Gå till innehåll

Pokerklubbar, klara av laglighetskraven!


Recommended Posts

Hej pojkar och flicka.

 

Vi har ju tidigare konstaterat att det är två kriterier som måste vara uppfyllda för att man skall få anordna pokerspel (i typ klubb), nämligen:

 

a) Slutet sällskap

b) arrangören får inte ta ut någon avgift för arrangemanget.

 

Det finns kom jag på, när jag mezzade med mag här, ett sätt som tar hand om både a) och b) på ett utmärkt sätt.

 

Klubben bestämmer sig för en av de mindre, okända pokersajterna, och tar kontakt med dom för ett affilliatearrangemang.

 

I stadgarna skriver man in att Klubben X är endast öppen för spelare som registrerat sig (och spelar på) via länken Y på Sajten Z. Slutet sällskap - ja, och klubben får pengar indirekt från sajten - inte direkt från spelarna, så finansieringen av verksamheten fungerar utan att farbror blå kan tycka illa. Skattemasen kanske har synpunkter på att man skall skatta för affepengarna, men det är en annan femma.

 

/Ola

 

* Flyttar denna till E&J - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har en fråga som är lite offtopic till inlägget men passar till rubriken. Hur har de större klubbarna som klubben, ankaret osv löst det här? Man har ju läst om att det investerades över en mille i klubben och med deras turneringsschema antar jag att det finns folk som arbetar heltid och då måste det väl finnas något slags vinstintresse? Det var ju en diskussion på det andra forumet nyligen om pokerpokalen där det bla. räknades upp(på ett spekulativt vis) att det som turneringsfeen gick till var bla. mat dealers, ola som höll i det osv, om det är så går inte det emot regeln som säger att det skall vara ideellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattemasen kanske har synpunkter på att man skall skatta för affepengarna, men det är en annan femma.

 

Faktum är att det inte ens är lagligt att vara affiliate för en utländsk site. I svensk lag står att man inte får "främja" spel på utländska lotterier etc. och jag är ganska säker på att affiliate-verksamhet faller under detta. Annars var det en fin idé. :D

 

Om jag nu som den hobby-juridiker jag är tolkar svenska lagen rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Om jag äger en lokal, får jag då hyra ut den till en pokerförening för vilken hyra jag vill?

Det är ingen större skillnad at hyra ut till en pokerförening jämfört med någon annan hyresgäst.

 

Eftersom du ställer frågan som du gör, antar jag att ditt mål är att tjäna pengar lagligt på överhyra eftersom föreningen är ideell och inte får ha vinstintresse.

 

Tar du ut för hög hyra så kan du dömmas för ocker, men det förutsätter att någon polisanmäler dig - och vem skulle göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ok att spela poker med vänner om pengar. Men man får tydligen inte spela om pengar i en förening där man bara har pokern som gemensam nämnare och vem som helst kan bli medlem.

 

Jag har sett olika förslag på att kringgå detta genom att ha ett sken-syfte med klubben som exempelvis fågelskådning.

 

 

Här är mitt förslag till att göra förenings-turneringar lagliga, om pengar dvs:

 

För att få mer än pokern gemensam så kan man ju ha kriterier för alla medlemmar. Vilket betydar att "inte vem som helst" kan bli medlem och spela om pengar då man måste ha mer än pokern gemensam.

 

Kriterier för Unos Pokerklubb

 

1. Maxlängd av person: 250 cm

2. Endast folk av kön: kvinna/man godkänd

3. Medlemmar skall duscha/bada flera gånger i veckan

4. Endast levande medlemmar

 

 

Listan kan göras lång och det känns kanske löjlig. Men inte lika löjlig som lotteriinspektionen tycker jag!!! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tobb, tror inte riktigt dom köper det där.

 

faktum är ju att såsom klubbens verksamhet bedrivs idag är den inte laglig, eller? disskussionen har ju varit uppe ett par gånger tidigare men som anth sa: så länge det inte försegår något direkt olagligt på klubbarna så bryr sig inte polisen, möjligtvis om någon skulle få för sig att gå till polisen och direkt berätta vad som händer på klubben.

 

det jag inte riktigt förstår är hur klubben i sthlm har lyckats hålla den "hemlig" för polisen nån måste ju känna nån som känner en polis?

eller de kanske vet om den men inte bryr sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...