

 

Känns verkligen som att du borde läsa Poker mind set, riktigt bra bok som tar upp mkt om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelat mycket turneringar förrut så är det en stor skillnad med cashgame och det är stackdjupet.

 

Du kommer spela många fler händer för implicita odds.

 

små pocket och suited connectors är betydligt mer värdefulla i cashgame med djupa effektiva stackar.

 

Variansen borde vara mindre i cashgame då du efter en badbeat bara kan köpa in igen och vinna tillbaka pengarna.

 

Tålamod och mer tålamod är a och o i cashgame. I turneringar tvingas du förr eller senare ta beslut för hela stacken det gör du sällan i cashgame du kan alltid vänta ut lönsamma situationer även om det ibland kan ta låååång tid.

 

Sen kan du spela LAG eller TAG båda funkar LAG har högre varians men potentiellt också högre ROI. Sen ska man naturligtvis spela TAG mot Lösa callingstations och mera LAG mot passiva och veka motståndare.

 

Men jag tror det viktigaste är att ha tålamod och disciplin att spela de lönsamma situationerna och inte att börja slaska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man vara mer villig att chansa och låta variationen ha sin gång, eftersom man kan köpa in sig på nytt, eller ska man grinda säkert?

Nej spela lönsamma situationer chansa inte i olönsamma.

 

Vill man undvika coinflips i "vanliga fall"?

 

Återigen är det en lönsam sitution? om potten ger dig 1,1:1 i odds och du har 50% att vinna ska du spela. Om du får 0,9:1 ska du folda.

 

Om potten ger dig 3:1 ska du spela om du har 26% chans att vinna (betydligt sämre än en coinflip) för det är EV+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen borde vara större i cashgame då du efter en badbeat bara kan köpa in igen och tilta bort pengarna.

imo.

 

Sen ska man naturligtvis spela TAG mot Lösa callingstations

Håller inte med, spela många händer vbeta tunnt, vik vid motstånd.

 

Återigen är det en lönsam sitution? om potten ger dig 1,1:1 i odds och du har 50% att vinna ska du spela. Om du får 0,9:1 ska du folda.

Hur ofta får man 0,9:1 i pottodds:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur ofta får man 0,9:1 i pottodds:mrgreen:

 

aaah... matte geniet har räknat igen.....

 

men poängen går kanske fram ;)

 

Sen kan man som du säger spela fler händer pre mot Löspassiva fiskar men post flop vill man inte beta tom för de check-synar ned med botten par och liknande. Man vill inte raisa tunnt pre heller för du får syn alldeles för ofta.

 

LösPassiv pre och TAG post flop är nog en bra strategi mot dessa.

 

Sen tycker jag nog att variansen är mindre i cashgame... om man kan låta bli o tilta dvs. Vilket har med tålamod att göra som jag tycker är #1 i cashgame. Om man åker på en bad beat så måste man ha tålamod att vinna tillbaka på sikt och inte försöka vinna tillbaks snabbt. Klarar man inte det så måste man ha disciplin att sluta för den sessionen och komma igen när man lugnat ner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips! The Poker Mindset är nog verkligen en bok som jag skulle behöva nu, har faktiskt missat den.

 

Tackar grebgokz också, riktigt bra råd där. Blir till att skriva ut och klistra fast i pannan när man spelar. Tror det här med tålamod är nåt som jag behöver lära mig (igen).

 

För några månader sen hade jag nog mer tålamod, respekt för att motståndaren oftast hade handen han reppade, och var nöjd med att vinna några bb/100.

Nu för tiden blir jag uttråkad om jag bara vunnit 20bb på en halvtimme, och stressad om vinsten droppar till 10bb efter 15 minuter till. Låter som jag är väldigt inriktad på bb/100, men det är jag inte, det blir nog bara undermedvetet :shock:

 

Normal vinnande poker spelas ju med 5-15 bb/100 i vinst, så varför kan jag inte förstå det när jag sitter vid bordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt ska man inte vara för fäst vid sessionsresultatet, det gör lätt att man spelar sämre när man är back eftersom att man (mer eller mindre medvetet) jagar backet. Detta är mkt svårare än vad det låter...

 

Edit:

Det här med att spela länge när det går bra och spela kortare sessioner när man torskar är en grov men ok tumregel. Anledningen till att den är grov men ok är att vinsten är mer eller mindre svagt korrelerad till ditt aktuella EV. Du kan spela ditt A-game och ha en massa fisk på borden men ändå torska, du kan spela mot enbart tuffa regs och klonka allting. Frågan är bara om man själv klarar av att på ett bättre sätt uppskatta hur ens EV ser ut i det aktuella läget, det är nog ganska individuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...