Gå till innehåll

Koncentration vid nätpoker.


LordRalpHs

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har ganska nyligen inlett min pokerkärriär och tycker att det går ganska hyfsat, iallafall när jag lyckas hålla koncentrationen på topp hela turneringen. Det är där problemet ligger.

Jag undrar helt enkelt hur ni gör för att lyckas koncentrera er på spelet hela tiden utan att lyckas börja hålla på med något annat. Det låter väldigt simpelt men är mycket svårt för mig.

Vad ska man göra?

Runka innan så man blir avslappnad?

Äta medicin?

__________________

Är tacksam för alla seriösa svar.

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en seglivad turre med många deltagare så är filmer/serier alltid fint, visst det tar uppmärksamhet etc, men du kan ju alltid kolla "prev hand" om du missar något intressant.

 

Är det en turnering med max 100 spelare klarar man av att hålla fokus, när det gått 2 timmar och du vanligtvis börjar tappa koncentrationen i stora turneringar, så är det nu du börjar närma dig pengarna och därmed skärper dig automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att om man pillar med andra saker under en turre så minskar chansen att gå långt eftersom man då tappar information om övriga spelare. Nyckeln att gå långt i en turre är att kartlägga sina motspelare för att sedan kunna utnyttja dess svaga sidor längre fram. Denna koncentrationsförmåga är en träningssak och kommer ju fler turrar man lirar.. Så mitt tips är att lyssna gärna på musik men fokusera så mkt som möjligt på varje hand som spelas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att om man pillar med andra saker under en turre så minskar chansen att gå långt eftersom man då tappar information om övriga spelare. Nyckeln att gå långt i en turre är att kartlägga sina motspelare för att sedan kunna utnyttja dess svaga sidor längre fram. Denna koncentrationsförmåga är en träningssak och kommer ju fler turrar man lirar.. Så mitt tips är att lyssna gärna på musik men fokusera så mkt som möjligt på varje hand som spelas!

 

Nej, att vara bra på att uppskatta ranges är mycket viktigare.

Man kan säga att om man har "kartlagt" sina motspelare blir det mycket lättare, men de flesta som försöker hålla koll på sina motståndare blir inte mycket bättre på att uppskatta ranges och många förstår inte hur man ska justera sitt spel efter den informationen man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Multitable är oftast svaret.

+1

 

Spela många bord+tv+msn+nätet ftw

 

man har blivit rätt skadad efter börjat med poker. Att hålla sig sysselsatt med 100 saker samtidigt är fan ett måste nu för tiden.

Även detta +1

 

Nej, att vara bra på att uppskatta ranges är mycket viktigare.

Man kan säga att om man har "kartlagt" sina motspelare blir det mycket lättare, men de flesta som försöker hålla koll på sina motståndare blir inte mycket bättre på att uppskatta ranges och många förstår inte hur man ska justera sitt spel efter den informationen man har.

Nice Reb. Det är sådana här svar vi (jag?) vill se fler av från dig.

En undran bara - om man som glad hobbylirare bara spelar kanske 1-7 nätturneringar / vecka och således inte träffar på samma fi och lär sig dessa under flera tillfällen - kan man verkligen läsa ut något ur en spelare under endast en turre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Multitable är oftast svaret.

 

Dock beror det väldigt mycket på, från person till person, hur många bord man klarar av. Rätt som det är så kommer du upp i en nivå av bord som gör at du tappar rejält i fokus.

 

Mitt personliga antal bord som är optimalt är exakt två. Sedan rasar mitt spel ihop (det var så jag kom på att jag hade talang för satelliter, jag drog upp en satellit samtidigt som jag gejmade cashgame).

 

För andra är denna siffra kanske tio.

 

Du är inte alls en sämre spelare om du bara fixar två bord i stället för tio bord - du är bara sämre på att multitaska. Det är inget att skämmas för.

 

En bra sak med att spela flera bord är också att du kan gå ner i nivå, och därmed ha samma winrate som på den högre nivån, men med mycket mindre swingar (variansen är beroende på roten ur antalet spelade händer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra annat i början av turrar. Kolla på tv, läsa på pf m.m. Jag brukar alltid vara snortight den första timmen så det enda man gör är ju att vänta på en hand.

Efter en timme kollar jag lite mer på turren, blindsen/stacken/whatever brukar kräva ett eller annat move då. Sedan är det ju nerförsbacke då blindsen blir höga i förhållande till totalt antal marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...