Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Seat 1: sun_of_beach ($4666)

Seat 4: HERO ($3290)

Seat 5: GazMyas ($4000)

Seat 8: Crea dieam ($3044)

Dealt to HERO [:2c::Kd:]

sun_of_beach: posts small blind 500

HERO: posts big blind 1000

GazMyas: folds

Crea dieam: bets 3044

sun_of_beach: folds

HERO: calls 2044

Lite rostig, så jag behöver era ryggdunkar här (SnGwiz ger mig stora bannor men jag tror den är ute och cyklar). Kan väl aldrig vara fold här? Trean mot fyran och kastar jag så har jag ingen FE.

Hur långt ner synar ni här?

Postad

ICM säger att du måste ha 44% eq för att kunna ta den, men ICM är ju ett ganska kasst redskap när snittstacken är under 4 BB... Hade varit gott med en read att luta sig mot här.

Men utan read tror jag att du måste ta den nu. Mot t.ex. {66+,A2s+,K6s+,Q8s+,J8s+,T8s+,A7o+,K9o+,QTo+,JTo} har vi förvisso bara 35% eq med K2o, men lägger vi nu måste vi flippa igen direkt men då blir det dels inte för ITM och inte heller ens säkert med signifikant bättre eq än nu.

Postad

Skulle uppskatta att han ställer med 50% här vilket innebär att du har typ 40-60 här.

Men det du skriver stämmer ju. Nästa hand kommer han trycka igen och om han inte gör det så pushar s0b nästan alla händer. Detta innebär att du har ett 50-50 läge mot deras ranges då fast med mindre att vinna i potten samt att det inte spräcker bubblan vilket drar ner värdet på coinen ännu mer. Men jag tror ändå det är ett ganska marginellt $ev-beslut men att det är rätt att syna.

Postad

Hm, jag hade ett liknande läge där sun_of_beach faktiskt va den som synade med K2o. Jag är skeptisk till ifall det är korrekt. Crea e enligt mina reads förvisso lös, men jag tror att det är klart marginellt med syn där.

Postad

Jag är också inne på linjen marginellt Ev att syna. Bra push av pusher, SoB är ju inte jättesugen på att syna med marginella händer, och vi överväger att vika K hög. Vet inte hur brett Crea ställer, men Docs är alldeles för tajt imo.

Jag röstar för syn!

Postad
Jag är också inne på linjen marginellt Ev att syna. Bra push av pusher, SoB är ju inte jättesugen på att syna med marginella händer, och vi överväger att vika K hög. Vet inte hur brett Crea ställer, men Docs är alldeles för tajt imo.

Jag röstar för syn!

Hur är J8s för tajt när han ställer in i två större stackar, does not compute.

Postad
Hur är J8s för tajt när han ställer in i två större stackar, does not compute.

ICM säger att du måste ha 44% eq för att kunna ta den, men ICM är ju ett ganska kasst redskap när snittstacken är under 4 BB... Hade varit gott med en read att luta sig mot här.

Men utan read tror jag att du måste ta den nu. Mot t.ex. {66+,A2s+,K6s+,Q8s+,J8s+,T8s+,A7o+,K9o+,QTo+,JTo} har vi förvisso bara 35% eq med K2o, men lägger vi nu måste vi flippa igen direkt men då blir det dels inte för ITM och inte heller ens säkert med signifikant bättre eq än nu.

HD:n är för tajt! Varför 66? Klart den är 22+, klart den är Axos osv... Han ställer mycket lösare än vad vi ger honom cred för här!

Postad

Även om han pushar any2 här, vilket inte e omöjligt så känns K2 för vek...

Om HERO foldar nu så har han fortfarande 2300 kvar (1800 efter nästa blind). sun_of_beach pushar any2 om han e först in på knappen nästa hand och Gasmyaz vet detta och agerar efter det.

Hm, vad svårt det blev... jag vet i fan vad som e helt rätt, men hade vikt iaf ingame...

Postad

Marginellt som sagt men jag hade tagit synen av flera anledningar.

-FI har öppningsförmån från knappen med två spelare efter sig.

-Om FI viker så hamnar han i en väldigt jobbig situation kommande händer då han med största sannolikhet inte kommer att ha öppningsförmån utan istället vara tvungen att syna med en marginell hand p.g.a hans låga M.

-Om han viker och s_o_b också viker så hamnar han på 3K i jämförelse med övrigas stackar på 4-4,6K. Han kan agera för att han känner sig tvungen att plocka hem blindsen för att hänga kvar.

-Om vi istället viker så hamnar vi i FIs situation och måste agera direkt nästa hand, om vi inte lyckas få se push+syn av tidigare spelare men det är inget att förlita sig på när det finns en, om än marginell, SS vid bordet.

-FI pushar med förmodligen any2 i det läget, bortsett de allra absolut sämsta händerna. Med det i åtanke är vi faktist favorit så länge han inte har ett A, K eller par. Odds för det ngn?

-Pottoddsen är riktigt bra. Vi behöver syna 2044 för att vinna en pott på 4544! (förvånar mig att ingen har påpekat det tidigare...)

-Om vi synar och vinner är bubblan spräckt och vi har bäst chans att ta hem förstaplatsen.

Jag är ingen matematiker men har spelat en hel del SNGs och är nästan 100 på att syn är det som är +EV i situationen.

Postad
HD:n är för tajt! Varför 66? Klart den är 22+, klart den är Axos osv... Han ställer mycket lösare än vad vi ger honom cred för här!

Den aktuella HD:n var 1) ett exempel (vilket framgår av mitt inlägg), och 2) den HD som Pokerstove föreslår som top 25%. Den kan säkert vara för tight. Men å andra sidan har vi inte fått någon information om read på fi, så vi har ingen specifik information om hur löst han ställer här.

Men säg för diskussionens skull att han ställer lösare, med t.ex. {22+,A2s+,K2s+,Q4s+,J6s+,T6s+,97s+,87s,A2o+,K6o+,Q8o+,J8o+,T8o+}. Då har vi ändå under 40% eq, så det ändrar inte så mycket.

Postad
-Pottoddsen är riktigt bra. Vi behöver syna 2044 för att vinna en pott på 4544! (förvånar mig att ingen har påpekat det tidigare...)

Chipspottodds har inget med saken att göra när, som här, det är jätteskillnad på cEV och $EV. ICM ger däremot pottoddsen mätt i $EV, och det har vi redan tagit upp.

Postad
Den aktuella HD:n var 1) ett exempel (vilket framgår av mitt inlägg), och 2) den HD som Pokerstove föreslår som top 25%. Den kan säkert vara för tight. Men å andra sidan har vi inte fått någon information om read på fi, så vi har ingen specifik information om hur löst han ställer här.

Men säg för diskussionens skull att han ställer lösare, med t.ex. {22+,A2s+,K2s+,Q4s+,J6s+,T6s+,97s+,87s,A2o+,K6o+,Q8o+,J8o+,T8o+}. Då har vi ändå under 40% eq, så det ändrar inte så mycket.

Jag menade bara att jag tror den HD som nämnts av dig är för smal (Jensas ligger nog närmare "sanningen") och endast så. Därav att din uträkning inte riktigt stämmer, utan att vi vinner mer än så. Därutöver ska vi väga in de parametrar som nämnts att vi kortar ner oss till 2BB och får oerhört liten FE från fi då.

Var bara som ett led i argumenteringen för att jag nog tror att det är ok att syna här.

Postad
Jag menade bara att jag tror den HD som nämnts av dig är för smal (Jensas ligger nog närmare "sanningen") och endast så. Därav att din uträkning inte riktigt stämmer, utan att vi vinner mer än så. Därutöver ska vi väga in de parametrar som nämnts att vi kortar ner oss till 2BB och får oerhört liten FE från fi då.

Var bara som ett led i argumenteringen för att jag nog tror att det är ok att syna här.

...och det tror som sagt jag också.

Postad

Jag har ca 1000 games mot alla dessa och vet att han ställer ganska precis 50% vilket innebär att vi har typ 40-60.

En sak som talar ännu mer för syn är rent metagameaktigt, om du ska spela dessa nivåer mycket framöver så möter man samma motståndare hela tiden och att då visa att man synar lite bredare än andra fi betyder att de kommer pusha lite lightare mot dig i framtiden.

Postad

Vare sig du foldar lr synar(och förlorar) här så har du ingen Fe sen. MEN du har nu betalt blinds och det vill till för att folk inte ska bli AI innan du betalar BB igen.

Skillnaden är väl att om du foldar här kan du ju faktiskt folda även nästa gång i blindsen och hoppas någon blir utslagen vilket gör att du kan folda i runt 8 händer. Att ingen blir utslagen under dessa 8 händer är nog bara 25% chans till typ.

Synar du istället så måste du vinna en AI när du betalar blinds igen om nu inte någon blivit utslagen under tiden. Dessutom kan folk bli lite lugnare när de ser dig med 500 i stacken och kanske inte tar några risker vilket inte är bra för dig.

Har väl inte svarat på frågan men benat upp förutsättningarna. Jag foldar iaf. Jag spelar för en 3e plats och sen får jag se hur mkt marker jag har och gör det bästa av saken.

Postad
Chipspottodds har inget med saken att göra när, som här, det är jätteskillnad på cEV och $EV. ICM ger däremot pottoddsen mätt i $EV, och det har vi redan tagit upp.

Det måste väl ha med saken att göra? Jag menar, det hade ju varit skillnad om potten varit 1000 och det kostat 1000 för syn men vinner han den här handen så har han ju jätteläge på förstaplatsen.

Jag spelar aldrig för att komma 3a utan för att vinna. När någon försöker folda sig ITM så brukar det upptäckas ganska snabbt av övriga spelare som då samarbetar för att få honom utblindad tills alla synar ner. Inte så lätt att vinna mot 3 randomhänder till river när du själv har en två slumpvalda kort.

Vilken nivå pratar vi om förresten?

Postad
Det måste väl ha med saken att göra? Jag menar, det hade ju varit skillnad om potten varit 1000 och det kostat 1000 för syn men vinner han den här handen så har han ju jätteläge på förstaplatsen.

Jag spelar aldrig för att komma 3a utan för att vinna. När någon försöker folda sig ITM så brukar det upptäckas ganska snabbt av övriga spelare som då samarbetar för att få honom utblindad tills alla synar ner. Inte så lätt att vinna mot 3 randomhänder till river när du själv har en två slumpvalda kort.

Vilken nivå pratar vi om förresten?

OK, jag försöker igen: Du kan inte använda den enkla relationen mellan antal chips i potten och antal chips för att syna i förhållande till dina vinstodds mot fi:s förväntade HD (vilket du kan - och ska - i ett cash game) eftersom bubbeleffekten gör att marginalvärdet av en chip inte är konstant (vilket det är i ett cash game).

Läs på om ICM (sök i forumet) så förstår du nog.