Gå till innehåll

AA i satellit

gdaily

Recommended Posts

LOL, jag satt vid ett bord i en sattelit en gång, o vi var bara 2 bord kvar, och 1 plats fr ITM.

Så alla på mitt bord annonserade vad de hade när de höjde, o alla andra foldade.

Jag tyckte det var kul o jävlas lite, så när en som jag täckte slår upp o skriver "QQ" så slog jag om all in med skräp och skrev "AA".

Han foldade o jag visade skräpet varpå hela bordet började ösa galla över mig hahahaha.

hahahahah! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår fortfarande inte hur nån kan motivera spel i denna hand, även mot kompetent spel lär vi ha nära 100% chans att klara detta. Att vi har en maniac på bordet som ställer/tar syner talar ju bara för att vi ska vika.

Vi måste folda tills vi känner att det är marginellt om vi fortfarande kan folda oss "ITM". Först då (typ när vi ligger runt 20:e plats) bör vi chansa och öppna upp spelet, detta förutsatt att man runt den pos har några BB så att man får åtminstone lite FE vid push

EDIT: och det här med att skriva i chatten vad man har är ju bara pinsamt, dessutom fusk och fruktansvärt osportsligt.

Länk till kommentar

Bubblan i en satellit där folk spelar nära optimalt kan pågå jättelänge. Småstackarna stjäl ofta och effektivt och blir mellanstackar. Mellanstackarna blir nya kortstackar och storstackarna blir nya mellanstackar. Samtidigt går mörkarna upp och väntevärdena närmar sig 20/22=90.9% uppifrån och nerifrån. För att våga svara måste man väl ha en rimlig uppfattning om:

Hur nära 100% chans är vi? Har vi kanske 95%?

Med hur många procent ökar väntevärdet om vi själ?

Med hur många procent i genomsnitt minskar väntevärdet om torskar?

Med hur många procent i genomsnitt ökar väntevärdet om vinner?

Jag tror push är ganska nära +/-0. Spelar vi mot sopor är det ju lägg, åtminstone i tidig pos.

Länk till kommentar

• 4 months later...
Det finns en artikel i First Poker för några nummer sedan, skriven jst av undrtecknad. Sattellitstrategi är inte så himlans svårt - jag är ganska säker på att den är relativt heltäckande i all sin enkelhet faktiskt.

Kommer inte ihåg vilket nummer det var.

Mycket bra artikel imo! Tack, den har hjälpt mej mycket i mitt kvalande :-D

Länk till kommentar

Jag måste säga att trots alla verkar tycka attd et är blixtfold här så är jag inte lika säker.

En förutsättning för att en fold är korrekt här är ju att du absolut inte behöver spela en enda hand mer i hela turren, för om du nu tvingas göra det så skulle du ju absolut ha spelat AA det tror jag att de flesta håller med om.

Med ett M-värde på under 10 är jag inte lika övertygad som alla andra om att du verkligen inte behöver spela några mer händer, nu vet jag ju dock inte hur de andra 2 borden ser ut, vilket naturligtvis är oerhört intressant, men jag lutar nog ändå åt att en push absolut kan vara ett alternativ.

Observera att jag inte säger att en push är ett bättre alternativ än fold, jag är dock villig att överväga möjligheten.

Tycker som sagt inte att han sitter riktigt så safe som många andra verkar tycka.

Grejen är ju att det räcker faktiskt att de andra överlever, jabbar lite och du kommer ner på 21 eller 22 plats och TVINGAS spela en hand.

Trots allt känns 80% + fold-ev ganska lockande för att klättra upp ännu en bit på säkerhetsstegen.

Jag hade absolut övervägt en push men skulle vilja veta vad de andra shortstackarna hade exakt på de andra 2 borden först.

Förre

Länk till kommentar

Säg att du blir synad 20% och att du med dina AA har max 20% risk att busta.

Då kommer du om du pushar busta 4%, kommer du ha mindre risk än 4% att busta om du foldar?

Hur mycket förbättras dina chanser att komma ITM och om alla foldar och du tar blindarna?

Om du blir synad och vinner så kan du ju ta sitout.

Kommer du bli synad såpass ofta som 20% här? Risken är ju att någon av de 9 spelarna som är kvar vaknar upp med QQ+ eller AK och bestämmer sig för att ta chansen.

Länk till kommentar

• 1 month later...