Gå till innehåll

Finns det hopp om livet för en COMPAQ Presario 8000?


FreePlopp

Recommended Posts

Jag älskar verkligen min dator. Den krånglar aldrig. Laggar knappt nämnvärt när man Alt-tabbar sig igenom mängder av pokersidor, och virus verkar inte ens existera i min lilla Compaqs värld.

Dock så har den några år på nacken nu. Rent av 5-6 år, om inte mitt minne sviker. Min Compaqs minne är det dock inget större fel på. ;-) Däremot har väl grafikkortet sett dagens ljus, lapat i sig all glans och sedan gått och lagt sig i mörkret. Den stora frågan är nu då om datorn har någon chans om jag byter till ett PCI-express graffekort?

 

Här är all info en datorkunnig människa behöver:

 

CPU: 2 processors running (!) - Intel Pentium 4, 3.20GHz

CPU Speed: 3.20GHz

System RAM: 1024 MB

OS: Windows XP Home Edition

Grafikkkort: NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra

DirectX version: 9.0c

Ljudkort: SB Audigy Audio [bC00]

Hårddiskvolym: 220 GB

DVD-läsare: 6X DVD-ROM (HP Dvd Writer 400c)

 

Så vitt jag förstår så behöver jag uppdatera processorn samt grafikkortet. Om jag dock gör detta, måste jag då byta moderkortet också?

Vad rekommenderar ni? Jag vill f-n inte byta bort min lilla Compaq mot någon random plåtburk. :oops:

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår så behöver jag uppdatera processorn samt grafikkortet. Om jag dock gör detta, måste jag då byta moderkortet också?

 

Den viktigaste delen verkar ju saknas :) Moderkortet...

..den är den som bestämmer vad som stöds, kolla tillverkarens sajt efter moderkortets specifikationer. Dock kan jag nästan lova om moderkortet är så gammalt som 5-6år att det inte säljs såna cpu:n till passande slots mera, likaså saknar den säkert pci-e osv...

 

- kanske du redan har max CPU som moderkortet stöder, eller den bara stöder en bråkdel mer, då är de väl inte värt

- pci grafikkort finns ju som duger, särskilt då inte datorn är highend annars heller, jag har billigt PCI som andra grafikkort i mitt 4-monitor system, inte laggar det då på en gammal amd 3200+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar verkligen min dator. Den krånglar aldrig. Laggar knappt nämnvärt när man Alt-tabbar sig igenom mängder av pokersidor, och virus verkar inte ens existera i min lilla Compaqs värld.

Dock så har den några år på nacken nu. Rent av 5-6 år, om inte mitt minne sviker. Min Compaqs minne är det dock inget större fel på. ;-) Däremot har väl grafikkortet sett dagens ljus, lapat i sig all glans och sedan gått och lagt sig i mörkret. Den stora frågan är nu då om datorn har någon chans om jag byter till ett PCI-express graffekort?

 

Här är all info en datorkunnig människa behöver:

 

CPU: 2 processors running (!) - Intel Pentium 4, 3.20GHz

CPU Speed: 3.20GHz

System RAM: 1024 MB

OS: Windows XP Home Edition

Grafikkkort: NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra

DirectX version: 9.0c

Ljudkort: SB Audigy Audio [bC00]

Hårddiskvolym: 220 GB

DVD-läsare: 6X DVD-ROM (HP Dvd Writer 400c)

 

Så vitt jag förstår så behöver jag uppdatera processorn samt grafikkortet. Om jag dock gör detta, måste jag då byta moderkortet också?

Vad rekommenderar ni? Jag vill f-n inte byta bort min lilla Compaq mot någon random plåtburk. :oops:

 

Tacksam för svar!

 

 

Nytt moderkort, processor och minne kan gå på en ganska liten summa. Det har skett ett 'brott' för inte så länge sedan där nya system har pci-express för grafikkorten och serial ata för hårddiskarna. De har i regel inte ens stöd för de gamla agp och ide. De gamla moderkorterna har samtidigt inte alls stöd för pci-express och serial ata.

 

Det innebär att en uppgradering nästan oundvikligen måste omfatta moderkort, cpu, minne, grafikkort OCH hårddisk.

 

Inte bara det: de idehårddiskar, agp-grafikkort, äldre minnestyper med mera som finns i butikerna nu är alla relativt sett MYCKET dyrare än nya saker.

 

Om du vill behålla den gamla burken som den är, så är det bästa att nog att vara nöjd med allt som inte är defekt. Eventuellt köpa till mer ram-minne så länge det finns att köpa. Eller hitta ett begagnat grafikkort. Om vi bortser från nyare spel så klarar den ju allt, inklusive Half-Life 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i processorn + annat & köp grafikkort som man kan koppla 2st bildskärmar om du inte redan har det.

 

Annars PCI-grafikkort som Brainslicer skrev om du behöver koppla in fler än 2st bildskärmar, kan skicka ett Matrox Millenium 8/16MB som jag har liggande om du betalar portot.

 

Däremot bör du byta operativsystemet till XP Pro eftersom Home Edition stödjer bara en processor/kärna/inte Hypertheading som du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. :-)

 

Jag gick in här idag, (anledningen till tråden), System Requirements Lab, efter att ha "införskaffat" CoD: 4 MW. Testet sket sig p.g.a. grafikkortet; "FAIL: Sorry, your video card does not meet this minimum requirement." "Minimum: 128MB 3d Hardware Accelerated card required-100% DirectX 9.0c compatible and latest drivers (NVIDIA GeForce 6600+ / ATI Radeon 9800 Pro+)

You Have: NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra (GeForce FX 5950 Ultra)".

 

I övrigt var testet okej. CPU speed, System RAM, Ljudkort och DVD-hastighet var nästan i topp. Grafikkortet var under all kritik + att spelet skulle flyta bättre med Dual Core.

 

Ska jag chansa på att införskaffa ett nytt graffekort för en billig peng. Köra skiten i ett år, och därefter använda burken som poker-, download- och arbetsdator.

 

Någon som kan ge tips på en fin speldator, spelar ingen roll om det är laptops,

som är billig och som även kommer hålla för dom nya spelen i några år. Är väl en ganska småländsk fråga, men whattafuck. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag chansa på att införskaffa ett nytt graffekort för en billig peng. Köra skiten i ett år, och därefter använda burken som poker-, download- och arbetsdator.

 

Någon som kan ge tips på en fin speldator, spelar ingen roll om det är laptops,

som är billig och som även kommer hålla för dom nya spelen i några år. Är väl en ganska småländsk fråga, men whattafuck. :roll:

 

Du berättar fortfarande inte vilken typ av moderkort du har

PCI, kankse de finns nåt kort med power nog...titta lite i nån online affär.

AGP? jaoo, antagligen, men finns olika AGP-slot-types http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=856

PCI-e, jo, men har du den sloten?

 

 

olika paket i delar: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

färdiga burkar: http://www.komplett.se/k/kd.aspx?bn=10723

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du berättar fortfarande inte vilken typ av moderkort du har

PCI, kankse de finns nåt kort med power nog...titta lite i nån online affär.

AGP? jaoo, antagligen, men finns olika AGP-slot-types http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=856

PCI-e, jo, men har du den sloten?

 

 

olika paket i delar: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

färdiga burkar: http://www.komplett.se/k/kd.aspx?bn=10723

 

Orkade tyvärr inte leta reda på vad det var för moderkort, eller vilken slot jag har. Ska göra detta så fort jag kommer hem ikväll. Annars var den datorn med delar inte så pjåkig.

 

Tack så mycket för svaren Slicer. Hörs ikväll. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär. Lite mer information om mojängen.

 

Universal AGP 3.0 Card Double slotted. Supports AGP 3.3v, 1.5V, and 0.8V signaling. Available speeds 1x, 2x at 3.3V and 1x, 2x, 4x at 1.5V and 4x, 8x at 0.8V.

 

Moderkortet är alltså kompatibelt med AGP. Jag sökte runt lite på nätet och hittade, efter många om och men, denna lilla plåtbit;

Sapphire X1650 PRO

 

Nu vet jag att skiten passar i moderkortet, men är det något annat jag behöver tänka på innan ett eventuellt köp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...