Gå till innehåll

Kaupthing bank


Pokershark

Recommended Posts

Om man ska ta ut sina pengar från Kaupthing. Vart ska man sätta in dem med låg risk/hög ränta. En ekvation som förvisso inte kanske är så lätt att få ihop idag... =)

 

Har kikat på Parex. Bra deal med ränta på ränta och just nu på 5,6%, lär ju dock sänkas efter dagens besked, men iaf.

 

Någon som vet något bra eller dåligt om Parex, eller har något annat bra förslag?

 

Är så jävla dåligt insatt i skiten men varför ska man ta ut pengarna från kaupthing om man har placerat mindre än 500k sek???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är så jävla dåligt insatt i skiten men varför ska man ta ut pengarna från kaupthing om man har placerat mindre än 500k sek???

 

Tycker det kan finnas flera anledningar.

 

1. Insättningsgarantin täcks upp till ca 190 000 kr av isländska insättningsgarantin och utöver det av den svenska. Med tanke på att hela Island håller på att gå under känns det inte så jättetryggt just nu.

 

2. Lite drygt att få sina pengar låsta i upp till ett halvår innan man får ut dem från insättningsgarantin. Hellre ha dem på en säker bank och slippa allt krångel med att konka.

 

3. Kaupthing i England konkade idag. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska Kaupthing kanske blir svenskt?!?!

 

...jag har pengar på sparkonto där men det är inget jag behöver just nu o0m nu pengarna skulle bli låsta ifall banken konkar, så kommer inte plocka ut något.

 

Dessutom kanske svenska kauphting blir uppköpt:

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c10%255c08%255c304877%26SectionId%3DBorsMarknad%26menusection%3DBorsMarknad%3BBorsMarknadNyheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde att plocka ut pengarna för ett tag sen men nu låter det som att svenska riksbanken ska garantera svenskarnas sparpengar med svenska insättningsgarantin på hela summan (500k) trots att pengarna sitter på Edge så lite säkrare känns det ändå nu.

 

 

du får väl insättningsgaranti på edge sparkontot på 250k idag ändå?

 

eller menar du den delen som är låsbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det kan finnas flera anledningar.

 

1. Insättningsgarantin täcks upp till ca 190 000 kr av isländska insättningsgarantin och utöver det av den svenska. Med tanke på att hela Island håller på att gå under känns det inte så jättetryggt just nu.

 

2. Lite drygt att få sina pengar låsta i upp till ett halvår innan man får ut dem från insättningsgarantin. Hellre ha dem på en säker bank och slippa allt krångel med att konka.

 

3. Kaupthing i England konkade idag. :-(

 

 

börjar kännas svettigt. tog ut i princip alla pengar från kontot idag, förutom det jag har råd att gambla med.

 

 

är SVEAekonomi det bästa andrahands valet?

 

 

jag har hört att både SVEA eller ICA banken är "virtuella" banker och att de sitter och köper banktjänsterna från en annan storbank. någon som vet vilken bank det är i respektive fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börjar kännas svettigt. tog ut i princip alla pengar från kontot idag, förutom det jag har råd att gambla med.

 

 

är SVEAekonomi det bästa andrahands valet?

 

 

jag har hört att både SVEA eller ICA banken är "virtuella" banker och att de sitter och köper banktjänsterna från en annan storbank. någon som vet vilken bank det är i respektive fall?

 

Jag har svårt att tro att det finns någon risk för att sparare förlorar sina pengar från vanliga konton. Eller? Det låter inte rationellt att handla utifrån den risken. Om det går så långt har vi en ekonomisk katastrof utan like, så allvarlig att man nog har större bekymmer ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att det finns någon risk för att sparare förlorar sina pengar från vanliga konton. Eller? Det låter inte rationellt att handla utifrån den risken. Om det går så långt har vi en ekonomisk katastrof utan like, så allvarlig att man nog har större bekymmer ändå.

 

 

gällande kaupthing, jag vet inte, men känns ändå inte värt att riskera något för de +0,xx% ränta/år som de ger mer än den svenska konkurrenten. då flyttar jag hellre pengarna dit så länge.

 

 

kändes dock lite svettigt med kaupthing som gått i konkurs i england och att den isländska kronan som tappat värde samt oron i deras finanssektor. Innerst inne tror jag inte att island kommer att kollapsa helt, men som sagt känns inte värt risken för den lilla gain man kan få.

 

känns det som panikryck? kanske borde fylla på med mer is i magen?=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror personligen att rådgivarna inte visste hela innehållet i sina AIO. De var inte heller medvetna om riskerna. Dock kan du ha ett case av att de har ju faktiskt gjort misstaget att marknadsföra sina produkter med just "riskera max 10% av pengarna mot chans till 50% uppgång"

 

jag tror heller inte att alla rådgivare var medvetna om riskerna.

 

dessutom har jag en känsla av att en del av dem verkligen såg lehmanobligationen som en "100% säker säkerhet" om man kan beskriva det så =) således tyckte de kanske inte att det var nödvändigt att tala om några ytterligare risker utöver det investerade beloppet.

 

vet inte om det går att jämföra och föresten försvarar jag min fiende nu men, köper du ett hus och belånar 90% är det väl ingen som påtalar risken med att huset faktiskt KAN tappa hela sitt värde. i teorin kan man i slutändan stå med ett stort lån på en värdelös kåk. det känns som att det är lite samma sak elr är jag helt fel ute?

 

efter div. telefonsamtal med acta har det framkommit att de såg på lehmansobligationerna som citat: "vi såg det som att du lånade en 100-lapp som inte kan försvinna". när jag påpekade att det nu finns en stor risk att denna "100-lapp" försvinner och kunderna får stå för notan svarade de att det som har hänt är väldigt exceptionellt och ingen kunde räkna med det. de trodde helt enkelt inte, enligt dem, att USAs 4e största bank med hög rating skulle riskera konkurs inom 18månader.

 

edit:stavfel =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ribberfors,

 

jag tror det återstår en hel del rättsliga processer innan det fastställs om du som låntagare kan bli återbetalningsskyldig, med tanke på vad som står i lånekontraktet och sättet som Acta sålt in produkten.

 

Jag har själv gått på Acta-säljarens snack om Lehmans garantiobligation med 60k insats och 300k hävstång utan risk.

 

Så här när röken har skingrats kring Lehmans kollaps är det lätt att förstå vilket guldupplägg detta var för Kaupthing och Acta. Acta fick många "småsparare" att satsa mer än vad de normalt har råd med och den giriga säljaren kunde vaska guld samtidigt som Kaupthing fick in garanterad ränta (5.7% effektiv ränta) för 3 år. Totalt ca 60k. Som pant för lånet gavs obligationen som nu troligtvis är värdelös.

 

Jag har kollat runt en del med insatt folk samt läst kommentarer från FI och det man kan säga i dagsläget är att det är högst oklart om Kaupthing kan kräva tillbaka lånet eftersom lånet är insålt med enbart obligationen som pant. Ingenting i det kortfattade lånekontraktet nämner något om personligt ansvar utöver panten.

 

Om de nu överlever som bank och trots allt juridiskt kan kräva återbetalning i juni 2010 när obligationen löper ut återstår det tunga stämningar mot Acta från några tusen kunder som köpt denna produkt och belånat den utan att få korrekt information vid införsäljngen.

 

Säljaren utlovade med klar tydlighet att det enda kunden riskerade var de 60k. Kaupthing har använt sig av dessa säljare som "inlånare" vilket betyder att vad som sägs vid införsäljningen har mycket väsentlig betydelse för vad som gäller när panten blir värdelös oavsett vad nu Kaupthing i efterhand säger.

 

Om Kaupthing skulle få rätt sänder det signalen att det är ok för banker att via giriga och oseriösa kapitalförvaltare sälja in liknande produkter till okunniga småsparare utan att nämna riskerna. Tror inte det kommer hända.

 

Hoppas detta får dig känna dig mer lugn. Själv sover jag lugnt i min binge. Du får gärna kontakta mig om detta.

 

/Edge

 

 

jag tror heller inte att alla rådgivare var medvetna om riskerna.

 

dessutom har jag en känsla av att en del av dem verkligen såg lehmanobligationen som en "100% säker säkerhet" om man kan beskriva det så =) således tyckte de kanske inte att det var nödvändigt att tala om några ytterligare risker utöver det investerade beloppet.

 

vet inte om det går att jämföra och föresten försvarar jag min fiende nu men, köper du ett hus och belånar 90% är det väl ingen som påtalar risken med att husets värde faktiskt KAN tappa hela sitt värde. i teorin kan man i slutändan stå med ett stort lån på en värdelös kåk. det känns som att det är lite samma sak elr är jag helt fel ute?

 

efter div. telefonsamtal med acta har det framkommit att de såg på lehmansobligationerna som citat: "vi såg det som att du lånade en 100-lapp som inte kan försvinna". när jag påpekade att det nu finns en stor risk att denna "100-lapp" försvinner och kunderna får stå för notan svarade de att det som har hänt är väldigt exceptionellt och ingen kunde räkna med det. de trodde helt enkelt inte, enligt dem, att USAs 4e största bank med hög rating skulle riskera konkurs inom 18månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kåken som belånades på 3-år kunde ju enligt Acta-säljaren inte bli mindre än ursprungsvärdet varför lånet togs med kåken som pant, eller hur?

 

Namnet Garantiobligation gav intrycket av en säker investering med låg risk.

 

Sen att kåken är en komplex finansiell produkt som en okunnig småsparare inte har en susning om hur den är uppbyggd gör att det ställer särskilt höga krav på säljaren att att han/hon ger komplett riskinfo vid säljmötet.

 

Acta har helt enkelt inte fått eller negligerat viktig riskinfo från arrangören Kaupthing som hade gjort att småspararen kunnat ta ett klokt beslut gällande belåningen.

 

/Edge

 

 

....

 

vet inte om det går att jämföra och föresten försvarar jag min fiende nu men, köper du ett hus och belånar 90% är det väl ingen som påtalar risken med att huset faktiskt KAN tappa hela sitt värde. i teorin kan man i slutändan stå med ett stort lån på en värdelös kåk. det känns som att det är lite samma sak elr är jag helt fel ute?

 

edit:stavfel =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är välkommen att höra av dig genom forumet.

 

Sov gott! :-)

 

/Edge

 

oj! wow! rent o rakt skrivet av dig! skönt att få lite feed så här på kvällningen av någon som är i samma sits!

 

ja detta var några lugnande ord i stormen, räkna dock med att jag svarar ja på din kontaktinbjudan =)...kommer nog dyka upp fler funderingar i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får följande meddelande när jag försöker logga in nu:

 

http://www.kaupthingedge.se/om/Announcement

 

"We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Kaupthing Edge online accounts.

 

We apologise for any inconvenience this may cause our customers."

 

dags att gripas av panik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/index.asp?programID=3265&nyheter=

Oroliga tömmer Kaupthing-konton

På den isländska banken Kaupthings kontor i Stockholm är det för närvarande fullt med kunder som vill ta ut sina pengar. Riksbankens kredit på fem miljarder har inte räckt för att lugna bankens kunder.

 

 

- varje nyhet om fler och större krispaket förvärrar ju paniken, folk tänker väl: Hur illa ställt är det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får följande meddelande när jag försöker logga in nu:

 

http://www.kaupthingedge.se/om/Announcement

 

"We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Kaupthing Edge online accounts.

 

We apologise for any inconvenience this may cause our customers."

 

dags att gripas av panik?

 

Ojdå!

 

Låter ju inte helt bra.

 

Jag genomförde mitt uttag igår innan det där kom upp.

Undrar om det går igenom eller om de stoppat det uttaget också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=97540&a=1272096&lid=puff_1272092&lpos=rubrik

 

 

Islands FI tar över Kaupthing

 

Islands finansinspektion meddelade i dag att den tagit kontroll över landets största bank Kaupthing i syfte att säkra det inhemska banksystemet.

Enligt inspektionen så innebär åtgärden att de inhemska insättningarna i Kaupthing garanteras fullt ut.

 

I går meddelade den svenska Riksbanken att den ger Kaupthing Sverige ett likviditetsstöd på upp till fem miljarder kronor.

 

Den isländska centralbanken Sedlabanki gav i går upp försöken att försvara den fallande isländska kronan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först hade jag alla mina "likvida medel" hos Swedbank, sen förde jag nyss över större delen till Kaupthing.

 

Ni kan kalla mig Mr Bank!

 

Vilken av de andra bankerna tycker du "känns säker" annars?=)

 

seriöst talat så verkar det som att alla får tillbaka sina pengar oavsett, frågan är bara 1. när 2. om räntan kommer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av de andra bankerna tycker du "känns säker" annars?=)

 

seriöst talat så verkar det som att alla får tillbaka sina pengar oavsett, frågan är bara 1. när 2. om räntan kommer med.

 

Jag har ju inte den blekaste, tyckte mest det var "lustigt" att jag lyckas pricka Skandinaviens två största problembanker typ 8-)

 

Undrar också om man ska in och försöka ta ut eller bara hålla sig lugn och vänta på att de fixar det. Synd man är i Thailand och inte har papper med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...