Gå till innehåll

Juridisk hjälp, blir man inte myndig vid 18?


ades_va

Recommended Posts

Jag går gymnasiet i tredje ring, och när vi började på skolan fick vi hem en blankett där det stod någonting i stil med "När jag blir 18 vill jag att skolan ska fortsätta skicka hem lappar till min/mina målsmän" som man fick lov att skriva under, och om man inte gjorde det räckte det att ens målsman skrev under... Detta är även nått man inte kan upphäva när man väl blivit myndig.

 

Hur pass lagligt är detta?

 

---

 

Sammanhanget :

Vi hade nyligen vårat första Matte E prov, som jag valde att skolka från då jag inte var förberedd och inte ville gå dit för att bara skriva G.

Tyvärr sprang jag in i min lärare lektionen efteråt och fick lov att berätta detta för henne. Detta ledde i sin tur till en IG-varning som hon skickade direkt till min "målsman/vårdnadshavare".

Dessutom skickade hon med en liten lapp där "dålig aktivitet" stod som orsak, och en liten lapp var bifogad med följande text:

 

"xxx är ofta väldigt frisk. Han skyller på/*(hon syftar på den dåliga aktiviteten tror jag)*/ att han spelar poker på nätet. xxx deltog inte i provet xx/x pga att han inte ansåg att det var ngn idé".

 

Jag ska definitivt höra av mig till rektor/läraren i fråga för att framföra klagomål. För det första vinklade hon min orsak till det yttersta, och för det andra använder hon mitt pokerspelade(som hon dessutom måste ha snappat upp när jag diskuterade ämnet med en klasskamrat) som orsak till min dåliga aktivitet.

 

Hur ska jag gå tillväga för att klaga?

 

* RP, ett försök till en matigare rubrik :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är även nått man inte kan upphäva när man väl blivit myndig.

 

 

Det där går definitivt att upphäva. Man kan se det som att du lämnat in en fullmakt, och den har du rätt att dra in.

 

Skriv ett brev (som du skickar till rektorn i rek med mottagningsbevis) där du säger att du i framtiden inte godkänner att sådana meddelanden skickas till målsmän.

 

 

Dessutom, om det var du som skrev under så är lappen ogiltig - barn under 18 får inte ingå avtal.

 

 

 

"xxx är ofta väldigt frisk. Han skyller på/*(hon syftar på den dåliga aktiviteten tror jag)*/ att han spelar poker på nätet. xxx deltog inte i provet xx/x pga att han inte ansåg att det var ngn idé".

 

 

frisk = trött?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din närvaro är väl en offentlig handling? Med andra ord så har föräldrarna rätt att ta del av det, dock så kan nog inte skolan skicka ut det utan att föräldrarna själva har begärt det. Det löser de tydligen smidigt genom att föräldrarna får skriva på en lapp där det står att de vill ha info.

 

Jag tycker dock absolut att du ska lämna ett klagomål på din lärare till rektorn. Att du skolkar från lektionen är en sak. Men det är inte hennes uppgift i att spekulera om av vilken anledning du skolkar, eller dra några slutsatser.

 

Skulle för övrigt gärna se en lärare skriva en lapp där det står att en students dåliga aktivitet beror på för mycket fotbollsspelande, flera timmar i veckan! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kubo, du behöver inte oroa dig, jag har rätt fina betyg ändå.

 

-

Det fula är dessutom att jag inte en endaste gång skolkat för att spela poker. Jag har bara frånvaro från matteprovet och kanske två lektioner då jag helt enkelt inte orkade stanna kvar i skolan.

Och som sagt, den mest upprörande faktorn var givetvis att hon skyllde på mitt pokerspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl vara ärlig mot tanten då...

 

Förklara för henne lite lugnt och sansat att hon suger som lärare och att du helt enkelt inte orkade gå. Sedan säger du till henne att du inte missköter skolan.. Det är ju bara att kolla på dina betyg. Förklara också för henne att du inte tänker förbättra dig nämnvärt om hon inte slutar behandla dig som ett barn och fortsätter gå över ditt huvudet.

 

Jag brukade inte ha några problem med sådant.. Jag var bara ärlig mot mina lärare.. Det är oftast det som är problemet i gymnasiet, studenter ljuger mer än hästar travar.

 

Detta gäller även jaketheman,

Och du borde verkligen sluta klaga över dina läxor, tentor etc.. här på PF. Skaffa dig lite vänner och plugga tillsammans med dem istället. Börja planera ditt liv lite mer. Jag vet att det är svårt att göra det i gymnasiet utan att ses som en plugghäst men du kommer garanterat ha mer tid över i slutändan.

 

Ha det!

/Zikes

 

*edit la till jaketheman i klagandet om pluggtrådar...

Visst kan man klaga på tentor och dyl. om ngt extraordinärt dykt upp men den senaste tiden tycker jag det varit lite väl OT i OT-delen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zikes; Det där tycker jag var lite att ta i måste jag säga. "Skaffa dig lite vänner och plugga tillsammans med dem istället. Börja planera ditt liv lite mer". Öndogit IQ befriat att skriva så. Visst pluggar jag men polarna. Sen att jag skall planera mitt liv. Vad fan vet du om det? Har hur mkt som helst nu. Planerar allt så gott jag kan men det är inte alltid så lätt när man har fullt upp. Sen ger lärarna en grejjer över helgerna och man vill gärna vara lite social på helgerna. Då hinner man inte alltid med det. Men jag kan skicka över lite info så kan ju du göra ett schema? Skämt och sido, jag skall inte skriva mer om det här då. Och jag kan till viss mån förstå att du tycker att det är OT i OT tråden.

sry.

mvh

:spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zikes, tack för bra råd :)

 

Fast jag vet inte riktigt om jag håller med dig på ditt råd till zeketheman angående planering(av livet).

Jag anser att det är bättre att leva livet per moment, vill aldrig sluta som ingenjör med villa, fru, 2 ungar(anna och anders) samt en hund som heter fido.

(Sen så beror givetvis det på vad zeketheman vill uppnå med sitt liv, men tänkte bara redogöra att alla inte har samma livsplaner)

 

Än en gång, tack för bra råd allihopa! Hade funderat på att bemöta henne i skolan imorgon(bl a pga Zikes anvisningar), men gdaily fick mig att tvivla när han sa åt mig att lämna in alla klagomål skriftligt.

Får se hur jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i gymnasiet, fixa G:n i alla ämnen och skriv högskoleprovet.

 

Klart! Besparar dig massa onödigt jobb för att jaga MVG:n och du kommer garanterat in på universitetet. (Dvs om du får bra på högskoleprovet).

 

Få höga betyg i skolan är knappast svårt. Man behöver absolut inte jaga, eller plugga överhuvudtaget för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag hade gamla betygen så jag vet inte hur det är med de nya...

 

Rådet var ändå inte så bra. Gjorde själv samma sak (hade hög frånvaro - 3:or i alla ämnen), 10 år senare, efter 5 års universitetsstudier, några år ute i arbetslivet så finns det arbetsgivare som frågar efter gymnasiebetygen när man söker jobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zikes; Det där tycker jag var lite att ta i måste jag säga. "Skaffa dig lite vänner och plugga tillsammans med dem istället. Börja planera ditt liv lite mer". Öndogit IQ befriat att skriva så. Visst pluggar jag men polarna. Sen att jag skall planera mitt liv. Vad fan vet du om det? Har hur mkt som helst nu. Planerar allt så gott jag kan men det är inte alltid så lätt när man har fullt upp. Sen ger lärarna en grejjer över helgerna och man vill gärna vara lite social på helgerna. Då hinner man inte alltid med det. Men jag kan skicka över lite info så kan ju du göra ett schema? Skämt och sido, jag skall inte skriva mer om det här då. Och jag kan till viss mån förstå att du tycker att det är OT i OT tråden.

sry.

mvh

:spade:

 

 

Mjo.. lite hårt var det nog.. Dock inte speciellt IQ-befriat. Gymnasiet är en enda stor lekskola och det är verkligen inte svårt att gå igenom den med bra betyg hyfsat enkelt om man antingen planerar eller är begåvad. I ett inlägg som numer är borta klagade du groteskt mycket över hur mycket du hade att göra den närmsta tiden och då lät det verkligen inte som du planerat för fem öre. Som du sa vet jag ju dock inte ett smack om hur du lever osv. och jag kunde egentligen inte bry mig mindre heller. Jag ville mest ge min syn på saken och lite råd.

 

Det här med att få saker över helgerna tyckte jag också var lite sisådär när jag gick i gymnasiet och det är inte så mycket man kan göra åt det. Det finns ju dock tid. Det är garanterat inte speciellt ofta du har saker i skolan som du får reda på fredagen och som ska vara klart på måndagen. Och jag lovar dig att ditt sociala liv inte kommer ta större skada om du tre timmar på söndagen skriver en uppsats eller vad fan som helst istället för att lira poker eller lirar tv-spel.

 

 

Zikes, tack för bra råd

 

Fast jag vet inte riktigt om jag håller med dig på ditt råd till zeketheman angående planering(av livet).

Jag anser att det är bättre att leva livet per moment, vill aldrig sluta som ingenjör med villa, fru, 2 ungar(anna och anders) samt en hund som heter fido.

(Sen så beror givetvis det på vad zeketheman vill uppnå med sitt liv, men tänkte bara redogöra att alla inte har samma livsplaner)

 

Än en gång, tack för bra råd allihopa! Hade funderat på att bemöta henne i skolan imorgon(bl a pga Zikes anvisningar), men gdaily fick mig att tvivla när han sa åt mig att lämna in alla klagomål skriftligt.

Får se hur jag gör.

 

Planering av livet i korta steg ser jag inga som helst problem med. Jag håller visserligen på att plugga till ingenjör men jag har inga som helst planer på att fastna i något VVV-liv (Villa, volvo, vovve). Jag vet vad som händer fram till sommaren... Sedan tar jag det därifrån.. förmodligen fortsätter jag eftersom det vore bra känner jag att bli klar inom en överskådlig framtid. Därefter har jag ingen aning, men jag kommer ha en bra utbildning i botten och mina förhoppningar är att få ngt jobb där jag får resa mycket, eller bli projektanställd kortare perioder. Jag får se lite.. Jag lever väldigt mycket på impuls och har just nu inga som helst planer för framtiden i ett större tidsperspektiv.

 

Skriftliga klagomål är bra eftersom det då finns ett papper du kan hänvisa till. Om du bara pratar på ett vettigt sätt med henne kommer det förmodligen att räcka dock.

 

 

 

 

Det var nog allt...

Sitter i skolan på en kass skärm så jag kan ha missat något.. Då återkommer jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

okej zikes, jag förstår vad du menar och ja, jag var lite grotesk i minna förra trådar, men var riktigt nära ett stort jävla sammanbrott på alla plan :D. Bla för att jag inte kan casha ut 4000 kr, eftersom att jag inte är myndig och det känns för jävligt. Får vänta 10 månder, men 4000 kr är ganska mycket för en student :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...