Gå till innehåll

Hantverkare


heltok

Recommended Posts

Kollar på en lägenhet. Eventuellt behöver lite jobb göras. Jag är grymt otekniskt och funderar på ungefär vad det kostar att anlita någon som hjälper en med lite smågrejjer som att slå bort en vägg, fixa ett valv av det som är kvar, komma med lite synpunkter, tapetsera om någon vägg, göra småpill, minska arbetet jag behöver göra själv i allmänhet...

 

1. Hur många timmar tar det att slå ut en vägg och göra valv av den? Väggen är typ 4m lång och ca 3m ska tas bort.

2. Hur lång tid tar det och vad kostar det att dra upp ett golv och lägga nytt? (rummet är typ 4x4m)

3. Vad vill en hantverkare ha för att finnas till och göra det som behövs säg 8h? Ungefär vilken storleksordning, snackar vi 1000kr eller 5000kr?

4. Hur hittar man en hantverkare som är vettig och hederlig och jobbar för rimliga pengar?

5. Era erfarenheter av att anlita hantverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar på en lägenhet. Eventuellt behöver lite jobb göras. Jag är grymt otekniskt och funderar på ungefär vad det kostar att anlita någon som hjälper en med lite smågrejjer som att slå bort en vägg, fixa ett valv av det som är kvar, komma med lite synpunkter, tapetsera om någon vägg, göra småpill, minska arbetet jag behöver göra själv i allmänhet...

 

1. Hur många timmar tar det att slå ut en vägg och göra valv av den? Väggen är typ 4m lång och ca 3m ska tas bort.

2. Hur lång tid tar det och vad kostar det att dra upp ett golv och lägga nytt? (rummet är typ 4x4m)

3. Vad vill en hantverkare ha för att finnas till och göra det som behövs säg 8h? Ungefär vilken storleksordning, snackar vi 1000kr eller 5000kr?

4. Hur hittar man en hantverkare som är vettig och hederlig och jobbar för rimliga pengar?

5. Era erfarenheter av att anlita hantverkare.

 

1: För en oerfaren men händig kille - c:a 8-16h + återställningsjobb (spackling, målning/tapetsering). Finns idag färdiga valv att köpa som man bara smäller upp i utsågat "hål". Bör också undersökas om det är en bärande vägg.

2: Vad för golv? Ett enkelt laminatgolv = en dag max.

3: Svart hantverkare c:a 180-350:-/h. Med kvitto c:a 600:-/h

4: Bäst genom kontakter givetvis! Gula sidorna kan vara ett högriskalternativ!

5: Kör bara svart, enbart genom kompisars kompisar o.s.v. Anlitar en bra snickare för 150:-/h och en rörkrökare för 300:-, samma för kakelsättare. Elektrikern är gratis - är närmsta granne och kortspelar/suparkompis! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte valv typ så sjukt 80-tal? Kollat på takfläkt och brun skinnsoffa än?

Ja, det är "ute" med valv, sen vet jag inte när det senast var hippt, men senare än 80-tal skulle jag tro. Sen tycker jag definitivt att du ska göra som du vill heltok, men om du ska göra lägenheten fin enligt den rådande normen så är inte ett valv the way to go.

 

Bäst är att anlita någon som någon du känner rekommenderar. Och till skillnad från MikeTime tycker jag att man ska betala skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väggen är inte bärande, knackade på alla väggar så har koll på det. vill själv inte ha valv, men enligt min far som var med och kollade så behövs det något för att "bära listen" eller något sådant sa han. förstod inte själv, men antog att han visste vad han snackade. han kanske inte vet vad han snackar, antog det för han är rätt händig dock är han elektriker så inte hans specialitet. han vill säkert göra det själv, tycker det är för dyrt att anlita hantverkare, men jag hatar pengar mer än honom och vill inte belasta honom för mycket.

 

valv ute: :( var redan ett valv mellan hallen och vardagsrummet. ska man slå ut den alltså?

 

mike: angående 8-16h för att slå ut vägg, är det inkl tid att inhandla, slänga skräp och städa upp?

 

golvet var laminat :)

 

roomservice: har aldrig sett på programmet, min digitalbox har varit trasig i 2år typ, tv är inte min grej, men när jag kollade deras hemsida verkar det som de mest tar unika grejjer, om jag säger att jag vill ha pokerbord i mitten av vardagsrummet kanske de skulle kunna tänka sig göra det, men det vill jag inte ha.... grindhörna är nog inte deras grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, sist jag gjorde något som kan liknas vid valv tog det ungefär 7h men då breddade jag bara ett befintligt dörrhål och monterade upp färdigmålade lister. Ska du (eller far din eller någon hantverkare) göra ett helt nytt valv och montera själva valvet tar det nog lite mer. Sen tillkommer givetvis tid för inhandling av varor och liknande men det är ju den roliga biten.

Valv: http://www.duri.se/Privat.main?link=index_privat.jsp&nav=false〈=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr lite grann som lotteri med hantverkare.

När det gäller innomhusarbete/finsnickeri vill man ju att det ska bli snyggt.

Försök få någon som någon du känner har anlitat och blivit nöjd med.

Det verkar ju vara ett ganska begränsat jobb i ditt fall. Och det kanske är värt lite extra för att slippa gå och reta sig år ut och år in pga att det blev dåligt gjort.

Personligen tycker jag att det bästa är att bestämma priset i förväg och exakt hur man vill ha det. (Ofta gillar inte hantverkaren det är min erfarenhet.)

Då arbetar de mycket fortare.

Om man inte bestämt innan priset så kan man bli arg vid själva avbetalningsproceduren då hantverkaren kräver en hutlös summa. Tänk på att båda ska vara nöjda när ni skiljs. Håll i pengarna.

Ska de jobba på timmlön så är det bra om man själv närvarar (eller har en förman) som kan se till att de jobbar ordentligt och rätt. Annars jobbar de långsammare. Förra året hade vi en snickare som mest hade rast eller lekte med vår hund. Han tog 350/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i förväg så han gör hela jobbet på en gång. Verkar va branchstandard för en hantverkare att ha ett dussin jobb på gång samtidigt, vilket gör att de tittar förbi nån gång varannan vecka o härjar en halvtimme för att sedan dra o återkomma veckan efter.

 

Känner en golvläggare som är expert på det där. Tar på sig alla jobb han kan, åker dit o stökar till lite för att det ska bli "hans" jobb, osv till nästa ställe. Han går under smeknamnet vovven eftersom han pinkar in sina revir överallt. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta in anbud från firmor som gör allt. Vitt kostar typ tre gånger mer än svart.

 

SKRIV ned allt om skall göras så att hantverkaren förstår. Förvänta dig att en del blir fel ändå.

 

Hur hör man om en vägg är bärande? Alla mina inneväggar låter likadant.

 

Oftast så är en bärande vägg massiv och ekar därför inte utan absorberar mest ljudet medans en ej bärande vägg oftast är t.ex. träplankor med gipsskivor utanpå vilket ger resonans och ett lätt eko när du slår på väggen. Jämför med badrumsväggen som i princip alltid är kakel på gipskivor.

 

I annat fall är det bara höra av sig till fastighetsskötaren antar jag, eller föreningen eller vem det nu än är som har hand om huset. Be dem titta på ritningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...