Gå till innehåll

NL - När kan man ha fördel av dålig position?


Steinmeyer

Recommended Posts

Här kan vi samla exempel på dessa något ovanliga situationer. Så kom med andra exempel.

 

Jag var med om en grej idag.

 

2/4$ NL 6-manna

 

Grunden till allt detta var att jag på det bordet hade byggt upp en aggressiv image, alla visste att jag alltid höjde mot blindsarna och bettade floppen varenda gång.

 

I denna hand var jag på knappen, alla foldade, jag hittade A :club: 8 :heart: och raisade till 12$. SB foldade, BB synade.

 

Flop: J :club: 8 :spade: 8 :diamond:

 

Han checkar, som alltid, då han vet att jag bettar, vilket jag gör. En ganska svag bet, 12$ in i 24$ potten. Han synar.

 

Turn: K :club:

 

Inget bra kort, har han J:et blir han skrämd om jag bettar mer nu vilket jag nästan måste göra, det är för honom mycket troligt att jag bluffade flop men att jag sen vågar betta igen med ett ännu värre kort, mycket troligt då att jag försökt sno blindsen med nåt som t.ex. K-7. Han checkar, jag bettar 22$ och han foldar.

 

Om jag hade varit före honom, t.ex. jag SB och han BB, hade jag bettat flop på samma sätt, han synat. När K :club: hade jag checkat då jag är säker på att han skulle ta det som om jag var på min vanliga steal och checkar turn då han synade min "flop-bluff".

 

Han skulle satsa en skaplig bet för att ta hem potten. Då skulle jag antingen kunna checkraisa och alldeles säkerligen få en syn då folk ofta känner sig mer benägna att syna en raise på deras egna bet än att syna en kall bet. Eller så skulle jag syna och betta rivern vilket han också skulle vara tvungen att syna.

 

Det är självklart mycket "om" i en sån här situation, han kanske inte hade nåt alls, men det skulle iaf ge mig en chans att få värde och det skulle absolut vara bättre att vara först här. Jag tror mig också ha en ganska klar bild av hur trolig denna situationen var med tanke på bordets natur.

 

(RP - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, intressant iaktagelse.

 

Ett annat klassiskt exempel då det är bra att vara i dålig position är när det är checkat hela vägen på floppen, och ett "ointressant" kort kommer på turn. En bet i det här läget från tidig position stjäl ofta potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag hade varit före honom, t.ex. jag SB och han BB, hade jag bettat flop på samma sätt, han synat. När K :club: hade jag checkat då jag är säker på att han skulle ta det som om jag var på min vanliga steal och checkar turn då han synade min "flop-bluff".

 

Det där har jag läst endel om. Det kallas "protection youre checks"

Och är ju framför allt till för att inte göra ditt spel så lättläst.

Dvs börjar du checkraisa/checksyna på turn (vilket du måste om du är aggro på floppen)

Så kommer folk mycket mindre vilja syna på floppen för att sno på turn när du missat.

 

Han skulle satsa en skaplig bet för att ta hem potten. Då skulle jag antingen kunna checkraisa och alldeles säkerligen få en syn då folk ofta känner sig mer benägna att syna en raise på deras egna bet än att syna en kall bet. Eller så skulle jag syna och betta rivern vilket han också skulle vara tvungen att syna.

 

Finns ju en massa nackdelar med detta spelet också.

Du har ju gjort en massa dyr advertising när du bettat i stort sätt varje hand på floppen. Checkraisar du någon (vättig spelare) så kommer han släppa mycket mer än vad han hade synat ditt bet med.

Checksyn kan ju vara rätt intressant och sen betta ut en klen bet på river

(snälla raisa mig inte bet... typ).

Då kan du få ut en hel del mer av den handen om han är villig att syna ner dig.

 

Gör du checkraise med starka händer måste du ju mixa upp ditt spel och ibland göra det som bluff (semibluff) också, för att ditt spel inte ska bli så uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, intressant iaktagelse.

 

Ett annat klassiskt exempel då det är bra att vara i dålig position är när det är checkat hela vägen på floppen, och ett "ointressant" kort kommer på turn. En bet i det här läget från tidig position stjäl ofta potten.

 

Ja, då många limpar SB eller checkar BB med t.ex. KQ, AQ, kommer det då 3 :diamond: Q :spade: 6 :heart: så är det många som går för checkraise om det är många limpare, dessa bettar sen på turn om ingen bettat flop. Likaså, när folk får t.ex. K-4, eller A-3 på blindarna och träffar top pair. Därför känns inte ditt exempel som en tydlig bluff.

 

Föresten, Beachjohan och gdaily, vad lirar ni på för nivå? Jag kan tänka mig att sånt här lämpar sig bättre för 20/40$ än 2/4$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja på 5/10$ eller 2/5£ som jag ofta också spelare är det

faktiskt oväntat mycket fiskar.

 

Dock blir det på nästa nivå betydligt tyngre.

Tjänar betydligt mer på 2/5£ än på 5/10£ beror nog delvis på att

jag spelar lite fegt där.

När motståndet tightar till sig vill man ju ha större krav på sin BR.

Ska avakta med det ett tag.

 

Nu hamna vi off topic igen... hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...