Gå till innehåll

Allt om svenska pokertidningar!


TANDEMCYKELN

Recommended Posts

Vänner,

 

Nya FNA landade i min elektroniska brevlåda och där hittade jag en notis om att två nya svenska pokertidningar ska startas inom kort.

 

18. TVÅ NYA SVENSKA POKERTIDNINGAR STARTAS INOM KORT

------------------------------------------------------------------------

 

Förlaget First Publishing planerar en pokertidning som ska komma ut före

sommaren. Varken namn eller koncept är helt fastlagt. Förmodligen blir

det en utgivningstakt på åtta nummer per år.

 

- Den kommer att byggas kring frilansarbete från duktiga pokerspelare

och en redaktör som håller ihop det, säger förlagschef Patrick Ekelius

till Resumé.

 

Det nystartade förlaget Poker Magazine AB är en annan aktör som till

sommaren planerar att ge ut pokertidningen Poker Magazine. Chefredaktör

är den professionella pokerspelaren och vinnaren av SVT:s dokusåpa

Riket, Ken Lennaárd.

 

Målgruppen är pokerintresserade från 20 år och uppåt, från nybörjare

till elit. Tidningen beräknas ges ut från och med juni.

 

Källor: Resumé, Dagens Media

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pyttelite mer om Poker Magazine

 

Det nystartade förlaget Poker Magazine AB ger till sommaren ut pokertidningen Poker Magazine. Chefredaktör är den professionella pokerspelaren och vinnaren av SVTs dokusåpa Riket, Ken Lennaárd.

 

Det är Ken Lennaárd och Martin de Knijfs som ligger bakom idén till tidningen.

 

Poker Magazine beräknas ha en utgivningstakt på 6-8 nummer per år. Tidningen beräknas ges ut från och med juni.

 

- Vi diskuterar priset just nu och det kommer att ligga mellan 49 och 69 kronor, säger Ken Lennaárd.

 

Redaktionen kommer att bestå av Ken Lennaárd, Martin deKnijfs och ett flertal allmänreportrar. Målgruppen är pokerintresserade från 20 år och uppåt, från elit till nybörjare.

 

Krister Bengtsson på Cargo Reklam Annonsproduktion är registrerad som ansvarig utgivare för Poker Magazine. Utgivarsskapet är dock under förändring. Enligt Krister Bengtsson är titeln registrerad för en kunds räkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte inte att "Pokerskola med Ola" lät seriöst, så jag tackade nej till att skriva på reguljär basis. Vet om att Turken och Stefan Diös kommer att hålla i ett par spalter, så jag dyker nog upp som gästskribent då och då.

 

Varför skulle inte Pokerskola med Ola låta seriöst? Jag tycker att det låter som en utmärkt idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen pokerspelandet så pass brett så att det kan fyllas en hel regelbunden tidning med artiklar med substans?

 

Jag har tittat på de utlänska varianterna och de verkar inte så intressanta. Mest reklam och någon intervju med någon auktoritet.

 

Till och med resetidningar blir ju uttjatade efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses vad jag känner igen den här utvecklingen från en annan bransch som hade samma explosionsartade utveckling i början på nittio-talet! Branschen jag talar om heter paintball. Hög exponering i media, och på bara något halvår skulle varenda människa spela. Lag ploppade upp under varenda sten i skogen och inte mindre än tre rikstäckande tidningar såg dagens ljus under 1992. Paintballhandlare stod som spön i backen! Idag finns inte en enda tidning kvar, knappt någon som säljer bråten och utövarna är bara några få (men i och för sig väldigt duktiga). Har en viss känsla att vi kommer att få se samma utveckling inom poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses vad jag känner igen den här utvecklingen från en annan bransch som hade samma explosionsartade utveckling i början på nittio-talet! Branschen jag talar om heter paintball. Hög exponering i media, och på bara något halvår skulle varenda människa spela. Lag ploppade upp under varenda sten i skogen och inte mindre än tre rikstäckande tidningar såg dagens ljus under 1992. Paintballhandlare stod som spön i backen! Idag finns inte en enda tidning kvar, knappt någon som säljer bråten och utövarna är bara några få (men i och för sig väldigt duktiga). Har en viss känsla att vi kommer att få se samma utveckling inom poker...

Va inne på pressbyrån igår och jag tror de finns paintballtidninagr kvar trors all missär som den sporten/hobbyn genomlidit. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag finns inte en enda tidning kvar, knappt någon som säljer bråten och utövarna är bara några få (men i och för sig väldigt duktiga). Har en viss känsla att vi kommer att få se samma utveckling inom poker...

 

Hoppas det här kan bli ett sånt där berömt uttalande i klass med "Vi ser en framtida världsmarknad på kanske fem datorer" eller "Internet är bara en fluga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem för dem är väl att de inte kan fylla tidningen med den reklam som de vill eftersom det är olagligt, så dom måste skriva väldigt mycket för att fylla ut tidningen.
Hmm, det är ett stort problem. Ska man få ekonomi på en sådan tidning krävs det reklaminkomster. Kanske man kan göra som de gjorde med ölreklam tidigare i Sverige. Alla annonser visade lättölsflaskor. Pokertidningarna kanske kan annonsera om playmoneypokerställen...? ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ett problem för dem är väl att de inte kan fylla tidningen med den reklam som de vill eftersom det är olagligt, så dom måste skriva väldigt mycket för att fylla ut tidningen.
Hmm, det är ett stort problem. Ska man få ekonomi på en sådan tidning krävs det reklaminkomster. Kanske man kan göra som de gjorde med ölreklam tidigare i Sverige. Alla annonser visade lättölsflaskor. Pokertidningarna kanske kan annonsera om playmoneypokerställen...? ;)

 

nu kanske jag e helt ute å cyklar men jag tror bestämt att t.ex. café å slitz har reklam för pokersiter regelbundet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem för dem är väl att de inte kan fylla tidningen med den reklam som de vill eftersom det är olagligt, så dom måste skriva väldigt mycket för att fylla ut tidningen.
Hmm, det är ett stort problem. Ska man få ekonomi på en sådan tidning krävs det reklaminkomster. Kanske man kan göra som de gjorde med ölreklam tidigare i Sverige. Alla annonser visade lättölsflaskor. Pokertidningarna kanske kan annonsera om playmoneypokerställen...? ;)

 

Om jag inte har helt fel finns http://www.partypoker.net just för den anledningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jisses vad jag känner igen den här utvecklingen från en annan bransch som hade samma explosionsartade utveckling i början på nittio-talet! Branschen jag talar om heter paintball. Hög exponering i media, och på bara något halvår skulle varenda människa spela. Lag ploppade upp under varenda sten i skogen och inte mindre än tre rikstäckande tidningar såg dagens ljus under 1992. Paintballhandlare stod som spön i backen! Idag finns inte en enda tidning kvar, knappt någon som säljer bråten och utövarna är bara några få (men i och för sig väldigt duktiga). Har en viss känsla att vi kommer att få se samma utveckling inom poker...

 

Angående tidningarna så har du rätt. Idag är det utländska tidningar som gäller. Men när det gäller utövare så behöver du nog läsa på lite då det fortfarande är en väldigt stor sport i Sverige. Skillnaden är att media inte ser något intresse i att spy galla över Paintball längre... därför märker du inte lika mycket av det.

det finns dessutom ett stort utval av butiker som säljer PB utristning...

 

Själv spelade jag PB på hög nivå under tio år, men har sedan en tid tillbaka slutat. Men det är den roligaste sporten som finns och den ligger mig väldigt varmt om hjärtat... förutom poker då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Någon fler än jag som blivit uppringd av tidningen Svensk Poker? Det är något väldigt skumt över det hela.

 

1) Finns det ens någon sådan pokertidning?

2) Dom hävdade att jag fanns med i deras register som tidigare prenumerant, vilket är helt fel.

3) Jag är med i NIX-registret.

 

Telefonnumret som samtalet kom ifrån finns inte med hos Eniro.se. Scamvarning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...