Gå till innehåll

NLT - Trn, problem med att spela chiplead HU!


nograz

Recommended Posts

Tjena,

Detta är mitt första inlägg i detta forum.

Jag har spelat Texas i snart 3 år, men inte så ofta och inte så hårt.. "Vanlig" poker har jag spelat sen jag var liten grabb. Det ligger i släkten.. :twisted:

Nu har några av mina kompisar fått upp ögonen för poker så nu för tiden spelar vi privata turneringar nästan varje helg.. sen spelar jag ett par timmar per kväll på internet.

 

Nåväl, det var lite om min bakgrund som texas-spelare.

Nu över till mitt verkliga problem.

Jag är en av de "duktigaste" spelarna i min kompiskrets.. kanske den bästa. Av 10 turneringar så vinner jag 5, kommer tvåa i 3 och loosar totalt i resten.. oftast åker jag då ut tidigt i något försök att skaffa mig övertag..

 

En sak som gör mig förbryllad och förbannad är min totala oförmåga att vinna 1 mot 1 när jag utgår från Chip övertag.

Det händer allt för ofta att jag förlorar med säg 80% av alla marker.

Vilken strategi ska jag använda mig av?

Något säger mig att min motståndare allt för lätt får sno min BB.. men jag kan ju inte gå med och syna en all-in på tex

2 :heart: 9 :club: eller liknande.

 

Jag vet inte om detta är rätt forum.. men någon kanske kan tipsa om var min fråga i så fall kan besvaras.

 

Lycka till allihop..

Tack på förhand :D

 

Rubrikpill och flytt till Turneringspoker!

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av 10 turneringar så vinner jag 5,

En sak som gör mig förbryllad och förbannad är min totala oförmåga att vinna 1 mot 1 när jag utgår från Chip övertag.

 

Hmm, jag får inte riktigt det här att gå ihop, oförmåga att vinna HU när du vinner hälften av turneringarna ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en av de "duktigaste" spelarna i min kompiskrets.. kanske den bästa. Av 10 turneringar så vinner jag 5, kommer tvåa i 3 och loosar totalt i resten.. oftast åker jag då ut tidigt i något försök att skaffa mig övertag..

 

Har du det facitet är du nog den bäste, och är du inte det så skulle inte jag vilja vara nummer tre i erat gäng... :D

 

HU med så kraftigt övertag så är det bara att försöka plocka upp potterna med vilka två spelbara kort som helst (ibland även utan). Se till att höja innan flop ofta, och beta gärna efter floppen också om han är vek. Anpassa bettingstorleken efter hur lätt han lägger sig, foldar han ofta för minbet är det onödigt att göra större bet. Är han däremot tokaggresiv så är det bara att ge honom lite rep så att han kan hänga sig... Limpa in och folda på stora höjningar ända till du har en rejäl hand, då är det bara att försöka krama ut så mycket som möjligt ur den. Checka/minbetta ofta efter flop för att han ska få slå om.

 

HU handlar så lite om korten, det gäller mest att kunna spela sin motståndare och veta hur han agerar och framförallt, känna att man har kommandot. Personligen tycker jag att det är mycket värre att spela shortstack mot någon som har chipsen och använder dem i stort sett varje gång, oavsett kort. Även om man vet att det är så måste man välja ett tillfälle när man riskerar alla sina chips, varvid chipleadern kan syna alternativt lägga ner för att fortsätta bettandet på nästa hand. Det du inte vill göra med stor chiplead är att alltför lätt låta fi klättra upp på säg 40% av chipsen, utan du vill hålla ner runt 20-25% till du kan få en all-in situation där du iallafall inte ligger alltför långt efter.

 

Spelar ni med små stackar i förhållande till blindsen så har du ju ändå några händer på dig för att välja dina kort för all-innen. Du behöver inte syna med vilka två som helst, men se till att låta honom smaka på samma sak också så att du ställer honom all-in skapligt ofta när du är först. Blindsen blir här för viktiga för att bara lämna, och ska man spela så måste degen in.

 

Hoppas att något av råden hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl antagligen i HU-momentet han är sämst även om det generellt går bra.

 

Vet ej riktigt vad du kan göra för fel, men en tendens är att folk spelar alldeles för löst HU.

 

Mer exempel skulle vara bra.

 

För löst? Jag tycker att de flesta spelar HU för tajt...

 

 

Iaf så blir jag lite fundersam över ditt inlägg, då jag har det intrycket att det är de kassa spelarna som placerar sig antingen 1a eller sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attackera honom, det är rätt mycket psykologi i HU live, det gäller att få övertaget direkt och visa vem det är som har chipsen, spela dock inte huvudlöst men absolut ska du se till så att det är du som är den som ställer honom all in fler gånger än han själv ställer in. Har din motståndare en benägenhet att spela väldigt aggresivt så fort du visar någon som helst weakness, är det bara att slå om på taktiken, agera weak, limpa från knappen mm, låt honom honom göra misstaget, han har ju inte råd med ett enda om det är du som är chipleader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig bara förtydliga att 5 vinster av 10 var ett exempel taget ur luften.

Men det känns verkligen som att det är så det ligger till, och det behövs bara en liten blick bakåt i tiden för att bekräfta att det troligtvis är sant..

Och är det inte 5/10 så är det i alla fall 4/10.

 

Jag kanske skrev lite väl lite i mitt första inlägg.

Ska försöka förtydliga här lite.

Uppenbarligen vinner jag ju ett gäng HU men om jag kan öka den procenten så skulle det kännas mycket bättre.

En sak till som kanske spelar in är att vi inte spelar hårt. Vi är oftast mellan 6-8 grabbar och insatsen för att vara med är 100-200 kr/turnering. *vi är alla kompisar och spelar väl inte främst för pengarna*

 

Men en typisk situation kan vara så här:

Jag har ganska tidigt i spelet lyckats roffa åt mig en ganska stor hög med marker.. och sen spelar jag ganska försiktigt för att låta några till försvinna från bordet. Jag attakerar med starka händer och en och annan bluff då och då.

När det är kanske 3 eller 4 kvar brukar jag försöka spela lite tuffare.. för att få lite mer marker. Och slutligen kanske jag hamnar i en HU med säg 70-80% av alla marker.

Det är då mina problem börjar! :(

 

Vi börjar med att känna lite på varandra, sno några BB fram och tillbaka.. men sen brukar min motståndare knapra på min hög.

Jag tycker mig värdera mina kort. Men frågan är vilka kombinationer ska man raisa på?

 

Antag att jag sitter på BB och får följande händer och min motståndare går All In. Vad göra?

2 :heart: 2 :spade:

3 :club: 10 :diamond:

4 :spade: 6 :spade:

6 :heart: 9 :spade:

 

Observera att jag kan inte ett dugg om hur man räknar pott-odds och procent osv..

(Ska beställa hem några böcker tror jag)

.. och vad betyder "Limpa" .. eller "Limpa in" .. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa in är alltså när man bara synar och inte ger något bet ;)

 

Potoddsen är ju inte ofantligt viktigt i HU eftersom det är som de andra säger så mycket psykologi. DU har övertaget och det är DU som bestämmer. Inte shortstacken. Han har inget att säga till om ifall inte du låter honom göra det. Bossa runt den lite!

 

Beställ ett par böcker också tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att jag sitter på BB och får följande händer och min motståndare går All In. Vad göra?

2 :heart: 2 :spade:

3 :club: 10 :diamond:

4 :spade: 6 :spade:

6 :heart: 9 :spade:

Det beror ju helt på vilka händer din motståndare kan tänkas spela, men om blindsen är höga och han är någårlunda shortstacked skulle jag definitivt syna med alla pp's. Händer som är T hög eller lägre skulle jag bara låta gå (så länge han inte sitter på 2bb eller nåt). I allmänhet, övervärdera inte multiwayhänder som suited connectors, meningen med dem är att träffa stort när man har många motspelare så att man får betalt då man väl träffar (vilket ju är mer sällan än inte), och det är dumt att låta Fi dubbla upp genom att man försökt pricka in stegen med 67s preflop.

 

Det du vill spela är istället höga kort samt pocket pairs. Är blindsen höga i relation till stackarna kan du ju dock inte sitta och vänta på bra händer, utan göra moves ganska ofta, och när du väl gör moves bör du göra det som dealer, där du kan blindsteala från sb men ha position post flop om han synar.

 

Limpa innebär förresten att man, preflop, bara synar blinden när man går in i potten - istället för att raisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att får riktigt bra hjälp så behöver du nog också berätta hur många BBs som finns i marker när ni är i slutfasen. Det är skillnad på om du har 15 BBs och han 4 eller om du har 48 och han 16 eller något sådant.

 

Det verkar på dig som ni är skapligt shortstack båda två när ni börjar. Med de händer du nämner och han går all-in så behöver du inte syna när du sitter med 80% av markerna (om han inte har endast någon BB kvar, då är det matematisk fel att folda någon hand). Pressa istället in dina marker nästa hand så får han ta beslutet om hans J6 är värt att gå in med. Du ska inte vara den som är rädd för höjningar, han ska vara det! Sitter han och höjer mot din blind hela tiden, visst, du kan lägga ett par händer, men någon gång ska det smälla tillbaka också och det ska inte vara en syn utan en duktig höjning (om du inte vill smyga med ett par i ess förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...