Gå till innehåll

Hur ofta följer ni pokermatematiken?


Deppodi

Recommended Posts

  • Svars 165
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nu orkar jag inte läsa igenom alla sidor, men jag läste igenom första och sista :mrgreen: Så jag kan ha missat att någon redan skrivit något liknande.

 

Pott: $2

Motståndarens bett: $1

 

Det kostar oss $1 att syna för en potentiell vinst på $4 (inklusive insatsen).

 

Det ger oss 4 ggr pengarna i decimalodds eller vi behöver vinna 25% av fallen för att gå jämnt ut, OM bettingen skulle avslutas efter detta bett.

 

Vi har cirka 35% chans att vinna potten IFALL potten går till showdown så det skulle tyda på syn. Problemet är att vi kan behöva syna ytterligare ett bett på turn där vi behöver cirka 4:1 i pottodds för att ha odds att syna om vi INTE räknar implicita odds (dvs ifall vi kan få ut något på river ifall vi träffar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu orkar jag inte läsa igenom alla sidor, men jag läste igenom första och sista :mrgreen: Så jag kan ha missat att någon redan skrivit något liknande.

 

Pott: $2

Motståndarens bett: $1

 

Det kostar oss $1 att syna för en potentiell vinst på $4 (inklusive insatsen).

 

Det ger oss 4 ggr pengarna i decimalodds eller vi behöver vinna 25% av fallen för att gå jämnt ut, OM bettingen skulle avslutas efter detta bett.

 

Vi har cirka 35% chans att vinna potten IFALL potten går till showdown så det skulle tyda på syn. Problemet är att vi kan behöva syna ytterligare ett bett på turn där vi behöver cirka 4:1 i pottodds för att ha odds att syna om vi INTE räknar implicita odds (dvs ifall vi kan få ut något på river ifall vi träffar).

 

precis, det relevanta är ju om vi har FE på vår checkraise på turn eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite pinsam fråga men jag förstår att du behöver vinna 25% av potterna för gå break-even här men hur benämner man priset man får för en syn. Är det 4 to 1 eller 3 to 1? Jag blir så jävla förvirrad när folk pratar på det här viset och folk använder olika benämningar hela tiden typ 3:1 4:1 , 1:4 1:3, 4 to 1, 3 to 1 etc. Vad är korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Ledsen la inte märke till att det var nybörjardelen, jag reviderar mitt tidigare utalande.

 

Vi måste ju anta att fi är allin eftersom det inte finns några implicerade odds. går han allin med 1$ i en 2$ pot får vi betala 1$ för att vinna 3$ alltså behöver vi vinna mer än 33,3% av gångerna vilket vi oftast gör med fd lägg därtill överkort så är du uppe i långt över 33,3%.

 

Men seriöst.. Hur kan du spela vettig poker om du inte ens insett att det här är fel? Du kan ju inte sitta och räkna på någonting om du misstolkat en sådan här banal sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3:1 = 3 to 1, man är 75% underläge, eller som sagt, man behöver vinna 25% av gångerna för att spelet ska vara korrekt, men behöver vinna 1/4 men man säger 3:1, om inte jag missförstått detta totalt :-D

 

korrekt, enkel matte säger att 3:1 = en vinst för varje tre av fi = 1/4=25%

 

stor humor i första sidan, händer ganska ofta i denna fråga att även hyfsat meriterade spelare är helt ute å cyklar vid grundläggande mattekunskaper för poker :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korrekt, enkel matte säger att 3:1 = en vinst för varje tre av fi = 1/4=25%

 

stor humor i första sidan, händer ganska ofta i denna fråga att även hyfsat meriterade spelare är helt ute å cyklar vid grundläggande mattekunskaper för poker :lol:

 

Jag tror det beror på att vi inte är vana vid att arbeta med förhållanden - ratios. Det var länge sedan jag gick i skolan, men inte sysslade man med beteckningar för ratios, vare sig med kolon typ 16:9 för widescreen eller minus typ 3-1 så som det anges för odds? I stället arbetade man, vad jag minns, alltid med kvoter i relation till helheten, där 1-3 alltså betecknas som 1/4.

 

Som om bristen på matematisk vana inte är nog, har vi sedan språkförbistringen. Engelskan har ett mycket precist användande av termer kring odds: laying odds, taking odds, long, short. På svenska blir det lite hur som helst.

 

Resultatet blir att något som vid en första anblick är hur enkelt som helst, och känns intuitivt, blir förvirrat därför att man saknar konsekventa uttryck.

 

Det som skulle behövas är att någon lägger upp förhållanden klart uttryckt i svenska med både ratios och odds för att lägga grunden till ett korrekt språkbruk och därmed korrekt tänkande.

 

Kuggfråga: om potten lägger 3-1, tar du då 3-1 eller 1-3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har brytt sig om frågan, kanske mitt inlägg var så trist att ingen kom så långt :oops:

 

 

Svar: om potten lägger 3-1 så är dina pot odds 3-1 och om du synar tar du 3-1!

 

Ditt inlägg var inte alls trist jag funderade på att göra som jag gör i skolan när jag inte vet svaret, chansa och så har man 50/50 :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När jag själv inte kunde det här (för några dagar sedan) lärde jag mig det hela genom att 1:1= 50% 2:1=33% 3:1% 25% osv.

Håller med om att det är krångligt med alla olika benämningar osv, jag förstår fortfarande inte hur man räknar ut pottoddsen på X:1 sättet, jag brukar använda % sen göra om till X:1, typ...

Ska försöka nöta in det hela nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag själv inte kunde det här (för några dagar sedan) lärde jag mig det hela genom att 1:1= 50% 2:1=33% 3:1% 25% osv.

Håller med om att det är krångligt med alla olika benämningar osv, jag förstår fortfarande inte hur man räknar ut pottoddsen på X:1 sättet, jag brukar använda % sen göra om till X:1, typ...

Ska försöka nöta in det hela nu :)

 

(Pott+Bett)/syn = pottodds

 

Tex (20+10)/10 = 3:1 (potten ger dig 3:1)

Om pottoddset är större än oddset emot att vinna skall vi syna

 

(sen har vi lärt oss att 9 outs är 4,22:1 att träffa på ett kort. och att synen är fel om vi bara får se ett kort och inte har några implicita odds. Den är däremot korrekt om vi får se två kort och inte har några omvända implicita odds dvs det kostar inget mer på nästa gata.)

 

Om jag har 9 outs x 2 kort så ger det i runda slängar 35% chans att vinna har jag då rätt odds i procent?

syn/(Pott+bet+syn) = Procent jag måste betala till den totala potten

 

Tex: 10/(20+10+10)= 0,25 =25%

Om procenten vi stoppar in i potten är lägre än procenten vi har att vinna ska vi syna.

 

Om pottodset är 3:1 så vår vinst 75% eller vår kostnad i potten är 25% kan räknas ut så här 1/(3+1) = 25%.

 

Fler exempel om oddsen är 5:2 så är vår procent kostnad i potten 2/(5+2) = 28,57% tex om potten är 3 och fi bettar 2 (2/3 pott) . om fi bettar 3/4 pott som är brukligt så om potten är 8 bettar fi 6 och det kostar 6 o syna pottodds (8+6)/6= 2,33:1, Procent blir 6/(8+6+6) = 30%

 

Så det är egentligen två olika sätt att resonera kring samma problem. Odds emot eller procent för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det ligger 2 kr i potten efter floppen så måste man själv ha lagt in minst häften.

 

Om vi börjar innan floppen och säger att jag är stora blind och fi är lilla, jag checkar och fi lägger in 0,50 för att få se floppen. Floppen är en flush draw för mig så jag har 9 outs och ca 35 % chans att vinna.

 

Vi säger att jag bettar 1 och Fi callar då har vi 4kr i potten men jag har ju lagt in 2 kr av de, 1 innan floppen och 1 efter. Hur kan pott oddsen då vara 25% och inte 50%? jag har lagt in 2kr för att kunna vinna 4.

 

Jag försöker bara lära mig så bli inte helt vilda om jag missuppfattat något.;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det ligger 2 kr i potten efter floppen så måste man själv ha lagt in minst häften.

 

Om vi börjar innan floppen och säger att jag är stora blind och fi är lilla, jag checkar och fi lägger in 0,50 för att få se floppen. Floppen är en flush draw för mig så jag har 9 outs och ca 35 % chans att vinna.

 

Vi säger att jag bettar 1 och Fi callar då har vi 4kr i potten men jag har ju lagt in 2 kr av de, 1 innan floppen och 1 efter. Hur kan pott oddsen då vara 25% och inte 50%? jag har lagt in 2kr för att kunna vinna 4.

 

Jag försöker bara lära mig så bli inte helt vilda om jag missuppfattat något.;-)

 

Pengarna som redan ligger i potten är inte dina pengar längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengarna som redan ligger i potten är inte dina pengar längre.

 

men då kan man inte räkna att man har råd att förlora 3 sånna potter och sen vinna den fjärde och gå jämnt ut.

 

1: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

2: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

3: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

4: 4 i potten 2kr är dina vinst=+2

 

man går ju back -4!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det beror på att vi inte är vana vid att arbeta med förhållanden - ratios. Det var länge sedan jag gick i skolan, men inte sysslade man med beteckningar för ratios, vare sig med kolon typ 16:9 för widescreen eller minus typ 3-1 så som det anges för odds? I stället arbetade man, vad jag minns, alltid med kvoter i relation till helheten, där 1-3 alltså betecknas som 1/4.

 

Som om bristen på matematisk vana inte är nog, har vi sedan språkförbistringen. Engelskan har ett mycket precist användande av termer kring odds: laying odds, taking odds, long, short. På svenska blir det lite hur som helst.

 

Resultatet blir att något som vid en första anblick är hur enkelt som helst, och känns intuitivt, blir förvirrat därför att man saknar konsekventa uttryck.

 

Det som skulle behövas är att någon lägger upp förhållanden klart uttryckt i svenska med både ratios och odds för att lägga grunden till ett korrekt språkbruk och därmed korrekt tänkande.

 

Kuggfråga: om potten lägger 3-1, tar du då 3-1 eller 1-3?

 

Detta är helt sant, jag använder personligen bara procent eller kvoter vid pottoddsräkning. Det är mycket tydligare om man inte är van att använda ratios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahapp, så om pot är 50, fi bettar 50 och du funderar genom % om du ska syna eller inte exakt hur gör ni %-människor då? (då det är enkelt att se att det är 2:1 i odds) :P

 

kör in en 50/50+50+50 i huvet lite snabbt, får fram svaret 1/3 vilket är 33%??

 

kan bli krångligt vid lite svårare saker :P lättare att snabbt avrunda till ratios (med lite give and take) för att antingen sedan ha lite klara ratio/% kunskaper i huvet eller bara kunna det bra direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då kan man inte räkna att man har råd att förlora 3 sånna potter och sen vinna den fjärde och gå jämnt ut.

 

1: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

2: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

3: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

4: 4 i potten 2kr är dina vinst=+2

 

man går ju back -4!

 

Låt oss säga att du har 2 kr och BB är 1 kr. Du har 5h3h. SB limpar och du checkar. Floppen kommer QhJh7c. Sb betar 1 kr (din sista). Potten är nu på 2kr + 1kr och det kostar 1 kr för dig att syna. Du får alltså 3 mot 1 i odds och behöver således vinna 25% av potterna för att syn ska vara korrekt. Du bör alltså syna eftersom du har ca 36% chans att få färgen. Ibland kanske motståndaren får en högre färg men du får ändå finfina odds. Du kommer att förlora pengar på denna handen om den upprepade sig 10 000 ggr men du kommer förlora mer pengar i längden om du lägger dig efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då kan man inte räkna att man har råd att förlora 3 sånna potter och sen vinna den fjärde och gå jämnt ut.

 

1: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

2: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

3: 4 i potten 2kr är dina. förlust=-2

4: 4 i potten 2kr är dina vinst=+2

 

man går ju back -4!

 

Om man tänker på ditt "sätt" förlorar du ju 1kr per gång varje gång du lägger dig på floppen så då blir värdet över fyra försök också -4kr.

 

Men om det ligger 2 kr i potten efter floppen så måste man själv ha lagt in minst häften.

 

Om vi börjar innan floppen och säger att jag är stora blind och fi är lilla, jag checkar och fi lägger in 0,50 för att få se floppen. Floppen är en flush draw för mig så jag har 9 outs och ca 35 % chans att vinna.

 

Vi säger att jag bettar 1 och Fi callar då har vi 4kr i potten men jag har ju lagt in 2 kr av de, 1 innan floppen och 1 efter. Hur kan pott oddsen då vara 25% och inte 50%? jag har lagt in 2kr för att kunna vinna 4.

 

Jag försöker bara lära mig så bli inte helt vilda om jag missuppfattat något.;-)

 

Det där första är fel. Det blir ju max hälften och de pengar vi har lagt i potten är inte våra och vi behöver inte alls bry oss om vem pengarna i potten har tillhört för det är oväsentligt. Försök bara att ta så bra beslut som möjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...