Gå till innehåll

Gör reklam produkter dyrare/billigare?

Recommended Posts

Postad
(Klykasyndromet som jello så passande kallar det)

Antar att jag förtjänar en passning, men jag har inget emot Klyka. :-)

Anledningen att jag forsätter (som en tjur?) är för att jag hoppas på intressanta motargument. (händer att jag har en del emot Klyka i alla fall :mrgreen: (obs Klyka: skämt!))

Jag håller f ö med om att färre borde vilja plöja in mängder med pengar (alltså ett intressant motargument), men möjligheten att använda alla del-resultat från andra är nog ett par tiopotenser större argument för snabbare lösningar. Sure, jag har inget konkret bevis, och vissa exempel förhåller sig säkert annorlunda än andra...

Att ha en upphovsrätt och patent som skulle kunna gälla i all evighet förstår du också att det skulle vara värdelöst. Så om värdet inte bör vara noll, måste det optimala ligga någonstans mellan dessa extremer. Fan, jag tror på en stilren nolla! :mrgreen:

• Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Jag håller f ö med om att färre borde vilja plöja in mängder med pengar (alltså ett intressant motargument), men möjligheten att använda alla del-resultat från andra är nog ett par tiopotenser större argument för snabbare lösningar.

Men detta är ju en av fördelarna MED ett patentsystem, att man kan använda andras delresultat då informationen om produkten finns att hämta hos PRV och dess motsvarigheter. Utan patentsystem så skulle företagen hemlighålla så mycket som möjligt.

Postad
Utan patentsystem så skulle företagen hemlighålla så mycket som möjligt.
Vilket företagen har börjat göra så fort det inte handlar om konsukentprodukter (exempelvis till försvarsindustrin, som jag har personlig kännedom om). Det gynnar inte utvecklingen någonstans.
Postad

Alltså, ska vi snacka utilitaristiska argument så vinner ju pro-patent med 6-0, 6-0, 6-0. Är bara fjortiscommies och idioter som tror något annat. Det intressanta är den principiella debatten.

PS. Klyka for mod!

Postad
Men detta är ju en av fördelarna MED ett patentsystem, att man kan använda andras delresultat då informationen om produkten finns att hämta hos PRV och dess motsvarigheter. Utan patentsystem så skulle företagen hemlighålla så mycket som möjligt.

(Så att vi förstår varann:

Att kunna använda del-resultat är enligt mig att de skall vara fullständigt fria att använda, dvs inga begränsande patent och licenser och annat. Patenterade saker räknar jag inte in såklart.)

Intressant fråga om hemlighållande vilket jag håller med om att det inte gynnar utvecklingen. Intressant beroende på område, men reverse- engineering är inget problem i många fall. Tål att tänka på för mig. Antar att en del områden, kanske medicin är kritiska områden där det är lätt att hemlighålla resultat med stort EV+. Tar ditt ord på det om du säger att det är så. Det är dock bara deltat som skulle kunna vara av intresse för debatten. Även MED patent hemlighålls givetvis mycket.

Annars, om jag fritt kan titta på hur du har löst ett problem, samt fritt får använda mig av det, är väl ändå en rätt rejäl fördel? (meningslöst med hela debatten plus konceptet patent annars)

Postad

Att kunna använda del-resultat är enligt mig att de skall vara fullständigt fria att använda, dvs inga begränsande patent och licenser och annat. Patenterade saker räknar jag inte in såklart.)

Intressant fråga om hemlighållande vilket jag håller med om att det inte gynnar utvecklingen. Intressant beroende på område, men reverse- engineering är inget problem i många fall. Tål att tänka på för mig. Antar att en del områden, kanske medicin är kritiska områden där det är lätt att hemlighålla resultat med stort EV+. Tar ditt ord på det om du säger att det är så. Det är dock bara deltat som skulle kunna vara av intresse för debatten. Även MED patent hemlighålls givetvis mycket.

Annars, om jag fritt kan titta på hur du har löst ett problem, samt fritt får använda mig av det, är väl ändå en rätt rejäl fördel? (meningslöst med hela debatten plus konceptet patent annars)

Javisst, och det finns många saker i patentsystemet som skulle kunna förändras. Två snabba som jag kan tänka mig är

a) Kortare livslängd på patenten. Du ska ha rätt att exploatera din uppfinning men kanske inte på så lång tid som nu.

b) Tvingande exploatering av patentet - dvs ett patent som du inte använder i någon produkt blir allmän egendom.

Postad

Alltså, vad jag ville ha sagt var att ett patent kan ses som ett utbyte mellan samhälle och patenthållare där patenthållaren får ett tidsbestämt monopol mot att han avslöjar informationen om produkten för allmänheten. Med detta i åtanke så är det klart att jag gapar högt när du använder just detta argument MOT patent.

Sen påstår jag såklart inte att det inte finns några nackdelar med ett patentsystem, vilket det naturligtvis finns som tex risk för monopolistiska ineffektiviteter under själva patentperioden och de administrativa kostnaderna för att upprätthålla själva patentsystemet. Men om vi inte vill att alla företag ska övergå till asiatisk RnD där bäst fotograf vinner så får vi nog allt behålla patentsystemet eller hitta på något substitut istället för att skrota det rakt av. Asiatsystemet har vissa problem när catching up-effekten avtagit.