Gå till innehåll

Lära sig spela gitarr (låttips osv)


SaInT

Recommended Posts

Bestämde mig nyligen för att lära mig spela gitarr. Köpte således en nylonsträngad och har börjat plocka lite ackord.

 

Nu letar jag efter låtar som är enkla att spela och där man faktiskt känner igen låten, utifrån vad jag på ett tidigt nybörjarstadie kan spela. Jag vill dessutom ha (hyffsat ingående) information om hur den spelas, och inte bara ackord till låten.

 

Letar alltså sånt här:

http://www.gitarrskolan.com/?id=18

http://www.gitarrkurser.net/course/lekt3.shtml

 

Där det alltså förklaras tydligt hur låten ska spelas. Barréackord är för närvarande för svårt, så sådana låtar undanbedes.

 

Hur är det med plektrum när man lär sig spela? Försökte ta lite "rockackord" (355xxx t.ex.) men jag har svårt med att spela på rätt strängar. Ta en xx356x t.ex. känns skitsvårt att strumma. Blir det enklare om man använder sig av plektrum? Eller är det bara dumt att börja med det direkt?

 

Att stämma en gitarr ska man tydligen efter en del spelande kunna göra själv utan problem. Själv har jag absolut ingen som helst koll och kan inte säga vilken ton som är stämd eller ej. Är det något som kommer, eller borde jag efter ett par veckors stämmande ha hyffsad koll?

 

Återkommer säkert med fler frågor snart. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Rockackord" som du kallar det heter egentligen kvintackord och spelas enklast med plektrum. Du har i princip ingen nytta av det när du spelar akustiskt då det är mycket snyggare med barré. Vet att barré är lite klurigt men det är bara att nöta så sitter det. Försök lära dig Am, Em, A7 och E7 utan att använda pekfingret så är det en bra början.

Kvintackorden används oftast när man spelar elgitarr.

Ett vanligt nybörjarmisstag är också att inte använda fingertopparna när man sätter ackorden. Försök trycka så rakt ner på strängarna du kan. Blir renare ton och enklare att fortsätta med barréackorden sedan.

 

Att stämma en gitarr är inga större problem om man har någorlunda gehör för A eller E. Gehör kan man träna upp men det blir aldrig lika bra som absolut gehör. Om du vet att gitarren är stämd kan du passa på att slå an A eller E-strängen för att "lära dig" hur det låter. Sedan stämmer man utifrån den strängen.

 

Hur man stämmer efter det finns säkert beskrivet på så många ställen att jag inte orkar skriva ut det här. E A D G H E är tonerna för strängarna uppifrån (alltså lägst först). Blir också enklare att höra hur man ska stämma om du kan få till flagioletter (stavning på det?).

 

Låttips har jag nog inga. När jag var nybörjare så letade jag reda på låtar som jag ville lära mig och bara nötte in dem. Det är ett bra sätt att "tvingas" lära sig lite nya ackord också.

 

Lycka till!

 

Edit: Just det ja, ett bra tips är att verkligen lära sig hur tonerna ligger på respektive sträng och band. Blir väldigt mycket enklare att "skapa" barréackord och man ser skalorna tydligare när det börjar bli dags för det.

 

Edit: lite stavning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guitar Pro är ett bra program, som använder tabulatur för att visa vad gitarren, basen m.m spelar i olika låtar. Du kan öva på valda delar, hämta fantastiska mängder tabulatur fritt på nätet m.m.

 

Det är mycket viktigt att sitta rätt, hålla plektrum rätt m.m. Försök att få instruktionerna korrekt från början, helst från någon kunnig person.

 

För att stämma en gitarr är en vanlig enkel metod att du stämmer UPPÅT tills det slutar VIBRERA. Om det vibrerar satans mycket så är du NÄRA. Det klarar även en tondöv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig nyligen för att lära mig spela gitarr. Köpte således en nylonsträngad och har börjat plocka lite ackord.

 

Nu letar jag efter låtar som är enkla att spela och där man faktiskt känner igen låten, utifrån vad jag på ett tidigt nybörjarstadie kan spela. Jag vill dessutom ha (hyffsat ingående) information om hur den spelas, och inte bara ackord till låten.

 

Letar alltså sånt här:

http://www.gitarrskolan.com/?id=18

http://www.gitarrkurser.net/course/lekt3.shtml

 

Där det alltså förklaras tydligt hur låten ska spelas. Barréackord är för närvarande för svårt, så sådana låtar undanbedes.

 

Hur är det med plektrum när man lär sig spela? Försökte ta lite "rockackord" (355xxx t.ex.) men jag har svårt med att spela på rätt strängar. Ta en xx356x t.ex. känns skitsvårt att strumma. Blir det enklare om man använder sig av plektrum? Eller är det bara dumt att börja med det direkt?

 

Att stämma en gitarr ska man tydligen efter en del spelande kunna göra själv utan problem. Själv har jag absolut ingen som helst koll och kan inte säga vilken ton som är stämd eller ej. Är det något som kommer, eller borde jag efter ett par veckors stämmande ha hyffsad koll?

 

Återkommer säkert med fler frågor snart. :-)

 

Prova med ett mjukt plektrum. Klipp ut ett från locket på ett smörpaket t.ex.

Jennez är rätt ute annars.

 

Lär dig lite om vilka ackord som hör ihop och vilka som kan läggas in i låtarna för att ändra karaktär på låten.

Kör treackordslåtar från början, med de ackord du trivs bäst med.

 

Greja ett transponeringsschema så kan du flytta ackorden till där du sjunger

bäst. Ett capo är guld också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stämma en gitarr är en vanlig enkel metod att du stämmer UPPÅT tills det slutar VIBRERA. Om det vibrerar satans mycket så är du NÄRA. Det klarar även en tondöv.

 

Öh va? Uppåt eller nedåt hör man ju om det ska vara. Det går att få det att sluta att vibrera om man hela tiden skruvar åt ett håll men då är risken att strängen blir stämd en oktav för högt (eller lågt om man skruvar nedåt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Rockackord" som du kallar det heter egentligen kvintackord och spelas enklast med plektrum. Du har i princip ingen nytta av det när du spelar akustiskt då det är mycket snyggare med barré.

De försöker jag lära mig mest för lärandets skull. Och så vore det häftigt att spela Polly. :-D

 

Ett vanligt nybörjarmisstag är också att inte använda fingertopparna när man sätter ackorden. Försök trycka så rakt ner på strängarna du kan. Blir renare ton och enklare att fortsätta med barréackorden sedan.

Jo tack det där med fingertopparna har jag märkt när jag nu försöker ta F (och även G när jag byter "snabbt"). Tummen vill dessutom gärna flyttas uppåt, trots att jag ständigt säger till den jäveln.

 

Låttips har jag nog inga. När jag var nybörjare så letade jag reda på låtar som jag ville lära mig och bara nötte in dem. Det är ett bra sätt att "tvingas" lära sig lite nya ackord också.

HUR lär jag mig random låtar på bäst sätt? Är det Guitar Pro som gäller? Liksom, bara stirra på lite ackord säger mig ju absolut ingenting. Vet inte när det ska strummas, hur det ska strummas, hur många gånger det ska strummas. Det är så mycket information som utelämnas, känns som man måste kunna låten rejält bra innan man själv kan lära sig att spela den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh va? Uppåt eller nedåt hör man ju om det ska vara. Det går att få det att sluta att vibrera om man hela tiden skruvar åt ett håll men då är risken att strängen blir stämd en oktav för högt (eller lågt om man skruvar nedåt).

 

Jag antar att han menar att man först ska stämma ner gitarren godtyckligt, och sedan stämma uppåt tills den låter bra. Ska tydligen vara enklare att höra när man stämmer nedifrån och upp. Av vad jag läst, själv har jag inte den blekaste. Har köpt mig en stämapparat (duh), men skulle vara fullständigt chanslös utan den.

 

http://www.justinguitar.com är nog det bästa som internet har ett erbjuda

Verkar vara en bra sida. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUR lär jag mig random låtar på bäst sätt? Är det Guitar Pro som gäller? Liksom, bara stirra på lite ackord säger mig ju absolut ingenting. Vet inte när det ska strummas, hur det ska strummas, hur många gånger det ska strummas. Det är så mycket information som utelämnas, känns som man måste kunna låten rejält bra innan man själv kan lära sig att spela den.

 

LYSSNA på låten! :-D Du lär dig oändligt mycket mer genom att verkligen lyssna in dig än att stirra dig blind på tabulaturer. Då kan man lika gärna spela Guitar Hero känns det som. :)

 

Takten känner du ju till och du strummar i första hand till takten. Försök inte spela låten exakt som orginalet det första du gör. Lär dig grunden först, dvs grundackorden och takten. När du har lärt dig det kan du börja ta ut svängarna med basgångar och lite strumfills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att han menar att man först ska stämma ner gitarren godtyckligt, och sedan stämma uppåt tills den låter bra. Ska tydligen vara enklare att höra när man stämmer nedifrån och upp. Av vad jag läst, själv har jag inte den blekaste. Har köpt mig en stämapparat (duh), men skulle vara fullständigt chanslös utan den.

 

Ja, man stämmer ned strängarna lite, och sedan upp till rätt nivå. Det gör också att de inte tappar tonen lika snabbt.

 

Jennez har såklart rätt i att om man är fullständigt tondöv så kan det bli fel iallafall. Men om man bara är ganska tondöv så kan det vara bra att lyssna på svängningarna och få dem allt långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUR lär jag mig random låtar på bäst sätt? Är det Guitar Pro som gäller? Liksom, bara stirra på lite ackord säger mig ju absolut ingenting. Vet inte när det ska strummas, hur det ska strummas, hur många gånger det ska strummas. Det är så mycket information som utelämnas, känns som man måste kunna låten rejält bra innan man själv kan lära sig att spela den.

 

Du kan ju gå lös på problemet samtidigt från flera håll. Tag t ex Green River med Creedence Clearwater Revival:

 

http://www.youtube.com/watch?v=T9fErhlRBR0

 

Du kan lära dig att bara slå an ackorden, hålla takten och sjunga. Det blir någon slags rytm av det lite av sig själv.

 

Sen kan du lära dig hur han gör ett sånt därnt gitarr-riff, som man inte har en aning om hur det går till som nybörjare. Då kan man repetera takterna med guitar pro och stirra på tabulaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...