Gå till innehåll

Funderingar kring NL50 FR


brolija

Recommended Posts

Har spelat NL50 FR i ca 1 år. Det har gått utmärkt med stadigt plus hela vägen. Jag inledde karriären som 15 åring ( 4 år sedan ) och lirade 2-3 års Freerolls/turneringar. Jag fick en vad jag skulle kalla super paranoid pokerstil.

 

För 1,5 år sedan började jag med NL10. Spelet är var lika idiotiskt som freerolls och jag insåg att taktiken "bara lira bra händer och vara säker vid all-in" var vinnande. Det spelet har hållt i sig, och fungerat bra på NL50. För några dagar sen började jag läsa lite bloggar och någon pokertidning. Jag har alltid tänkt poker, ifrågasatt varför hela tiden. Men min paranoida stil har gjort att jag inte testat att utnyttja detta. Men tidningen och bloggarna fick mig att testa detta.

 

Slutsatts:

Folk tror verkligen på sina andra par, funderar inte ens över att färgen kom etc. har säkert visat upp 20 totalt tomma bluffar på river senaste 2 dagarna. 15 av dessa har motståndaren vunnit på TP / två par. Jag har ju en "thigt image" tycker att de borde tänka till när jag re rejsar hårt? Har kommit fram till att det är totalt ovärt att försöka sig på blufftaktiker. Vinnande spelet är "Tänk som donkeyn, gör det motsatta". Säger mig inte vara för bra för NL50, isf hade jag antagligen lirat högre.

 

* Är det kanske så att FR står för "tålamod = vinn" och SH för "tänk = vinn"?

* Vid vilken nivå skulle ni säga att man kan försöka sig på "Spela poker"?

* Sticker in med en undran över hur ofta ni lägger AA/KK för set rädsla postflopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 Är det kanske så att FR står för "tålamod = vinn" och SH för "tänk = vinn"?

2 Vid vilken nivå skulle ni säga att man kan försöka sig på "Spela poker"?

3 Sticker in med en undran över hur ofta ni lägger AA/KK för set rädsla postflopp?

 

1. Ja ungefär. Min uppfattning är att i SH blir "spela motståndarna" och reads betydligt viktigare. I FR är det svårare att isolerad dig mot vissa specifika spelare eftersom det kan vara upp till 8 pers bakom dig att agera. Att MT 6 bord FR är för mig möjligt, medan redan vid 4 bord SH så har jag bristande närvaro vid bordet. Siffran 6 och 4 är högst personlig, men resonemanget kvarstår.

 

2. Svårt att säga. Den största nivåskillnaden jag upplevt är klivet upp till $500 där jag huserar. Innan dess var spelet ganska rakt upp och ner, medan jag numera uppfattar att "jag-vet-att-du-vet-vad-jag-vet-att-du-vet..." blir mer frekvent. Visst finns det fortfarande dåliga spelare, men även vanligt att jag inser att 3-4 spelare vid bordet saknar jag värde från. TS blir viktigare högre upp. Jag tror att vissa bättre spelare finner att 1000$ var den nivån där de känner det som jag känner.

 

3. Jag måste besvara med frågan "Hur långt är ett snöre". Det beror på så många faktorer. Däremot brukar jag i position försöka sakta ned med t.ex. AA när jag möter en spelare där jag befarar att jag endast lyckas bygga pott mot en bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

* Är det kanske så att FR står för "tålamod = vinn" och SH för "tänk = vinn"?

* Vid vilken nivå skulle ni säga att man kan försöka sig på "Spela poker"?

* Sticker in med en undran över hur ofta ni lägger AA/KK för set rädsla postflopp?

 

* FR står för mer spelare vid bordet = större chans att nåt har träffat nåt bra = spela bara bra händer och om du märker att någon synar med 2 paret så bluffa inte!

 

* Nivån spelar inte så stor roll, du kan ju inte "spelar poker" på en viss nivå, du måste "spela poker" på alla nivåer. Märker du att nån synar ner svagt så bluffa inte, märker du att en spelare är kapabel till att lägga TPTK mot en all in på river när färgen komme så kan du börja bluffa lite mot han.

 

*På NL50 så ska man inte lägga den så ofta, kanske bara om 2-3 spelare är all in redan. Men fortfarande som sagt, om du märker att en spelare betalar av med TP så lägger du ju så klart inte.

 

Du måste förstå att poker handlar så mycket om read, snöa inte in dig på dina kort.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, de har besvarat något jag aldrig fått hum om :)

 

Jag förstår grejen med reads, har read på alla som lirar mellan 18-24 på kvällarna och självklart kan man inte blint stirra på endast odds och kort. Men som svar 1 sade, om "jag vet du vet att jag vet" grejjen, det är alltså på NL500 som man måste vara 100% på alerten.

 

Själv har jag iprincip bara spelat FR, ibland lite SH för att testa på. Upplever det svårt då jag antingen är för thigt eller kör på för hårt. Skulle vilja byta till SH då det är högre nivåer man kan nå i framtiden. Dessutom känns det inte som att man kan kalla sig duktig på poker när man lirar FR, det är ju iprincip att "arbeta poker". Några korta råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...