Gå till innehåll

Början av er pokerkarriär-diskussion + frågor


Deppodi

Recommended Posts

Total insättning: 3577 + 50$ (332kr dagen jag omvandlade) = 3909

Totalt uttag: 1917 = 1917

Totalt resultat: 3909 - 1917 = 1992

 

Totalt på 5 månader och 12 dagar har jag förlorat 1992 kr.

+-3 dagar med tanke på att jag tog 30 dagar / månad.

Totalt resultat / dag: -12.296296

Så.. detta kan man ju se på flera sätt.

1) Jag har spelat bort 1992 kr på mindre än ett halvår och jag har en studieinkomst på 1050 kr / månad.

 

2) Jag har haft jävligt roligt med mina pengar i mindre än ett halvår, jag har lärt mig otroligt mycket, jag förstår att jag kommer behöva bli bättre disciplinerad om jag ska vinna pengar och jag har spelat poker varje dag istället för att köpa en läsk per dag.

 

3) Jag tjänade 20.000 efter skatt från 5 veckors sommarjobb och jag har förlorat 10% på något jag tyckte om.

 

Föredrar att se det på sätt nummer två. Och jag tycker pokern är jävligt rolig så jag har ingen lust att lägga ner med det. Det jag ska fundera på nu fram tills jag sätter in pengar nästa gång blir på money management och disciplin. Det har ju gått jävligt bra denna vecka egentligen, en del misstag idag dels pga tilt och bom allt var borta igen. Detta måste förändras!

 

För att skapa en diskussion då;

a) Hur gick det för er i början när ni spelade poker?

b) När borde man fundera på att lägga ner pokern? Ungefär när man känner att det börjar kosta för mycket och att man inte vinner något eller?

c) Har ni några tips på hur ni gjorde i början för att få igång money management och disciplin? Och grindade ni bara cashgame tills ni hade 10bb och 30 buyins innan ni gick upp i nivåer eller (Det sägs ju att man ska ha så mycket pengar innan man byter nyvå)? - För jag har grindat med en bankrulle på 50$ på NHL 0.10$ NHL 0.25$ och NHL 0.50$, det var när jag spelade på NHL 0.50$ som det gick bäst, och när jag tiltade på NHL 1$ så gick jag totalback (kanske inte så konstit)

d) Kom gärna med övriga tips/förslag/frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skapa en diskussion då;

a) Hur gick det för er i början när ni spelade poker?

b) När borde man fundera på att lägga ner pokern? Ungefär när man känner att det börjar kosta för mycket och att man inte vinner något eller?

c) Har ni några tips på hur ni gjorde i början för att få igång money management och disciplin? Och grindade ni bara cashgame tills ni hade 10bb och 30 buyins innan ni gick upp i nivåer eller (Det sägs ju att man ska ha så mycket pengar innan man byter nyvå)? - För jag har grindat med en bankrulle på 50$ på NHL 0.10$ NHL 0.25$ och NHL 0.50$, det var när jag spelade på NHL 0.50$ som det gick bäst, och när jag tiltade på NHL 1$ så gick jag totalback (kanske inte så konstit)

d) Kom gärna med övriga tips/förslag/frågor!

 

Jag är ju inte direkt ett proffs, men kan ju svara ändå.

 

a) åt skogen, losade mycket, mest för att jag tiltade på BETYDLIGT högre nivåer än jag klarade av.

 

b) Jag har själv funderat flera gånger på att lägga av med pokern, men så länge jag ser att jag kommer framåt så fortsätter jag iaf. Jag skulle nog sluta när jag inte finner någon glädje längre överhuvudtaget samt stått still/backat under en längre tid på någon låg nivå

 

c) Moneymanagement och disciplin tog VÄÄLDIGT lång tid för mig att klara av... spelade nog 1 - 1,5 år innan jag sade stopp till TILTskottning... i jan 08...

 

d) Mitt bästa råd är nog att skynda långsamt, spela bara samma nivå hela tiden. Skaffa ett program som gör att du kan analysera händerna du spelar (jag analyserar inte riktigt direkt, men det var ganska skönt att under en beat period inse att man faktiskt inte bara vinner med AA 25%).

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) Hur gick det för er i början när ni spelade poker?

 

Halvdant.

 

b) När borde man fundera på att lägga ner pokern? Ungefär när man känner att det börjar kosta för mycket och att man inte vinner något eller?

 

Jag har som princip att inte förlora pengar. Se nedan.

 

c) Har ni några tips på hur ni gjorde i början för att få igång money management och disciplin? Och grindade ni bara cashgame tills ni hade 10bb och 30 buyins innan ni gick upp i nivåer eller (Det sägs ju att man ska ha så mycket pengar innan man byter nyvå)? - För jag har grindat med en bankrulle på 50$ på NHL 0.10$ NHL 0.25$ och NHL 0.50$, det var när jag spelade på NHL 0.50$ som det gick bäst, och när jag tiltade på NHL 1$ så gick jag totalback (kanske inte så konstit)

 

Börja på den lägsta nivån. Ha inte så bråttom i början.

 

d) Kom gärna med övriga tips/förslag/frågor!

 

De flesta som spelar poker förlorar pengar. Se därför till att du inte gör det när du lär dig spelet. Börja alltså med att spela frirullar och sätt aldrig in några pengar. Sedan kan du bygga en br på olika kontom, och flytta runt med hjälp av neteller och liknande. Börja spela cashgame med denna rulle på de lägsta nivåerna, och gå upp i nivå när du har tillräckligt för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att ha koll på ditt spel, i alla fall någon slags journal på dina inkomster/utgifter så du vet hur du ligger till och det verkar du ha stenkoll på. Sluta spela gör man väl enklast när det inte är kul längre, då blir det ju helt meningslöst (och spelar antagligen mycket sämre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) Hur gick det för er i början när ni spelade poker? Dåligt, jag backade rakt ut på cg. Bara småpengar förvisso eftersom det var lägsta nivån, men i alla fall.

 

b) När borde man fundera på att lägga ner pokern? Ungefär när man känner att det börjar kosta för mycket och att man inte vinner något eller? Om man spelar för att vinna och inte vinner, eller om man spelar för att det är kul och det kostar mer än det smakar.

 

c) Har ni några tips på hur ni gjorde i början för att få igång money management och disciplin? Och grindade ni bara cashgame tills ni hade 10bb och 30 buyins innan ni gick upp i nivåer eller (Det sägs ju att man ska ha så mycket pengar innan man byter nyvå)? - För jag har grindat med en bankrulle på 50$ på NHL 0.10$ NHL 0.25$ och NHL 0.50$, det var när jag spelade på NHL 0.50$ som det gick bäst, och när jag tiltade på NHL 1$ så gick jag totalback (kanske inte så konstit) Spelade turneringar, både SnG och MTT, hellre än cg, lättare att hålla disciplinen när man spelar för sin turre-överlevnad. Spelade rätt länge på samma (låga) nivå innan jag började gå upp.

 

d) Kom gärna med övriga tips/förslag/frågor! Testa runt ordentligt bland alla former av poker för att se vad som funkar bäst för dig. För t.ex. mig passade inte cg alls, men turneringspoker vann jag på direkt. Och läs böcker. Finns en massa klassiker man måste ta sig igenom. Även om man inte är någon pluggnisse så är det roligt att läsa pokerböcker då de ju handlar om något man tycker är kul. Även om man bara skummar dem så ger det mycket.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla era tips!

Så som jag tänker just nu så ska jag bara fortsätta studera i skolan först, kolla poker / läsa böcker när det går nåt bra på tv eller när man har tid över, sen fortsätta spela cashgame men som sagt fixa till diciplinen, kul att höra att det tog ett år för dig där Zarec :-D Och jag antar att jag borde spela på lägsta nivåerna med 10$ maxinköp, men det känns inte som att folk kan spela på dem nivåerna och på Nhl 0.50$ har det ju ändå gått bäst än så länge så jag tror jag fortsätter där, och som sagt, det ni skrev med att det inte får kosta mer än vad det smakar, håller jag helt och hållet med om! :-D

 

Tack igen, kanske länkar tillbaka till denna tråd och kommer med uppdateringar om nån vill följa =) annars har ni min blogg (A)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Spelade bara freerolls och byggde från eventuella frirullevinster. Inte så kul att gula då va? Dock tiltskottade jag bort mina uppbyggda rullar på upp till $3000 flera gånger under mitt första år, så sen fick man börja om från 0 vilket intressant. Detta löste jag genom att helt enkelt "bara" tiltskotta bort 90% av rullen nästa gång (kunde man spela babylimits o grinda sig tillbaka betydligt snabbare än genom att behöva 1-tabla frirullar) och nästa gång lite mindre osv. Nu tiltskottar jag helt enkelt genom att spela HU cashgame på en LÄGRE och vid megatilt samma nivå som jag brukar spela annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mitt bästa tips är att skaffa ett konto på cardrunners å kolla igenom verneer och brystmars micro limit NLHE filmer. Sen finns det väldigt många andra bra filmer oxå men just dessa är helt klockrena för microlimit.

 

Även om det skulle kosta dej ett studiebidrag lovar jag dig att det är värt varenda krona om du vill bli en vinnande pokerspelare.

 

Jag hade själv poker som enda inkomst under ett halvår för snart 3 år sedan (nej inga stora summor och hade väldigt lite utgifter, o det gick att tjäna bra pengar på låg nivå för motståndet var minst sagt uselt).

Jag brände ut mej och har inte ens orkat se poker på tv förän ganska nyligen, men suget kom tillbaka å jag började slaska på svenska spel. Det började bra å allt flöt på som vanligt tills monsterriggen hittade även mej. Att ha pokerpengar på samma ställe där det finns trisslotter är ju livsfarligt å jag tiltade mej gul på triss.

Jag hittade en tråd med någon som rekommenderade just dessa ovanstående filmer så jag skaffade ett konto på CR och kollade igenom filmerna.

 

Jag lovar dig att du kommer få en helt annan bild av poker efteråt. Saker som att isolera limpare, squeeze play, hur du exploaterar lösa spelare och framförallt hur extremt viktigt position är var en aha-upplevelse för mej och förmodligen anledningen till att jag aldrig spelade högre än NL100 tidigare.

 

Ser jag tillbaka på mitt tidigare spel förstår jag faktiskt inte hur jag någonsin kunnat vara vinnande jämfört med idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också i någon form av uppbyggnadfas på pokerkarriär som student.

 

började med att jag fick sms om att Unibet hade suttit in €5 gratis på mitt konto för SM-kval. Lirade CG för dom istället och är nu uppe i €480 med några SnG till att börja med. Därefter skottade jag lite på NL200 och fyrdubbla upp mig. Nu är jag tillbaka på Nl20 och spelar multi.

 

Förresten, från mina gratis €5 till nu har det gått 3-4 dagar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla era tips!

Så som jag tänker just nu så ska jag bara fortsätta studera i skolan först, kolla poker / läsa böcker när det går nåt bra på tv eller när man har tid över, sen fortsätta spela cashgame men som sagt fixa till diciplinen, kul att höra att det tog ett år för dig där Zarec :-DOch jag antar att jag borde spela på lägsta nivåerna med 10$ maxinköp, men det känns inte som att folk kan spela på dem nivåerna och på Nhl 0.50$ har det ju ändå gått bäst än så länge så jag tror jag fortsätter där, och som sagt, det ni skrev med att det inte får kosta mer än vad det smakar, håller jag helt och hållet med om! :-D

 

Tack igen, kanske länkar tillbaka till denna tråd och kommer med uppdateringar om nån vill följa =) annars har ni min blogg (A)

 

Det här resonemanget ser man rätt ofta bland förlorande spelare. "På lägre nivåer är spelarna så dåliga, det är bättre att gå upp i nivå där spelarna kan spela poker." Tänk efter lite grann vad du säger här. Spelar du hellre mot bättre spelare än mot sämre spelare? Vad är det som gör en spelare sämre än en annan? Han har troligen fler/större läckor än en bättre spelare. Det vill säga det är lättare att ta hans pengar. Det gäller bara att identifiera hans läckor och komma på bästa strategin att profitera på dem. Nej det är inte lättare att tjäna pengar på högre nivåer, även om spelarna på NL50 inte direkt är några genier. Så rådet är grinda dig igenom nivåerna, nivå för nivå. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här resonemanget ser man rätt ofta bland förlorande spelare. "På lägre nivåer är spelarna så dåliga, det är bättre att gå upp i nivå där spelarna kan spela poker." Tänk efter lite grann vad du säger här. Spelar du hellre mot bättre spelare än mot sämre spelare? Vad är det som gör en spelare sämre än en annan? Han har troligen fler/större läckor än en bättre spelare. Det vill säga det är lättare att ta hans pengar. Det gäller bara att identifiera hans läckor och komma på bästa strategin att profitera på dem. Nej det är inte lättare att tjäna pengar på högre nivåer, även om spelarna på NL50 inte direkt är några genier. Så rådet är grinda dig igenom nivåerna, nivå för nivå. Lycka till!

 

Jag har faktiskt insett att det jag sa då var väldigt patetiskt :oops: men jag grindar NL10 just nu, har nyligen börjat med multitable och ligger +17 på 3 dagar :-) Man lär sig av att diskutera och sina misstag :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började min poker karriär genom att se celebrity poker på tv med ett gäng kända pokerförfattare. De sa att bästa sättet att snabbt bli vinnande är att läsa en bra bok (förvånande?).

 

Då tänkte jag "kan dom så kan jag".

 

Jag sökte då på nätet och hitta ett 4 sidor långt PDF dokument om pottodds och satte in 20$ på Everest och spelade FL1/2 cent och plussa rakt av :)

 

har sen dess läst ett ton böcker och kollat videos och surfat här och på two plus two och är nu en marginellt vinnande spelare på NL50€

 

Emellan har jag gulat en gång och fyllt på en gång. (det var när jag gick upp i nivå från FL5/10 cent till FL12/25 cent :) vilket jag gjorde när jag hade 100$ i rulle :)

 

Efter det lärde jag mig lite om bankrulle och bankrulle management.

 

När ska man sluta. När man inte tycker det är kul eller har råd längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inledde min pokerkarriär att spela Knektöppning och chicago och några andra spel jag inte minns namnet på. Vi gissar på 1988. Texas började jag med knappt tio år senare. Strax efter 2000 hittade jag poker på internet.

 

Jag såg poker som något kul och en rolig hobby. Jag var iof förkrossad när jag hade torskat 6kr hos min bästis då jag sov över där och spelade till kl 03.00 typ. Sen flippade vi kort (tog var sitt kort ur leken och högst vann.. highstakes, 1krona/flipp) och jag hämtade igen 7hbacket på 3min.

 

Slutar gör man när man inte tycker det är kul eller när man inte har råd att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) Hur gick det för er i början när ni spelade poker?

 

Plussade långsamt.

 

b) När borde man fundera på att lägga ner pokern? Ungefär när man känner att det börjar kosta för mycket och att man inte vinner något eller?

 

När man inte utvecklas och man fortfarande backar på låga nivåer. Alternativt om man inte kan kontrollera sitt spelande, men då är det nog försent att sluta av egen maskin...

 

c) Har ni några tips på hur ni gjorde i början för att få igång money management och disciplin? Och grindade ni bara cashgame tills ni hade 10bb och 30 buyins innan ni gick upp i nivåer eller (Det sägs ju att man ska ha så mycket pengar innan man byter nyvå)? - För jag har grindat med en bankrulle på 50$ på NHL 0.10$ NHL 0.25$ och NHL 0.50$, det var när jag spelade på NHL 0.50$ som det gick bäst, och när jag tiltade på NHL 1$ så gick jag totalback (kanske inte så konstit)

 

Låga SNG är bättre i början eftersom man inte behöver behärska det svåra postflopspelet som dominerar i cashgames.

 

d) Kom gärna med övriga tips/förslag/frågor!

 

Se pokern som en kul sysselsättning och satsa inga större pengar på det. Se inte pokern som en "karriär" förrän du med god moneymanagement (ingen skottning) snittat plus stadigt minst 2 vanliga bra månadslöner i månaden i minst ett år i sträck och har en bankrulle på minst 100 inköp för den nivå du spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också i någon form av uppbyggnadfas på pokerkarriär som student.

 

började med att jag fick sms om att Unibet hade suttit in €5 gratis på mitt konto för SM-kval. Lirade CG för dom istället och är nu uppe i €480 med några SnG till att börja med. Därefter skottade jag lite på NL200 och fyrdubbla upp mig. Nu är jag tillbaka på Nl20 och spelar multi.

 

Förresten, från mina gratis €5 till nu har det gått 3-4 dagar

 

3-4 dagar.

Snitt på FEM TUSEN per dag alltså. (500 euro)

 

Skapligt när man börja med 50 spänn... ) hmm (

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här resonemanget ser man rätt ofta bland förlorande spelare. "På lägre nivåer är spelarna så dåliga, det är bättre att gå upp i nivå där spelarna kan spela poker." Tänk efter lite grann vad du säger här. Spelar du hellre mot bättre spelare än mot sämre spelare? Vad är det som gör en spelare sämre än en annan? Han har troligen fler/större läckor än en bättre spelare. Det vill säga det är lättare att ta hans pengar. Det gäller bara att identifiera hans läckor och komma på bästa strategin att profitera på dem. Nej det är inte lättare att tjäna pengar på högre nivåer, även om spelarna på NL50 inte direkt är några genier. Så rådet är grinda dig igenom nivåerna, nivå för nivå. Lycka till!

 

Det jag tror han försöker säga är att folket på de allra lägsta nivåerna inte riktigt uppfattar pokern ordentligt. Det är nästan omöjligt att bluffa och allt sånt, det blir svårare att uppfatta spelet helt enkelt. Eller så är det tvärtom, höjjer dom big har dom en bra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3-4 dagar.

Snitt på FEM TUSEN per dag alltså. (500 euro)

 

Skapligt när man börja med 50 spänn... ) hmm (

 

jag spela upp dom till 120 innan jag skotta. såg en rejäl fisk (troligtvis full) som kasta pengar runt sig. Chansade och gick in med hela min bankrulle. Några händer in får jag AKs, jag mot fisken, han reraisa min pfr och jag gick ai, fick syn.

 

Skottade lite igårnatt också och är uppe i €650 från €5 :) ganska nöjd, men jag tror jag haft en ganska bekväm väg upp, är beredd på lite skuff nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spela upp dom till 120 innan jag skotta. såg en rejäl fisk (troligtvis full) som kasta pengar runt sig. Chansade och gick in med hela min bankrulle. Några händer in får jag AKs, jag mot fisken, han reraisa min pfr och jag gick ai, fick syn.

 

Skottade lite igårnatt också och är uppe i €650 från €5 :) ganska nöjd, men jag tror jag haft en ganska bekväm väg upp, är beredd på lite skuff nu

 

Welcome rigg på en ny site. Been there done that. det vänder :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spela upp dom till 120 innan jag skotta. såg en rejäl fisk (troligtvis full) som kasta pengar runt sig. Chansade och gick in med hela min bankrulle. Några händer in får jag AKs, jag mot fisken, han reraisa min pfr och jag gick ai, fick syn.

 

Skottade lite igårnatt också och är uppe i €650 från €5 :) ganska nöjd, men jag tror jag haft en ganska bekväm väg upp, är beredd på lite skuff nu

 

"började med att jag fick sms om att Unibet hade suttit in €5 gratis på mitt konto för SM-kval. Lirade CG för dom istället och är nu uppe i €480 med några SnG till att börja med. Därefter skottade jag lite på NL200 och fyrdubbla upp mig. "

 

Okej.. läste dina rader för noga kanske ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) Hur gick det för er i början när ni spelade poker?

b) När borde man fundera på att lägga ner pokern? Ungefär när man känner att det börjar kosta för mycket och att man inte vinner något eller?

c) Har ni några tips på hur ni gjorde i början för att få igång money management och disciplin?

d) Kom gärna med övriga tips/förslag/frågor!

 

A: Kasst. Mitt största problem är att jag har så jävla mycket annat i livet som stör, och skulle jag bara spela när jag kunde koncentrera mig skulle det bli tre händer om året. Jag kan spela okej även med lite distraktioner, men när det blir för mycket blir jag förbannad på det och går på gigantisk tilt. När jag vet att jag bara kan spela en kort stund brukar jag dessutom spela jävligt slaskigt och jaga drag ad infinitum. Jag har börjat skärpa mig där, genom att helt sonika stänga ner klienten utan att vänta på mörken när det börjar kännas mycket. Jag har också jävligt bråttom när jag spelar, och tänker sällan efter många sekunder innan jag handlar, något som ligger mig i fatet rejält eftersom jag dels missar möjliga händer motståndaren kan sitta på, och dels inte alltid får benkoll på vad som hänt i handen. Det här gäller oavsett om jag kör ett bord eller fyra, så att gå ner i antal bord hjälper inte, jag måste helt enkelt fatta att man inte har _SÅ_ kort tid på sig att fatta beslut, och att man har en timebank man kan använda. Ibland gör jag så dåliga spel för att jag stressar att jag nästan vill kräkas när jag väl kollar igenom handhistoriken. Jag tänker relativt snabbt när jag behöver, och när jag tycker jag behöver tänka slutar det oftast med att jag överanalyserar handen något grovt och drar helt fel slutsats, och den håller jag gärna fast vid oavsett vad folk säger.

 

Jag ligger plus på pokern totalt sett, men det är inte mycket. Jag slutade för ett år sedan att spela efter att ha blivit förnedrad och skiten på av variansen, och tog ut det som var kvar i min rulle innan den var borta. Jag har precis börjat spela igen, och har efter 5k händer en winrate på 8.7bb/100h (efter 3k händer var den -30bb/100h eller så, sen tätade jag ett par läckor och hämtade tillbaka läckor), men den här gången har jag bestämt att jag inte ska stressa, inte spela under dåliga förhållanden, ta till mig kritik och inte spela på för hög nivå.

 

B: Slutar spela, det gör man när man slutat tycka det är roligt.

 

C och D täcktes väl in av mina ramblings under A. C misslyckades jag alltså med öht, och hela inlägget går in under D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grinda i typ 5-6år, tog ut pengar förra julen för att sätta i fonder.. För morsan tyckte det var så mycket och jag skulle endå satsa lite hårdare på skolan sista året i gymnasiet.

 

Idag är dom pengarna värda nästan 67% mindre... Tack för den morsan :ola:

 

Så nu får vi hoppas att ett seriöst sista år på gymnasiet är +EV om jag kan klonka ett jobb eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grinda i typ 5-6år, tog ut pengar förra julen för att sätta i fonder.. För morsan tyckte det var så mycket och jag skulle endå satsa lite hårdare på skolan sista året i gymnasiet.

 

Idag är dom pengarna värda nästan 67% mindre... Tack för den morsan :ola:

 

Så nu får vi hoppas att ett seriöst sista år på gymnasiet är +EV om jag kan klonka ett jobb eller något.

 

Ingen ide att kolla hur det ser ut att gå med ekonomin innan man petar in alla pengar man har i fonder?

 

Riskspridning !!! precis som i poker så ska man inte satsa alla slantar på ett kort.

 

PS Innan förra julen sålde jag alla mina fonder för jag räknade med att vi skulle få sen en nedgång.

 

GG BL Reload.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...