Gå till innehåll

Pokersite anmäls för vilseledande marknadsföring!?


kurtan

Recommended Posts

Jag funderar lite kring marknadsföringen som en del pokersiter ägnar sig åt.

 

Här är ett av de senaste exemplen:

Freeroll Challenge - $25,000 Garanterat

Testa olika speltyper helt gratis och delta i vår "Freeroll Challenge". Dagliga freeroll-kval, fyra finaler med max 500 deltagare och $25,000 i potten!

 

Här är det väl meningen att man ska tro att man genom att spela i deras frirullar kan vara med och vinna en del av de 25000 dollar som finns i potten!?

Man får väl uppfattningen att man har möjligheten att kunna vinna en förmodligen hyfsad slant utan att behöva investa något?

Frirullar är ju gratis!? Och det står ju dessutom "helt gratis" här i inledningen.

 

Nåväl, om man sedan läser vidare i texten och kollar det finstilta så framgår det att man måste köpa in sig med fpp som man enbart får genom att spela för riktiga pengar. Det enda som är gratis är kvalen till finalerna. I dessa kvalfrirullar kan man dock inte vinna den minsta lilla dollar...

 

T.ex. kostar det 30 fpp att spela i "final 1" där 15 av de 25 tusen pengarna finns att hämta. För att få ihop 30 fpp kan man t.ex. spela en $20+$2 sit'n'go eller mtt.

Ska man spela alla fyra finalerna så att man kan vara med och ha en chans att dela på alla de där 25 garanterade tusenlappbehöver man punga ut med 50 fpp så då får man väl spela två sådana där 22-dollarsturrar då...

Det blir bara lite väl dyrt för att vara gratis... ;-)

 

Nu till min fråga: är detta vilseledande marknadsföring eller oetiskt beteende eller bara vanlig normal accepterad affärsverksamhet? Är det åtalbart?

Företaget pushar ju på freeroll challenge och $25000 garanterat, men man hittar ju hakarna i det finstilta...

 

PS. Här kommer mina finstilta brasklappar: ;-)

Jag har medvetet tagit bort namnet på siten för min avsikt är inte att ge dem publicitet, vare sig bra eller dålig sådan, utan bara att få lite juridiska eller icke-juridiska synpunkter på det som jag uppfattar som i bästa fall lite väl luddigt utformad reklam.

Det är givetvis också upp till var och en att själv bilda sig en uppfattning om det är ett intressant erbjudande eller inte och att läsa det finstilta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting jämfört med ett reklamblad jag fick från Social-"demokraternas" lotteri för någon vecka sedan, A-lotteriet eller vad det heter. Fyra A4-sidor fullsmockade med info om hur man för bara 19 kr i månaden eller liknande kan vara med och vinna flera miljoner. Det stod åtminstone en gång på varje sida och sedan var det bilder på människor som vunnit pengar, köpt fina saker och berättade om dem.

 

Först på sista sidan framkom det att bara de första tre lotterna kostade 19 spänn. De övriga kostar det tiodubbla. Jag fick verkligen sitta och lusläsa hela tidningen för att förstå vad lotterna egentligen kostade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ärligt talat, var är de vilseledande? Var är "hakarna" du tjötar om?

 

Vinn en finalplats genom ett kval, delta i finalen där pengarna finns. Presto, du har vunnit pengar gratis!

 

Det står ingenstans i ditt citat att du kan köpa in dig gratis i finalerna. Det står ingenstans att det faktiskt finns pengar i en enstaka freeroll, utan det står att det finns totalt $25.000 att spela för i deras Freeroll Challenge.

 

Det enda jag kan tycka är lite missvisande är att man faktiskt kan köpa in sig till finalerna med FPP. Är det en Freeroll Challenge så borde det vara genom frirullar och inget annat som man kan vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ärligt talat, var är de vilseledande? Var är "hakarna" du tjötar om?

 

Vinn en finalplats genom ett kval, delta i finalen där pengarna finns. Presto, du har vunnit pengar gratis!

 

Yep, det är ju just det man förleds att tro... men så är inte fallet...

 

Det står ingenstans i ditt citat att du kan köpa in dig gratis i finalerna. Det står ingenstans att det faktiskt finns pengar i en enstaka freeroll, utan det står att det finns totalt $25.000 att spela för i deras Freeroll Challenge.

 

Vi är överens om det också...

 

Det enda jag kan tycka är lite missvisande är att man faktiskt kan köpa in sig till finalerna med FPP.

 

Det är inte att man kan, utan att man är tvungen att köpa in sig med fpp som stör mig. I kvalen vinner du inte en plats i finalerna, utan bara möjligheten att köpa in dig i finalerna meddelst fpp...

 

Är det en Freeroll Challenge så borde det vara genom frirullar och inget annat som man kan vinna.

 

Vi är rörande överens om detta och det är just detta som fick mig att skriva om det hela här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag ju tillägga att de inte är ensamma precis.

Ta t.ex. alla annonser som gäller bonusar för att spela på en ny site eller att värva andra till att spela på en site. Jag tycker det verkar mer vanligt att de är vilseledande än att de inte är det...

 

Ofta framställs det som att det bara är till att skriva in sig och du får pengar, eller att du får pengar beroende på hur mycket du sätter in. Att du inte får pengarna rakt av, utan att det är en bonus som ska spelas ihop brukar ofta komma undangömt lite längre ner.

 

För en som inte är bevandrad i branschens ibland tveksamma marknadsföring kan det exempelvis verka som att du helt enkelt får 50 dollar om du sätter in 50 dollar. Sedan kan det visa sig att du är tvungen att spela för låt oss säga 500 dollar för att få bonusen...

 

Jag anser bara att det får hela branchen att verka lite oseriös och ofta helt i onödan. I exemplet med "Freeroll Challenge - $25,000 Garanterat" hade det ju räckt med att ta bort ordet freeroll och bara kalla det $25000 challenge eller något liknande och det hade ju fortfarande varit intressant.

(Ännu bättre hade det givetvis varit med en riktig freeroll challenge, men det är ju lätt att förstå att de vill att folk ska sätta in pengar och satsa pengar istället för att bara vinna pengar i deras frirullar...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep, det är ju just det man förleds att tro... men så är inte fallet...

 

Vi är överens om det också...

 

Det är inte att man kan, utan att man är tvungen att köpa in sig med fpp som stör mig. I kvalen vinner du inte en plats i finalerna, utan bara möjligheten att köpa in dig i finalerna meddelst fpp...

 

Vi är rörande överens om detta och det är just detta som fick mig att skriva om det hela här!

 

Missuppfattade dig då. Lät på det du skrev som att man antingen vinner sin plats eller betalar 30 FPP för den.

 

Har kollat upp erbjudandet och jag kan hålla med om att det är ett idiotiskt system. Dock så säger de ju faktiskt inget fel i "reklamen". Det står inte att du vinner gratis, utan att du kan testa att spela gratis.

 

Däremot så kan jag hålla med om att det är vilseledande när pokersiter gör reklam av typen "sätt in $100 så får du $100 gratis" och man sen måste rakea en hel del för att få bonusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett nytt grepp, tror jag. Jag har iallafall inte sett förut att man med poäng vinner en plats till en final, som man sedan måste köpa in sig till.

. Spontant tycker jag att det låter ovanligt fult.

 

Däremot tycker jag att pokerbranschen ger bort en väldig massa pengar genom frirullar, gratis eller med inköp i form av poäng/raked hands m.m. I vilken annan bransch kan man så mycket pengar? Ofta är det helt utan hållhakar. Spela en frirulle nyregistrerad, vinn första pris, registrera ditt Neteller-konto och ta ut pengarna. Så fungerar det på de flesta ställen.

 

Bonusar är ett helvete, eftersom de olika systemen fungerar på så totalt olika sätt, och hur de faktiskt funkar står för det mesta inte i reglerna. Men har man väl vant sig så är de ofta mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...