Gå till innehåll

När Ska De...


Rackad

Recommended Posts

Vad är alternativet? Ska man sluta rapportera från mordrättegångar? Självfallet finns det ett stort allmänintresse för t.ex. Arbogarättegången. Även om jag själv inte är förtjust i den typen av händelser, kan jag tycka att skuldfrågan kan vara intressant..

 

..Däremot tycker jag inte om massmedias exploatering av anhörigas olycka i form av rapporter från minnesstunder för mördade etc..osmakligt och respektlöst i grunden! Men där har ju de mördades anhöriga naturligtvis också ett ansvar; de kan ju säga ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot tycker jag inte om massmedias exploatering av anhörigas olycka i form av rapporter från minnesstunder för mördade etc..osmakligt och respektlöst i grunden! Men där har ju de mördades anhöriga naturligtvis också ett ansvar; de kan ju säga ifrån.

 

I det mest kända fallet, Engla, var ju TV-sändningen av begravningen ett direkt önskemål från familjen. Kanske hade insamlingen till kursgården börjat gå trögt... Att SVT hakade på är osmakligt på gränsen till vedervärdigt.

 

Håller med Rackad. Självklart ska media redovisa mord och rättegångar, men det här frosseriet där man ska berätta varenda struntdetalj från gripandet till dess att dom har fallit känns lika ointressant som "Kikki talar ut" och "Linda Rosing har lämnat allt bakom sig och startar ny karriär". Jag tror delvis att det handlar om lättja från medias sida, typ: "Vi har två reportrar och en fotograf på plats under hela rättegångsveckan. Redovisar de allt om allt fyller det fyra uppslag per dag och då slipper vi leta upp andra nyheter."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...