Gå till innehåll

Kan Texas Hold'em ses som sport?


Swelarsson86

Recommended Posts

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har en undran jag spelar Texas Hold'em och brukar säga till folk att jag är duktig på min "sport",

men har många gånger fått höra att det inte är någon sport utan ett sällskapsspel.

Men då är frågan,vad är då en sport?

 

Kolla bara vad som ingår i OS sen kan du kanske tänka själv. ;)

 

Krocket blev iofs bortvalt men finns på listan som en OS-gren. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni verkar ha blandat ihop orden "sport" och "idrott".

 

Ibland används begreppet "sport" synonymt med idrott, men orden är inte helt utbytbara. Termen sport omfattar även vissa icke-fysiska aktiviteter som till exempel motorsport och enligt en ännu vidare definition även spel som frågesport och schack. Begreppet idrott kan också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, till exempel motionsidrotter som jogging, stavgång och aerobics.

 

dock så är det lol att kalla poker än sport imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att allt som går att tävla i på en hyffsat hög nivå är en sport.

Ska man blanda in fysisk aktivitet får man nog allt lov att kalla det en idrott.

 

Tidigare nämnda datorspel tycker jag absolut kan vara en sport. Men det beror ju lite på spelet också faktiskt.

 

Kolla bara på Korea där dom har en egen TV-kanal (!) som sänder StarCraft hela dagarna, och där e-sport-stjärnor är lika stora som rockstjärnor.

Att inte kalla det för en sport vore ju nästan löjligt på något sätt.

 

Sen är väl frågan om man kan tävla i Poker på en hög nivå. Vore ju fint om man smällde ihop en liga eller liknande där de bästa får spela mot varandra hela tiden. Men det lär väl knappast hända om inte alla får snuskigt bra betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en undran jag spelar Texas Hold'em och brukar säga till folk att jag är duktig på min "sport",

men har många gånger fått höra att det inte är någon sport utan ett sällskapsspel.

Men då är frågan,vad är då en sport?

 

Den allmäna definitionen av sport är att den ska ha visats på SVT-sporten. Många gånger har man suttit framför TVn och tänkt: jasså, är det där en sport?

 

Många pokerspelare jobbar hårt för att vi ska ta oss dit. Charma Kristina Kappelin är nog vår enda chans, hon kanske går igenom nån femtioårskris och vill ha lammkött.

 

Kristinas underbara lundensiska röst (Roberto Baggio fotbollsspelare i italienska Juventus;-) : William Thorsson från lilla Varberg proffs hos jätten Pokerstars.

 

Men som sagt, det lär inte vara lätt att få KK på fall:

 

YouTube - Kristina Kappelin blir charmad av Kamerunare 1990

Kristina Kappelin blir charmad av Kamerunare under VM 1990.

1 min 6 sek -

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dressyr en sport, har sett en del hästar nu under os och visst är de väldrillade men knappast någon större idrottslig insats från den som rider. Jobbet är väl nötningen under träning möjligtvis, men då borde ju i så fall också hunduppfostring eller agility också kunna vara en gren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dressyr en sport, har sett en del hästar nu under os och visst är de väldrillade men knappast någon större idrottslig insats från den som rider. Jobbet är väl nötningen under träning möjligtvis, men då borde ju i så fall också hunduppfostring eller agility också kunna vara en gren.

 

Har du någon aning om hur jobbigt (läs fysiskt ansträngande) det är att rida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon aning om hur jobbigt (läs fysiskt ansträngande) det är att rida?

 

 

Ehh... ja

 

Har ridit ett antal ggr, men det här är inte ridning, det är dressyr, ganska annorlunda fysisk prestation. Vi pratar gåfart på hästen, ställa sig i poser mm. Det krävs att du håller dig fast med benen samt berättar för häsetn vad som ska göras med hjälp av din kropp. Knappast ansträngande. Likt Hund-dressyr. Krypa genom rör med hunden, gå på vipp-bräda mm.

 

 

Drar man pokern till sin spets så finns det väl en del fysiska färdigheter som krävs att man bemästrar för att bli duktig. Att inte avge tells mm.

 

Men NEJ, jag anser inte heller att poker varken är sport eller idrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
jag skulle säga att det inte är en sport av samma anledning som schack inte är en sport. det inte kräver någon fysisk färdihet.

 

dataspel är nog närmre en sport eftersom dom kräver fysisk träning av koordination, reflexer och liknande.

 

 

Jag vet inte riktigt om jag håller med. Vissa pokerspelare har nämnt att de försöker hålla sig i form och träna, okej det är inte "nödvändigt" men om man är i bra form så orkar manmer t.ex om man ska spela långa turneringar som håller på i flera timmar. Det finns även sporter där det inte krävs så mycket fysisk färdighet en som ändå kallas sport. t.ex luftpistolsskytte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...