Gå till innehåll

Hur vanligt är det med fusk i cashgames online?


F.Gump

Recommended Posts

Frågan om hur vanligt det är med fusk i cashgames online, är en fråga som jag önskar att jag aldrig skulle behövt ställa.

 

I många inlägg på Pokerforum har det klagats på att konton har spärrats och att pokersiter kommer med anklagelser om fusk utan minsta bevis.

Några få kritiska röster har höjts mot dessa "oskyldigt anklagande" spelare.

 

Samtidigt skryter väldigt många här på Pokerforum att de alltid vinner pengar.

Jag förstår fortfarande inte hur alla dessa som säger sig ständigt gå med vinst, utan svackor, spelande "Hold em"- NL online bär sig åt. (Brunson och de andra i världseliten erkänner öppet att de kan ha svackor på miljontals dollar på live poker som måste anses vara lättare än on-line då man ser sina motståndare och är hjälpt av "tells").

 

 

Någon annan skriver om att han tillsammans med sina kompisar följer utvalda "tomtar" på olika bord och spelar av dem skjortan.

Fusk eller inte?

 

Tex har jag varit med om att två spelare, sittandes på var sin sida om bordet, höja potten och driver ut en eller två andra spelare som är med i potten för att sen när den ena satsar på "rivern" lägger sig den andra spelaren. Efter att detta mönster upprepats flera gånger så kollar jag om de kom från samma stad. Mycket riktigt så gjorde de det.

Fusk eller inte ?

 

Är det fusk att när man lagt sig tala om (via telefonen) för sin kompis som är med i potten vilka kort man hade ?

 

Numera spelar jag bara turneringar online.

Jag tror att fusket online är väldigt utbrett.

 

Eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan skriver om att han tillsammans med sina kompisar följer utvalda "tomtar" på olika bord och spelar av dem skjortan.

Fusk eller inte?

Fusk om de på något sätt samarbetar i spelet.

 

Tex har jag varit med om att två spelare, sittandes på var sin sida om bordet, höja potten och driver ut en eller två andra spelare som är med i potten för att sen när den ena satsar på "rivern" lägger sig den andra spelaren. Efter att detta mönster upprepats flera gånger så kollar jag om de kom från samma stad. Mycket riktigt så gjorde de det.

Fusk eller inte ?

Om det är en medveten strategi så är det självklart fusk.

 

Är det fusk att när man lagt sig tala om (via telefonen) för sin kompis som är med i potten vilka kort man hade ?

Megafusk.

 

Eller har jag fel?

Ingen aning. Jag tycker i vart fall att det är bra att spelare blir avstängda från en del siter.

 

Tror att d fusket du pratar om mest förekommer på de låga nivåerna.

För att det är mer rationellt att fuska om småpengar, eller varför då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex har jag varit med om att två spelare, sittandes på var sin sida om bordet, höja potten och driver ut en eller två andra spelare som är med i potten för att sen när den ena satsar på "rivern" lägger sig den andra spelaren.

 

Det där har jag också varit med om. Men andra gången de körde den taktiken så drog jag in kåken. Jävlar vad dyrt det blev för dem. :D.

 

Vad jag har hört så är collusion svårt att klara av. Dvs både vinna och inte åka fast. Jag tror de flesta normalbegåvade spelare snabbt byter bord när det sker. Annat fusk är säkert mer vanligt.

 

En gång i början på min karriär så råkade jag skriva några uppmuntrande rader på svenska till en spelare som hade en grym winning-streak. Han tackade mig och skrev lite tillbaka. Hela bordet drog direkt :D. Så här efteråt så var det ganska förståeligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte hur alla dessa som säger sig ständigt gå med vinst, utan svackor, spelande "Hold em"- NL online bär sig åt. (Brunson och de andra i världseliten erkänner öppet att de kan ha svackor på miljontals dollar på live poker som måste anses vara lättare än on-line då man ser sina motståndare och är hjälpt av "tells").

OT, men det behöver inte vara enklare att göra pengar live bara för att man har tillgång till mer information. Folk online är mycket mer benägna att syna höjningar med relativit knackiga kort än de är live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte hur alla dessa som säger sig ständigt gå med vinst, utan svackor, spelande "Hold em"- NL online bär sig åt. (Brunson och de andra i världseliten erkänner öppet att de kan ha svackor på miljontals dollar på live poker som måste anses vara lättare än on-line då man ser sina motståndare och är hjälpt av "tells").

OT, men det behöver inte vara enklare att göra pengar live bara för att man har tillgång till mer information. Folk online är mycket mer benägna att syna höjningar med relativit knackiga kort än de är live.

 

 

Det håller jag inte med om, man får kort oftare/snabbare online och därmed lyckas nog även många tomtar vänta på lite bättre händer. Live går det sakta och folk som inte spelat en hand på ett tag blir ofta väldigt sugna att slaska lite så fort dom ser ett klätt kort eller suited.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte det är lättare att vinna pengar live. Visst man kan se andras "tells" osv men samtidigt kan man också ha egna tells som gör att andra kan sätta dit en då och då.

 

Kan dock gå med på att en bra spelare live kan ha lättare att vinna mycket än en bra spelare online, men det var kanske de du menade F.Gump.

 

//kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut det förekommer mycket fusk på nätet. Främst i form av "team play". Det handlar om rätt mycket pengar och sköter man det snyggt är det nog svårt att upptäcka. Så det gäller att vara vaken vid bordet och byta om det verkar mysko. Tyvärr. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex har jag varit med om att två spelare, sittandes på var sin sida om bordet, höja potten och driver ut en eller två andra spelare som är med i potten för att sen när den ena satsar på "rivern" lägger sig den andra spelaren. Efter att detta mönster upprepats flera gånger så kollar jag om de kom från samma stad. Mycket riktigt så gjorde de det.

Fusk eller inte ?

 

Det ska räknas som fusk. Jag såg ett liknande fall på expekt en gång. anmälde det till siten, men de påstod att det var fullt tillåtet att göra så. Antingen en väldigt okunnig support-kille eller en väldigt lat en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De seriösa sajterna scannar efter udda spel. Jag spelade på multi och en polare på party, eftersom man inte kan överföra deg mellan sajterna så chipdumpade vi. Det verkar inte finnas några klara regler i partynätverket om det. Men vi fick våra konton frysta eftersom jag hade raisat på AA och andra bra händer för att sedan lägga mig. De begärde en förklaring. Vi mejlade och de öppnade kontona igen. Fotnot: vi satt vid ett privatbord.

 

Jag fattar inte varför ni fortsätter att spela på expekt. Det är en knarksajt som fullkomligt skiter i kunden där något så kallat fel begås. Helt omöjligt att få rätt. Läser ni inte på det andra forumet av de fall som beskrivs där? De kanske beskrivs här med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men konton som blir avstängda behöver inte betyda fusk. Jag bor i en liten stad i småland och havla staden har samma bredband dvs att vi sittar i samma lokala bredband och flera personern har samma IP! Eftersom jag spelar mycket så kan det hända att flera personer fårn samma nätverk möts nån gång. Och då blir man avstängd för dem tror att man fuskar och det finns inte något att göra åt.. Jag har nog förlorat ett par tusen kr på att kontot har blivit avstängt :(:( Nu kör jag på mindre kända pokersidor för då är chansen mycket minde att någon person från mitt nätverk också är medlem där :? Inte lite roligt men jag blir iallafall inte avstängd :)

 

 

Så ta det lungt med insättningar :roll: det är mitt tipps :club:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi brukar vara en 2-4 stycken som brukar sitta och spela hos mig genom en Router, dock sitter inte vi på samma bord.

Riskerar vi att få våra konton avstängda?

 

Det är Primanätverket det handlar om.

 

Det tror jag att ni gör, även om ni inte har några ohederliga syften med det hela så kan det se lite skumt ut ur andras ögon, skicka ett mail till sidan det handlar om och fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi brukar vara en 2-4 stycken som brukar sitta och spela hos mig genom en Router, dock sitter inte vi på samma bord.

Riskerar vi att få våra konton avstängda?

 

Det är Primanätverket det handlar om.

 

Det tror jag att ni gör, även om ni inte har några ohederliga syften med det hela så kan det se lite skumt ut ur andras ögon, skicka ett mail till sidan det handlar om och fråga?

 

Glöm inte att bifoga alla er nicks på sidan också... Bara så att siten vet vem som undrar ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi brukar vara en 2-4 stycken som brukar sitta och spela hos mig genom en Router, dock sitter inte vi på samma bord.

Riskerar vi att få våra konton avstängda?

 

Det är Primanätverket det handlar om.

Nej det är nog ingen fara, eftersom ni har samma IP utåt så är det omöjligt för er att gå in på samma bord eller signa upp för samma turnering. Den säger att ditt IP redan finns på bordet eller i turneringen och så går det helt enkelt inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi brukar vara en 2-4 stycken som brukar sitta och spela hos mig genom en Router, dock sitter inte vi på samma bord.

Riskerar vi att få våra konton avstängda?

 

Det är Primanätverket det handlar om.

Nej det är nog ingen fara, eftersom ni har samma IP utåt så är det omöjligt för er att gå in på samma bord eller signa upp för samma turnering. Den säger att ditt IP redan finns på bordet eller i turneringen och så går det helt enkelt inte :)

 

Så är det inte på Prima, eftersom två av oss samtidigt "råkat" spelat 100K på Prima samtidigt.

Men en Router delar väl ut egna IP-nummer?

 

Hur som helst så ska vi undvika att spela samma turneringar och sitta på samma bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en kille på en freeroll med buyin som hade två underliga prickar före sig, de höjde ibland väldigt kraftigt och alla tre gick med samtidigt... sedan lade sig de två första eller förlorade en all in med bajskort på handen. De köpte in igen och det förtsatte så ett tag... några gånger lyckades dock andra spelare plocka en del av de potterna men han byggde sakta upp en stor stack... Vet inte hur det gick i turneringen men han hade mycket chip! typ 20 ggr startpotten... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tar den enklaste formen av "team play"

(Man talar om för sina kompisar vilka startkort man har)

är det svårt att avslöja eller upptäcka.

 

Jag tror att många som spelar poker på detta sätt inte själva tycker att de fuskar, "vi delar ju inte på vinsterna".

Redan anonyma motståndare vid bordet avhumaniserar man genom att kalla dem fiskar, tomtar, FI etc, då känns det inte ens fel.

Det skulle inte förvåna mig om de flesta av dessa spelare betecknar sig som duktiga pokerspelare, de förstår inte hur stor fördel det är att känna till 2-4 av starthänderna vid ett bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borde inte fusket vara större vid de högre borden? En sån enkel sak som att en snubbe spelar med en annan på ett 6-mannabord via MSN eller telefon ger ju en enorm fördel om man känner till varandras startkort.

Flushdrag som går hem på rivern. Snubbe 1 sitter med K5 i den färgen. Oparat bord. Fienden går plötsligt all in. Snubbe 2 säger på MSN: Det är lugnt. Jag hade esset...

Ja, det går ju att hitta en mängd fördelar. Preflophöjning av fienden och Snubbe 1 har 99. "Ska jag syna?" "Nej, jag har också en 9." Och så vidare. Kan man spela poker och kör så där är det ju en enorm fördel.

Och sen det där med flera datorer samtidigt och några konstiga omkopplingar där en snubbe kanske kan sitta själv som fyra spelare vid ett 6-mannabord. Brrr...

 

Därför undrar jag om inte någon känner till om folk på de högsta borden på Prima klagat nån gång? Där borde ju fusket vara minst sagt lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt ett par timmar på pokerstars och spelade $30/$60 FL 10bord, det var riktigt jävla svårt att vinna en enda pott den gången, det reisades och reraisades friskt på flop och turn.

 

Jag hade bara vunnit små potter preflop och några på floppen när jag tillslut gick på ett halvdåligt drag. Jag hade bestämt mig för att se rivern då jag hade ett mellanpar med TK och hålstegdrag på turn. Det bettades grovt från flera håll, jag satte hålstegen på rivern och drog in runt $1200 om jag minns rätt. En av spelarna skrev som en galning i chatten om vilken idiot jag var och sen försvann 5st spelare blixtfort från bordet.

 

Jag tror att det var samma person som spelade alla 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att fuska. Jag brukar fuska med en kompis över skype när det inte gäller pengar utan låtsasmarker, (playmoney eller vad det heter) men det skulle aldrig falla mig in att fuska när det gäller riktiga pengar. Dödstraff på sådant. Att det finns en del fusk är ganska troligt men förhoppningsvis ser sajterna om samma personer ofta sitter vid samma bord och någon av dom drar in pengarna så stängs de förhoppningsvis av.

 

 

Som en över MSN sade, sitter tre personer som kan sannolikheten bra vid samma bord och snackar över skype har ingen i hela världen en suck mot dom.

 

Men jag hoppas sajterna använder något sorts varningssystem så dom manuellt kan gå in och kolla och kunna stänga av fuskare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft mina misstankar - speciellt i de där lägena när samma två snubbar synar alla hårda preflopbett. Det är så jag spelar mina höga pocks. Och hur ofta möter jag inte absoluta skitkort. Det är uppenbart att de chansar på att sätta tvåpar eller nåt men oftast vinner jag ju så...

 

Jag har också rätt ofta varit med om att ett bord plötsligt tömts på folk inom loppet av nån minut. Det kan vara tillfälligheter men ibland undrar man. Jag har också varit med om att folk klagat på andra i chatten om misstänkt collusion. Det hände mig nyligen på ett av de högre borden på Party. Killen som klagade hade suttit där i flera timmar så han borde veta och han varnade mig. Då drog jag.

 

Men finns det inget upptäckt fusk på de högsta borden? Det handlar ju ändå om enorma summor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att fuska. Jag brukar fuska med en kompis över skype när det inte gäller pengar utan låtsasmarker, (playmoney eller vad det heter) men det skulle aldrig falla mig in att fuska när det gäller riktiga pengar.

 

Hmm, nu har jag inte en aning om vad Skype är men det känns inte bra det här. Jag ville inte alls påstå nåt men frestelsen måste vara stor om du ursäktar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...