Gå till innehåll

Budgivning - vad händer när vinnaren drar sig ur


heltok

Recommended Posts

Jag bjuder på en lägenhet. Drog mig ur när det passerat mitt tak. När mäklaren och säljaren väntar på att få skrivit på kontrakt drar den som bjöd högst sig ur. Så då ringer mäklaren till mig och frågar om jag fortfarande är intresserad. Så nu undrar jag vilket pris jag ska begära. Ser ut ungefär såhär omvänd kronologisk ordning:

 

köpareA: ångrar sitt bud och är inte längre intresserad av lägenheten

jag: drar mig ur

köpareA: x+110

jag: x+100

köpareA: x+90

jag: x+80

köpareA: x+70

jag: x+60

köpareA: x+50

jag: x+40

köpareA(första bud en dag senare): x+30

köpare B drar sig ur:

jag: x+20

köpareB: x+10

jag: x

massa småhöjningar 4handat, en drar sig ur

 

 

Alltså, den som bjöd mest vill inte längre ha lägenheten. Jag vill ha den, men tycker det känns jävligt b att betala mitt senaste bud och har övertag i förhandlingsläget. min tanke är att jag begär att få den för x+20 och sedan står fast vid det. era tankar?

 

 

hela diskussionen handlar om att vinstmaximera för mig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt oreglerat enligt http://www.fmf.se/radtips/budgivning.html.

 

Rådet är väl att låta mäklaren framföra ditt bud (x+20) till säljaren och utgå från det. Mäklaren* och säljaren kan ju vägra, men då är det väl bara att dra sig ur.

 

För övrigt är budgivning, iaf som köpare, bland det vidrigaste jag varit med om och hoppas det dröjer länge innan jag behöver vara med om det igen.

 

EDIT:

* Mäklaren får inte vägra enligt länken ovan.

Till dess att ett köpekontrakt är undertecknat av säljaren och köparen måste mäklaren ta emot och vidarebefordra alla bud till säljaren, även om buden inte lämnas på det sätt som bestämts. Det är bara säljaren som kan besluta om ett bud av någon anledning ska väljas bort; det kan inte mäklaren göra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske riskant och eller svårt att ta reda på, men är B fortfarande intresserad?

 

oklart, men köpareB hade högsta budet på kvällen första dagen. sedan höjde jag 10kkr, han höjde 15kkr, jag höjde 10kkr, sedan gick det 2h (innan gick det bara 1h mellan buden) så kom köpareA in. oklart när köpareB drog sig ur, hann inte fatta att det var en ny person som bjöd, trodde det var HU så vet om jag var ensam kvar i potten någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet att utgå från x+20. Synd för säljaren att köpare A drog sig ur men det ska ju inte du behöva lida för. Nu minimerar du ju dessutom scamrisken.

 

mm, men säljaren vet ju att jag kunde tänka mig betala en bra bit mer och kommer nog inte bli glad när jag vill ha lägenheten för 100kkr(några höjningar var lite mer än 10kkr så 100kkr skiljer x+20 och x+100) mindre än han hade räknat med att få. risken finns ju att säljaren kräver omvisning eller kanske tiltar ur och ger den till köpareB för mindre pengar bara för att jävlas. vem vet. jag kommer ju givetvis förhandla hårt men ska man acceptera en förlikning?

 

(när jag hade satt mitt tak till x+100 så hade jag tagit hänsyn till winnars curse, snittpris, liknande pris på andra lägenheter och winnars curse på dem) så enligt min bedömning är den faktiskt värd x+100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, men säljaren vet ju att jag kunde tänka mig betala en bra bit mer och kommer nog inte bli glad när jag vill ha lägenheten för 100kkr(några höjningar var lite mer än 10kkr så 100kkr skiljer x+20 och x+100) mindre än han hade räknat med att få. risken finns ju att säljaren kräver omvisning eller kanske tiltar ur och ger den till köpareB för mindre pengar bara för att jävlas. vem vet. jag kommer ju givetvis förhandla hårt men ska man acceptera en förlikning?

 

(när jag hade satt mitt tak till x+100 så hade jag tagit hänsyn till winnars curse, snittpris, liknande pris på andra lägenheter och winnars curse på dem) så enligt min bedömning är den faktiskt värd x+100.

 

Jo, säljaren blir nog mindre glad. Men frågan är ju hur ivrig han är att sälja? Hur många andra intresserade finns osv. Svårt för dig att veta naturligtvis men om du tycker att lägenheten är värd x+100 så tycker jag att du kan börja på x+20 (eller lite mer) och försöka förhandla fram en kompromiss. Kanske är bättre att bjuda lite mer än x+20 från början för att inte få säljaren alltför sur om du nu väldigt gärna vill ha just denna lägenheten och inte vill vänta på att hitta någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog kunnat tänka mig vara "schysst" mot säljaren och sagt att jag gått med på x+50 och sedan hållt mig hårt till det. Tycker det är fair deal och det kommer nog göra så att säljaren inte känner att det är lönt mödan att lägga ut den en gång till. Sen är 30k skillnad hit och dit inte särskilt mkt när man väl hittat sin drömlägenhet. Iaf kände jag så när jag handlade. Tänk också på vad mkt tid och ettrigheter en ytterligare budgivning hade inneburit om du nu inte skulle få den.. Dessutom är x+50 under marknadspriset så iaf jag hade varit nöjd med det priset. GL :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog kunnat tänka mig vara "schysst" mot säljaren och sagt att jag gått med på x+50 och sedan hållt mig hårt till det. Tycker det är fair deal och det kommer nog göra så att säljaren inte känner att det är lönt mödan att lägga ut den en gång till. Sen är 30k skillnad hit och dit inte särskilt mkt när man väl hittat sin drömlägenhet. Iaf kände jag så när jag handlade. Tänk också på vad mkt tid och ettrigheter en ytterligare budgivning hade inneburit om du nu inte skulle få den.. Dessutom är x+50 under marknadspriset så iaf jag hade varit nöjd med det priset. GL :)

 

problemet ju också att man visar svaghet kommer de hugga på en. tror snarare det är bättre att börja på x+20 och sedan förhandla upp till x+50 vid behov. men ska jag ens behöva det, uppenbarligen vill ingen annan ha den för x+20....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet ju också att man visar svaghet kommer de hugga på en.
Njae, beror på hur man lägger upp det. Tror det visar på mer svaghet att börja på ett bud och sedan gå uppåt.

 

Dessutom så är det väldigt svårt för människor att först få en gåva eller tjänst och sedan inte ge något tillbaka. Finns något speciellt namn på det jag inte kommer ihåg, men är en teknik som används mycket i olika försäljningssammanhang. Som säljare så börjar man göra något snällt, eller ge bort något, och hoppas att det ska vara +EV eftersom kundens möjligheter att vara snäll i gengäld ofta utgörs av köpa vad det nu är man kränger.

 

Så tror det kan funka bra att säga "ok, jag vill ändå vara schysst här så kan tänka mig att ge +50k" och sen köra hårt om de börjar tjafsa. Och om de börjar tjafsa hade de ju knappast ändå låtit dig komma undan med 50k i första taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh din tanke är kanske bättre ändå. Beror på om du tycker att rewarden på insparade 30k är större än risken att säljaren blir sur och begär ny visning/budgivning.

 

Alltid fint att spara in extra tusenlappar. Det är ett bra läge att spela på marknades osäkerhet och bara bjuda x+20 som du tänkt. Lär gå fint i vilket fall med tanke på orosmomenten för säljaren. Det som ligger bakom att han redan nu vill sälja borde vara att han är rädd att bostadsrättspriserna ska gå ner ytterligare i höst så därför bör han acceptera x+20 och om han inte gör det kan du gå upp lite i värsta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sa mäklaren när han ringde? Mäklare brukar också vilja få snabbt avslut på affären, för dem spelar inte 50k sek extra särskilt stor roll, så han borde gett rakt besked? Tror inte de förväntar sig att du ska ge ditt senaste bud?

 

sa inte så mycket. babblar massa om att skriva kontrakt och frågade om jag ville se lägenheten igen.

 

snackade med en oberoende mäklare, han tyckte jag skulle bjuda x+20 och stå fast vid det. så det är nog min plan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! :D

 

Jag har varit i säljarens skor i en sådan här situation. Trodde fan jag skulle mörda idioten som vann budandet men som inte hade fått ngt lån. Jävla tomte.

 

Jag kontakade givetvis runner up men de gjorde som heltok och gick ner rätt rejält. Då sket jag hellre i det och lade ut det på en mäklare vilket visade sig vara ett bra drag då jag tillslut fick typ 100k över det första "vinnande" budet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bjuder på en lägenhet. Drog mig ur när det passerat mitt tak. När mäklaren och säljaren väntar på att få skrivit på kontrakt drar den som bjöd högst sig ur. Så då ringer mäklaren till mig och frågar om jag fortfarande är intresserad. Så nu undrar jag vilket pris jag ska begära. Ser ut ungefär såhär omvänd kronologisk ordning:

 

köpareA: ångrar sitt bud och är inte längre intresserad av lägenheten

jag: drar mig ur

köpareA: x+110

jag: x+100

köpareA: x+90

jag: x+80

köpareA: x+70

jag: x+60

köpareA: x+50

jag: x+40

köpareA(första bud en dag senare): x+30

köpare B drar sig ur:

jag: x+20

köpareB: x+10

jag: x

massa småhöjningar 4handat, en drar sig ur

 

 

Alltså, den som bjöd mest vill inte längre ha lägenheten. Jag vill ha den, men tycker det känns jävligt b att betala mitt senaste bud och har övertag i förhandlingsläget. min tanke är att jag begär att få den för x+20 och sedan står fast vid det. era tankar?

 

 

hela diskussionen handlar om att vinstmaximera för mig....

 

Det där beror på pris,objekt och marknadsläge. Men jag skulle nog ha börjat på x20 och avvaktat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Har själv rätt nyligen "budat" på ett radhus så jag snackade med mäklaren om just detta fenomen. Enligt mäklaren så var det för honom självklart att man tar om hela budgivningen om vinnaren drar sig ur. Som någon skrev så är det här väl inte reglerat utan det var väl mer ett etiskt ställningstagande han gjorde.

 

Vi gjorder en fuling när vi "vann" vår budgivning. På visningen tog vi mäklaren avsides och gav honom ett bud som låg väsentligt högre än utgångspriset men ändå i lijne med vad andra radhus i området hade gått för senaste tiden. Vi sa att det här budet gäller endast idag och vi vill ha besked senast ikväll och att det inte förekommer någon annan budgivning. Senare på dagen ringde han tillbaka och sa att säljaren accepterat budet. En fuling som gick hem :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Grattis! Har själv rätt nyligen "budat" på ett radhus så jag snackade med mäklaren om just detta fenomen. Enligt mäklaren så var det för honom självklart att man tar om hela budgivningen om vinnaren drar sig ur. Som någon skrev så är det här väl inte reglerat utan det var väl mer ett etiskt ställningstagande han gjorde.

 

Vi gjorder en fuling när vi "vann" vår budgivning. På visningen tog vi mäklaren avsides och gav honom ett bud som låg väsentligt högre än utgångspriset men ändå i lijne med vad andra radhus i området hade gått för senaste tiden. Vi sa att det här budet gäller endast idag och vi vill ha besked senast ikväll och att det inte förekommer någon annan budgivning. Senare på dagen ringde han tillbaka och sa att säljaren accepterat budet. En fuling som gick hem :-P

 

Vad tjänar du på din sk fuling?

Beror ju sk helt på utgångspriset i förhållande till andra objekt och "väsentligt". Men jag tycker det är intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tjänar du på din sk fuling?

Beror ju sk helt på utgångspriset i förhållande till andra objekt och "väsentligt". Men jag tycker det är intressant.

Det ær egentligen mycket, mycket enkelt. Liknande objekt i området hade gått før mellan 470-530k. Just vårt objekt var nyrenoverat -04 med nya vitvaror etc och hade en interiör som passade oss utmärkt. Därför budade vi 500k så som jag beskrev ivan. Vi var beredda på att slanta upp till 600k på det om så skulle ha krävts.

 

Nu fick vi huset till ett pris som vi kände oss mycket bekväma med och det är ju det viktigaste, right?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ær egentligen mycket, mycket enkelt. Liknande objekt i området hade gått før mellan 470-530k. Just vårt objekt var nyrenoverat -04 med nya vitvaror etc och hade en interiör som passade oss utmärkt. Därför budade vi 500k så som jag beskrev ivan. Vi var beredda på att slanta upp till 600k på det om så skulle ha krävts.

 

Nu fick vi huset till ett pris som vi kände oss mycket bekväma med och det är ju det viktigaste, right?

 

Jag antar att du inte vill ta EV- beslut, därav borde marknadsvärdet ligga på ca 600k. Då bygger ju hela grejen på att säljaren är dum nog och säljer till er trots det "låga" priset. Mäklaren vill ju förstås bara sälja fort, inte höja priset.

 

Men men, lyckas man är det ju en kanondeal.

 

Wp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ær egentligen mycket, mycket enkelt. Liknande objekt i området hade gått før mellan 470-530k. Just vårt objekt var nyrenoverat -04 med nya vitvaror etc och hade en interiör som passade oss utmärkt. Därför budade vi 500k så som jag beskrev ivan. Vi var beredda på att slanta upp till 600k på det om så skulle ha krävts.

 

Nu fick vi huset till ett pris som vi kände oss mycket bekväma med och det är ju det viktigaste, right?

Smått bisarrt att höra om bostadspriser i övriga landet när man bor i Sthlm...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...