Gå till innehåll

FLT SH $1/2, KK i problem


crillux

Recommended Posts

Altså nu känns det som att vi pratar förbi varandra. Jag JÄMFÖR inte 21% i den första uträkningen med 30% i den andra, jag försöker skapa ett övre och ett nedre gränsvärde för var det är rimligt att lägga sig. Har man mindre än 21% equity mot vilken range man nu sätter dom på är det ALDRIG korrekt att syna, inte ens om man genom att syna blir all-in. Har man mer än 30% equity är det SJÄLVKLART att syna. Hamnar man därimellan blir man tvungen att göra något slags judgement call...

 

/Bjorn

 

Okej, det köper jag. Då är vi på samma sida. Problemet är bara hur du kommer fram till 30%. (7/16) Vad det kostar att syna ner har inget att göra med hur mycket ev. reverse implied odds påverkar oss!

 

Men om du tycker att vi ska lägga till 5% för RIO så låt gå. I detta fall tror jag inte att vi behöver lägga till riktigt så mycket men det är mer en känsla, en uppskattning.

 

Hur som helst så har din uträkning visat att det är tämligen close på 1/2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fattar du väl? Om du skulle spela handen som du säger, donka, semibluffa, etc. Om du inte skämtar så är du en riktig fisk.

 

Förstår inte vad som är så galet med att donka? Typiskt vill man ju i sin donkdistribution (om man väljer att ha en) ha en balndning av hyffsat starka "made hands" och händer som nästan eller med inte allt för stor marginal är värda att syna en bet men i sig själva (om de inte förbättrar) har i princip inget showdownvärde.

 

Antar att det spel du föreslår är att checksyna flopp och sedan folda turn om vi inte förbättrar? Eller avser du att syna ned hela vägen med J-hög?!?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad som är så galet med att donka? Typiskt vill man ju i sin donkdistribution (om man väljer att ha en) ha en balndning av hyffsat starka "made hands" och händer som nästan eller med inte allt för stor marginal är värda att syna en bet men i sig själva (om de inte förbättrar) har i princip inget showdownvärde.

 

Antar att det spel du föreslår är att checksyna flopp och sedan folda turn om vi inte förbättrar? Eller avser du att syna ned hela vägen med J-hög?!?

 

/Bjorn

 

Checkhöja var det som jag tyckte var det riktigt idiotiska för det är total spew. För övrigt tycker jag att donka är en ganska kass strategi. Om du donkar JT synar du då en höjning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkhöja var det som jag tyckte var det riktigt idiotiska för det är total spew. För övrigt tycker jag att donka är en ganska kass strategi. Om du donkar JT synar du då en höjning?

 

Oftast ja (beror lite på eventuell read, image och bordskänsla), man blir ju hyffsat "tvungen" att göra det med en hel del händer pga oddsen.

 

Helt avgörande för hur man spelar handen är ju nån slags bedömning av hur hårt fi håller i sina K-hög händer. Gillar han inte att syna ned dem finns det en del utrymme att bli "aggresivt kreativ", mot en synbenägen fi så har han knappast tillräckligt många junkhänder (ur ett showdownperspektiv) för att göra mycket annat än att "take one of" och hoppas på det bästa.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast ja (beror lite på eventuell read, image och bordskänsla), man blir ju hyffsat "tvungen" att göra det med en hel del händer pga oddsen.

 

Helt avgörande för hur man spelar handen är ju nån slags bedömning av hur hårt fi håller i sina K-hög händer. Gillar han inte att syna ned dem finns det en del utrymme att bli "aggresivt kreativ", mot en synbenägen fi så har han knappast tillräckligt många junkhänder (ur ett showdownperspektiv) för att göra mycket annat än att "take one of" och hoppas på det bästa.

 

/Bjorn

 

Är fi supervek kan man ju donka eller checkhöja men annars mot random så är det dåligt. Om du donkar bli du lätt att exploatera, det är därför du inte ser mycket donkande på högre stakes. Patrik Antonius testade ju att donka en hel del mot Hoss_TBF och det gick ju inget vidare:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du verkar tight-weak. Skulle du lägga dig här med?

Du får JhTd i BB och alla lägger till BTN(solid spelare) som höjer, SB lägger och du synar.

Flop:

Qd7s6s

Du checkar och BTN satsar, lägger du?

Kan tillägga att jag tycker det är en given syn.

 

Jag checksynar aldrig i det här läget. Vår hand suger på floppen och vi har dåligt implicit värde om vi träffar ett av våra kort och vår showdownequity är superdålig. Hade floppen varit torrare kanske jag hade checkraisat men det här brädan ser sådär ut ur bluffsynpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag checksynar aldrig i det här läget. Vår hand suger på floppen och vi har dåligt implicit värde om vi träffar ett av våra kort och vår showdownequity är superdålig. Hade floppen varit torrare kanske jag hade checkraisat men det här brädan ser sådär ut ur bluffsynpunkt.

 

Om du inte synar här så är det en läcka i ditt spel kan jag lova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du verkar tight-weak. Skulle du lägga dig här med?

Du får JhTd i BB och alla lägger till BTN(solid spelare) som höjer, SB lägger och du synar.

Flop:

Qd7s6s

Du checkar och BTN satsar, lägger du?

Kan tillägga att jag tycker det är en given syn.

 

Jag synar endast om FI ger ovanligt många frikort på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, men leder gör du ju knappast.

 

Du sa:

"Dom gånger du leder med J högt så kommer du ändå folda turn. Visst?"

Jag leder aldrig på turn med J hög mot fi:s range därför är det löjligt att säga att jag foldar när jag leder eftersom jag aldrig gör det, skulle jag nånsin leda skulle jag aldrig lägga mig. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dock svårt att se dig realisera den equityn HU OOP. Dom gånger du leder med J högt så kommer du ändå folda turn. Visst?

 

Du har helt rätt Nemesis. Vi har kanske 25% equity på floppen och får 5,5-1 i direkta pottodds, marginellt redan där alltså. Vår SD-equity är runt 13% (vi leder alltså på turn ca 13% av gångerna) så att ta handen till SD är helt enkelt ingen bra idé. Vi kommer att tvingas att lägga bästa handen ibland på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt Nemesis. Vi har kanske 25% equity på floppen och får 5,5-1 i direkta pottodds, marginellt redan där alltså. Vår SD-equity är runt 13% (vi leder alltså på turn ca 13% av gångerna) så att ta handen till SD är helt enkelt ingen bra idé. Vi kommer att tvingas att lägga bästa handen ibland på turn.

 

Kan garantera att Hoss, Antonius, Bryce eller någon annan av de bästa LHE spelarna skulle aldrig lägga sig här. Ni kan ju kolla vad Jessica(JessLove på PS som slår 200/400) säger om en liknande hand i "hjälp mig försvara min BB, FL 2/4$"

Hand 1:

Fi är 30/15/1.3 med en ASB 33% och en WTSD 31%

 

Pre-flop: (1.5 SB, 6 players) Hero is BB 6 9

2 folds, CO raises, 2 folds, Hero calls

 

Flop: T 3 2 (4.5 SB, 2 players)

Hero checks, CO bets, Hero raises, CO 3-bets, Hero folds

 

Jessica:

"Hand1: Synar flopp foldar turn UI som spelad pf"

 

Equityn är också betydligt sämre här.

 

Bästa/rätta spelet är att syna, ni har helt fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda anledningen jag kan se är att brädda sin flop peel range för att inte bli för exploaterbar på turn. Då måste vi även bluffa rikligt på turn och på så sätt köpa många frikort på turn när vi peelar flopp. Men då ska motståndarna vara sådana att vi möter dom konstant. (något som är vanligare på high-limit)

 

Är detta anlednigen att du synar flopp?

 

Du kan inte bara säga att high limit spelarna gör det du måste även motivera varför det är rätt att göra det. Annars blir vi så här konstiga! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan garantera att Hoss, Antonius, Bryce eller någon annan av de bästa LHE spelarna skulle aldrig lägga sig här. Ni kan ju kolla vad Jessica(JessLove på PS som slår 200/400) säger om en liknande hand i "hjälp mig försvara min BB, FL 2/4$"

Hand 1:

Fi är 30/15/1.3 med en ASB 33% och en WTSD 31%

 

Pre-flop: (1.5 SB, 6 players) Hero is BB 6 9

2 folds, CO raises, 2 folds, Hero calls

 

Flop: T 3 2 (4.5 SB, 2 players)

Hero checks, CO bets, Hero raises, CO 3-bets, Hero folds

 

Jessica:

"Hand1: Synar flopp foldar turn UI som spelad pf"

 

Equityn är också betydligt sämre här.

 

Bästa/rätta spelet är att syna, ni har helt fel...

 

Tycker att det är busdåligt att checksyna flop och vika turn i den här handen. Även när vi träffar ett par på turn har vi 55-60% equity. Mot den här spelaren ska man antingen spela aggressivt och försöka plocka upp potten eller vika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är busdåligt att checksyna flop och vika turn i den här handen. Även när vi träffar ett par på turn har vi 55-60% equity. Mot den här spelaren ska man antingen spela aggressivt och försöka plocka upp potten eller vika.

 

Det är inte busdåligt det är det rätta spelet. Tycker du det är busdåligt att höja 2 limpare med Q9s på BTN också? Tror du de bästa FL spelarna envisas med att spela busdåligt? Man har helt enkelt tillräckligt bra equity för att syna därför synar man. Lägger man sig förlorar man lite pengar i längden jämnfört att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har man suttit och funderat på den här handen hela vägen hem på bussen och tunnelbanan och resonerat och överslagsräknat lite på chans att fi har en dam våra eventuella outs om han inte har det samt redraws och sånt och kommit fram till att en checkfold nog ändå är ganska hett.

 

Men nu när det redan sagts känns det ju som en cop-out...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har man suttit och funderat på den här handen hela vägen hem på bussen och tunnelbanan och resonerat och överslagsräknat lite på chans att fi har en dam våra eventuella outs om han inte har det samt redraws och sånt och kommit fram till att en checkfold nog ändå är ganska hett.

 

Men nu när det redan sagts känns det ju som en cop-out...

 

/Bjorn

 

Känns? Jag tror nog att Hoss och dom andra räknat lite på detta och därför vet att man ska syna. Equityn förhållande till pottodds är ju helt klart tillräckligt bra för att syna. Eller är ni bättre på FL än Hoss och detta är något som han gör dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns? Jag tror nog att Hoss och dom andra räknat lite på detta och därför vet att man ska syna. Equityn förhållande till pottodds är ju helt klart tillräckligt bra för att syna. Eller är ni bättre på FL än Hoss och detta är något som han gör dåligt?

 

Vi stör oss inte på Hoss, vi önskar bara förstå.

 

Din förklaring att vi har equity håller ju inte. Vi måste ju kunna realisera den equityn oxå! På turn när fi betar med T4s synar du igen? Du har ju grymt bra equity!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bill, jag rekommenderar att du lägger lite tid på att räkna själv istället för att vara hetsig och köra på auktoritetsargument. För att vara Hossanhängare så har du anmärkningsvärt olik tankeprocess. Är ju inte så svårt att ta reda på heller, är bara att läsa MoP han och hans kompisars bloggar och gamla inlägg och så har man rätt bra grepp om grundprinciperna.

 

Btw, det är lite småkomiskt att jämföra Jessica och Hoss. De är exempel på helt olika sorters spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bill, jag rekommenderar att du lägger lite tid på att räkna själv istället för att vara hetsig och köra på auktoritetsargument. För att vara Hossanhängare så har du anmärkningsvärt olik tankeprocess. Är ju inte så svårt att ta reda på heller, är bara att läsa MoP han och hans kompisars bloggar och gamla inlägg och så har man rätt bra grepp om grundprinciperna.

 

Btw, det är lite småkomiskt att jämföra Jessica och Hoss. De är exempel på helt olika sorters spelare.

 

Jag jämför inte Hoss och Jessica, har egentligen igen aning om hur Jessica spelar vet bara att han varit framgångsrik i PS 200/400. Du säger att de är helt olika sortes spelare men ändå spelar de lika i just denna situation. Skulle inte heller direkt kalla mig hossanhängare utan jag bara använde mig av honom som exempel då han är ansed som den bäste FL spelare i världen. Jag har lekt lite i pokerstove då jag sett hur highstakes spelarna hela tiden synar på floppar denna så jag har räknat lite själv och tror mig förstår varför de synar, från början tyckte jag det var märkliga och lösa syner men efter att ha räknat lite tycker jag inte det längre. Min tankeprocess är självklart inte samma som hoss då jag är en nybörjare som fortfarande lär mig. För kanske en månad sen så fattade jag inte mycket av vad Hoss och de andra "highstakesspelarna" höll på med och varför de spelade så och så, men fattar nu betydligt mer även om det är mycket jag inte förstått. Hur skulle du spela här i mitt exempel mot en "vanligt" spelare som höjer ca 40% på BTN? Jag gissar faktiskt på att du synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre pokerstove och mer räkna kombos och resulterande frekvenser samt exploaterbarhet så går du upp rätt många snäpp tankemässigt. Enda nedsidan är att det är skittråkigt. Men jag vet minst 4 .5k-1k+ spelare som kört den metoden och är massivt framgångsrika.

 

Med reservation för att jag nu mer suger på limit pga spelbrist så skulle jag säkert syna. Men sannolikheten att konvertera händer till bra drag och semibluffar är ett jätteviktigt kriterie för om man ska spela dem eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...