Gå till innehåll

Optimalt spel preflop med AQo HU - Har jag räknat rätt?

Recommended Posts

Postad

Hej jag sitter här och försöker räkna på hur man mest profitabelt bör spela AQo preflop mot två olika spelare där det enda som skiljer dem åt är deras 3bet-range.

Headsup

100 bb effektiva stackar

FI 3betar 8,6% (om rangen är polariserad eller ej spelar egentligen ingen roll)

Låt säga att vi har AQo

FI 5-betsbluffar inte utan shovar bara för värde med 99+, AQs+, vilket är 4,2 % eller hälften av sina 3bets

det ligger i potten:

30 (min höjning) från small blind

+

105 (hans 3bet)

= 135

jag vinner 135 hälften av gångerna när jag bettar till 260, vilket är 230 extra för mig.

alltså förlorar jag 230 hälften av gångerna och vinner 135 hälften av gångerna.

så om jag lägger mig när han ställer hälften av gångerna förlorar jag -230+135=-95$ ev

Om jag synar hans shove har jag 33,3% equity. Jag behöver alltså exakt 2 mot 1 i pottodds för att synen skall vara break even.

I potten ligger det 1260$ och jag måste syna 740$. Eftersom jag behöver 2 mot 1 förlorar jag allt över 630$ (1260/2=630), vilket är 110$.

Dock ska man komma ihåg att jag vinner ursprungspotten på 135$ hälften av gångerna vilket ger mig ett tilläggs ev för spelet på 67,5$.

Mitt ev för 4bet och syn är alltså -110+67,5=-42,5 vilket är mer än dubbelt så bra som att 4betta och lägga, men båda är förlorade spel mot denna typ av spelare.

Om fi istället 3betar 12% pf, men har samma synrange, kommer han alltså att folda 2 av 3 gånger preflop.

Vilket gör att jag vinner ursprungspotten på 130 2/3 gånger uncontested, vilket ger mig ett direkt ev på 4beten på -230+130+130=30$

Att 4beta och syna av kommer då i det närmaste vara ett break even spel, -42,5+30=-12,5$, men att 4betta och lägga mig för shove kommer vara det optimala spelet eftersom det är det enda som ger mig ett +ev.

Har jag tänkt rätt här? Jag är inte direkt bra på matematik vad gäller ekvationer och dylikt utan har försökt räkna detta på en "lekmans" nivå. Kanske blir tydligare då för majoriteten också.

Postad

Det ser bra ut tror jag, skummade bara lite. Dock har du inte räknat med att antalet värdecombos fi har minskar när du har kort som ingår i hans hd (aka cardremoval), så hans värderange minskar till 3.8% av händerna om jag räknat rätt.

Sen tycker jag att AQo antagligen är för stark för att 4betsbluffa, antingen går hela vägen eller så synar jag bara 3beten, bättre att 4bet/folda med ex A5s.

Postad

Jag har använt pokerstove, räknar in det programmet med cardremovals? Dåligt i sådana fall. Eller just ja, pstove har jag ju bara använt för all in equity så jag får självklart fler folds som du säger.

Det är just det jag också hade trott, men med denna analys ser det ju ut som att aq går alldeles utmärkt att 4bets-bluffa. Syn verkar ju uppenbarligen sämre. Men jag kan ju givetvis ha gissat mig till lite konstiga ranges så inget är ju direkt säkert. Detta gäller ju bara när FI aldrig 5betsbluffar oss.