Gå till innehåll

Dygnsrytm - deep shit


BjornL1491910513

Recommended Posts

Nu har jag försatt mig i en grotesk situation. Till och börja med så har jag väl haft under gymnasiet en ganska dålig dygnsrytm med sömn vid 04 och vakna 08 eller sovmorgon som man tog väldigt ofta :). Det är bara början, redan under de åren hade jag en dålig dygnsrytm.

 

Nu efter gymnasiet har jag i princip aldrig lagt mig före 04 eller vaknat före 14. De flesta dagar vaknar jag vid 16-17. Det har gått 1.5 år med den dyngsrytmen. Så nu sitter jag här efter att ha försökt sova 6-7 timmar per natt i tre dagar och gått och lagt mig 23.30. Vid alla dessa tre dygn har jag vaknat vid den här tiden(alltså 03) och blivit trött vid 08-09 och så är man inne i samma skit igen.

 

Dygna är ett alternativ men då måste jag genomlida två dagar till för att jag kommer vara sjukt trött när jag dygnar. Sen kommer jag vilja sova 12-16 timmar(sover jävligt länge oftast) efter det och om jag ställer klockan efter 8 timmar så är den dagen också förstörd. Den tredje kan det bli samma veva igen dvs att ja lägger mig 23.30 och vaknar 03. Det vore försmädligt att förstöra tre dagar och sen har det inte gett nånting.

 

Känner att det blir jobbigt för mig att fixa detta med tanke på att jag hatar att gå sömnlös flera dagar ;-)

 

Anledningen till att jag vill byta dygnsrytm är att jag måste/vill och delvis för att jag lovat mina föräldrar att leva sunt ett tag för att se hur det är :D

 

Någon som sitter inne på lite tips med samma erfarenheter som jag? Sömntabletter är det en väg att gå? Finns det receptfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försatt mig i en grotesk situation. Till och börja med så har jag väl haft under gymnasiet en ganska dålig dygnsrytm med sömn vid 04 och vakna 08 eller sovmorgon som man tog väldigt ofta :). Det är bara början, redan under de åren hade jag en dålig dygnsrytm.

 

Nu efter gymnasiet har jag i princip aldrig lagt mig före 04 eller vaknat före 14. De flesta dagar vaknar jag vid 16-17. Det har gått 1.5 år med den dyngsrytmen. Så nu sitter jag här efter att ha försökt sova 6-7 timmar per natt i tre dagar och gått och lagt mig 23.30. Vid alla dessa tre dygn har jag vaknat vid den här tiden(alltså 03) och blivit trött vid 08-09 och så är man inne i samma skit igen.

 

Dygna är ett alternativ men då måste jag genomlida två dagar till för att jag kommer vara sjukt trött när jag dygnar. Sen kommer jag vilja sova 12-16 timmar(sover jävligt länge oftast) efter det och om jag ställer klockan efter 8 timmar så är den dagen också förstörd. Den tredje kan det bli samma veva igen dvs att ja lägger mig 23.30 och vaknar 03. Det vore försmädligt att förstöra tre dagar och sen har det inte gett nånting.

 

Känner att det blir jobbigt för mig att fixa detta med tanke på att jag hatar att gå sömnlös flera dagar ;-)

 

Anledningen till att jag vill byta dygnsrytm är att jag måste/vill och delvis för att jag lovat mina föräldrar att leva sunt ett tag för att se hur det är :D

 

Någon som sitter inne på lite tips med samma erfarenheter som jag? Sömntabletter är det en väg att gå? Finns det receptfritt?

 

Jag är betydligt äldre än dig (49), och har haft detta problem 'hela livet'. Det är mycket svårt att göra något åt det. Större delen av de senaste åren har jag dock lyckats få en rätt stabil rytm som är mycket tidig i stället.

 

Men så kommer det något tillfälle då man håller på intensivt med något, eller omvänt tar en tupplur vid fel tillfälle, och så är rytmen åt helvete.

 

Piller hjälper inte. Troligen sover du djupt och gott när du väl sover. Då återstår insomningspiller, vilka i regel är vanebildande och stör kroppen på andra sätt. De få som var riktigt bra är totalförbjudna numera :mrgreen:

 

Så bästa metoden är den som du kallar att 'dygna'. Gör det helt enkelt var gång det är läge för det, med stor envishet. Prova också att 'dygna' baklänges, dvs om du vill justera sovtiden framåt med några timmar så läs ngt tråkigt tills ögonen går i kors och sov lite extra.

 

Japp, detta var lite 'tips' från en person som är en av de sämsta i världen på att 'sova rätt'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bästa metoden är den som du kallar att 'dygna'. Gör det helt enkelt var gång det är läge för det, med stor envishet. Prova också att 'dygna' baklänges, dvs om du vill justera sovtiden framåt med några timmar så läs ngt tråkigt tills ögonen går i kors och sov lite extra.

 

Japp, detta var lite 'tips' från en person som är en av de sämsta i världen på att 'sova rätt'.

 

Dygnar varje månad just nu :). Skulle vilja ha 25 eller 26 timmarsdagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl knappast nån enkel väg, endera att plåga sig o vänja sig med jetlag eller slänga i sig mediciner, men det är väl knappast hälsosamt. Och har man ingen motivation att komma upp vissa tider så har man ju snart samma problem utan mediciner igen.

 

Att sova när man vill är väl inte ohälsosamt, förutsatt att man sover ordentligt, dock är det väl asocialt :) och där skon klämmer oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det då jag har samma problem periodvis. Mitt tips är att träna. Hårt som fan dessutom. Jag tränar i perioder och jag sover mycket bättre och har bättre dygnsrytm under de perioderna.

Dessutom är det riktigt skönt att gå och lägga sig när man är riktigt trött i kroppen. Även om man inte är riktigt sömnig så är det lättare att somna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det då jag har samma problem periodvis. Mitt tips är att träna. Hårt som fan dessutom. Jag tränar i perioder och jag sover mycket bättre och har bättre dygnsrytm under de perioderna.

Dessutom är det riktigt skönt att gå och lägga sig när man är riktigt trött i kroppen. Även om man inte är riktigt sömnig så är det lättare att somna.

 

Träna som sagt.Men om du vaknar vid 03 och inte kan somna om, håll dig vaken till lunch och ta en 15-20 min lur och håll dig vaken till efter 23 för går jag och lägger mig runt 22 då vaknar jag ochså ofta vid 03-tiden.Kan ta nån dag innan det fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabbar, jag är vaken;-) Jag lyckades somna om kl 05 inatt vilket var helt oväntat. Det sitter mycket i psykiskt också att jag liksom tänker så jävla mkt när jag försöker vända dygnet. Tänker typ "måste sova, måste sova, måste sova".

 

Träning är en mycket bra idé. Varit skadad i en månad nu men ska försöka träna hårt när jag kommer tillbaka.

 

Grejjen med sömntabletter är att jag kan använda det när jag ligger risigt till att hamna i skiten igen. Skulle bara använda dessa de första 1-2 veckorna. Det kanske inte är en väg att gå men..

 

Aja, ikväll ska ja försöka somna vid 01. Önska mig lycka till! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No..men i vilket fall så finns det inga genvägar till ett normalt liv, inte som funkar långsiktigt i alla fall. Så får väl ta sig i kragen och försöka styra upp tiderna..

 

Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dåråååååå, Farbror Barbro speaking! . Så sant som det är sagt så därför försöker jag just nu. Idag åkte jag tyvärr dit igen. Jag försökta vid 02 men sitter här nu och skriver, ska försöka sova nu dock och det går nog bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...