Gå till innehåll

Flopdonk 3-vägs


pokerfacket

Recommended Posts

Blev lite inspirerad av diskussionerna angående att donka floppar. Jag har väl inte någon definierad strategi för när jag donkar flop, men har en känsla av att jag främst gör det när jag har en bra hand mot spelare som inte känner mig så bra och en donk ser ut som att jag är full av skit. Här är ett exempel:

 

UTG verkar typisk TAGfish som spelar få händer och har svårt att släppa dem när han väl spelar. HJ verkar vara lös/dålig men har inte spelat mer än 20 händer mot någon av dem.

 

Full Tilt Poker

Limit Holdem Ring game

Limit: $2/$4

6 players

 

Pre-flop: (6 players) Hero is BB with :6d::3d:

UTG raises, UTG+1 calls, 3 folds, Hero calls.

 

Flop: :7d::5d::Kd: (6.5SB, 3 players)

Hero bets, UTG calls, UTG+1 folds.

 

Turn: :2h: (4.25BB, 2 players)

Hero bets, UTG calls.

 

River: :5s: (6.25BB, 2 players)

Hero bets, UTG calls.

 

Vad tycks? Förlorade jag värde eller kan jag tom fått en tunnare nersyn för att jag donkade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den här handen är så pass monsterstark att jag föredrar att checksyna floppen och sedan istället donka på turn.

 

Mot vissa händer så förlorade du ju såklart i värde i och med att du förmodligen fått in två bets på någon gata mot dem. Å andra sidan får du antagligen syn av en del svagare händer på ren "confusion value" med den här linjen.

 

Just i det här aktuella fallet så tappade du nog en aning då UTG+1 inte tyckte att han hade en hand han ville vara med att leka med.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite inspirerad av diskussionerna angående att donka floppar. Jag har väl inte någon definierad strategi för när jag donkar flop, men har en känsla av att jag främst gör det när jag har en bra hand mot spelare som inte känner mig så bra och en donk ser ut som att jag är full av skit. Här är ett exempel:

 

UTG verkar typisk TAGfish som spelar få händer och har svårt att släppa dem när han väl spelar. HJ verkar vara lös/dålig men har inte spelat mer än 20 händer mot någon av dem.

 

Full Tilt Poker

Limit Holdem Ring game

Limit: $2/$4

6 players

 

Pre-flop: (6 players) Hero is BB with :6d::3d:

UTG raises, UTG+1 calls, 3 folds, Hero calls.

 

Flop: :7d::5d::Kd: (6.5SB, 3 players)

Hero bets, UTG calls, UTG+1 folds.

 

Turn: :2h: (4.25BB, 2 players)

Hero bets, UTG calls.

 

River: :5s: (6.25BB, 2 players)

Hero bets, UTG calls.

 

Vad tycks? Förlorade jag värde eller kan jag tom fått en tunnare nersyn för att jag donkade?

 

Du får en tunnare nedsyn men jag tror ändå du förlorar värde. Här kan du ofta check/höja och få 6SB på floppen! + en och annan nedsyn. Det finns så mycket värde i att check/höja här så jag gillart inte. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den här handen är så pass monsterstark att jag föredrar att checksyna floppen och sedan istället donka på turn.

 

WTF x2!!

 

Varje gång någon check/synar flopp och donkar turn med monster så brukar jag skratta mig gott hela vägen till banken. Nästan alltid har dom förlorat värde mot mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte med riktigt. Hur menar du?

 

Tycker bara att det är en väldigt dålig linje. Du minimerar ditt värde maximalt. Du siktar på att få 1 bet på varje gata när du har en hand som kan få många bets på flera gator. Och att varje gång någon spelar check/syn, donk med monster mot mig så har dom definitivt förlorat värde mot min range...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker bara att det är en väldigt dålig linje. Du minimerar ditt värde maximalt. Du siktar på att få 1 bet på varje gata när du har en hand som kan få många bets på flera gator. Och att varje gång någon spelar check/syn, donk med monster mot mig så har dom definitivt förlorat värde mot min range...

 

Jaja, nu kopplar jag. Läste nog inte ordentligt från början. Ledsen för sidospåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får en tunnare nedsyn men jag tror ändå du förlorar värde. Här kan du ofta check/höja och få 6SB på floppen! + en och annan nedsyn. Det finns så mycket värde i att check/höja här så jag gillart inte. Sorry.

 

Ett stort problem här är ju också att prefloppaggressorn sitter precis efter oss vilket gör att det blir mycket mera osannolikt att vi får in tre eller fler bets utan att det blir heads-up. Mot bet plus raise här måste ju UTG+1 verkligen ha en stark hand för att spela vidare.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker bara att det är en väldigt dålig linje. Du minimerar ditt värde maximalt. Du siktar på att få 1 bet på varje gata när du har en hand som kan få många bets på flera gator. Och att varje gång någon spelar check/syn, donk med monster mot mig så har dom definitivt förlorat värde mot min range...

 

Ähh va? Hela vitsen med linjen är ju att försöka få in tre bets på turn. Jag blir ofta höjd när jag spelar så, blir inte du det?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh va? Hela vitsen med linjen är ju att försöka få in tre bets på turn. Jag blir ofta höjd när jag spelar så, blir inte du det?

 

/Bjorn

 

Varför skulle du få in tre bets på turn? Har Fi signalerat att han har en stark hand? Din donkbet på turn säger ju att du har förbättrat dig. Så har jag ett par så synar jag bara ner. Har du en bluff så synar jag också eftersom jag vill att du ska fortsätta bluffen på river.

 

Du måste se att hela din linje går ut på att minimera värde (eller iofs garantera en bet på varje gata då du får lättare nedsyn). Du höjer inte flopp och du höjer inte turn men du räknar med att Fi ska höja utan att du vet nånting om hans styrka på handen!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hela tanken med donkar med starka händer är ju att straightforward spelare ska höja med med sina TPGK-händer så att vi kan 3-betta. Det var lite tanken med min floppdonk, jag hoppades att någon skulle höja flopp eller turn för den delen eftersom AK mycket väl kan vänta på ett bra turnkort för att höja.

 

Om man kör c/r flop så skulle jag tippa att man får in 2,5SB på floppen i genomsnitt ungefär. Donken får kanske in 1SB mindre i genomsnitt så vi ger ju helt klart upp lite värde där. Däremot så tror jag att vi kommer att bli raisade av sämre händer och få tunnare nersynar på de dyrare gatorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hela tanken med donkar med starka händer är ju att straightforward spelare ska höja med med sina TPGK-händer så att vi kan 3-betta. Det var lite tanken med min floppdonk, jag hoppades att någon skulle höja flopp eller turn för den delen eftersom AK mycket väl kan vänta på ett bra turnkort för att höja.

 

Det är ganska precis så jag tänker ja, att man genom att donka skall få fi att både syna tunnare och höja tunnare. Dock är det ju lite lurigt att analysera vad som är bäst då det blir lite udda mot jämnt. Med en checkraise minskar du chansen att få in en respektive tre bets men ökar chansen att få in två respektive fyra bets. Med en donkbet får du oftare in en respektive tre bets, men mera sällan två eller fyra.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. Först så går vi miste om värde på denna flopp med donk (det tyckte du ju själv) och sen finns det ju inget som säger att dom inte skulle höja TPGK även efter check/raise på en monoton bräda. Tvärtom så synar jag ofta denna check/raise och höjer turn om inte 4 flushen kommer på bordet, varpå du kan 3betta.

 

Så jag köper att vi får lite lättare nedsyn men inte att vi skulle få lättare höjningar och defintivt inte så ofta att vi uppväger det förlorade värdet i denna hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Bjorn säger så är det ju lite svåranalyserat och jag håller med om att c/r flop är det trygga spelet här. Det finns helt klart spelare som är mycket mer benägna att raisa donkar än att raisa mot en c/r-lead linje. Det finns t o m "poliser" som nästan alltid raisar donkar som preflop-aggressor oavsett om de har träffat något eller inte.

 

Jag vet att donkar betraktas som ett fiskigt spel med mot straighforward TAGfish kan det finnas en poäng med att spela fiskigt eftersom de har svårt att tänka utanför sina inarbetade spelmönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...