Gå till innehåll

Hur ofta följer ni pokermatematiken?

Deppodi

Recommended Posts

Låt oss säga att du har 2 kr och BB är 1 kr. Du har 5h3h. SB limpar och du checkar. Floppen kommer QhJh7c. Sb betar 1 kr (din sista). Potten är nu på 2kr + 1kr och det kostar 1 kr för dig att syna. Du får alltså 3 mot 1 i odds och behöver således vinna 25% av potterna för att syn ska vara korrekt. Du bör alltså syna eftersom du har ca 36% chans att få färgen. Ibland kanske motståndaren får en högre färg men du får ändå finfina odds. Du kommer att förlora pengar på denna handen om den upprepade sig 10 000 ggr men du kommer förlora mer pengar i längden om du lägger dig efter floppen.

Enligt listan jag skrev ovan så förlorar man ju i längden.

Om man tänker på ditt "sätt" förlorar du ju 1kr per gång varje gång du lägger dig på floppen så då blir värdet över fyra försök också -4kr.

Det där första är fel. Det blir ju max hälften och de pengar vi har lagt i potten är inte våra och vi behöver inte alls bry oss om vem pengarna i potten har tillhört för det är oväsentligt. Försök bara att ta så bra beslut som möjligt!

Ja om man lägger sig på floppen ja men själva iden med att ha högre vinn odds än pot odds är ju att man inte gör de.

Man förlorar ju 2kr varje gång, 1 innan floppen och 1 efter på turn och sedan kanske mer för att se rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 165
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

förklara då istället för att bara säga att det är så.

Vi tar det igen:

Låt oss säga att du har 2 kr och BB är 1 kr. Du har 5h3h. SB limpar och du checkar. Floppen kommer QhJh7c. Sb betar 1 kr (din sista). Potten är nu på 2kr + 1kr och det kostar 1 kr för dig att syna. Du får alltså 3 mot 1 i odds och behöver således vinna 25% av potterna för att syn ska vara korrekt. Du bör alltså syna eftersom du har ca 36% chans att få färgen. Ibland kanske motståndaren får en högre färg men du får ändå finfina odds. Du kommer att förlora pengar på denna handen om den upprepade sig 10 000 ggr men du kommer förlora mer pengar i längden om du lägger dig efter floppen.

Det hela går ut på att du inte får tillbaka satsade pengar om du lägger dig.

Länk till kommentar

Vi tar det igen:

Ursprungligen postat av jkkman Visa inlägg

Det hela går ut på att du inte får tillbaka satsade pengar om du lägger dig.

så hur man än gör så förlorar man på det men man förlorar lite lite mindre om man synar efter floppen?

Länk till kommentar

så hur man än gör så förlorar man på det men man förlorar lite lite mindre om man synar efter floppen?

Du tvingas lägga 1kr i bb med 35s. I långa loppet så backar du i den situationen ja. Att du tvingats gå med i potten med en skithand gör inte att du inte kan begränsa skadan (dvs spela efter oddsen, mao korrekt) på senare gator, vilket är det folk försökt förklara.

/SK

Länk till kommentar

Du tvingas lägga 1kr i bb med 35s. I långa loppet så backar du i den situationen ja. Att du tvingats gå med i potten med en skithand gör inte att du inte kan begränsa skadan (dvs spela efter oddsen, mao korrekt) på senare gator, vilket är det folk försökt förklara.

/SK

Jag fick bara för mig att man kunde tjäna in pengar på att fortsätta efter floppen och att man då kunde gå med vinst om man gjorde det flera gånger, men det handlade alltså om att minska skadan så mycket som möjligt...

Jag läste fel på jkkmans första inlägg.

Länk till kommentar

Jag fick bara för mig att man kunde tjäna in pengar på att fortsätta efter floppen och att man då kunde gå med vinst om man gjorde det flera gånger, men det handlade alltså om att minska skadan så mycket som möjligt...

Jag läste fel på jkkmans första inlägg.

Du kan inte tänka på hela handen som en enda EV-situation. VARJE BESLUT du fattar under en hand har ett eget väntevärde.

/SK

Länk till kommentar

potten är $3. Du får betala $1 för att ha chans att vinna.

1. pott $3, du satsar $1. Utfall: Du förlorar $1

2. pott $3, du satsar $1. Utfall: Du förlorar $1

3. pott $3, du satsar $1. Utfall: Du förlorar $1

4. pott $3, du satsar $1. Utfall: Du vinner och får en profit på $3, vilket täcker upp de tidigare förlusterna.

Alltså räcker det med att du vinner 1/4 av gångerna för att det ska gå jämt upp.

/SK

Det var det du skrev här som gör att det verkar som man kan "tjäna" på det. Att om vinst chansen är 25% så skulle man gå jämnt ut, men nu är den 35% så man vinner 1/3 av gångerna och då kan man till och med gå med vinst men det stämde alltså inte.

Länk till kommentar

Det var det du skrev här som gör att det verkar som man kan "tjäna" på det. Att om vinst chansen är 25% så skulle man gå jämnt ut, men nu är den 35% så man vinner 1/3 av gångerna och då kan man till och med gå med vinst men det stämde alltså inte.

Du är inte så stark matematiskt va?

Länk till kommentar

(Pott+Bett)/syn = pottodds

Tex (20+10)/10 = 3:1 (potten ger dig 3:1)

Om pottoddset är större än oddset emot att vinna skall vi syna

(sen har vi lärt oss att 9 outs är 4,22:1 att träffa på ett kort. och att synen är fel om vi bara får se ett kort och inte har några implicita odds. Den är däremot korrekt om vi får se två kort och inte har några omvända implicita odds dvs det kostar inget mer på nästa gata.)

Om jag har 9 outs x 2 kort så ger det i runda slängar 35% chans att vinna har jag då rätt odds i procent?

syn/(Pott+bet+syn) = Procent jag måste betala till den totala potten

Tex: 10/(20+10+10)= 0,25 =25%

Om procenten vi stoppar in i potten är lägre än procenten vi har att vinna ska vi syna.

Om pottodset är 3:1 så vår vinst 75% eller vår kostnad i potten är 25% kan räknas ut så här 1/(3+1) = 25%.

Fler exempel om oddsen är 5:2 så är vår procent kostnad i potten 2/(5+2) = 28,57% tex om potten är 3 och fi bettar 2 (2/3 pott) . om fi bettar 3/4 pott som är brukligt så om potten är 8 bettar fi 6 och det kostar 6 o syna pottodds (8+6)/6= 2,33:1, Procent blir 6/(8+6+6) = 30%

Så det är egentligen två olika sätt att resonera kring samma problem. Odds emot eller procent för.

Riktigt bra post, tack för det!

Länk till kommentar

Det ligger $3 i potten då vi ska fatta beslut. Vam som lagt dit de pengarna spelar ingen roll för vilket beslut som är korrekt.

/SK

Länk till kommentar

Vet inte om man bör ta med detta i beräkningen men OM vi nu träffar våran färg så blir situationen förändrad och potten kommer förmodligen bli större än 4$...

dvs vi synar 1$ i en 3$ pott för att eventuellt vinna en pott > 4$, alltså EV+ att ta synen, eller cyklar jag?

Förutsättningarna var att den 1kr vi lägger är den sista vi har. Det finns alltså inga implicita odds.

/SK

Länk till kommentar

Det ligger $3 i potten då vi ska fatta beslut. Vam som lagt dit de pengarna spelar ingen roll för vilket beslut som är korrekt.

/SK

Nu är ju frågan vilket som är det rätta beslutet.

Är det när jag vinner 33% eller 25 % av gångerna?

Efter att ha läst tråden så är jag nog (just nu! :-) ) inne på Ymers linje dvs

du måste vinna var 3:e pott för att gå jämnt upp.

Och det framgår väl av hans listning.......eller?

Länk till kommentar

Nu är ju frågan vilket som är det rätta beslutet.

Är det när jag vinner 33% eller 25 % av gångerna?

Efter att ha läst tråden så är jag nog (just nu! :-) ) inne på Ymers linje dvs

du måste vinna var 3:e pott för att gå jämnt upp.

Och det framgår väl av hans listning.......eller?

Man förlorar vad man än gör men tydligen så förlorar man mindre i längden om man chansar och synar efter floppen än att bara lägga sig på floppen.

[Folda på floppen]

1. -1

2. -1

3. -1

4. -1

5. -1

6. -1

7. -1

8. -1

9. -1

10.-1

tot=-10

[syna på floppen]

1. -2

2. -2

3. +2

4. -2

5. -2

6. +2

7. -2

8. -2

9. +2

10.-2

tot=-6

Om man synar på floppen så vinner man 35% av gångerna alltså ungefär var tredje gång.

det är -2 för att pre flopp la man 1kr och efter flopp 1kr så om man inte får in färgen så ligger man -2kr

var tredje gång för man in färgen och vinner 4kr men bara 2kr av det är ren vinst och jag vet att SK sa att det man tidigare har stoppat in inte räknas som ens egna pengar men jag förstår inte hur det inte kan vara de? Man måste ju räkna med det totala man har stoppat in i potten.

Länk till kommentar

Varje beslut har i sig ett väntevärde. Ligger det 3 kr i potten och du måste stoppa in 1 kr för att vinna potten 1 av 3 ggr kommer det beslutet ha ett väntevärde på +0.33kr:

(3+1)*(1/3)=1.33

1.33-1=0.33

Om du däremot inte vill spela kommer det beslutet att ha ett väntevärde på 0kr

Sen att det hade varit bättre att inte spela handen överhuvudtaget är en helt annan sak. Men när big blind lagts, man checkat preflop och motståndaren satt en all in måste man helt enkelt ta det bästa beslutet man kan ta.

Länk till kommentar

text

Att det är du som stoppat in pengar före floppen påverkar inte vad som är korrekt beslut efter floppen.

Du TVINGAS att lägga 1kr i big blind. Det är inget BESLUT du fattar.

Potten är på 2kr (visst, du har tvingats lägga en krona av dem, men det spelar ingen roll för vad som är korrekt beslut EFTER floppen). FI satsar 1kr, och du synar. Efter floppen är alltså enda gången som du kan fatta ett beslut, och frågan blir då vilket beslut som är korrekt. Matematiken har gåtts igenom tidigare...

Självklart så kan inte hela handen från början till slut bli vinnande i längden, det förstår vi ju intuitivt eftersom du och FI satsar lika mycket (50% var), men du har bara 36% chans att dra in din färg. Det är dock ointressant för vad som är korrekt poker.

Blev det lite tydligare?

/SK

EDIT: btw så ska du ha cred för att du inte ger dig förrän poletten trillar hela vägen ner. Pottodds är (ett av dom) första steget (-n) mot att bli en vinnande pokerspelare, och jag tror att många som läser denna tråd i det tysta har lärt sig något. WP att våga vara den som räcker upp handen i klassen och ställer "dumma frågor" som ingen annan vågar ställa. :D Hoppas det inte lät alltför förmätet...

Länk till kommentar

Är det någon skillnad om du och motståndaren lägger vars en krona före floppen, eller om Dan Glimne går förbi med en skinade gammaldags tvåkrona och slänger den på bordet och säger "spela om den här grabbar"? Påverkar detta beslutet efter floppen?

(Okej, en silvertvåkrona är förvisso värd mer än två kronor, but get my point)

Länk till kommentar

Är det någon skillnad om du och motståndaren lägger vars en krona före floppen, eller om Dan Glimne går förbi med en skinade gammaldags tvåkrona och slänger den på bordet och säger "spela om den här grabbar"? Påverkar detta beslutet efter floppen?

(Okej, en silvertvåkrona är förvisso värd mer än två kronor, but get my point)

Haha gdaily ska alltid klura till det :-)

Länk till kommentar